صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : 10 حقیقت جالبی که درباره فیلم « Tenet» نمی دانستید! + تصاویر

10 حقیقت جالبی که درباره فیلم « Tenet» نمی دانستید! + تصاویر

Tenet

فیلم Tenet مثل تمام آثار کریستوفر نولان جزئیات و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. با این حال، این احتمال وجود دارد که تعداد کثیری از مخاطبان نکات ریز و پنهانی که در فیلم وجود دارد را ندیده و یا به آن‌ها توجه نکرده باشند.

به‌گزارش مووی مگ به نقل از ویجیاتو،  به قول اهالی هنر، تنت نولانی‌ترین فیلم کارگردان مشهور The Dark Knight است و توانسته یک داستان هیجان‌انگیز، سرگرم‌کننده و پیچیده را به مخاطبان ارائه دهد. گرچه در این میان منتقدان و مخاطبان به دو دسته کاملا متفاوت تقسیم شده‌اند؛ عده‌ای که فیلم جدید نولان را به‌شدت تحسین می‌کنند و عده‌ای که آن را بیش از حد پیچیده و گیج‌کننده می‌دانند.

با وجود این مسائل، نمی‌شود انکار کرد که «تنت» مفاهیم عجیب و پیچیده‌ای دارد و وقتی بحث وارونگی زمان را کنار آن می‌گذاریم، احتمال دارد دنبال کردن داستان و فهم کامل آن کمی دشوار شود.

تمام این مسائل به علاوه سرعت بالای وقوع اتفاقات در فیلم موجب می‌شود قسمتی از مخاطبان نکات و جزئیات بسیاری از آن را از دست بدهند. پس بد نیست در ادامه ده تا از این جزئیات قابل‌توجه را باهم مرور کنیم. با ما همراه باشید.

 

۱۰. سمبل‌گرایی قرمز و آبی

استفاده از رنگ‌های آبی و قرمز در تمام فیلم برجسته و نمایان است و بارزترین مثال این موضوع در اتاق گردان مشاهده می‌شود، جایی که سرانجام مخاطبان به نحوهه کارکرد دستگاه با وارونگی زمان می‌پردازند.

گرچه این سمبل‌سازی از رنگ‌های آبی و قرمز فقط به این صحنه ختم نمی‌شود و نولان بارها و بارها طی فیلم از این ترکیب رنگ بهره می‌برد. رنگ ساعت‌های چرخش زمانی در آخرین قسمت‌های فیلم به دو رنگ قرمز (حرکت رو به جلو) و آبی (حرکت رو به عقب) تقسیم شده است.

بعد از پایان فیلم هم این نمادگرایی تمام نمی‌شود چراکه در تیتراژ لوگوی برادران وارنر و Syncopy به ترتیب قرمز و آبی طراحی شده‌اند و لباس کت و بازوبندها همگی شامل این موضوع هستند.

Tenet

۹. یک بار تماشای فیلم کافی نیست

واقعا به نظر شما بستگی دارد که این مورد را یک مشکل و اشتباه تلقی کنید یا یک نقطه قوت؛ با این حال باید بدانید که خوش‌شانس‌ترین و پردقت‌ترین مخاطبان هم در بهترین حالت به ۸۰ درصد از جزئیات Tenet در تماشای نخست پی می‌برند. مخاطبان عادی‌تر هم احتمالا پایشان را از ۶۰-۷۰ درصد جلوتر نگذارند.

دیالوگ‌های مخفی و مهمی که در صداها تلفیق شده‌اند، افکت‌های تاثیرگذار و جالب تصویر مثل وقتی مردم همزمان رو به جلو و رو به عقب حرکت می کنند، و یا حتی لحظات تعیین‌کننده‌ای مانند نیل و آن بند قرمز در ابتدا و انتهای فیلم، از جمله مواردی هستند که خیلی از مخاطبان در نگاه از اول دست داد‌ه‌اند.

Tenet

۸. مربع ساتور

«مربع ساتور» یکی از آیتم‌های جالبی است که توجه فوق‌العاده زیادی به خود جلب کرده و دلیل آن‌ هم مشخصا وجود واژه TENET در مرکز مربع است.

این مربع دربرگیرنده یک نوع قابلیت قرینه‌خوانی است که به زبان لاتین نوشته شده و حاوی این واژگان است: SATOR AREPO TENET OPERA ROTAS. این واژه‌ها را می‌توان از بالا به پایین، از پایین به بالا، از چپ به راست یا از راست به چپ خواند بدون اینکه ترتیب حروف تغییری کند.

حال اینکه تک تک این واژ‌ه‌ها در تنت اهمیت بسیاری دارند؛ Sator (آندری ساتور) نام ویلن و شخصیت منفی اصلی، Arepo نام هنرمند اسپانیایی که اثرش – Goya Kat – به ساتور فروخته می‌شود، Tenet همان سازمان، Opera محل وقوع صحنه آغازین، و Rotas نام سیستم امنیتی در فری‌پورت (منطقه آزاد) است.

Tenet

۷. قرص سیانور ساتور

در ابتدا فیلم، پس از صحنه اوپرا، شخصیت اصلی (The Protagonist) دستگیر می‌شود و تلاش می‌کند خود را با قرص سیانور از بین ببرد تا مبادا رموز و اطلاعات سی‌آی‌ای (CIA) را در اختیار دشمن قرار دهد.

شخصیت اصلی موفق به انجام این کار می‌شود اما کاشف به عمل می‌آید این سیانورها تقلبی است و تنها مصرف‌کننده را به کما می‌برد. بعدها وقتی ساتور هم از سیانور خود رونمایی می‌کند (سیانوری که از CIA گرفته) این بار می‌فهمیم سیانورِ ساتور هم تقلبی بوده است.

۶. Akane Kashiwazaki

۶. Akane Kashiwazaki

در جایی از فیلم یک روزنامه دست نیل و شخصیت اصلی است که جزئیاتی از سقوط هواپیما در فرودگاه اسلو (پایتخت نروژ) را فاش می‌کند. در این روزنامه مقاله دیگری وجود دارد که توسط Akane Kashiwazaki نوشته شده؛ این نه تنها نام یک شخصیت در انیمه Feel The Wind است، بلکه Kashiwazaki دومین دستیار حسابدار برای سازمان Tenet بوده است.

۵. جرمی تئوبالد

۵. جرمی تئوبالد

کریستوفر نولان در فیلم‌های مختلف خود از بازیگران یکسان بسیاری استفاده کرده است؛ مایکل کین، تام هاردی، کیلیان مورفی، ماریون کوتیار و چندین چهره دیگر در فیلم‌های مختلف نولان حضور یافته‌اند.

این مورد با مایکل کین و کنت برانا در Tenet ادامه یافت و خیلی از مخاطبان متوجه آن شدند. با این حال احتمالا برخی از مخاطبان متوجه حضور جرمی تئوبالد نشده باشند؛ بازیگری که در واقع یکی از مهم‌ترین نقش‌های فیلم اول نولان، یعنی Following را برعهده داشت.

۴. شبح مکسول

۴. شبح مکسول

ایده فیلم Tenet که حرکت مردم میان زمان‌های وارونه و رو به جلو است، بدون شک رابطه مستقیمی با نظریه فکری Maxwell’s Daemon دارد.

این نظریه توسط جیمز چارلز مکسول مطرح شده می‌گوید اگر دری میان دو قسمت از گاز وجود داشته باشد، قانون دوم ترمودینامیک شکسته می‌شود؛ درست مثل دری که میان دو خط زمانی وجود دارد. سازمان تنت ظاهرا ایده‌هایی در این مورد داشته چراکه روی دیوار دفتر لارا جدولی از Maxwell’s Demon به چشم می‌خورد.

۳. موسیقی برعکس

۳. موسیقی برعکس

از آن‌جایی که همراه و همکار همیشگی نولان یعنی هانس زیمر به خاطر حضور در پروژه عظیم Dune نمی‌توانست به تیم Tenet اضافه شود، کارگردان فیلم تصمیم گرفت از یک آهنگساز جوان‌تر و بااستعداد به نام لودویگ گورانسون استفاده کند. و الحق او هم عملکرد خارق‌العاده‌ای در این فیلم داشت.

جهت ایجاد یک تم هماهنگ با بحث وارونگی زمان، در برخی نقاط فیلم موسیقی‌ها هم به صورت برعکس پخش می‌شوند، همان‌طور که افراد به شکل برعکس حرکت می‌کنند. این صحنه‌ها با تلفیق موسیقی عالی‌شان واقعا شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند.

۲. تنت

۲. تنت

واژه Tenet در طول فیلم معانی مختلفی به خود می‌گیرد. این واژه قسمتی از مربع ساتور، نام سازمانی که شخصیت اصلی تشکیل می‌دهد، و همچنین یک قرینه‌خوانی از عدد ده (Ten) است.

این یکی از جزئیات بسیار جذاب در فیلم است چراکه در نقاط اوج وقتی چرخه زمانی جهت به دست آوردن الگوریتم‌ها به گردش در می‌آید شخصیت‌ها ۱۰ دقیقه وقت دارند؛ ۱۰ دقیقه که رو به جلو حرکت می‌کند و ۱۰ دقیقه وارونه.

۱. حضور مخفی نولان

۱. حضور مخفی نولان

اینکه یک کارگردان در فیلم خودش حضور افتخاری داشته باشد واقعا کمیاب و جالب توجه است. احتمالا آلفرد هیچکاه و کوئنتین تارانتینو بزرگ‌ترین کارگردانانی هستند که دست به چنین کاری زده‌اند و نولان پیش از تنت از آن صرفه‌نظر کرده بود.

گرچه Cameo یا همان حضور کوتاه این کارگردان بسیار عجیب‌تر و پنهان‌تر از بقیه است. لودویگ گورانسون آهنگساز تنت می‌خواست به عنوان بخشی از موسیقی فیلم، صدای خاصی از «تنفس» را وارد ماجرا کند. این مورد واقعا زیبا و هنرمندانه کار شده اما جالب‌تر اینکه صدای نفس‌ها متعلق به کارگردان فیلم یعنی کریستوفر نولان است.

برای خواندن نقد فیلم تنت در وب سایت مووی مگ اینجا کلیک کنید.


خواندن مقالات زیر توسط مووی مگ پیشنهاد می شود :

تمایل جان دیوید واشنگتن برای بازی در « تنت 2 »

خشم استودیوهایی هالیوود از آمار غیر شفاف « تنت »

« تنت » تبدیل به ضعیف ترین فیلم کریستوفر نولان بعد از « پرستیژ » شد!

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها