صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم خشم مردانه (Wrath of Man)

نقد و بررسی فیلم خشم مردانه (Wrath of Man)

خشم مردانه (Wrath of Man)

خشم مردانه (Wrath of Man) براساس فیلمی فرانسوی تحت عنوان « Cash Truck » محصول سینمای فرانسه در سال 2004 ساخته شده است. اما مهمترین اتفاق درباره جدیدترین اثر گای ریچی، همکاری مجدد او با جیسون استاتهام پس از 15 سال است. استاتهام حرفه بازیگری خود را مدیون گای ریچی است که در ابتدای مسیر بازیگری اش در چند فیلم مطرح این کارگردان از جمله « Snatch » حضور یافت. البته این همکاری در سال 2005 و پس از فیلم ضعیف « Revolver » که یک ناامیدی بزرگ برای ریچی به شمار می رود به پایان رسید و حالا پس از گذشت 15 سال، جیسون استاتهام در جایگاه ستاره سینمای اکشن به اثری دیگر از گای ریچی پیوسته است.

داستان فیلم درباره مرد میانسالی به نام H ( جیسون استاتهام ) است که برای حضور در یک شرکت حمل و نقل محموله پول درخواست کار می دهد. H پس از قبولی در آزمون، کار خود را به عنوان نگهبان پول در ماشین های حمل اسکناس آغاز می کند و طی یک ماموریت، با تسلط کامل چند دزد پول را از پا در می آورد. توانایی های H باعث می شود دیگر کارکنان به هویت او شک کنند و…

خشم مردانه (Wrath of Man)

گای ریچی مولفه های مورد علاقه خودش را بار دیگر در فیلم « Wrath of Man » تکرار کرده، با این تفاوت که این بار به طور آشکار از میزان شوخی های گزنده در اثر جدیدش کاسته است. این تصمیم گای ریچی متاثر از محتوای خشونت آمیز قصه است که می تواند شوخی های بامزه ای که در کارهای پیشین این کارگردان نیز به چشم می خورد را خنثی کند. از این جهت، ریچی در « خشم مردانه » تنها بر روی خشونت تمرکز کرده و مطابق معمول، اثری شسته و رفته تحویل تماشاگر داده که البته ایراداتی هم در آن به چشم می خورد.

فرمی که گای ریچی برای روایت « Wrath of Man » استفاده کرده کماکان بر پایه فلشبک و فلش فورواردها و بازی های زمانی است به طوریکه قصه از چند منظر گوناگون روایت می شود تا تماشاگر از جزئیات آنچه که روی داده آگاه شود. این تصمیم در خصوص فیلم قبلی این کارگردان یعنی « The Gentlemen » که حال و هوایی جنایی هم داشت نتیجه مطلوبی بر جای گذاشت و فیلم مذکور را به یکی از محبوب ترین آثار این کارگردان بدل کرد. اما این رویه در « Wrath of Man » نتوانسته دستاوردی برای کارگردان بدست بیاورد چراکه فیلمنامه کشش چنین روایتی را ندارد.

خشم مردانه (Wrath of Man)

« خشم مردانه » داستان انتقام مردی زخم خورده است که می خواهد هر طور که شده کار نیمه تمام خود را به سرانجام برساند. در این قصه، داستان های فرعی جذابی برای روایت وجود ندارد و حتی ماجرای سرقت سربازان سابق نیز به اندازه کافی برای تماشاگر مسئله ایجاد نمی کند. از این رو، « خشم مردانه » از اواسط داستان و زمانی که ریچی تصمیم می گیرد به سراغ شخصیت های فرعی برود و اتفاق رخ داده را از دیدگاه آن ها بررسی کند، دچار سکته می شود و تمرکز خود را از دست می دهد. از میانه داستان، فیلم به جز H، شخصیت مهمی را به تماشاگر معرفی نمی کند و قصه به ساده ترین شکل ممکن ادامه پیدا می کند و تنها خشونت قابل توجه فیلم است که داستان را سرپا نگه می دارد.

با این حال، بزرگترین امتیاز « Wrath of Man » کماکان حضور کارگردانش است که امضای خودش را پای اثر ثبت کرده است. جایی که گای ریچی علی رغم فیلمنامه نه چندان پر جزئیاتی که در اختیار داشته، توانسته ضرباهنگ قصه را حفظ کند و حتی برای لحظه ای زمان مفید فیلم را به هدر ندهد. خوشبختانه در بخش تدوین، « خشم مردانه » بهترین عملکرد ممکن را دارد و فیلمبرداری نیز به مانند اغلب کارهای ریچی، بی نقص است. در این بین، اگرچه فیلم جدید گای ریچی نسبت به آثار پیشین این کارگردان شوخی های بسیار کمتری در خود دارد، اما کماکان می توان ردپای نبوغ این کارگردان را در دیالوگ نویسی مشاهده کرد. مانند سکانس کوتاه و جالبی در فیلم که سربازان درباره تجربیات شان در افغانستان با یکدیگر گفتگو می کنند و دیالوگ های جالب و در عین حال مضحکی میان شان رد و بدل می شود!

خشم مردانه (Wrath of Man)

حضور جیسون استاتهام در نقش اصلی فیلم، بهترین انتخاب ممکن بوده است. استاتهام پس از 15 سال، دوباره با گای ریچی همکاری کرده و ریچی هم به خوبی او را در طول فیلم کنترل کرده تا استاتهام از شکل و شمایل همیشگی اش در سینما طی سال های گذشته کمی فاصله بگیرد. شخیصت H کم حرف است و این رویه تا انتهای داستان حفظ می شود. خوشبختانه در اینجا خبری از بامزگی های همیشگی استاتهام نیست و همین مسئله کمک شایانی کرده تا تماشاگر بیشتر به این شخصیت نزدیک شود و غم بزرگ او را درک کند. بازی خوب استاتهام در نقش یک خلافکار خونسرد این نکته را به اثبات می رساند که در صورت شخصیت پردازی صحیح، می توان انتظار داشت او به انتخابی مطمئن برای فیلمسازان مبدل شود.

« Wrath of Man » اثر درخشانی نیست و حتی برای گای ریچی یک عقب گرد محسوب می شود. با این حال، ریچی این بار هم استانداردهای خودش در ساخت فیلم را رعایت کرده و اثری جذاب را به تماشاگر ارائه داده که می توان به راحتی از تماشای آن لذت برد. در « خشم مردانه » خبری از شوخی ها و نبوغ همیشگی این کارگردان نیست و باید سطح انتظارات را کاهش داد. اما به یاد بسپارید که این فیلم هنوز توسط گای ریچی ساخته شده و این به معنای آن است که قرار نیست زمانی که برای تماشای فیلم اختصاص می دهید به بطالت بگذرد!

 

10

 

 

 

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

خشم مردانه (Wrath of Man) خشم مردانه (Wrath of Man)

کارگردان : Guy Ritchie                  

نویسنده : Guy Ritchie، Marn Davies، Ivan Atkinson

بازیگران :

Jason Statham…H

Holt McCallany…Bullet

Rocci Williams…Hollow Bob

Josh Hartnett…Boy Sweat Dave

ژانر : اکشن

درجه سنی: R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال )

زمان : 119 دقیقه 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها