صفحه اصلی > گزارش ویژه : بهترین نرم افزار و اپلیکیشن های ویرایش و تدوین فیلم در سال 2020

بهترین نرم افزار و اپلیکیشن های ویرایش و تدوین فیلم در سال 2020

Adobe Premiere Pro

با گسترش شبکه های اجتماعی، تب ساخت ویدئو و انتشار آن در این شبکه ها نیز گسترش پیدا کرده و دیگر خبری از استفاده انحصاری از این ابزار برای ساخت فیلمهای سینمایی نیست. این بار در گزارش ویژه سایت مووی مگ تصمیم گرفته ایم تا به معرفی بهترین نرم افزارهای تدوین ویدئو بر روی کامپیوترها و اپلیکیشن های ادیت ویدئو بر روی گوشی های همراه بپردازیم تا اگر قصد ساخت فیلم کوتاه، بلند سینمایی و یا کلیپ های اینترنتی رادارید، به سراغ یکی از این ابزارها بروید و از آنها استفاده کنید.

نرم افزارهای تدوین ویدئو در کامپیوتر (best softwares for editing videos):

ادوبی پریمیر پرو (Adobe Premiere Pro ):

پلتفرم : ویندوز و مک

شرکت بزرگ ” ادوبی ” یکی از قدیمی ترین شرکت های تولید نرم افزارهای گرافیکی و تدوین است. اگر کاربر ویندوز باشید قطعاً حداقل یک بار از نرم افزارهای این شرکت مانند « فتوشاپ » استفاده کرده اید. « پریمیر » نیز نرم افزار تخصصی این کمپانی برای تدوینگران محسوب می شود که برای افراد حرفه ای بهترین گزینه ممکن به شمار می رود.

یکی از ویژگی های بزرگ « پریمیر » این است که می توان در کنار تدوین ویدئوها، برای اعمال تغییرات به دیگر نرم افزارهای تخصصی این شرکت سوییچ کرد و در لحظه تغییرات را اعمال نمود. به عنوان مثال، اگر شما از بخشی از صدای یک ویدئو رضایت ندارید، تنها با یک کلیک می توانید صدای ویدئو را به محیط دیگر نرم افزار تخصصی این شرک به نام « اودیشن » انتقال دهید و پس از تغییرات در نرم افزار مذکور، آن را ذخیره نمائید و خواهید دید که در این صورت تغییرات بصورت اتوماتیک در « پریمیر » هم اعمال شده است.

« پریمیر » ابزارها و پلاگین های بسیاری برای سهولت بخشیدن به تدوین ویدئوها در اختیار تدوین گران قرار داده و شما می توانید به راحتی اثرتان را تصحیح رنگ کرده و تبدیل به یک ویدئو حرفه ای نمائید. محیط کاربری جذاب این نرم افزار می تواند رضایت هر کاربری را جلب نماید.

ادیوس (EDIUS)

ادیوس (EDIUS)

پلتفرم: ویندوز

یکی از محبوب ترین و حرفه ای ترین نرم افزارهای تدوین در جهان است که میلیون ها کاربر در سراسر جهان از آن استفاده می کنند. گفته شده که در سازمان صدا و سیما نیز اغلب از این نرم افزار برای ساختن برنامه ها استفاده می شود و همچنین افراد زیادی برای تدوین فیلمهای سینمایی و عروسی نیز به سراغ آن می روند. « ادیوس » محیط کاربری حرفه ای دارد و امکانات بسیاری برای ساخت ویدئوهای حرفه ای در اختیار کاربران قرار می دهد. از امکانات تنظیم نور و کنتراست، به عنوان یکی از کلیدی ترین ابزار « ادیوس » نام برده می شود.

فاینال کات پرو ایکس (Final Cut Pro X)

فاینال کات پرو ایکس (Final Cut Pro X)

پلتفرم: مک

اگر از کاربران سیستم مک شرکت اپل باشید، خیلی نباید دل و دماغ استفاده از نرم افزارهای مشابه کاربران ویندوز را داشته باشید! در این شرایط، نرم افزار « فاینال کات پرو ایکس » به کار شما خواهد آمد. نرم افزاری که به صورت اختصاصی برای سیستم عامل مک منتشر می شود و نیازهای تدوین شما را برطرف خواهد کرد. علاوه بر محیط کاربری ساده و جذاب این نرم افزار، قابلیت های ارزشمندی از جمله تصحیح رنگ حرفه ای نیز در این نرم افزار به چشم می خورد که می تواند نیازهای اغلب کاربران حرفه ای را در این زمینه برطرف نماید.

ادوبی پریمیر المنتس (Adobe Premiere Elements)

ادوبی پریمیر المنتس (Adobe Premiere Elements)

پلتفرم: ویندوز و مک

« ادوب پریمیر المنتس » برخلاف دیگر نرم افزار بزرگ شرکت ادوبی، با هدف های جانبی تدوین منتشر شده و اغلب برای اموری نظیر موشن ترکینگ، تشخیص چهره و لرزش گیر ویدئویی به کار می رود.

در این نرم افزار، از پیچیدگی های « پریمیر پرو » خبری نیست و کاربران می توانند به راحتی به ابزارهای قدرتمند موشن ترکینگ دسترسی داشته باشند و در یک محیط نرم افزاری ساده و جذاب، از آن بر روی ویدئوهای خود استفاده نمایند. « ادوب پریمیر المنتس » همچنین این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد تا لرزش ویدئوها ضبط شده را کاهش دهد و ثبات بیشتری به آن ببخشند. البته موارد ذکر شده همگی در « ادوب پریمیر پرو » به چشم می خورد اما استفاده از آنها در « ادوب پریمیر المنتس » بسیار ساده تر خواهد بود.

Adobe Premiere Rush

ادوبی پریمیر راش (Adobe Premiere Rush)

پلتفرم: ویندوز، مک ، اندروید، iOS

شرکت « ادوبی » پس از سالها به این نتیجه رسید که کاربران نباید نیازی به دانش های تخصصی حوزه تدوین داشته باشند و به همین دلیل نرم افزار « ادوب پریمیر راش » که بعضاً « پروجکت راش » هم گفته می شود را به بازار عرضه کرد. این ابزار بیشتر به منظور جلب نظر بلاگرها و سازندگان ویدئوهای اینترنتی تهیه شده که امکانات مورد نیازشان را به سادگی و با سرعت بیشتر در اختیارشان قرار می دهد تا از پیچیدگی های نرم افزار تدوین اصلی شرکت دور باشند و کارهایشان را به سادگی انجام دهند.

اما این موارد به معنی ضعیف بودن « ادوبی پریمیر راش » نیست. در این نرم افزار امکانات فوق العاده ای از جمله ویژگی های کار با صدا قرار داده شده که هر کاربری را شیفته خود خواهد کرد. در این نرم افزار ویژگی تعبیه شده که براساس آن صدای پس زمینه هنگام صحبت سوژه تنظیم می شود که یک موهبت بزرگ برای ویدئو سازان فضای مجازی محسوب می شود!

کورل ویدو استودیو آلتیمیت (Corel VideoStudio Ultimate)

کورل ویدو استودیو آلتیمیت (Corel VideoStudio Ultimate)

پلتفرم: ویندوز

نرم افزار « ویدئو استودیو » یکی از قدیمی ترین نرم افزارهای تدوین ویدئو در ویندوز محسوب می شود که باید از آن به عنوان پیشکسوت یاد کنیم! اگر به خاطر داشته باشید، در سالهای دور ویدئوهای عروسی و خانوادگی همیشه با افکت های متنی و تصویری منتشر می شدند که برای همه خاطره انگیز است. این ویدئوها با نرم افزار « کورل ویدئو استودیو » ساخته می شدند، حالا دیگر می توانید قدمت این نرم افزار را حدس بزنید!

سیاست کاری این نرم افزار بر استفاده هرچه آسان تر کاربران از برنامه و خروجی ساده تر از تغییرات اعمال شده بر ویدئو می باشد. در نرم افزار « ویدئو استودیو » شما می توانید به سادگی هرچه تمام تر بر روی ویدئو افکت ها و ترنزیشن های جذاب قرار دهید و به راحتی هم از آن خروجی بگیرید. بُرش و چسباندن ساده کلیپ ها به یکدیگر نیز از مزیت های « ویدئو استودیو » محسوب می شود.

فیلمورا9 (Filmora9)

فیلمورا9 (Filmora9)

پلتفرم: ویندوز، مک

« فیلمورا9 » هم مانند « ویدئو استودیو » محیط کاربری ساده ای دارد و کاربران مبتدی به راحتی می توانند افکت های مختلف را بر روی آن اعمال نمایند. با اینحال می توان گفت که « فیلمورا9 » نسبت به « ویدئو استودیو » از امکانات حرفه ای تری بهره مند است و می توان برای تدوین های کمی حرفه ای تر بر روی آن حساب باز کرد. پکیج های بزرگ افکت که برای این نرم افزار ساخته شده اند، می تواند ویدئوهای جذابی خلق کند و نیاز کاربران از ساختن ویدئوها،مستندهای کوتاه و مبتدی را برطرف نماید.

CyberLink PowerDirector 

سایبرلینک پاور دایرکتور (CyberLink PowerDirector)

پلتفرم: ویندوز

« پاور دایرکتور » نیز یکی از نرم افزارهای قدیمی ویرایش فیلم برای کاربران ویندوز محسوب می شود که نیاز آنان برای استفاده خانگی و آماتور از افکت گذاری بر روی ویدئوها را برطرف می سازد. در این نرم افزار امکانات بسیار خوبی برای افکت گذاری بر روی ویدئوها گنجانده شده و قابلیت های موشن ترکینگ نیز کار کردن با « پاور دایرکتور » را جذاب تر هم می کند. شما می توانید از طریق این نرم افزار بر روی دیسک های DVD منوهای زیبایی خلق کنید و تنها با چند کلیک، اسلایدشوهای بسیار زیبا خلق کنید.

Pinnacle Studio

پیناکل استودیو (Pinnacle Studio)

پلتفرم: ویندوز

اگر پیش از این هیچ تجربه تدوینی نداشته اید، استفاده از « پیناکل استودیو » می تواند گزینه مناسبی برای آغاز این فعالیت باشد. « پیناکل استودیو » محیط کاربری ساده ای دارد که در آن شما دسترسی آسانی به افکت های مختلف کامپیوتری خواهید داشت و می توانید از آنها بر روی ویدئوهای خود استفاده نمائید. از دیگر امکانات این نرم افزار می توان به بُرش و چسباندن فایل های ویدئویی به ساده ترین روش ممکن یاد کرد که نیازهای ابتدایی شما درباره تدوین را برطرف خواهد کرد.

اَوید مدیا کامپوزر (Avid Media Composer):

اَوید مدیا کامپوزر (Avid Media Composer):

پلتفرم: ویندوز و مک

نرم افزار ویرایش « اوید مدیا کامپوزر » که اغلب با نام « اوید » از آن یاد می شود، یکی دیگر از نرم افزارهای حرفه ای و محبوب تدوینگران محسوب می شود که امکانات گسترده ای را در اختیار کاربران قرار می دهد. در کنار « ادیوس » ، از « اوید » نیز به عنوان یکی از نرم افزارهای مورد استفاده قرار گرفته در صنعت فیلم و سریال یاد می شود که مخصوصاً به دلیل سادگی در سازماندهی فایل های متعدد در هنگام تدوین کارایی فراوانی دارد. نکته حائز اهمیت درباره « اوید » این است که در کنار نسخه غیر پولی، نسخه ای رایگان از نرم افزار نیز برای استفاده از کاربران در اختیارشان قرار داده شده است. 

Sony Vegas Pro

سونی وگاس پرو (Sony Vegas Pro)

پلتفرم: ویندوز

نرم افزار « سونی وگاس پرو » نیز یکی از ابزارهای کارآمد در حوزه ویرایش فایل های صوتی محسوب می شود که برخلاف سالهای ابتدایی فعالیت خود، چندان برای بروز رسانی آن تلاشی صورت نگرفته و همین مسئله موجب عقب ماندن آن از رقبای قدرتمندی همچون « ادوبی پریمیر » شد. با اینحال کماکان « سونی وگاس پرو » با محیط کاربری  جذاب خود می توانید نیازهای نیمه حرفه ای شما از تدوین را برطرف نماید و البته کماکان بهترین گزینه برای ویرایش فایل های ویدئویی ضبط شده توسط دوربین های سونی است!

 

بهترین اپلیکیشن های تدوین ویدئو در موبایل ها (best app for editing videos):

 

کین مستر (KineMaster)

کین مستر (KineMaster)

پلتفرم: اندروید، iOS

در بین اپلیکیشن های ویرایش ویدئو در تلفن های همراه، اپلکیشن « کین مستر » از محبوبیت فراوانی برخوردار است. در تلفن همراه اغلب به دلیل فضای محدود، نمی توان تجربه چندان جذابی در ویرایش ویدئو کسب کرد، با اینحال نرم افزار کین مستر با دارا بودن تایم لاین و چند لایه برای ویرایش فایل تصویری و صوتی و افزودن افکت به آنها، نیاز اغلب کاربران موبایل از تدوین ویدئو در گوشی های همراه را برطرف می کند.

ادوب پریمیر کلیپ (Adobe Premiere Clip) 

ادوب پریمیر کلیپ (Adobe Premiere Clip)

پلتفرم: اندروید، iOS

اگر از نسخه های ویندوز نرم افزار « ادوبی پریمیر » استفاده کرده باشید، هیچ درنگی برای استفاده از اپلیکیشن این شرکت در تلفن های همراه خود نخواهید کرد! اپیلکیشن تدوین شرکت « ادوبی » نیازهای کاربران موبایل در ویرایش ویدئوها را تا حد زیادی برطرف خواهد کرد.

ویوا ویدئو (VivaVideo):

ویوا ویدئو (VivaVideo):

پلتفرم: اندروید، iOS

« ویوا ویدئو » یکی از محبوب ترین نرم افزارهای تدوین ویدئو در گوشی های همراه محسوب می شود که با بیش از 200 میلیون بار نصب، سهم بزرگی از بازار اپلکیشین های ویرایش ویدئو در تلفن های همراه دارد. اپلیکیشن « ویوا ویدئو » کنترل کاملی بر روی ویدئوها اعمال می کند و کاربران می توانند تغییرات عمده ای از تغییر سرعت ویدئو گرفته تا افکت، متن گذاری و قرار دادن صوت و موسیقی را بر روی ویدئو اعمال نمایند. این اپلیکیشن در کشورمان نیز از محبوبیت فراوانی برخوردار است. توجه داشته باشید که در نسخه غیر پولی تنها امکان گرفتن خروجی 5 دقیقه ای از اپلیکیشن را خواهید داشت.

اکشن دایرکتور ویدئو ادیتور (ActionDirector Video Editor)

اکشن دایرکتور ویدئو ادیتور (ActionDirector Video Editor)

پلتفرم: اندروید

« اکشن دایرکتور » پیش از این به عنوان نرم افزار ویرایش ویدئو برای کامپیوترهای شخصی شناخته می شد، اما حالا نسخه موبایلی خود را هم عرضه کرده که می تواند کارهای تدوین در گوشی های همراه را انجام دهد. از جمله ویژگی های اپلیکیشن « اکشن دایرکتور» می توان به قابلیت افزودن متن و آهنگ به ویدئو نام برد و همچین تغییر سرعت پخش ویدئوها.

فیلموراگو (FilmoraGo) 

فیلموراگو (FilmoraGo)

پلتفرم: اندروید، iOS

« فیلموراگو » یکی از قدرتمندترین اپلیکیشن های تدوین فیلم در گوشی های همراه محسوب می شود که محصول شرکت « Wondershare» می باشد. در این اپلیکیشن تمام امکانات مورد نیاز تدوین ویدئوها در موبایل مانند اضافه کردن عکس و موسیقی به ویدئوها و تغییر زمانبندی آن وجود دارد و همچنین شما می توانید خروجی ویدئوها رو متناسب با شبکه اجتماعی که قصد انتشار ویدئو را دارید، تنظیم نمائید.

ویدئوشو (VideoShow) 

ویدئوشو (VideoShow)

پلتفرم: اندروید، iOS

نرم افزار « ویدئوشو » یکی دیگر از اپلیکیشن های محبوب کاربران در شبکه های اجتماعی است که کاربران اغلب ویدئوهای خود را توسط آن تدوین می کنند. علاوه بر امکانات تدوین اغلب اپلیکیشن های گوشی های همراه، در « ویدئوشو » شما به بیش از 30 افکت دسترسی خواهید داشت و همچنین می توانید توسط این اپلیکیشن گیف های مختلف تولید کرده و ویدئوهای خود را به فرمت Mp3 تبدیل نمائید.

در این مطلب سعی شده تا مشهورترین و محبوب ترین نرم افزارها و اپلیکیشن های ادیت فیلم در گوشی های همراه و کامپیوتر معرفی شوند. شما از چه اپلیکیشنی برای تدوین استفاده می کنید؟ نظراتتان را برای ما بنویسید!

 

مائده اکبریان

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها