صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : 10 فیلم جذاب درباره عشق های ممنوعه که باید دید! + تصاویر

10 فیلم جذاب درباره عشق های ممنوعه که باید دید! + تصاویر

۱۰- Romeo + Juliet (1996)

 عشق ممنوعه یکی از دراماتیک ترین موضوعاتی است که در فیلم ها مورد بحث قرار می گیرد. داستان های عشق ممنوعه به درازای تاریخ قدمت دارند و برخی از معروف ترین آن ها از مصر و یونان باستان می آیند. این روزها، داستان عشق ممنوعه با ویلیام شکسپیر و داستان های عاشقانه مربوط به قرون وسطی گره خورده است. در طی سال ها، فیلم هایی که در مورد عشق های ممنوعه و تراژیک ساخته شده اند بیش از هر زمان دیگری محبوب شده اند هر چند ساخت موفق آن ها دشوار بوده است.

به گزارش مووی مگ به نقل از روزیاتو، برای این فهرست، فیلم های عاشقانه ای را انتخاب کرده ایم که مفهوم عشق ممنوعه را گرفته و آن را بدون نقص پیاد کرده اند، چه در مورد عشق دو نفر از نژادهای مختلف به یکدیگر باشد یا درامی جذاب اما تراژیک که به شکلی غیرمرسوم به عشق نگاه کرده است. با دانستن این مقدمات، می خواهیم شما را با ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد عشق ممنوعه آشنا کنیم.

۱۰- Romeo + Juliet (1996)

اقتباس های سینمایی بی نقص بسیاری از معروف ترین نمایشنامه ویلیام شکسپیر صورت گرفته است، از کلاسیک بسیار وفادار فرانکو زفیرلی در سال ۱۹۶۸ تا موزیکال اقتباسی West Side Story در سال ۱۹۶۱. اما هیچ اقتباسی از این نمایشنامه مشهور به اندازه تراژدی مدرن باز لورمن در سال ۱۹۹۶ به منبع اصلی وفادار نبوده و در این زمینه خلاقانه عمل نکرده است. فیلم Romeo + Juliet با بازی لئوناردو دی کاپریو و کلر دینس در نقش رومئو و ژولیت، در مورد دشمنی بین کاپولت ها و مونتاگ هاست که با تنفر نسلی نیز بدتر از قبل می شود. در حین این درگیری هاست که رومئو و ژولیت به هم علاقمند می شوند در حالی که در ابتدا از ریشه های خانوادگی هم بی اطلاعند و بعد از اینکه از احساسشان به یکدیگر مطلع می شوند، زندگی شان وارد آشوبی دردناک می شود. با سکانس های اکشن بسیار پویا و دارای سبک زیبا و دیالوگ های کلاسیک شکسپیری در پس زمینه یک دنیای مدرن، اقتباس لورمن از نمایشنامه شکسپیر سرعت بالایی داشته و داستان عشق ممنوعه ای زیبا و تراژدی هایی که همراه آن اتفاق می افتد را به بهترین شکل ممکن به تصویر می کشد.

۹- Loving (2016)

۹- Loving (2016)

به عنوان یکی از نادیده گرفته شده ترین فیلم های یک دهه اخیر، درام زندگینامه ای قوی جف نیکلاس داستان الهام بخش ریچارد (جوئل اجرتون) و میلدرد لاوینگ (روث نگا) را روایت می کند که در اواخر دهه ۱۹۵۰ به خاطر نقض کردن قوانین سختگیرانه ایالتی ضد زناشویی بین نژادی از ویرجینیا فرار می کنند. فیلم Loving به شکلی احساسی نژادپرستی که این زوج در جریان ازدواجشان با آن مواجه می شوند را به تصویر کشیده و به شکلی عمیق و جامع به پرونده این دو در دادگاه عالی می پردازد که این زوج برای ملغی کردن قوانین مربوط به ممنوعیت ازدواج بین نژادی با تمام قوا آن را دنبال کردند. این فیلم داستانی دردناک و آشنا از پیشداوری و قدرت در برابر تعصب و نژاد پرستی است و به همان اندازه یک داستان تراژیک عشق ممنوعه است، یک درام تاریخی نیز به شمار می آید. به لطف بازی های بی نقص اجرتون و بازی نامزد اسکار نگا، این داستان عشق فیلم است که بیشتر در خاطره ها باقی مانده است.

۸- La Belle Et La Bete (1946)

۸- La Belle Et La Bete (1946)

همانند رومئو و ژولیت، داستان دیو و دلبر نیز روایتی عاشقانه است که در طی سال ها فیلم های زیادی از روی آن ساخته شده است و موزیکال اخیر با بازی اما واتسون یکی از موارد آن است. در حالی که مشهورترین روایت از این داستان در قالب انیمیشن والت دیزنی در سال ۱۹۹۱ بود، موثرترین آن ها نسخه ژان کوکتو در سال ۱۹۴۶ با نام La Belle et la Bete است. این فیلم که یکی از اولین اقتباس های قابل توجه از این داستان اورجینال متعلق به سال ۱۷۴۰ است، امروزه به عنوان یک کلاسیک بی زمان در سینمای فرانسه شناخته می شود، یک اثر لایو اکشن درباره داستان دیو و دلبر که از افکت های ویژه بسیار پیشرفته (در آن زمان) برای ایجاد تصویری قانع کننده از شخصیت هیولا (ژان مارایس) استفاده می کند، شخصیتی که در اینجا یک موجود تنها، اشتباه گرفته شده و خرد شده در اثر یک نفرین معرفی می شود. فیلم La Belle et la Bete مملو از اشارات بصری خارق العاده مرتبط با تنهایی دیو و احساسات عاشقانه دلبر (جوزت دی) به شاهزاده نفرین شده است.

 ۷- The English Patient (1996)

۷- The English Patient (1996)

فیلم The English Patient که بر اساس رمان مشهور مایکل اونداتیه به همین نام ساخته شده، داستان عشق ممنوعه، جنگ، خاطره و پشیمانی است. در این فیلم رالف فاینس نقش لازلو آلماسی را بازی می کند، یک نقشه کش دچار سوختگی بسیار شدید که تحت مراقبت پرستای به نام هانا (ژولیت بینوش) در یک صومعه در دوران جنگ قرار دارد. در آخرین روزهای زندگی همراه با درد و رنجش، بیمار انگلیسی داستان زندگی اش را برای هانا و شخصیت های تازه وارد صومعه، کیپ (ناوین اندروز) و کاراواجیو (ویلم دفو) روایت می کند. در داستانش، لازلو از رابطه ای که با یک زن متاهل به نام کاترین (کریستین اسکات توماس) داشته و چگونگی تلاششان برای پیشبرد رابطه علیرغم موانع بسیار، صحبت می کند. فیلم The English Patient داستان بسیار تکان دهنده در مورد عشق ممنوعه و اندوه از دست دادن یار است. برخلاف بسیاری از دیگر فیلم های این فهرست، این فیلم پایان خوشی ندارد اما فیلمی بسیار قوی است که شایستگی نقدهای بسیار مثبت و جایزه اسکار بهترین فیلم سال را داشت.

 ۶- Guess Who’s Coming To Dinner (1967)

۶- Guess Who’s Coming To Dinner (1967)

فیلم Guess Who’s Coming to Dinne در زمان انتشارش در اواخر دهه ۶۰ بسیار جلوتر از زمان خود بود در حالی که داستان رابطه بین نژادی جوئی درایتون (کاترین هاوتون) و جان پرنتیس (سیدنی پوتیه) را در روایتی مثبت و قابل قبول ارائه به تصویر می کشید. در این فیلم، جوئی شوهر سیاهپوستش را به ملاقات والدینش (اسپنسر تریسی و کاترین هپبورن) می برد، والدینی که علیرغم دیدگاه های نژادپرستانه آن روزگار، درک خوبی از رابطه دخترشان با یک مرد از نژادی دیگر دارند اما نگرانند که آینده دشواری در انتظار آن هاست زیرا جامعه آمریکا فشار زیادی به آن ها وارد خواهد کرد. این تنش بالا گرفته و انتظارات رنگ می بازد وقتی والدین جان از راه رسیده و به همان اندازه در مورد رابطه پسرشان با یک دختر سفیدپوست ابراز نگرانی و بدبینی می کنند. Guess Who’s Coming to Dinner یک فیلم بسیار هوشمندانه و احساسی است که سوالات بسیار بزرگی از مخاطب می پرسد و پاسخ هایی قانع کننده ای نیز ارائه می دهد.

 ۵- Her (2013)

۵- Her (2013)

فیلم Her به عنوان یکی از اورجینال ترین و تاثیرگذارترین فیلم های ده سال اخیر، یک درام رمانتیک عجیب و غریب اما قدرتمند از اسپایک جونز است که خواکین فینیکس را در نقش یک نویسنده افسرده و منزوی به تصویر می کشد که در میانه جدایی از همسرش (رونی مارا) عاشق یک سیستم هوش مصنوعی بسیار پیشرفته (با صدای اسکارلت جوهانسون) می شود. با یک داستان خلاقانه و هوشمندانه، Her فیلمی در مورد پذیرش و شیفته چیزی شدن است که شما را خوشحال می کند. همسر سابق تئودور وقتی از ماجرا آگاه می شود، رابطه جدید او با درک نمی کند و تئودور خود نیز مدام با احساسات جدید خود در این موضوع درگیر است. فیلم Her علیرغم داستان تفصیلی علمی تخیلی اش و موضوع بالقوه ناخوشایند، یک درام متفکرانه و کاملاً انسانی است. این فیلم داستانی بامزه، تراژیک و قوی دارد که با بازی هنرمندانه فینیکس و صدای بی عیب و نقص جوهانسون به خوبی جا افتاده است.

 ۴- Brokeback Mountain (2005)

۴- Brokeback Mountain (2005)

درام ویرانگر Brokeback Mountain ساخته آنگ لی با بازی جیک جیلنهال و هیث لجر در مورد دو گاوچران تنهاست که بین سال های ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۳، رابطه ای قوی بینشان شکل می گیرد در حالی که با احساسات متضاد خود در مورد زندگی و آینده شان مبارزه می کنند. انیس (لجر) از جک (جیلنهال) شخصیت پیچیده تری دارد، مردی که در طی سال ها در شناساندن کامل و بی پرده خود به جک مشکل دارد، درست تا پایان فیلم که بسیار تکان دهنده و ویرانگر اتفاق می افتد. با بازی های بی بدیل و برنده جوایز متعدد از جیلنهال، لجر، میشل ویلیامز و آن هاتاوی، فیلم Brokeback Mountain در به تصویر کشیدن پرجزییات اتهامات و دردسرهای روابط مردانه از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند، روابطی که همراه خود تهدیداتی مانند خشونت، طرد شدن و حتی مرگ را به دنبال دارد.

 ۳- Ali: Fear Eats The Soul (1974)

۳- Ali: Fear Eats The Soul (1974)

به عنوان یکی از موفق ترین فیلم های تاریخ سینمای آلمان، فیلم Ali: Fear Eats the Soul درامی رمانتیک به کارگردانی آر دبلیو فاسبیندر، استاد فیلمسازی سینمای آلمان است که فیلم های کلاسیک بسیای مانند The Marriage of Maria Braun (1979)  و Fox and His Friends (1975) را ساخته است. محبوب ترین فیلم او اما Ali است، فیلمی بسیار تاثیرگذار و به شدت نمادین که در آن یک زن ۶۰ ساله آلمانی به نام امی (بریجیت میرا) عاشق یک مهاجر مراکشی به نام علی (الهادی بن سالم) می شود. این دو در نهایت ازدواج می کنند اما این کار باعث می شود از جامعه طرد شده و دوستانشان رهایشان کنند. این فیلم در بسیاری از لحظات به شکلی ناخوشایند کمدی، تراژیک و امیدبخش است. جزییات رابطه دو شخصیت داستان و پیشداوری های جامعه نسبت به آن ها بسیار تکان دهنده و به شدت بیرحمانه است. به لطف بازی های خیره کننده بازیگرانش، فیلم Ali: Fear Eats the Soul هنوز هم یک داستان امیدوار کننده از عشق ممنوعه و موانعی که این عشق می تواند بر آن ها پیروز شود، می باشد.

 ۲-The Piano (1993)

۲-The Piano (1993)

شاید بسیاری فیلم The Piano را با اسکاری که آنا پاکین برای بازی در آن در سن تنها ۱۱ سالگی به دست آورد بشناسند و علیرغم اینکه وی یک برگ برنده بزرگ در موفقیت این فیلم است، قدرت اصلی فیلم The Piano را می توان داستان عاشقانه پر از احساسات بین پیانیست ناشنوا آدا مگ گرث (هالی هانتر) و ملوانن جرج باینز (هاروی کیتل) دانست. در فیلم، آدا با یک مرزنشین به شدت بی احساس و در نهایت همسرآزار (سم نیل) در نیوزیلند ازدواج میکند و همراه با دخترش (پاکین) به آنجا نقل مکان می کند و در بحبوحه ازدواج بدون عشق خود است که با باینز وارد رابطه ای عاشقانه می شود. فیلم The Piano داستان زیبا اما ترسناک عشق- رمانتیک و خانوادگی- و قدرت موسیقی و مبارزه برای چیزی که دوست دارید است. گاهی اوقات تماشای این فیلم دشوار می شود اما هیچگاه در به تصویر کشیدن این ملودرام زیاده روی نمی شود و به اصطلاح پیاز داغش زیاد نیست. بدون شک فیلم The Piano توازنی بی نقص از تراژدی و درماندگی است. این فیلم یک مطالعه شخصیت بی نقص و یک فیلم تاریخی بی نقص است که هر کسی باید آن را ببیند.

 ۱- Carol (2015)

۱- Carol (2015)

وقتی فیلم Carol برای اولین بار در فستیوال فیلم کن به نمایش درآمد، گفته شد که تماشاگران به مدت ۱۰ دقیقه در حالت ایستاده برای آن کف زده اند. تماشای این فیلم حتی ۶ سال پس از اکران اولیه نیز به خوبی نشان می دهد که چرا این فیلم در هنگام انتشار با چنین استقبال و تمجیدی همراه شد. فیلم Carol توسط تاد هاینس بر اساس سناریویی نوشته فیلیس ناگی ساخته شده که تقریباً ۲۰ سال برای ساختن این فیلم تلاش کرد. این فیلم داستان ترز (رونی مارا) را روایت می کند، عکاسی که خودش را در رابطه با یک زن متاهل به نام کارول (کیت بلانشت) می یابد در حالی که هر دو با زندگی های عاشقانه پر از کشمکش خود دست و پنجه نرم می کنند. داستان فیلم در دهه ۱۹۵۰ می گذرد و فیلمبرداری آن بسیار باشکوه، زیبا و با سبکی استادانه صورت گرفته است و بازی های پویای مارا و بلانشت در نقش هایشان نیز بر جذابیت فیلم می افزاید. هر دو هم از لحاظ عاطفی و هم در رابطه عاشقانه شان مبهوت و گیج هستند و فیلم به خوبی یک مطالعه شخصیتی به لطف بازی های خیره کننده مارا و بلانشت به شمار می آید. با فیلم Carol، عشق و سینما هیچ وقت به این اندازه خوب نبوده است.

 

مطالب پیشنهادی:

با فیلمهای ممنوعه در کشورهای مختلف جهان آشنا شوید! + تصاویر ( بخش اول )

با فیلمهای ممنوعه در کشورهای مختلف جهان آشنا شوید! + تصاویر ( بخش دوم )

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها