صفحه اصلی > پنج برتر : 5 فیلم برتر سینما درباره طالبان و افغانستان

5 فیلم برتر سینما درباره طالبان و افغانستان

5- تنها بازمانده (Lone Survivor):

با توجه به بازگشت طالبان به افغانستان و آغاز حکومت مجدد این گروه در این کشور، این بار در پنج برتر سینمایی تصمیم گرفتیم تا به «پنج فیلم برتر سینما درباره طالبان و افغانستان» اشاره کنیم. فیلم هایی که زندگی سخت و طاقت فرسای مردم این کشور را به خوبی از طریق سینما به جهانیان نشان داده اند.

5- تنها بازمانده (Lone Survivor): این فیلم براساس کتابی با همین نام در سال 2007 ساخته شد و توانست در بخش تدوین صدا و صداگذاری نامزد دریافت جایزه اسکار هم شود.

داستان این فیلم درباره گروهی از سربازان نیروی دریایی ایالات متحده است که وظیفه دارند تا یکی از رهبران گروه طالبان را بربایند اما در میانه ماموریت تجهیزات ارتباطی آن ها با اختلال مواجه می شود.

« Lone Survivor» که براساس یک رویداد واقعی ساخته شده، به خوبی رنج و مشقت مردم در مواجه با طالبان را به تصویر می کشد و در عین حال تصویری انسانی از سربازان که در موقعیتی گرفتار شده اند ترسیم می کند. «تنها بازمانده» در گیشه هم یکی از موفق ترین آثاری بود که درباره طالبان ساخته شده است.

4- بادبادک باز (The Kite Runner):

4- بادبادک باز (The Kite Runner): یکی از فیلم های تحسین شده ای که درباره افغان ها و طالبان ساخته شده، «بادبادک باز» است که براساس رمان معروفی به همین نام از خالد حسینی ساخته شده است.

این فیلم داستان مردی افغان است که سالها در سانفرانسیسکو ساکن بوده اما تصمیم می گیرد برای یافتن یک دوست قدیمی به افغانستان که حالا تحت تسلط طالبان است بازگردد و این بازگشت عواقبی به همراه دارد.

طالبان در این اثر گروهی معرفی می شوند که با سوء استفاده از دین در پی ظلم به مردم افغانستان هستند در این راه از هیچ اقدامی دریغ نمی کنند.

«بادبادک باز» با استقبال منتقدان مواجه شد و موفق شد تا نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی را هم تصاحب کند.

نان آور (The Breadwinner):  

3- نان آور (The Breadwinner): این انیمیشن داستان دختری افغان به نام پروانه را روایت می کند که در دوران حکومت طالبان در افغانستان زمانی که پدرش توسط این گروه دستگیر می شود، مجبور می شود تا نان آور خانواده شود و با پوشش پسرانه وارد بازار کار شود.

«نان آور» تصویری ملایم تر از طالبان ترسیم کرده و آن ها را صرفاً افرادی معرفی می کند که به دلیل اطلاعات کم و شستشوی ذهنی دچار وحشی گری شده اند و به نوعی قربانی محسوب می شوند.

«نان آور» توانست نامزدی اسکار بهترین انیمیشن بلند را کسب کند و تحسین منتقدان را به همراه داشته باشد.

2- اُسامه (Osama):

2- اُسامه (Osama): یکی از دقیق ترین فیلم هایی که درباره وحشت روزانه مردم افغانستان از حکومت طالبان تا امروز ساخته شده، «اُسامه» است.

این فیلم داستان زندگی مادر و دختری را روایت می کند که دختر در آن باید تظاهر کند پسری به نام «اُسامه» است و همین موضوع اتفاقات مختلف و تراژیکی را رقم می زند.

«اُسامه» را صدیق برمک ساخته که زاده پنجشیر افغانستان است. کارگردانی که به خوبی مردم کشور و زندگی زیر سلطه طالبان را می شناخت و به همین دلیل تصویری که در فیلم مشاهده می شود، دقیق و انسانی است و دل هر تماشاگری را به درد می آورد.

1- سی دقیقه بامداد (Zero Dark Thirty)

1- سی دقیقه بامداد (Zero Dark Thirty): مشهورترین فیلمی که تا به امروز درباره افغانستان ساخته شده «سی دقیقه بامداد» به کارگردانی کاترین بیگلو است.

این فیلم داستان جستجوی سازمان جاسوسی آمریکا برای یافتن اسامه بن لادن، رهبر القاعده در سال 2011 را روایت می کند. جستجویی سخت و طاقت فرسا که در آن موانع زیادی وجود دارد.

«سی دقیقه بامداد» به دلیل تصویر بسیار خشنی که از سرویس های امنیتی آمریکا ترسیم کرده بود باعث انتقادات فراوانی شد. نمایش علنی شکنجه در طول فیلم حتی صدای اعتراض نمایندگان مجلس آمریکا را نیز بلند کرد که معتقد بودند انتشار چنین فیلمی می تواند تصویر عمومی از ارتش آمریکا را خدشه دار کند.

« سی دقیقه بامداد» در بخش تدوین صدا برنده جایزه اسکار شد و جسیکا چستین نیز برای بازی در نقش اصلی این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

 

 

پویا اقبالی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
4 ماه قبل

فیلهم های خوبی رو معرفی کردید اما پیمان رو هم حتما تو فهرست تون بزارید بادبادک باز هم کتاب و هم فیلم هردو بسیار جذاب بودند .

میلاد
میلاد
10 ماه قبل

فیلم سینمایی پیمان رو از قلم نندازید ممنون

علی
علی
10 ماه قبل

آنها خوارج هستند که به مصر و کوه های پاکستان گریختند و امروز به علت ضعف سواد دینی بشریت، کسانی که روزی شعار لا حکم الا لله می دادند، امروز امارت اسلامی تشکیل داده و در کشورها سفارت دایر می کنند.