صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم پرندگان شکاری ( Birds of Prey )

نقد و بررسی فیلم پرندگان شکاری ( Birds of Prey )

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9019/Birds_of_Prey/thumbs/phoca_thumb_l_6.jpg

 

ایده ساخت فیلم « پرندگان شکاری » که یکی از عناوین محبوب کتاب مصور کمپانی DC محسوب می شود، نخستین بار توسط مارگو رابی در سال 2015 به برادران وارنر ارائه شد اما مراحل ساخت فیلم چندین بار دچار وقفه شد که یکی از دلایل آن، شکست فیلم « جوخه انتحار » بود که کمپانی DC امید های بسیاری برای موفقیت آن داشت اما با استقبال نه چندان مثبت از سوی تماشاگران مواجه شد. حالا پس از گذشت چند سال از اکران « جوخه انتحار »، اسپین آف آن فیلم به نام « پرندگان شکاری » ساخته شده که ماجراهای گروهی جدیدی از دختران و هارلی کوئین را روایت می کند. شخصیتی که در میان دیگر قهرمانان فیلم « جوخه انتحار » وضعیت به مراتب بهتری داشت و کمتر تماشاگری بود که از بازی مارگو رابی در این نقش رضایت نداشته باشد.

داستان فیلم « پرندگان شکاری » پس از اتفاقات « جوخه انتحار » رخ می دهد. رابطه عاطفی میان هارلی کوئین و جوکر به پایان رسیده است و حالا این دختر خشن و بی پروا باید بدون حمایت های جوکر به زندگی خود ادامه دهد. در این شرایط، او با یک شخصیت شرور و خبیث به نام ماسک سیاه یا همان بلک ماسک ( اوان مک گرگور ) مواجه شده که برای جنایت و به بار آوردن خرابی آرام و قرار ندارد. هارلی برای از بین بردن او با مجموعه ای دیگر از دختران تشکیل تیم می دهد اما…

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2020/02/phoca_thumb_l_5-0e1.jpg

« پرندگان شکاری » با رعایت فرمول آثار آبَرقهرمانی در سالهای اخیر، تمایل بیشتری برای روایت داستان به سبک « ددپول » داشته است. در واقع سازندگان فیلم خود را مجاب کرده اند که شخصیت محوری در مرکز داستان و چند شخصیت کم اهمیت دیگر در اطراف او قرار دهند و با شوخی های پی در پی و اغلب گزنده، بامزگی بزرگسالانه ای را به اثر منتقل کنند به حدی که درجه نمایش سنی فیلم به R تغییر وضعیت دهد. اما این تصمیم و پیروی از فرمول های موفق کمپانی رقیب یعنی مارول، در اینجا چندان کاربردی پیدا نکرده است به این دلیل که فیلم توجهی به روایت و شخصیت پردازی ها نداشته و تنها از هارلی کوئین به عنوان شخصیت محوری استفاده کرده و دیگران را به حال خود رها کرده است.

در اینکه هارلی کوئین بهترین شخصیت فیلم به شمار می رود و در « جوخه انتحار » نیز به تنهایی جذابیت های فراوانی به داستان افزوده بود شکی نیست، اما در فیلمی که با عنوان « پرندگان شکاری » ساخته شده و اشاره به دیگر اعضای گروه نیز دارد، میزان حجم تمرکز فیلم بر روی شخصیت کوئین و عدم توجه به شخصیت های فرعی، توازن شخصیت ها را در هنگام روایت قصه برهم زده است به طوریکه در اغلب دقایق فیلم این شخصیت ها بی آنکه چیزی درباره آنها بدانیم در صحنه حضور دارند و یا به آشوبِ هارلی کوئین ملحق می شوند تا صحنه چندان خالی باقی نماند! این رویکرد باعث شده تا فیلم برخلاف عنوانش که اشاره به تیم بودن دارد و در نسخه های مصور نیز اعضای تیم سهم مشترکی در روایت داستان داشتند، به فردیت برسد و در آن شخصیت هارلی کوئین شخصیت مرکزی باشد و دیگر اعضاء سهم چندانی برای درخشش بر روی پرده نقره ای نداشته باشند.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2020/02/phoca_thumb_l_1-fb9.jpg

عمده ضعف دیگر فیلم مربوط به شخصیت شرور فیلم است که عمق پیدا نمی کند و از آن دست اشراری است که بی خود و بی جهت سندرم آزار رساندن دارند، گویی که حتی یک نقطه سفید در زندگی شان یافت نمی شود. چنین شخصیت پردازی شاید در سالهای دور می توانست تماشاگران را راضی از سالن های سینما خارج کند اما سینمای امروز به دنبال شخصیت هایی است که سمپاتی ذهنی بیشتری با مخاطب برقرار نماید و تماشاگر او را در ذهن دست نیافتنی تصور نکند. اما در « پرندگان شکاری » شخصیت خبیث نه عقل درست و حسابی دارد و نه اصولاً از انگیزه های او برای داشتن چنین شخصیت تک بُعدی مطلع می شویم. او بی خود و بی جهت آزار می رساند!

با اینحال « پرندگان شکاری » نقاط قوتی هم دارد که قابل ستایش هستند. اکشن فیلم به اندازه کافی جذاب و تماشایی است که بتواند مخاطب فیلم را راضی از سالن سینما خارج نماید. سکانس های پر زرق و برق با فیلمبرداری تحسین برانگیز هیجان را به خوبی به مخاطب انتقال می دهد. به فیلمبرداری خوب فیلم باید تصحیح چشم نواز رنگ بندی فیلم را نیز اضافه کرد که به خوبی انجام گرفته و مخصوصاً در سکانس های بیرونی بیشتر خودنمایی می کند. از این رو باید گفت که « پرندگان شکاری » در بخش های فنی اثری قابل ستایش محسوب می شود.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2020/02/phoca_thumb_l_3-815.jpg

در میان بازیگران نیز مطابق انتظار، مارگو رابی است که در تمام دقایق فیلم در تصویر می درخشد. او با شایستگی فراوان، بهترین انتخاب برای ایفای نقش هارلی کوئین بوده و شرارت بی انتهایی به این شخصیت افزوده است. لبخند بلند رابی و شیطنت ذاتی که در وجودش قرار دارد، به خوبی برای ایفای نقش هارلی کوئین به کمکش آمده و بهترین عملکرد را از خود بر جای گذاشته است. اما دیگر بازیگران فیلم زیر سایه حضور رابی و شخصیت هارلی کوئین قرار گرفته اند و فرصت چندانی برای درخشش نداشته اند.

« پرندگان شکاری » از ضعف های مفرط در فیلمنامه رنج می برد و هرگز نمی تواند به یک اثر استاندارد اکشن ساخته شده براساس داستان مصور تبدیل شود. شاید بهتر می بود به جای عنوان فیلم که « پرندگان شکاری » است و اشاره به گروه بودن قهرمانان فیلم دارد، عنوان فیلم با نام هارلی کوئین گره می خورد تا توجهی معطوف به شخصیت های فرعی و تازه وارد نشود. با اینحال هرچقدر که روایت در « پرندگان شکاری » سرگردان و گیج است، اکشن فیلم وضعیت خوبی دارد و البته که مارگو رابی نیز به تنهایی توانسته جذابیت های فیلم را در اوج نگه دارد و مطمئن باشد که اگر در فیلم حضور نمی داشت، نیمی از جذابیت های اثر و مشخصاً، شخصیت هارلی کوئین از بین می رفت!

 

10                                                         imdb logo22 

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

پرندگان شکاری (Birds of Prey)Birds of Prey

کارگردان : Cathy Yan

نویسنده : Christina Hodson

بازیگران :

Margot Robbie…Harley Quinn

Rosie Perez…Renee Montoya

Mary Elizabeth Winstead …Helena Bertinelli / The Huntress

Ewan McGregor…Roman Sionis

رده سنی : R (مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : تریلر

زمان : 109 دقیقه 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها