صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم پروژه قدرت ( Project Power )

نقد و بررسی فیلم پروژه قدرت ( Project Power )

پروژه قدرت (Project Power)

 

« پروژه قدرت » اثری دیگر از کمپانی نتفلیکس با موضوع انسان های جهش یافته است. سوژه ای که در سالهای گذشته با ظهور اَبَرقهرمانان، سود دهی بسیار بالایی در سینما داشته و بسیاری از تهیه کنندگان ترجیح می دهند اثری با حال و هوای مشابه بسازند تا فروش فیلم تضمین شود. پس از « نگهبان قدیمی » که آن فیلم هم محصول نتفلیکس بود، حالا این کمپانی ثروتمند با اثری تحت عنوان « پروژه قدرت » بار دیگر به دنیای انسان های پیشرفته قدم گذاشته است. با این تفاوت که در فیلم قبلی این کمپانی، انسانها به دلایل نامشخص نامیرا بودند و هیچ توضیحی برای قابلیت هایشان وجود نداشت اما در اینجا حداقل می دانیم چه خبر است!

داستان فیلم درباره قرصی است که با مصرف کردن آن، فرد به مدت 5 دقیقه تبدیل به اَبَر انسان می شود و قادر است تا کارهای فوق العاده ای انجام دهد. البته تاثیر این قرص بر ژن افراد متفاوت است به طوری که گاهی مصرف کننده تبدیل به گلوله آتش شده و دیگری ضد ضربه می شود. در این شرایط، تولید کنندگان قرص سعی در برهم زدن توازن زندگی بشر با استفاده از این قرص دارند اما یک مامور سابق نظامی به نام آرت ( جیمی فاکس ) که دخترش در دست تولید کنندگان برای آزمایش های بیشتر است، سعی در برچیدن این شرایط دارد اما…

پروژه قدرت (Project Power)

« پروژه قدرت » ایده اولیه جالبی دارد که در صورت پرداخت می توانست تبدیل به یکی از سرگرم کننده ترین آثار سال شود. ایده مصرف کردن قرص و فرصت 5 دقیقه ای برای تبدیل شدن به اَبَر انسان، دست نویسندگان را برای خلق موقعیت های اکشن باز می گذارد اما سازندگان این فرصت را هدر داده و به کلیشه ها پایبند مانده اند. شخصیت پردازی ضعیف ترین بخش فیلم « پروژه قدرت » را تشکیل می دهد. قصه فیلم بدون مقدمه آغاز می شود. جایی که چند جعبه قرص که در طول فیلم از مهم بودن و حساس بودن شان صحبت می شود، به صورت فله ای در اختیار چند خرده خلافکار قرار می گیرد تا در محلات پخش نمایند. در واقع فیلمنامه نویس متسون تاملین، تصمیم گرفته تا ماحصل یکی از پیچیده ترین اختراعات بشر را بدون هیچ توضیح خاصی در اختیار چند خرده خلافکار درب و داغان قرار دهد تا آنها را  پخش و بازاریابی نمایند!

3 شخصیت محوری فیلم نیز نه سابقه مشخصی دارند و نه حتی حال و روز امروزشان برای تماشاگر قابل درک است. شخصیت آرت که یک نظامی سابق است، به یکباره وارد داستان می شود و به سراغ قرص داران می رود و کارشان را یکی می کند. او در طول فیلم رابطه ای پدری و دختری و کلیشه ای را با رابین آغاز می کند. رابطه ای که نه جنگ و جدل ابتدایی آن عقلانی است و نه صمیمیت آن باور پذیر است. در کنار شیمی نه چندان دلنشین میان این دو، شخصیت دیگری به نام فرانک نیز در داستان وجود دارد که با دارا بودن مشکل دو شخصیت قبلی، وصله اضافه بودن نیز به او می چسبد! فرانک ( با بازی جوزف گوردن لویت ) پلیس خوب شهر است و به کلیشه ای ترین شکل ممکن قصد نجات دنیا را دارد. او در طول قصه مدام تغییر موضع می دهد و با یک جمله و یک کلام، مسیر زندگی اش تغییر می کند!

پروژه قدرت (Project Power)

« پروژه قدرت » تا زمان رسیدن به فصل نهایی قابل قبول است و می توان با آزاد کردن ذهن و کاهش انتظارات آن را تحمل کرد. اما زمانی که سر و کله شخصیت منفی داستان پیدا می شود، « پروژه قدرت » نیز چیزی شبیه به اکشن های یک نفره دهه هشتاد می شود که در آن منطق آخرین فاکتور برای فیلمنامه نویسان محسوب می شد. مبارزه نهایی که در آن تمام حفره های فیلمنامه با تغییر کارکردهای قرص جبران شده، فیلم را چند پله به عقب هدایت کرده است. در این میان، حال و روز شخصیت منفی داستان نیز در نوع خود جالب است. شخصیتی که شاید انتظار می رود با توجه به رویتش در انتهای فیلم بتوانیم اندکی از تقابل او و قهرمانان قرص به دست به هیجان بیاییم اما او که نه می دانیم کیست و نه می دانیم چه کرده و چه برنامه ای در سر دارد، به یکباره نیست و نابود می شود! به این فستیوال نمی دانم ها باید دخترِ آرت را هم اضافه کنیم که دلیلی برای تمایز او از دیگران ارائه نمی شود؛ او فقط متفاوت است!

همانطور که گفته شد، « پروژه قدرت » اثری کاملاً کلیشه ای است، اما برای یک بار تماشا می تواند آنچنان هم ناامید کننده نباشد. برای لذت بردن از فیلم لازم است تا اکشن های جذابی که در طول سالیان اخیر دیده اید را فراموش کنید و با ذهنی فارغ شده به سراغ « پروژه قدرت » و قرص های رنگارنگش بروید تا چندان آزار نبینید. اگر موارد فوق را رعایت کنید، تماشای فیلم برای یک بعد از ظهر کسل کننده آن قدرها هم بد نیست اما اگر کمی سخت گیر باشید، شاید تنها مصرف قرص هایی شبیه به آنچه داخل فیلم استفاده می شود، بتواند شما را شیفته فیلم نماید؛ قرص هایی که شاید به سلامتی تان نیز آسیب رساند!

 

10                                                         imdb logo22 

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

پروژه قدرت (Project Power)پروژه قدرت (Project Power)

کارگردان : Henry Joost, Ariel Schulman

نویسنده : Mattson Tomlin

بازیگران :

Jamie Foxx…Art

Joseph Gordon-Levitt…Frank

Dominique Fishback…Robin

Rodrigo Santoro…Biggie

ژانر : اکشن

زمان : 113 دقیقه 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها