صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم بخش ریتم ( The Rhythm Section )

نقد و بررسی فیلم بخش ریتم ( The Rhythm Section )

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9019/The_Rhythm_Section/thumbs/phoca_thumb_l_8.jpg

 

« بخش ریتم » در ابتدا قرار در سال 2018 به نمایش درآید اما به دلیل سانحه ای که برای ستاره اصلی فیلم یعنی بلیک لایولی سر صحنه رخ داد، زمان فیلمبرداری به عقب افتاد و پس از یک وقفه دیگر در سال 2019، سرانجام اکران در سال 2020 برای فیلم در نظر گرفته شد. « بخش ریتم » اقتباسی است از کتابی به همین نام به قلم مارک برنل که خودش وظیفه اقتباس سینمایی از کتابش را برعهده گرفته تا ثابت کند نویسندگان کتاب می توانند فیلمنامه نویسان خوبی هم باشند. تصمیمی که حداقل تا به امروز چندان نمونه های موفقی در سینما به همراه نداشته و حتی نویسندگان مشهوری مانند جی کی رولینگ نیز موفق نشده اند تا فیلمنامه هایی محکم همچون آثار ادبی شان خلق نمایند.

داستان فیلم « بخش ریتم » درباره دختر جوانی به نام استفانی ( بلیک لایولی ) است. دختری که از یک پرواز جا می ماند و خانواده اش بدون حضور او سوار هواپیما می شوند. اما هواپیما در آسمان منفجر می شود و او خانواده اش را از دست می دهد. استفانی که غمگین است، بزودی متوجه می شود که انفجار هواپیما بر اثر یک حادثه طبیعی نبوده و بلکه در پشت پرده، یک عملیات تروریستی جریان داشته که افراد با انگیزه های خاص آن را رقم زده اند. از این جهت استفانی تصمیم به انتقام می گیرد اما…

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2020/02/phoca_thumb_l_3-27b.jpg

« بخش ریتم » را ریید مورانو کارگردانی کرده که عمده فعالیت های او در سینما مربوط به فیلمبرداری آثار سینمایی و تلویزیونی بوده است. مورانو در کارنامه اش کارگردانی سریال « سرگذشت ندیمه » و فیلم « فکر میکنم الان تنها هستیم » به چشم می خورد. با اینحال تجربیات مهم خانم مورانو به عنوان فیلمبردار باعث نشده تا فیلم حداقل در بخش فیلمبرداری اثر قابل اعتنایی باشد. متاسفانه در اغلب صحنه های فیلم، تماشاگر شاهد استفاده از تکنیک های عجیب فیلمبرداری مانند اکستریم کلوزآپ از گردن شخصیت اصلی در هنگام قدم زدن است که کاملاً غیرلازم بوده و هیچ حس و مفهومی را تداعی نمی کند.

تکنیک های تدوین نیز در « بخش ریتم » ایراد دیگر فیلم را رقم زده به طوریکه تمام تعلیق ها و تنش های سکانس را از بین می برد. مورنو برای روایت اثر تصمیم عجیبی اتخاذ کرده و آن بُرش زدن صحنه های بعدی در هنگام تماشای سکانس پیش از وقوع آن است! این تصمیم بخش زیادی از تعلیق نصفه و نیمه فیلم را هم از بین برده و اجازه کنجکاو باقی ماندن را به تماشاگر نمی دهد. موسیقی مورد استفاده قرار گرفته برای فیلم نیز در نوع خودش عجیب است و تناسب چندانی با سکانسی که شاهد آن هستیم ندارد. به عنوان مثال زمانی که فیلم در حال نمایش غم و اندوه و فروپاشی استفانی است، موسیقی مسیر شنگول تری را طی می کند و مانند عنوان فیلم، ریتمیک است!

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2020/02/phoca_thumb_l_4-959.jpg

 منطق روایی فیلم نیز در اغلب دقایق زیر سوال می رود و نحوه مواجه استفانی با موقعیتی که در آن قرار گرفته مورد پرداخت صحیح قرار نمی گیرد.فیلم با سرعتی بسیار زیاد، روند تبدیل شدن استفانی به یک قاتل و تک تیرانداز و در مجموع، یک ماشین کشتار تمام عیار را به تصویر می کشد و سپس مشکلات دیگر فیلم آغاز می شود و آن تغییر دائم لوکیشن فیلم و عدم توضیح درباره چگونگی سفر شخصیت اصلی داستان در فواصل کوتاه به باقی نقاط دنیا است! سفرهایی که اقدامات انتقام جویانه در آن به عجیب و غریب ترین شکل ممکن انجام شده می شود!

در این میان شاید تنها بازی بلیک لایولی است که توانسته فیلم را تا حدی سرپا نگه دارد. علی رغم مصدومیت های فراوانی که برای لایولی در طول فیلمبرداری رخ داده، او کماکان توانسته در نقش اصلی بازی خوبی از خود به نمایش بگذارد و تماشاگر را با خود همراه کند. جود لاو دیگر ستاره فیلم است که او نیز نقش آفرینی قابل قبولی از خود در فیلم به نمایش گذاشته است. در مجموع ایرادات فنی فیلم شامل هدایت بازیگران توسط کارگردان نمی شود و آنها به خوبی توانسته اند نقش های خود را ایفا نمایند.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2020/02/phoca_thumb_l_6-ef5.jpg

« بخش ریتم » اثری ناامید کننده است که البته برای علاقه مندان به ژانر تریلر می تواند برای یک بار تماشا، گزینه چندان بدی هم نباشد. شاید اگر خیلی به جزئیات نحوه تبدیل شدن استفانی به یک قاتل اهمیتی ندهید و مهمتر از آن، هوش و شعور پلیس و قانون را هم برای دستگیری و متوقف کردن او ناچیز بدانید، بتوانید داستان انتقام او از کسانی که خانواده اش را در حادثه انفجار هواپیما کشته اند را دنبال نمائید؛ مسیر انتقامی که کشته شدگان در راه رسیدن به آن، چندین برابر تعداد کشته شدگان خودِ هواپیماست!

 

10                                                         imdb logo22 

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

بخش ریتم (The Rhythm Section)The Rhythm Section

کارگردان : Reed Morano

نویسنده : Mark Burnell

بازیگران :

Blake Lively…Stephanie Patrick

Jude Law…B

Sterling K. Brown…Mark Serra

Daniel Mays…Dean West

رده سنی : R (مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : تریلر

زمان : 109 دقیقه 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها