صفحه اصلی > چهره هفته : بیوگرافی گلشیفته فراهانی ( Golshifteh Farahani )

بیوگرافی گلشیفته فراهانی ( Golshifteh Farahani )

گلشیفته فراهانی : Golshifteh Farahani

گلشیفته فراهانی : Golshifteh Farahani

تاریخ تولد : 10 جولای 1983 در تهران، ایران

مهمترین افتخارات: سیمرغ بلورین بهترین بازیگر  بخش بین‌الملل شانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای « درخت گلابی »

 

بیوگرافی کوتاه :

گلشیفته فراهانی در 19 تیر سال1362 در تهران و در خانواده ای هنرمند متولد شد و خیلی زود مانند پدرش، مسیر بازیگری را پیش گرفت. گلشیفته در سن 14 سالگی مقابل دوربین داریوش مهرجویی رفت و بازیگر نقش اصلی فیلم « درخت گلابی » شد که برای او سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر را به همراه آورد. این جایزه گلشیفته فراهانی را تبدیل به جوان ترین بازیگری کرد که موفق به دریافت سیمرغ شده است.

فراهانی در سالهای بعد تبدیل به ستاره سینمای ایران شد و در تعدادی از آثار مشهور سینمای ایران از جمله « درباره الی »، « علی سنتوری » و « میم مثل مادر » به ایفای نقش پرداخت. اما در حالی که او در سینمای ایران تبدیل به یک ستاره شده بود، تصمیم گرفت بازیگری را در خارج از کشور دنبال کند و پس از حضور در فیلم « مجموعه دروغ ها » به کارگردانی ریدلی اسکات، برای همیشه از ایران مهاجرت کرد. او پس از مهاجرت شرایط سختی را برای بازیابی جایگاهش به عنوان یک بازیگر در سینمای بین الملل تجربه کرد. با اینحال پس از چند سال توانست، در آثار کارگردانان شاخصی همچون جیم جارموش به ایفای نقش بپردازد و همچنین با فیلم اکشن « استخراج » محصول نتفلیکس، محبوبیت زیادی نزد تماشاگران غربی کسب کند.

گلشیفته فراهانی : Golshifteh Farahani

نکاتی که احتمالا درباره گلشیفته فراهانی (Golshifteh Farahani) نمی دانید :

پدرش بهزاد فراهانی، بازیگر مشهور سینما و تئاتر ایران است. خواهرش شقایق فراهانی نیز بازیگر مشهور ایرانی است و برادرش آذرخش فراهانی، در حوزه موسیقی فعالیت می کند.

زمانی که متولد شد، پدر و مادرش قصد داشتند نام گلشیفته را در شناسنامه اش ثبت نمایند اما با مخالفت ثبت احول مواجه شدند! از این جهت نام او در شناسنامه ” رهاورد ” است.

در سال ل2003 با امین مهدوی ازدواج کرد اما در سال 2011 از او جدا شد. وی در سال 2012 نیز با روانشناسی استرالیایی به نام لوئیز گرل ازدواج کرد اما در سال 2014 از او جدا شد.

در ایران عضو گروه راک زیرزمینی به نام « کوچ » بود.

به زبان انگلیسی و فرانسوی مسلط است و به زبان های عربی و کردی هم آشنایی دارد.

اولین ستاره سینمای پس از انقلاب ایران است که در یک اثر بزرگ هالیوودی ( مجموعه دروغ ها ) به ایفای نقش پرداخته است.

اکنون ساکن پاریس است.

پس از بازی در فیلم « مجموعه دروغ ها » ممنوع الخروج شد.

او گفته که در 16 سالگی هنگام قدم زدن در خیابان با اسید مورد حمله قرار گرفته که باعث سوختگی بخش هایی از بدنش شده است.

گلشیفته فراهانی : Golshifteh Farahani

در نوجوانی موفق شد بورسیه ‏کنسرواتوار وین را دریافت کند و در حالی که بلیت وین را در اختیار داشت، تصمیم گرفت مسیر سینما را دنبال کند.

بازیگر محبوبش جانی دپ است.

درباره انتشار تصاویر نیمه برهنه اش در یک مصاحبه گفته بود: « من از سیاست متنفرم. این کار من نیست. همیشه همین‌طور است کاری می‌کنی و ناگهان سیاسی می‌شود. می‌دانستم مشکل است. اما من اکنون در فرانسه زندگی می‌کنم و باید اینجا فعالیت کنم. بالاخره یا در اینجا هستم یا نیستم. این مساله برای من و خانواده‌ام و کل جامعه ایران شوک‌آور بود»

با بازی در فیلم « استخراج » تبدیل به محبوب ترین بازیگر در سایت سینمایی مرجع IMDB شد!

برای بازی در فیلم « درخت گلابی » که سیمرغ بلورین را برای او به ارمغان آورد، به عنوان دستمزد یک ضبط صوت به او داده شد!

جواد شمقدری، معاونت سینمایی وزارت ارشاد در سال 1390 در یک نشست خبری درباره وضعیت گلشیفته فراهانی گفته بود: « در ابتدای مسئولیتم با توجه به وضع موجود اعلام کردم که می‌تواند برگردد و تا آن لحظه منع زیادی برای بازگشت وجود نداشت، اما اتفاقاتی که امروز افتاده دیگر شرایط تغییر کرده و دیگر اختیار در دست ما نیست و حتی شنیدم فیلمی که در کردستان بازی کرده صحنه‌های خوبی ندارد که اگر حقیقت داشته باشد، دیگر جامعه سینمایی هم او را نمی‌پذیرد»

عضو آکادمی اسکار است.

در سال 2010 یکی از داوران جشنواره فیلم لوکارنو بوده است.

 گلشیفته فراهانی

مهمترین آثار گلشیفته فراهانی (Golshifteh Farahani) :

درخت گلابی

بوتیک

اشک سرما

میم مثل مادر

سنتوری

درباره الی

یک مشت دروغ

اکسودوس: خدایان و پادشاهان

پترسون

دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی‌کنند

استخراج

 

امیر گلسفیدی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها