صفحه اصلی > سرگرمی و تکنولوژی : معرفی و بررسی بازار کار زبان برنامه‌نویسی پایتون (Python)

معرفی و بررسی بازار کار زبان برنامه‌نویسی پایتون (Python)

زبان برنامه نویسی پایتون

یکی از قدرتمندترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی که هم اکنون چه در ایران و چه در کشورهای دیگر از محبوبیت فراوانی برخوردار است، زبان برنامه‌نویسی پایتون است.

علی‌رغم اینکه در حال حاضر زبان‌های بنویسی متعددی توسط برنامه‌نویسان مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما پایتون در یک دهه اخیر توانسته جایگاه محکمی را به خود اختصاص دهد و تبدیل به انتخاب اول بسیاری از برنامه‌نویسان شود.

یکی از ویژگی‌های اصلی «پایتون» که باعث شده طرف‌داران فراوانی پیدا کند، کاربری ساده آن برای برنامه‌نویسان است. «پایتون» از پیچیدگی‌های رایجی که در اغلب زبان‌های برنامه‌نویسی مشاهده می‌شود مبراست و پس از نوشتن برنامه نیز مدیریت آن ساده‌تر خواهد بود.

در حال حاضر به دلیل متن‌باز (اوپن سورس) بودن «پایتون»، کتابخانه‌های فراوان و متنوعی برای این زبان برنامه‌نویسی وجود دارد که کار برای کاربران لذت‌بخش‌تر کرده است. «پایتون» اسکریپتی است و به همین دلیل در اغلب سیستم‌عامل‌های روز دنیا از ویندوز و لینوکس گرفته تا ماشین‌ها، قابلیت اجرایی شدن دارد.

در حال حاضر در وب‌سایت «فرادرس» آموزش های آنلاین فراوانی در خصوص زبان برنامه‌نویسی پایتون وجود دارد که نیاز تمام کاربرانی که قصد یادگیری این زبان را دارند برطرف نموده و شما می توانید با مراجعه به آن ها، نیازتان را از یادگیری پایتون برطرف نمایید.

 

چرا باید از «پایتون» استفاده کرد؟

1- همان‌طور که اشاره شد، اولین دلیل برای استفاده از «پایتون»، ارتباط بهتر و ساده‌تر برنامه‌نویس برای پیاده‌سازی ایده‌های خود از طریق این زبان است. پایتون پیچیدگی‌های رایج دیگر زبان‌های اسکریپت‌نویسی را ندارد و همین باعث می‌شود تا حتی افراد تازه‌کار بتوانند به‌راحتی با این زبانه برنامه‌نویسی ارتباط برقرار نمایند.

2- در سال‌های اخیر غول‌های صنعت کامپیوتر حمایت خودشان را از زبان برنامه‌نویسی پایتون اعلام کرده‌اند. در میان این کمپانی‌ها، گوگل که بزرگ‌ترین شرکت حوزه IT در جهان محسوب می‌شود، بسط و گسترش اپلیکیشن‌های خود را بر اساس زبانه برنامه‌نویسی پایتون انجام می‌دهد که به معنای حمایت تمام‌وکمال از این زبان برنامه‌نویسی است.

3- یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پایتون، استفاده و مدیریت ساده آن در پلتفرم‌های مختلف از جمله اپلیکیشن‌های موبایل، دسکتاپ و حتی سخت‌افزار است. برنامه‌نویسانی که با زبان پایتون کار می‌کنند، می‌توانند پس از عرضه محصول، مدیریت راحت‌تری بر روی آن اعمال کرده و کارهای توسعه و گسترش اپلیکیشن را با سرعت بیشتری مدیریت نمایند تا کسب‌وکارها به‌سرعت بروز شوند.

4- یکی از مشکلات بزرگی که برنامه‌نویسان اغلب با آن مواجه هستند، محدود شدنشان به یک اپلیکیشن خاص برای توسعه اپلیکیشن است. به این صورت که فرد می‌بایست از روشی خاص برای توسعه استفاده کند که محدودیت‌هایی را پدید می‌آورد. اما پایتون این روند را تغییر داده و کاربر را محدود به اپلیکیشن نمی‌کند و به او آزادی عمل می‌دهد.

5- خوشبختانه فرایند اتوماسیون یا خودکارسازی که معمولاً یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های برنامه‌نویسی است و زمان زیادی از افراد می‌گیرد در پایتون بسیار ساده‌تر شده و شما برای ایجاد فرایند خودکارسازی به کدهای بسیار زیاد نیازی ندارید و با دستورهای محدود می‌توانید اتوماسیون را ایجاد و مدیریت نمایید. این ویژگی باعث می‌شود تا برنامه‌نویس در وقت صرفه‌جویی کرده و پروژه‌ها را سریع‌تر پیش ببرد.

 زبان برنامه نویسی پایتون

چه بازار کاری برای زبان پایتون وجود دارد؟

باتوجه‌به گسترش زبان برنامه‌نویسی پایتون و محبوبیت روزافزون آن در میان برنامه‌نویسان، بازار کار این زبان نیز هر روز بیشتر شده و فرصت‌های شغلی پردرآمدی را نصیب برنامه‌نویسان کرده است. در اینجا به چند فرصت شغلی که با تسلط بر زبان برنامه‌نویسی پایتون می‌توانید از آن بهره‌مند شوید اشاره کرده‌ایم:

1- برنامه‌نویسی وب: رقابت در این عرصه فراوان و اغلب برنامه‌نویسان در سال‌های اخیر ترجیح داده‌اند تا از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند PHP برای طراحی وب‌سایت‌ها استفاده نمایند. اما تنوع فریم ورک ها در پایتون معادلات را برهم زده و فضایی ساده‌تر را برای طراحان خلق کرده تا بتوانند بهترین ایده‌های خودشان را به روشی ساده‌تر و سریع‌تر طراحی کرده و به مشتریان خود تحویل دهند. ازاین‌جهت، زبان برنامه‌نویسی پایتون در طراحی وب‌سایت که می‌تواند درآمدی بیش از 5 میلیون تومان برای هر پروژه به همراه داشته باشد، یکی از بهترین راه‌ها برای کسب درآمد محسوب می‌شود.

2- طراحی اپلیکیشن: در سال‌های اخیر اغلب از زبان برنامه‌نویسی JAVA برای طراحی اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شد اما حالا شما با پایتون می‌توانید در محیطی جذاب‌تر و با سرعتی بیشتر اپلیکیشن ساخته و آن را گسترش دهید. با گسترش روزافزون کسب‌وکارهای آنلاین و لزوم ایجاد اپلیکیشن‌های مختلف، شما می‌توانید با استفاده از پایتون و فریم ورک های جذابش، درآمدهای بیش از 10 میلیون تومان را داشته باشید.

3- بازی‌سازی: شاید جالب باشد بدانید که شما حتی با زبان برنامه‌نویسی پایتون قادر خواهید بود که بازی رایانه‌ای خلق کنید. البته که در کنار استفاده از پایتون برای کدنویسی بازی‌ها شما نیاز به ابزارهای دیگری هم دارید اما خوشبختانه گستردگی زبان پایتون و انعطاف‌پذیر بودنش می‌تواند کار شما را برای تسک نویسی در ساخت بازی‌های رایانه‌ای ساده‌تر نماید. بازی‌سازی در خارج از ایران یکی از پردرآمدترین شغل‌هاست و در ایران نیز در سال‌های اخیر درآمدهای خوبی را نصیب سازندگان کرده است که همواره با ارائه آثار مستقل در مارکت های ایرانی توانسته‌اند درآمدهای قابل‌توجهی داشته باشند.

4- آموزش: باتوجه‌به اینکه پایتون هنوز در ایران در مرحله گسترش است، شما می توانید با تسلط بر این نرم افزار به آموزش پایتون بپردازید و علاوه بر درآمد قابل توجهی که از محل تدریس آنلاین پایتون کسب می کنید، از مزایای مختلف تدریس برخوردار شوید.

 زبان برنامه نویسی پایتون

معرفی برخی از محبوب‌ترین فریم ورک های زبان برنامه‌نویسی پایتون:

1- جنگو (Django): انتخاب اول برنامه‌نویسان برای توسعه اپلیکیشن‌ها، فریم ورک جنگو است. دلیل استفاده از این فریم ورک این است که کدنویسی را به‌شدت کاهش داده و از انجام کارهای تکراری جلوگیری می‌کند. پس اگر می‌خواهید در کمترین زمان ممکن و بدون اتلاف وقت، اپلیکیشنی را توسعه دهید، «جنگو» بهترین انتخاب شما خواهد بود. شما همچنین می توانید با آموزش فریم ورک جنگو به کسب درآمد بپردازید.

2- فلسک (Flask): زمانی که شما درحال‌توسعه اپلیکیشن‌ها هستید و قصد دارید فرایندی را آغاز کنید که نیاز به تسلط کامل شما به جزئیات برنامه‌نویسی دارد، فریم ورک «فلسک» این شرایط را برای شما مهیا می‌کند. در واقع، گاهی شما قصد دارد وارد جزئیات دقیقی از فرایند کار خودتان شوید و کدنویسی خاصی را پیاده‌سازی نمایید و سپس در اختیار توسعه دهندگان قرار دهید. در این شرایط «فلسک» همان چیزی است که شما به دنبالش هستید!

3-وب تو پای (Web2Py): این فریم ورک بیشتر مناسب کسانی است که با پایگاه داده ها در پایتون سروکار دارند و بیشترین کاربرد آن برای تجزیه‌وتحلیل است.

4- کیوی (Kivy): احتمالاً یکی از پرکاربردترین فریم ورک ها برای برنامه‌نویسان خواهد بود چراکه شما خواهید توانست با استفاده از قابلیت‌های فراوان این فریم ورک، اپلیکیشن‌های مختلفی را با کاربری‌های مختلف طراحی کنید. باتوجه‌به فراگیری استفاده از تلفن‌های همراه در جامعه، Kivy می‌تواند یکی از درآمدزاترین فریم ورک های مورداستفاده برنامه‌نویسان باشد.در سایت فرادرس آموزش کیوی (kivy) قابل دسترس می باشد. 

 زبان برنامه نویسی پایتون

همان‌طور که اشاره شد، زبان برنامه‌نویسی Python هر روز در حال گسترش است و یادگیری آن می‌تواند در آینده درآمدهای قابل‌توجهی برای شما به همراه داشته باشد.

شما با گذراندن آموزش‌های برنامه‌نویسی فرادرس خواهید توانست در کمترین زمان و بالاترین کیفیت، به زبان برنامه‌نویسی پایتون مسلط شوید و از آن در طراحی و پیاده‌سازی پروژه‌های مختلف استفاده نمایید.

شما علاوه بر یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی، می‌توانید از آموزش های آنلاین فرادرس و حتی آموزش‌های دروس دانشگاهی بهره‌مند شوید تا برای بازار کار آماده شوید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها