صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : 10 معلم ماندگار تاریخ سینما و تلویزیون + تصاویر

10 معلم ماندگار تاریخ سینما و تلویزیون + تصاویر

شخصیت ترنس فلچر در فیلم whiplash

جایگاه معلم چه در فیلم‌ها و چه در زندگی حقیقی جایگاهی والا و غیرقابل‌نکار است. آموزگاران پاکباخته‌ای که در طول تاریخ در عرصه تعلیم و تربیت زیباترین جلوه‌های عشق و ایثار را به نمایش گذاشته‌اند. کسانی که مصداق بارز ضرب‌المثل «اگر می‌خواهی به کسی لطف کنی به او ماهی نده، ماهیگیری را به او بیاموز» هستند و با صبر و مهربانی درس آموختن و اندیشیدن به ما می‌دهند.

به گزارش مووی مگ به نقل از  برترین ها، به بهانه هفته معلم، به معرفی چند شخصیت معلم در سینما و تلویزیون پرداختیم.

۱. شخصیت ترنس فلچر در فیلم whiplash

  • بازیگر: جی.کی سیمنز

ویپلش یا شلاق فیلمی در ژانر درام محصول سال ۲۰۱۴ آمریکا و به نویسندگی و کارگردانی دیمین شزل است. شزل فیلم‌نامه این فیلم را بر پایه تجربیاتش در باند دبیرستان پرینستون نوشته است. در این فیلم مایلز تلر در نقش دانش‌آموزی بازی می‌کند که نوازندهٔ درام است و سعی دارد تا استاد خودش، ترنس فلچر با بازی جی. کی. سیمنز را تحت تأثیر قرار دهد.

جی. کی سیمنز توانست برای بازی در نقش معلم در این فیلم، جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد را از آن خود کند.


۲. شخصیت والتر وایت در سریال breaking bad

  • بازیگر: برایان کرانستون

شخصیت والتر وایت در سریال breaking bad

والتر هارتول وایت (همچنین شناخته شده با نام هایزنبرگ) شخصیت اصلی سریال تلویزیونی بریکینگ بد است. وی یک شیمیدان و معلم دبیرستان در البوکرکی، نیومکزیکو است که در روز تولد ۵۰ سالگی‌اش متوجه می‌شود که به سرطان ریه مبتلا شده است و به همین خاطر سعی می‌کند به کمک شاگر قدیمی خود (جسی پینکمن) با تولید و فروش مت‌آمفتامین (شیشه) برای خانواده‌اش پول جمع کرده تا بعد از مرگ وی خانواده اش دچار مشکل مالی نشوند.


۳. شخصیت جان کیتینگ در فیلم dead poets society

  • بازیگر: رابین ویلیامز

شخصیت جان کیتینگ در فیلم dead poets society

انجمن شاعران مرده فیلمی است به کارگردانی پیتر ویر و بازی رابین ویلیامز است که در سال ۱۹۸۹ منتشر شد. این فیلم ۱۲۸ دقیقه است. داستان فیلم درباره ۷ دانش‌آموز سال اول کالج ولتن است. نیل و تاد تحت نظارت شدید خانواده‌شان هستند که اصرار دارند پسرانشان دکتر و وکیل شوند، اما تاد می‌خواهد نویسنده شود. در شروع سال تحصیلی جدید استاد ادبیات انگلیسی عوض می‌شود و فردی به نام جان کیتینگ جایگزین معلم قبلی می‌شود. روش تدریس کیتینگ با آنچه دانش‌آموزان پیش‌تر به آن عادت داشتند، کاملاً متفاوت است. او دیدگاهی نو نسبت به ادبیات دارد و از دانش‌آموزانش نیز می‌خواهد با نگاهی تازه به چیز‌ها نگاه کنند.

رابین ویلیامز برای بازی در نقش معلم ادبیات در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شد.


۴. شخصیت لیزا اسپینلی در فیلم the kindergarten teacher

  • بازیگر: مگی جیلنهال

شخصیت لیزا اسپینلی در فیلم the kindergarten teacher

درحالی‌که رابطه دانش آموز-معلم به طور واضح و ضروری یک رابطه نامتعادل است، اما همچنان ارتباطی دوطرفه است که می‌تواند واکنش‌های عمیقی را از بخش بالغ‌تر رابطه استخراج کند. «معلم مهد کودک» ساخته سارا کولانجلو، بازسازی فیلمی به همین نام از نداف لاپید کارگردان اسرائیلی در سال ۲۰۱۴، نمونه خوبی در این زمینه است. لیزا (مگی جیلینهال) معلم کهنه کار ناحیه ستاتِن آیلند است که در برگزاری کلاس شب شعر ناموفق است. یک روز متوجه می‌شود یکی از شاگرد‌های پنج ساله اش به نام جیمی یکی از شعر‌های پرشور خود را می‌خواند و تصمیم می‌گیرد این نابغه خردسال را به شیوه خودش تربیت کند.

فیلم همچنین نگاه نافذی دارد به زندگی درونی معلم و اینکه چطور رابطه او با دانش آموزانش شکل می‌گیرد.


۵. شخصیت ملوین تولسون در فیلم the great debaters

  • بازیگر: دنزل واشنگتن

شخصیت ملوین تولسون در فیلم the great debaters

مناظره‌کنندگان بزرگ، دومین فیلم به کارگردانی دنزل واشینگتن و ساختهٔ سال ۲۰۰۷ میلادی است. داستان فیلم پیرامون ماجرای یک گروه مناظره‌کنندهٔ کالج وایلی در سال ۱۹۳۵ شکل می‌گیرد که یک مؤسسهٔ آموزشی سیاه‌پوستان در مارشال است. ملوین تولسن (با بازی دنزل واشنگتن) سرپرست این گروه است؛ شخصیتی نیکوکار، نترس و خودرأی که فعالیت‌های تُند سیاسی نیز دارد. گروه مناظره‌های نفس‌گیری با تیم‌های مناظره‌کنندهٔ دانشگاه‌های دیگر برگزار می‌کند و در این مسیر توجه بیننده را به سمت مشکلات، تبعیض‌ها و ظلم‌ها علیه سیاه‌پوستان در آن دوره جلب می‌کند. اوج این مناظره‌ها مناظره‌ای با تیم دانشگاه هاروارد با موضوع «نافرمانی مدنی مسالمت‌آمیز درمقابل حاکمیت قانون» است.


۶. شخصیت اریکا کهوت در فیلم The Piano Teacher

  • بازیگر: ایزابل هاپرت

شخصیت اریکا کهوت در فیلم The Piano Teacher

کارگردانی این فیلم زیبا را مایکل هانکه برعهده داشته است. فیلم درباره معلم زنی به اسم اریکاست. اریکا معلم برجسته‌ای در زمینه‌ی پیانو محسوب می‌شود. شاگردان بسیاری دارد. خودمستقل است. زندگی مادی خانواده را می‌چرخاند. به کنسرت‌های بسیاری دعوت شده و می‌نوازد. جدی ست و شاگردان بسیاری در آزمون‌های ورودی او رد می‌شوند. سرد، خشک، جدی، ساده از نظر چهره و پوشش. هانکه، هوشمندانه سکوتی را پس از هر سکانس بر صحنه غالب می‌کند و به این ترتیب به مخاطب اجازه‌ی فاصله گذاری و تامل را می‌دهد. مخاطب این مجال را پیدا می‌کند تادر فیلم و شخصیت معلم پیانو غرق نشود و با او همذات پنداری نکند و در پی علت برای رفتار‌های عجیب و ریشه‌یابی آن‌ها باشد.


۷. شخصیت هنری بارتس در فیلم detachment

  • بازیگر: آدرین برودی

شخصیت هنری بارتس در فیلم detachment

گسیختگی فیلمی آمریکایی در سبک درام به کارگرانی تونی کی و بازی آدرین برودی و محصول سال ۲۰۱۱ است. این فیلم داستان حدود ۱ ماه از زندگی مدرسین، دانش آموزان و مدیران یک دبیرستان را از دید یک مربی جایگزین به نام هنری بارتیس (آدرین برودی) روایت می‌کند.

بازی خوب آدرین برودی در این فیلم می‌تواند موجب برانگیخته‌شدن حس همذات‌پنداری شما باشد.


۸. شخصیت مانوئلای در فیلم Mädchen in Uniform

  • بازیگر: هرتا تیل

شخصیت مانوئلای در فیلم Mädchen in Uniform

دختران متحدالشکل یا در حالت ایده‌آل و بر اساس سختگیری‌های مدرسه شبانه‌روزی در پروس، «متحدالشکل بودن»! این اتحاد زمانی آزمایش می‌شود که مانوئلای (هرتا تیل) احساساتی که عزادار مادرش است، از راه می‌رسد. به نظر می‌آید او ترکیبی از احساسات طردشدگی و میلی قوی به معلم زیبا و همدلی برانگیزِ خود، فراولِن فون بِربورگ را باهم دارد. معلمی که در برابر احساسات پرشور مانوئلا، او را پس نمی‌زند. اما چنین رابطه‌ای زیر نگاه تحریک آمیز زنان جوان دیگر و سختگیری خانم مدیر، عواقب بدی را در پی دارد.


۹. شخصیت دن دون در فیلم Half Nelson

  • بازیگر: رایان گاسلینگ

شخصیت دن دون در فیلم Half Nelson

نیمه نیلوفر فیلمی در ژانر درام به کارگردانی رایان فلک و نویسندگی فلک و آنا بودن می‌باشد که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. دن دون معلمی است که با اعتیادش به مواد مخدر مبارزه و مشکلات زندگی اش را حل و فصل می‌کند، در این زمان رابطه افلاطونی و مملو از احساسی که با یکی از دانش آموزان؛ درِی (شاریکا اِپس) شکل می‌گیرد، که می‌تواند هر دوی آن‌ها را نجات دهد.

رایان گاسلینگ برای بازی در این نقش نامزد دریافت جایزه اسکار شد.


۱۰. شخصیت خانم شفیقی در فیلم پرنده کوچک خوشبختی

  • بازیگر: هما روستا

شخصیت خانم شفیقی در فیلم پرنده کوچک خوشبختی

پرنده کوچک خوشبختی دومین تجربه بلند سینمایی پوران درخشنده فیلمساز، نویسنده و کارگردان ایرانی محسوب می‌شود. داستان این فیلم درباره دختری به نام ملیحه با بازی زیبای (عطیه معصومی) است که بر اثر ضربه‌ی روحی در کودکی قدرت تکلم خود را از دست داده است و با یادآوری گذشته دچار تشنج عصبی می‌شود. او حتی قصد به خودکشی هم میزند تا اینکه خانم معلم داستان ما، خانم شفیقی با بازی فراموش نشدنی زنده یاد هما روستا، فرشته‌وار و عاشقانه در بازسازی شخصیت دخترک تلاش می‌ورزد. پرنده کوچک خوشبختی فیلمی است که به مشکلات جامعه ایران و به آسیب‌شناسی شیوه‌های تعلیم و تربیت رایج می‌پردازد.


خواندن مقالات زیر توسط مووی مگ پیشنهاد می شود :

10 مینی سریالی که می توانید در آخر هفته ببینید! + تصاویر

اعتراض ساموئل ال جکسون به قانون عجیب حمل اسلحه توسط معلمان

از هیو جکمن تا لیام نیسن / معرفی بازیگرانی که پیش از شهرت معلم بودند + تصاویر

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها