صفحه اصلی > زوم سینمای ایران : نقد و بررسی فیلم چهل و هفت

نقد و بررسی فیلم چهل و هفت

چهل و هفت

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

ریما رامین فر که از بازیگران پرکار تئاتر و تلویزیون ایران است و بیشتر با مجموعه « پایتخت » شناخته می شود در فیلم حضور دارد. شقایق فراهانی که اغلب او را در نقش های کمدی می بینیم دیگر بازیگر فیلم است. حمیدرضا آذرنگ که او نیز از بازیگران پرکار چند سال اخیر سینمای ایران بوده، یکی دیگر از بازیگران فیلم است. لادن مستوفی هم که او را با « روز واقعه » به یاد می آوریم، نقش پرستار را در فیلم ایفا می کند. اگر از تماشاگران قدیمی سینما باشید، مهدی احمدی را هم به یاد خواهید آورد که ستاره فیلم« شب های روشن » بود.

داستان فیلم درباره چیست ؟

این فیلم داستان 3 زن و مشکلات و خشونتی که در زندگی تجربه کرده اند را روایت می کند که در نهایت سرنوشت شان به یکدیگر گره می خورد.

کارگردان کیست ؟

احمد طراقچی و علیرضا عطالله تبریزی که « چهل و هفت » نخستین تجربه سینمایی این دو به شمار می رود.

نکات مثبت فیلم ؟

بازی ریما رامین فر قابل ستایش است. بازی او مخصوصاً در زمان حضور نزد پلیس آگاهی شایسته ستایش است. شخصیت مادر با بازی شقایق فراهانی هم اگرچه در اینجا پرداختی ندارد اما، فراهانی توانسته بازی خوبی از خود به نمایش بگذارد؛ حداقل در مقایسه با نقش آفرینی های چند سال گذشته اش!

چهل و هفت

نکات منفی فیلم ؟

فیلمنامه « چهل و هفت » پر از ایرادهای اساسی در شخصیت پردازی است. ارتباط زن پرستار و مادری که از خانه فرار کرده به واسطه دنده عقب گرفتن رخ می دهد و در عرض چند دقیقه تبدیل به بزرگترین دغدغه زن پرستار می شود!

در طول فیلم شخصیت های داستان همواره غیر منطقی ترین تصمیم را می گیرند. هیچ دلیل منطقی برای اینکه چرا زن پرستار که همسر دکتر ثروتمندی هم است، خود را در شرایط سختی قرار می دهد تا مخفیانه زن را نیمه شب در مطب جای می دهد وجود ندارد!

در فیلمهای سینمایی که به صورت اپیزودیک روایت می شوند، اغلب ارتباط منطقی میان داستانها برقرار است که به یکپارچگی اثر منجر می شود. اما در اینجا اپیزود سوم و دوم هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند و فیلمنامه به زور آنها را به داستان وصل کرده!

در « چهل و هفت » شخصیتی تحت عنوان سرایدار هم حضور دارد که گفته می شود فضول است! اما نه فضولی اش مهم است و نه منجر به کنش می شود. شخصیتی بی خاصیت که بی جهت در فیلم گنجانده شده.

طراحی صحنه و لباس در « چهل و هفت » ایرادات فراوان دارد. اپیزود دوم در منزل پزشک،سرشار از ایرادات و کلیشه های طراحی لباس است که سالهاست منسوخ شده!

نام فیلم هیچ ربط مشخصی به قصه ندارد. 

چهل و هفت

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم؟

واقعاً دلیلی نیافتیم!

حرف آخر :

به نظر می رسد سازندگان « چهل و هفت » آشکاراً تحت تاثیر « عشق سگی » آلخاندرو گنزالیس ایناریتو بوده اند و می خواسته اند اثری شبیه به آن خلق کنند اما فیلمنامه ضعیف اثر را به نابودی کشانده. اگر می خواهید فرق فیلم خوب و بد با سوژه ای یکسان را بدانید، می توانید پس از « چهل و هفت » به تماشای « عشق سگی » بنشینید!

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : چهل و هفتچهل و هفت

کارگردان : احمد اطراقچی,  علیرضا عطاالله تبریزی

نویسنده : احمد اطراقچی,  علیرضا عطاالله تبریزی

تهیه کننده : ناهید دل آگاه

بازیگران :

لادن مستوفی

حمیدرضا آذرنگ

شقایق فراهانی

ریما رامین فر

مهدی احمدی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها