صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : پرونده کامل فیلم سامورایی ( Le Samouraï ) به کارگردانی ژان پیر ملویل

پرونده کامل فیلم سامورایی ( Le Samouraï ) به کارگردانی ژان پیر ملویل

سامورایی : Le Samouraï

داستان فیلم :

جف کاستلو ( آلن دلون ) قاتل خونسرد و جوانی است که در ازای انجام ماموریت پول دریافت می کند اما…

 

 

کارگردان:

ژان پیر- ملویل (Jean-Pierre Melvill): فیلمساز و کارگردان مشهور فرانسوی بود که از بزرگترین کارگردانان فرانسه شناخته می‌شود. او نامش را به دلیل علاقه به نویسندهٔ آمریکایی هرمان ملویل به «ملویل» تغییر داد.

ملویل دارای سبکی خاص بود. فیلم‌های او معمولاً کم دیالوگ همراه با سکانس‌های طولانی است و صدا کارکردِ دراماتیکی در آثارش دارد. او تبحر خاصی در فیلم‌های جنگی و نوآر داشت و از افراد تأثیرگذار بر موج نو فرانسه بود.

او که سرباز بود در جنگ جهانی دوم خدمت کرده‌بود و در عملیات اژدها جنگیده بود. زمانی که از جنگ برگشت برای دریافت اجازه‌نامه‌ای جهت دستیاری کارگردان اقدام کرد، اما درخواست وی رد شد. بدون داشتن این پشتیبانی، تصمیم گرفت که به روش خودش فیلمسازی را آغاز کند.

وی به فیلمسازی مستقل تبدیل شد، استودیوی شخصی خود را تأسیس نمود و با فیلم‌نوآرهای تراژیک کمینه‌گرایی (مانند سامورایی یا دایره سرخ) مشهور گردید. ستارگان سینمای جذابی چون ژان پل بلموندو، لینو ونتورا و آلن دلون در فیلمهایش بازی کردند که دلون به احتمال بهترین نمایندهٔ تیپ بازیگر ملویلی است.

سبک ملویل در فیلمسازی به شدت تحت تأثیر سینمای آمریکا و اشیای نمادین و بت‌واره‌گونی چون اسلحه‌ها، لباس‌هایی چون بارانی‌ها و بخصوص کلاه‌هاست.

سبک مستقل و گزارشگرانهٔ فیلمسازی وی (که جزو اولین فیلمسازان فرانسوی بود که از مکانهای واقعی در فیلمهایش استفاده کرد)، تأثیر عمده‌ای بر سینمای موج نوی فرانسه داشته‌است. او همچنین نقش یک نویسنده را در فیلم از نفس افتاده اثر ژان لوک گدار که از آغازگران جنبش موج نو به شمار می‌رود، بازی کرده‌است. تا امروز، وی به‌عنوان کارگردانی که فیلمسازان دیگری چون جان وو، رینگو لام، کیرک ونگ یا کوئنتین تارانتینو از وی تأثیرپذیرفته‌اند، مطرح باقی‌مانده است.

منبع: ویکیپدیا

سامورایی : Le Samouraï

 

بازیگران:

آلن دلون (Alain Delon):  هشتم نوامبر 1935در دهکده‌ای به نام «سو» در حوالی پاریس به دنیا آمد. نام پدرش “فایبان” و مادرش “ادیت” بود. زمانی که آلن ۴ سال بیشتر نداشت پدر و مادرش از هم جدا شدند و به ناچار سرپرستی اش به خانواده‌ای دیگر واگذار شد. او در خانه‌ای رشد کرد که روبه روی یک زندان بود و آلن با بچه‌های نگهبان زندان هم‌بازی بود.

پس از چند سال پدر و مادر خوانده‌اش بر اثر حادثه‌ای کشته شدند و وی دوباره تحت سرپرستی مادرش که با یک قصاب محلی ازدواج کرده بود قرار گرفت. او در دوران کودکی به دوچرخه سواری، فوتبال و رفتن به سینماعلاقه وافری داشت. او دوران تحصیلی خود را در مدارس کاتولیک گذراند و از آنجا که پسر شلوغی بود چندین بار از مدرسه اخراج شد و در ۱۵ سالگی به کلی درس و تحصیل را ترک کرد پس به ناچار ناپدری ‌اش او را به مغازه قصابی برد تا این حرفه را به او بیاموزد اما آلن هیچ علاقه‌ای به این حرفه نداشت و در سن ۱۷ سالگی خانه را ترک کرده و به ارتش پیوست.وی در ارتش در یگان تفنگداران دریایی به عنوان چترباز به خدمت ادامه داد و در سال ۱۹۵۴در جنگ هند و چین حضور داشت.

 او دوران خدمت خود را در ارتش با اشتیاق ادامه داد. او در مورد خاطراتش در آن زمان می‌گوید: «در آنجا دوستانی پیدا کردم، کسانی که با آنها حرف می‌زدم و به حرف‌هایم گوش می‌دادند».آلن در ۱۹۵۶از خدمت ترخیص شد و به عنوان باربر و سپس نیز به عنوان پیش‌خدمت در کافه‌های مختلف پاریسبه کار پرداخت. او درآمد ثابتی نداشت و مستقل از خانواده‌اش زندگی می‌کرد. طی همین مدت با بسیاری از بازیگران که در کافه‌های محل کارش رفت و آمد داشتند آشنا شد. یکی از بازیگران ژان کلود بریالی بود. آنهایی که درباره زندگی او تحقیق کردند می‌گویند که او با دنیای زیر زمینی جنایتکاران در ارتباط بوده و مدتی هم با آنها زندگی می‌کرد. این دو دوست در سال ۱۹۵۷تصمیم گرفتند با هم به جشنواره فیلم کن بروند. این تصمیم زندگی آلن را برای همیشه تغییر داد. آلن که یک آدم معمولی بود و هیچ گونه تجربه بازیگری نداشت و آن شب هم با یک دست لباس کرایه‌ای به جشنواره رفته بود اما پس از بازگشت از جشنواره به یک فوق‌ستاره تبدیل شده بود. چهره فوق‌العاده جذاب او در آن مجلس کاملاً سرآمد همگان بود در آنجا بود که کارگردانان مختلف به سراغ او آمدند.

سامورایی : Le Samouraï

او بیشتر در نقش دزد و یا آدمکش اجیر شده بازی می‌کرد.در دهه ۱۹۷۰علاوه بر بازی در فیلم، دومین کمپانی تولید فیلم خود را تأسیس کرد و به جمع آوری ثروت پرداخت. وی دیگر یکی از ثروتمندان جهان بود و فیلم‌هایی که او تهیه می‌کرد با آرم AD بودند. او سپس یک شرکت هواپیمایی تأسیس کرد و بخشی از ثروت خود را در زمینه مورد علاقه‌اش یعنی جمع آوری آثار هنری و پرورش اسب‌های مسابقه سرمایه گذاری کرد. گنجینه شخصی او کم‌نظیر است و صاحب عتیقه‌هایی است که بسیاری از آن‌ها در موزه‌ها به نمایش گذاشته شده است.

او در دههٔ ۱۹۸۰ به سوئیس نقل مکان کرد تا بر عملکرد شرکتی که محصولاتش را به نام «آلن دلون» به فروش می‌رساند نظارت بهتری داشته باشد. دفتر این شرکت در شهر ژنو در کشور سوییس است.اولین نامزد او «رومی اشنایدر» بازیگر معروف بود که قبل از آنکه کارشان به ازدواج کشیده شود از هم جدا شدند. «آلن دلون» سپس در سال ۱۹۶۴با «ناتالی کانوواس»ازدواج کرد و از او صاحب یک پسر به نام «آنتونی» شد. در سال ۱۹۶۹این دو از هم جدا شدند. اما یک حاثه مهم در زندگی آلن در سال ۱۹۶۸به وقوع پیوست. در این سال جسد«استفن مارکوویچ » در گاراژ خانهٔ وی پیدا شد. شایعات حاکی از آن بود که آلن دلون وی را به دلیل علاقه به «ناتالی» کشته است.

به هر حال هیچ گاه زاویه تاریک آن قتل روشن نشد و آلن هم تبرئه شد. پسرش آنتونی در حال حاضر بازیگر سینما است اما هنوز نتوانسته مانند پدرش معروف شود. البته او تا حدی شبیه پدرش است اما مانند او جذابیت ندارد. خود دلون هم می‌گوید: «پسرم با من متفاوت است».آلن دلون در سال ۱۹۹۰در سن ۵۶ سالگی با یک مانکن آلمانی به نام «رزالی وان بیرمن» ازدواج کرد و از او صاحب دختری به نام «آنوشکا» و پسری به نام «فابیانی» شد. آلن در سال ۱۹۹۸در فیلم «نیمه شانس» در کنار « ژان پل بلوموندو» بازی کرد و سپس اعلام بازنشستگی کرد و گفت: «من در اکثر فیلم‌هایی که بازی کرده‌ام یا دزد بوده‌ام یا پلیس، اما جالب این است که فرقی نمی‌کرده است که چه کاره بوده‌ام، در همهٔ فیلم‌ها تنها بوده‌ام. نمی‌دانم اما فکر می‌کنم کارگردان‌ها و حتی تماشاگران همیشه دوست دارند مرا تنها ببینند»

منبع: ویکیپدیا

 سامورایی : Le Samouraï

 

نکاتی که احتمالا درباره سامورایی (Le Samouraï) نمی دانید :

ژان پیر ملویل نگران فیلمبرداری سکانس رانندگی جف با ماشین سرقت شده به سمت گاراژ بود. او معتقد بود که در این برداشت بلند احتمالا تصادفی رخ خواهد داد اما آلن دلون در یک برداشت به راحتی ماشین را به گاراژ منتقل کرد! 

قفس پرنده ای که در خانه جف کاستلو در فیلم وجود دارد، تنها شی ای بود که در جریان آتش سوزی استودیو ملویل در سال 1967 از بین رفت.

ده دقیقه ابتدایی فیلم بدون دیالوگ سپری می شود.

« سامورایی » یکی از تاثیرگذارترین آثار برای کارگردانان بزرگ سینما از جمله مارتین اسکورسیزی، کوئینتین تارانتینو، فرانسیس فورد کاپولا، جیم جارموش، دیوید فینچر، برناردو برتولوچی و برادران کوئن بوده است.

« سامورایی » فیلم محبوب جان وو است.

راجر ایبرت این فیلم را در لیست برترین فیلمهای تاریخ سینما قرار داده است.

« سامورایی » در لیست ” 1001 فیلمی که باید قبل از مرگ ببینید ” استیون شریدر قرار دارد.

« سامورایی » در سایت راتن توماتوز با 31 نقد موفق به کسب نمره 100 شده است.

ژان پیر ملویل فیلمنامه « سامورایی » را با در نظر داشتن آلن دلون در ذهن نوشته بود.

خطر اسپویل: ژان پیر ملویل برای پایان بندی فیلم در نظر داشت تا مرگ جف کاستلو با تصویر پوزخند او به پایان برسد، اما زمانی که متوجه شد آلن دلون چنین سکانسی را در یک فیلم سینمایی دیگر تجربه کرده، پایان بندی فیلم را تغییر داد!

 سامورایی : Le Samouraï

دیالوگ ماندگار:

مرد مسلح: جواب نمیدی؟

جفت کاستلو: من هیچوقت با مردی که یه اسلحه تو دستشه حرف نمی زنم!

مرد مسلح: این یه قاعده است؟

جفت کاستلو: یه عادته!

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

سامورایی  : سامورایی : Le SamouraïLe Samouraï

کارگردان : ژان پیر ملویل   

نویسنده : : ژان پیر ملویل، جورجس پلگرین

بازیگران :

آلن دلون / جف کاستلو

ناتالی دلون / جین

زمان : 101 دقیقه

محصول : 1967

مهمترین افتخارات : –

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها