صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : پخش فیلم « بر باد رفته » به دلیل محتوای نژاد پرستانه متوقف شد!

پخش فیلم « بر باد رفته » به دلیل محتوای نژاد پرستانه متوقف شد!

فیلم سینمایی «بر باد رفته» که منتقدان و کارشناسان آن را از بهترین آثار تاریخ سینما می‌دانند، به دلیل داشتن محتوای نژادپرستانه، از فهرست آثار شبکه تلویزیونی اچ‌بی‌او مکس کنار گذاشته شد.

به گزارش مووی مگ به نقل از همشهری آنلاین، «بر باد رفته» به کارگردانی ویکتور فلمینگ محصول ۱۹۳۹ از بحث‌انگیزترین آثار سینمای آمریکا و جهان هم هست و سال‌ها به دلیل ارائه تصویری تیره از سیاهان و تقدیس برده‌داری، منشاء نقدهای فراوان بوده است. همزمان با اوج گرفتن ناآرامی‌ها در سراسر آمریکا پس از کشته شدن جورج فلوید سیاهپوست زیر فشار زانوی یک افسر پلیس سفیدپوست، مسئولان شبکه HBO بار دیگر محتوای این فیلم کلاسیک را بازبینی کردند و به کنار گذاشتن موقت آن در شرایط فعلی رای دادند.

 بر باد رفته

سرآغاز این بحث، انتشار یادداشت نویسنده فیلمنامه «۱۲ سال بردگی» در ستون دیدگاه روزنامه لس‌آنجلس تایمز بود. جان ریدلی از مسئولان اچ‌بی‌او خواست بار دیگر «بر باد رفته» را بازبینی و به داستان و مضمون آن توجه کنند. او نوشت: «این فیلمی است که برده‌داری را در مناطق جنوبی آمریکا در قرن ۱۹ تقدیس می‌کند، وحشت‌های آن دوران را نادیده می‌گیرد و برخی از دردناک‌ترین کلیشه‌های نژادی مردم رنگین‌پوست را برای همیشه ماندگار می‌سازد. فیلم می‌خواهد نشان بدهد آنچه در آمریکای آن دوران گذشت، رستاخیزی خونین برای نگه‌داری از حق داشتن، خریدن و فروختن انسان بوده است.»

مسئولان اچ‌بی‌او در واکنش به این اعتراض اعلام کردند «بر باد رفته» را به شکل موقت از فهرست آثار خود حذف می‌کنند و آن را با یک بحث تکمیلی درباره زمینه تاریخی داستان و نکوهش آنچه درباره سیاهان و برده‌داری است دوباره در دسترس علاقه‌مندان سینما قرار می‌دهند. آنها معتقدند این فیلم بازتابی است از زمانه خودش و داستان‌هایی که در آن دوره تاریخی در آمریکا درباره رنگین‌پوستان و برده‌ها وجود داشته است. از این رو، نمی‌توان آن را برای همیشه از تاریخ سینما حذف کرد.

بر باد رفته

فیلم چهار ساعتی «بر باد رفته» بر اساس رمان پرفروش مارگارت میچل ساخته شد و در دوازدهمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار هشت جایزه برد؛ از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگران زن و بهترین فیلمنامه اقتباسی. نکته عجیب اینکه هتی مکدانیل به عنوان نخستین زن سیاهپوست برنده اسکار ناچار شد جدا از بازیگران و عوامل سفیدپوست فیلم بنشیند و مسئولان مراسم در انتهای سالن یک میز برایش در نظر گرفتند. ویوین لی و کلارک گیبل بازیگران اصلی «بر باد رفته» هستند.


خواندن مقالات زیر توسط مووی مگ پیشنهاد می شود :

ستاره فیلم « بر باد رفته » و تنها بازمانده این فیلم 100 ساله شد + تصویر

منتقد نیویورک تایمز اعلام کرد : نمایش فیلم نژادپرستانه « بر باد رفته » باید متوقف شود

مجری زن سابق صدا و سیما با ظاهری جدید! + تصاویر

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها