صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : 15 مستند ترسناکی که پس از تماشا از خاطرتان محو نخواهد شد! + تصاویر

15 مستند ترسناکی که پس از تماشا از خاطرتان محو نخواهد شد! + تصاویر

۱۵- The Imposter (2012)

فیلم مستند گاهی اوقات می تواند بسیار ترسناک تر از یک فیلم ترسناک خوش ساخت باشد. ارواح، هیولاها و قاتلان ماسک دار ترسناک و وحشت آور هستند اما وحشت های زندگی واقعی این پتانسیل را دارند که برای مدت بیشتری با شما مانده و دیدگاه تان نسبت به زندگی را به شکلی عمیق و ماندگار مورد تاثیر قرار دهند.

به گزارش مووی مگ به نقل از روزیاتو،  در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ترسناک ترین و تکان دهنده ترین فیلم های مستند تما دوران آشنا کنیم.

 

۱۵- The Imposter (2012)

داستان این مستند تکان دهنده در مورد مفقود شدن یک پسربچه ۱۳ ساله به نام نیکلاس بارکلی در سن آنتونیو، تگزاس در سال ۱۹۹۴ و داستان بازگشت ادعایی باورنکردنی اوست. در مستند The Imposter، بارت لیتون به بررسی داستان هم قربانی و هم مقصران این ماجرا پرداخته و در این مسیر واقعیات هولناکی را فاش می کند و بدین ترتیب است که هویت شرور واقعی این ماجرا بیش از پیش به موضوعی پیچیده و بغرنج تبدیل می شود.

۱۴- Jesus Camp (2006)

۱۴- Jesus Camp (2006)

فیلم مستند Jesus Camp ساخته هایدی ایوینگ و راشل گریدی که در جریان یک کمپ تابستانه مسیحی در داکوتای شمالی فیلمبرداری شده در طی سال ها هرگز قدرت شوکه کردن مخاطب را به خاطر به تصویر کشیدن تلقین تفکرات دینی به کودکان و نوجوانان به شکل یک شکنجه روحی از دست نداده است. در این مستند، تلاش های بکی فیشر، موسس این کمپ آموزشی برای کاشتن افکار به اصطلاح مقدس و پاک در ذهن کودکان به تصویر کشیده می شود و به طور ویژه به بررسی دیدگاه های سه نفر از این نوجوانان نسبت به آموزه های مسیحیت از نقطه نظر فیشر و نسبت به خودشان می پردازد.

۱۳- The Act Of Killing (2012)

۱۳- The Act Of Killing (2012)

فیلم مستند The Act Of Killing ساخته جاشوا اوپنهایمر یک مستند غنی و البته ترسناک است که خط بین واقعیت و افسانه در آن مبهم می شود در حالی که به بررسی آسیب های روانی کسانی که در کشتار میلیون ها کمونیست در اندونزی در سال ۱۹۶۵ شرکت داشتند می پردازد. در این مستند، عاملان بازمانده کشتارهای خود را در برابر دوربین اوپنهایمر بازسازی می کنند که در غالب ژانرهای سینمایی مختلفی صورت گرفته و شکلی سوررئال اما ترسناک به خود می گیرد.

Titticut Follies

۱۲-Titticut Follies (1967)

اگر چه درکش برای مردم امروزی ایالات متحده سخت است اما آسایشگاه های روانی روزگاری در ایالات متحده به وفور یافته می شدند. مستند Titticut Follies ساخته فردریک وایزمن شرایط تکان دهنده ساکنان این مراکز را به تصویر می کشد. این مستند را باید نگاهی موثر به شرایط موسسه روانی ماساچوست دانست که در آن تمسخر، اذیت و آزار، عریان کردن و غذا دادن اجباری و رفتارهای غیرانسانی به وفور دیده می شود. این فیلم به مدت ۲۴ سال در ماساچوست اجازه انتشار نیافت اما در نهایت در سال ۱۹۹۱ منتشر شد.

۱۱-Zero Days (2016)

۱۱-Zero Days (2016)

الکس گیبنی مستند ساز برنده جایزه اسکار در این مستند به بررسی داستان رازآلود ویروس کامپیوتری استاکس نت می پردازد که چگونه باعث بروز اضطراب در سراسر جهان شد و همزمان به منشأ پنهان این ویروس مخرب و هدف از ساخت آن برای صدمه زدن به برنامه هسته ای ایران پرداخته می شود. مستند Zero Days با استفاده از اطلاعات چند منبع سری ساخته شده و یک مستند بسیار تکان دهنده و آگاهی بخش است.

۱۰- The Bridge (2006)

۱۰- The Bridge (2006)

پل گلدن گیت سان فرانسیسکو تنها یکی از شاهکارهای معماری آمریکا نیست بلکه از آن به عنوان یکی از مناطق اصلی مورد علاقه افراد برای خودکشی نیز یاد می شود. فیل مستند The Bridge به میراث غم انگیز این شاهکار تکنولوژی پرداخته و همزمان با خانواده ها و دوستان کسانی که در طول یک سال فیلمبرداری فیلم با پریدن از روی این پل به زندگی خود پایان دادند مصاحبه می شود. جالب اینکه کارگردان این مستند، اریک استیل، توانست تصاویر زنده ۲۳ مورد از ۲۴ مورد خودکشی صورت گرفته روی این پل در سال ۲۰۰۴ را شکار کند.

۹- The Nightmare (2015)

۹- The Nightmare (2015)

فیلم مستند The Nightmare ساخته رادنی آشر به یک موضوع کمتر ترسناک می پردازد و آن فلج شدن در خواب است اما سبک ساخت فیلم بسیار متفاوت و شبیه فیلم های ترسناک است. آشر در مستند خود به بررسی بیماری می پردازد که کمتر کسی اطلاعات خاصی در مورد آن دارد.

Shoah

۸- Shoah (1985)

مستندهای جامع بسیاری در مورد واقعه هولوکاست ساخته شده اما بهترین، قابل احترام ترین و تکان دهنده ترین روایت این واقعه دردناک در مستند Shoah ساخته کلود لانزمن در سال ۱۹۸۵ به تصویر کشیده شده است. این فیلم که ۹ ساعت طول داشته و ساخت آن ۱۱ سال به طول انجامید و عنوان آن به زبان عبری به معنای «مصیبت» است یک شاهکار به تمام معنا به شمار می آید در حالی که هیچ تصویر واقعی از کمپ های مرگ نازی ها در دوران جنگ جهانی دوم در آن استفاده نشده و تنها از مصاحبه با کسانی که هولوکاست به طور مستقیم زندگی آن ها را دگرگون ساخت تشکیل شده است.

۷- Grizzly Man (2005)

۷- Grizzly Man (2005)

ورنر هرتزوگ چهره افسانه ای دنیای سینما مستند های تکان دهنده معدودی ساخته که هیچکدام به اندازه مستند Grizzly Man انسان را در وحشت و بحران هویتی فرو نمی برد. در این فیلم مستند که در ظاهر بررسی ساده روزهای پایانی عمر تیموتی تریدول، شخصیت شیفته خرس هاست، هرتزوگ از ویدیو واقعی خودکشی تریدول در یک منطقه حفاظت شده در آلاسکا برای به تصویر کشیدن شرایط یک فعال محیط زیستی تنها و بحران زده استفاده می کند.

۶- Welcome To Leith (2015)

۶- Welcome To Leith (2015)

لیث یک شهر بسیار کوچک در داکوتا شمالی است که جمعیت بسیار انگشت شماری دارد و گروهی از نئونازی ها آن را برای تاسیس یک جماعت ملی گرای سفیدپوست انتخاب می کنند. اما همانطور که انتظار می رود ساکنان شهر لیث با این تصمیم موافق نیستند. مستند Welcome To Leith که عمدتاً از تصاویر ضبط شده توسط ساکانان شهر در مقابله با جرائم این گروه نژادپرست تشکیل شده به بررسی دقیق و هوشمندانه نابودی ایدئولوژی و سازمان سفیدپوست های برتری طلب امروزی می پردازد.

۵- Dear Zachary: A Letter To A Son About His Father (2008)

۵- Dear Zachary: A Letter To A Son About His Father (2008)

فیلم مستند Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father به راحتی یکی از تکان دهنده ترین و تاثیرگذارترین فیلم های این فهرست از لحاظ بار عاطفی است. وقتی دکتر اندرو باگبی ۲۸ ساله می میرد، مشخص می شود که وی توسط نامزد باردار سابقش کشته شده و زمانی که به قید وثیقه آزاد شده به کانادا فرار کرده است. کرت کیون فیلمساز و دوست نزدیک اندرو شروع به جمع آوری فیلم های خانگی و مصاحبه های خود با اندرو می کند تا به پسر او، زاخاری، کمک کند پدر خود را بهتر و بیشتر بشناسد.

۴- The Killing Of America (1982)

۴- The Killing Of America (1982)

فیلم مستند The Killing of America با به تصویر کشیدن دیدگاه خارجی ها نسبت به مردم آمریکا به عنوان مردمی شیفته سلاح و خشونت، با گذشت زمان تاثیر بیشتری بر جامعه گذاشت هاست. این فیلم مستند با تمرکز بر روی قاتلان سریالی، قتل ها و ترورها و همچنین مرگ های همراه با خشونت در سال های پیش از فاجعه مدرسه کلمباین، به نوعی به مردم و سیاستمداران آمریکایی در مورد اتفاقات آینده هشدار می دهد.

۳- Tickled (2016)

۳- Tickled (2016)

فیلم مستند دیوید فاریر به دنیای حرفه ای مقاومت در برابر غلغلک می پردازد که همانند عنوان و محتوای خود بسیار عجیب به نظر می رسد اما Tickled بیشتر در مورد یک شخصیت پنهان است که در مرکز یک دنیای مینیاتوری که به موضوع غلغلک می پردازد خود را رها کرده است. فیلم به داستان رفتارهای وسواسی و آزارگرانه یک شخصیت ثروتمند طرفدار غلغلک دادن افراد می پردازد که موضوع اصلی فیلم است.

۲- Mea Maxima Culpa: Silence In The House Of God (2012)

۲- Mea Maxima Culpa: Silence In The House Of God (2012)

فیلم مستند تکان دهنده دیگری از الکس گیبنی، Mea Maxima Culpa به بررسی سوء استفاده جنسی از کودکان در کلیسای کاتولیک و تلاش های گسترده برای سرپوش گذاشتن بر این ماجرا می پردازد. این فیلم که از دید ۴ مرد ناشنوا روایت می شود داستان سوء استفاده های جنسی از آن ها در دوران کودکی توسط کشیشان کاتولیک است و بازیگرانی مانند جان اسلیتری، ایتان هاوک، جیمی شریدان و کریس کوپر به جای آنان صحبت می کنند.

۲- Mea Maxima Culpa: Silence In The House Of God (2012)

۱- Cropsey (2009)

در روزگار مدرن معدود مستندهایی ساخته شده که به بررسی افسانه های شهری می پردازند اما هیچکدام نتوانسته اند به اندازه Cropsey تاثیرگذار و ترسناک باشند. این فیلم مستند با مرتبط کردن ماجرای واقعی مفقود شدن پنج کودک در جزیره استیتن با نسخه نیویورکی افسانه بوگی من که به نام Cropsey شناخته می شود، یک سفر ماجراجویانه به فضاهای تاریک بین واقعیت و افسانه است که هم مخاطب را سرگرم کرده و هم می ترساند.


خواندن مقالات زیر توسط مووی مگ پیشنهاد می شود :

منتقدان بهترین مستندهای سال 2020 را انتخاب کردند

بهترین مستندهای سال 2020 که حتما باید دید! + تصاویر

بهترین مستندهای قرن بیست و یکم را بشناسید! + تصاویر

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها