صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم تک تیرانداز (The Marksman)

نقد و بررسی فیلم تک تیرانداز (The Marksman)

تک تیرانداز (The Marksman)

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

لیام نیسن که بیشتر با فیلم « فهرست شیندلر » و « ربوده شده » به یاد آورده می شود، بازیگر نقش اصلی فیلم است. اگر از علاقه مندان به سریال « Vikings » هم باشید، کاترین وینیک را هم خواهید شناخت.

داستان فیلم درباره چیست ؟

یک مادر و پسر که از دست کارتل های مکزیکی در حال فرار هستند، به نقطه مرزی می رسند و در آنجا با یک کهنه سرباز آمریکایی ( لیام نیسن ) مواجه می شوند و…

کارگردان کیست ؟        

رابرت لورنز که یکی از تهیه کنندگان قدیمی و موفق هالیوود به شمار می رود و سه نامزدی اسکار نیز بابت تهیه کنندگی فیلم های « تک تیرانداز آمریکایی » ، « نامه هایی از ایوجیما » و « رودخانه میستیک» در کارنامه اش ثبت شده است. لورنز در مقام کارگردان تنها فیلم « Trouble with the Curve» را روانه سینما کرده که خیلی جدی گرفته نشد.

خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه نمایند؟

« تک تیرانداز » صحنه های جنسی ندارد اما خشونت تا حد زیادی در فیلم وجود دارد.

تک تیرانداز (The Marksman)

نکات مثبت فیلم ؟

مطابق معمول حضور لیام نیسن. تماشاگر در سال های اخیر به تماشای لیام نیسن در فیلم های مشابه عادت کرده و برای دیدن دوباره او در نقش پیرمرد خسته ای که دوباره دست به اسلحه می شود تا با خلافکاران بجنگد، پول خرج می کنند. لیام نیسن هم هرآنچه که فیلم نیاز دارد را برآورده می کند.

پیام های اخلافی فیلم کاملاً خام هستند و به زبان تصویر بیان نمی شوند اما بهرحال، اینکه دغدغه فیلم ساختن زندگی عاری از خشونت برای کودکان است نکته مثبتی است.

نکات منفی فیلم ؟

شخصیت پردازی جیم در کلیشه ای ترین حالت ممکن به سر می برد. شکل و شمایل سرباز کهنه کار شریفی که گرفتار معضلات زندگی شده و شرافت را ارجح به هر چیز دیگر می داند و اصولاً، هیچ نقطه تاریکی در زندگی ندارد!

مشخص نیست که جنایتکاران مکزیکی چطور در خاک آمریکا هرکاری بخواهند انجام می دهند و ماموران قانون نیز برده تمام و کمال آن ها هستند!

ایجاد گره و سپس گره افکنی در فیلم منطقی در حد کارهای تلویزیونی خودمان دارد!

در فیلم شخصیتی منفی به نام مائوریسیو وجود دارد که فیلم سعی دارد این گونه به تماشاگر القا کند که وی انسان خوبی بوده و تنها به دلیل شرایط سخت اجتماع به سمت جرم کشیده شده است. حال فیلم چگونه چنین مفهومی را در ذهن تماشاگر القا می کند؟ با فشار دادن مدال خدمتی که از خانه جیم کِش رفته است!

( خطر لو رفتن داستان ) سکانسی در فیلم وجود دارد که کم از فیلم فارسی های خودمان ندارد! جایی که جیم علی رغم نیاز شدید به پول، کیف پُر از پول را در آتش می ریزد و می گوید:« پول خلاف برکت نداره و باید نابود شود!»

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم؟

فقط لیام نیسن!

تک تیرانداز (The Marksman)

حرف آخر :                            

« The Marksman » شبیه به یک دوجین از فیلم های دیگر لیام نیسن در سال های اخیر است. تقابل این پیرمرد با شرایط سخت زندگی و خلافکاران جوانی که او را دست کم می گیرند کماکان برای تماشاگران جذابیت دارد و این را می توان از فروش قابل توجه آثار او متوجه شد. با این حال، کماکان می توان گفت که آثار نیسن حداقل سر و ته مشخصی دارد و تماشاگر را در بلاتکلیفی رها نمی کند. او درس اخلاق می دهد و مخاطب هم از شنیدن درس اخلاق از زبان پیرمرد لذت می برد؛ یک معامله برد برد.

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

تک تیرانداز (The Marksman)تک تیرانداز (The Marksman)

کارگردان: Robert Lorenz

فیلمنامه : Chris Charles، Danny Kravitz، Robert Lorenz

بازیگران :

Tye Sheridan…Christopher

Lily-Rose Depp…Sela

Colin Farrell…Richard

Fionn Whitehead…Zac

ژانر : ماجراجویی

زمان : 108 دقیقه

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها