صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم فرار (Run)

نقد و بررسی فیلم فرار (Run)

فرار (Run)

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

سارا پلسون که از بازیگران پرکار سال های اخیر بوده و اخیراً نیز در سریال « Ratched » خوش درخشیده، تنها بازیگر شناخته شده فیلم است.

داستان فیلم درباره چیست ؟

کلوئی ( کیرا آلن ) به دلیل بیماری توان حرکت ندارد و سالهاست که با مادرش دایان (سارا پلسون) زندگی می کند. اما او رفته رفته متوجه می شود حقیقت از او پنهان شده و…

کارگردان کیست ؟        

آنیش چاگانتی که فیلم قبلی اش اثری تحسین شده تحت عنوان «  Searching » بود. فیلمی که می تواند الهام بخش فیلمسازان بسیاری در داخل کشور نیز باشد که با حداقل بودجه بهترین خروجی را کسب نمایند.

خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه نمایند؟

جز لحظه های استرس زا، فیلم « Run » عامل نگران کننده دیگری برای خانواده ها ندارد.

فرار (Run)

نکات مثبت فیلم ؟

شخصیت دایان پرداخت نشده است اما بازی سارا پلسون توانسته او را سرپا نگه دارد تا تماشاگر حداقل برای دقایقی او را باور کند.

شاید تلنگر زدن به خانواده هایی که فرزندانی با مشکلات حرکتی دارند، بتواند یکی از نکات مثبت فیلم باشد.

نکات منفی فیلم ؟

قصه به شدت قابل پیش بینی است و این برای اثر پر تنشی مانند « فرار » یک ایراد بزرگ محسوب می شود.

فیلم که آغاز می شود چیزی از دایان نمی دانیم و فیلم که به پایان می رسد هم چیز بیشتری نصیب مان نشده! یکی از دو شخصیت اصلی و به طور کل، نبض تپنده فیلم در اینجا بدترین شخصیت فیلم است!

در « فرار » هیچ اشاره ای به دلایل جنون دایان نمی شود. تماشاگر جز در یک فلشبک مختصر و کلیشه ای، هیچ اطلاعاتی از دایان بدست نمی آورد تا جنونش را بپذیرد. او دیوانه است چون به ما گفته اند که دیوانه است!

اینکه کلوئی در کار با ابزار الکتریکی تخصص دارد شاید می بایست نقطه عطف فیلم باشد و یا عاملی برای رستگاری کلوئی. اما این ویژگی جز در آن سخنرانی کوتاه پایانی و مورد عجیب شیشه، کارایی دیگری در فیلم ندارد!

گره گشایی اصلی فیلم به بدترین شکل ممکن انجام می شود. آن هم به این شکل که کلوئی در نقطه ای که حبس شده ماحصل زندگی قبلی و بعدی و در مجموع، هرچه که فیلم می بایست در طول فیلم به تماشاگر نشان می داده را داخل پاکت پیدا می کند می خواند!

پایان بندی فیلم اگرچه غافلگیر کننده به نظر می رسد اما به هیچوجه در طول فیلم مقدمه چینی صحیحی برای رسیدن به آن شکل نمی گیرد. در فیلم دایان همواره ظالم و کلوئی قربانی است، چه چیز باعث شده در سکانس انتهایی قاعده تغییر کند؟!

فرار (Run)

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم؟

احتمالاً سارا پلسون!

حرف آخر :

« Run » پُر از کلیشه است. کلیشه ای که از دقیقه اول آغاز می شود و تا دقایق پایانی ادامه پیدا می کند. شاید فقط سوژه های فیلم باعث شده تا کمی احساسات تماشاگر در مواجه با دو شخصیت اصلی تغییر کند. « Run » در نهایت فلیمی کاناپه ای است که پلتفرم مناسبی برای انتشار آن در نظر گرفته شده است. تحسین برانگیزترین ویژگی فیلم حضور کیرا آلن به عنوان بازیگر نقش اصلی فیلم است. دختر 22 ساله دارای معلولیت که در نقش یک ناتوان جسمی ایفای نقش کرده  و توانسته از عهده آن نیز به خوبی برآید. انرژی و انگیزه و پیامی که این دختر جوان به جهان ارسال کرده قطعاً مهمتر از خود فیلم است!

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

فرار (Run)فرار (Run)

کارگردان : Aneesh Chaganty

فیلمنامه : Aneesh Chaganty, Sev Ohanian

بازیگران :

Sarah Paulson…Diane Sherman

Kiera Allen…Chloe Sherman

Sara Sohn…Nurse Kammy

Pat Healy…Mailman Tom

ژانر : تریلر

زمان : 94 دقیقه

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها