صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : پرونده فیلم چه سرسبز بود دره من (How Green Was My Valley) به کارگردانی جان فورد

پرونده فیلم چه سرسبز بود دره من (How Green Was My Valley) به کارگردانی جان فورد

سرسبز بود دره من (How Green Was My Valley) به کارگردانی جان فورد

 

داستان فیلم:

هیو پسربچه 12 ساله ای است که به همراه خانواده اش در دره ای سرسبز و زیبا زندگی می کنند. اما با بزرگ شدن هیو، زندگی هم تغییر می کند و…

کارگردان:

جان فورد (John Ford): جان فورد از کارگردان‌های صاحب نام سینمای آمریکا که بخاطر ساختن فیلم‌های وسترنی چون دلیجان و جویندگان و همچنین به تصویر در آوردن رمان‌های کلاسیک آمریکایی چون خوشه‌های خشم اثر جان اشتاینبک شهرت جهانی یافته‌است. فورد با بردن چهار اسکار بهترین کارگردانی از مجموع پنج نامزدی، در این بخش رکورد دار است.

جان فورد در اصل ایرلندی است اما ملیت امریکایی دارد در سال‌های ۱۹۳۵، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱ و ۱۹۵۲ موفق به کسب جایزه اسکار بهترین کارگردانی گردید و از این لحاظ در میان کارگردانان آمریکایی دارای رکورد است. از میان چهار فیلمی که او اسکار بهترین کارگردانی را برای ساختن آنها بخود اختصاص داد، فقط یک فیلم موفق به کسب اسکار بهترین فیلم نیز گردید.

سبک فیلم سازی این کارگردان بزرگ آنچنان تأثیر عمیقی بر سینمای جهان داشته‌است که بزرگانی چون اینگمار برگمن و اورسن ولز وی را یکی از بزرگ‌ترین کارگردان‌های تمام اعصار دانسته‌اند. زمانی از اورسن ولز پرسیده بودند که وی در کجا هنر فیلم سازی را فرا گرفته‌است و او این پاسخ مشهور را داده بوده‌است که «فیلم سازی را از استادان پیش‌کسوت این هنر آموخته‌ام؛ و منظورم از استادان پیش‌کسوت سینما اشخاصی هستند چون جان فورد، جان فورد و جان فورد».

کارگردانان دیگری چون آکیرا کوروساوا، مارتین اسکورسیسی، استیون اسپیلبرگ، سام پکینپا، پیتر بوگدانویچ، سرجیو لئونه و ژان لوک گدار نیز تحت تأثیر فیلم‌سازی جان فورد بوده‌اند.

سرسبز بود دره من (How Green Was My Valley) به کارگردانی جان فورد

جان فورد در سال ۱۸۹۴ با نام اصلی جان مارتین فینی در کیپ الیزابت واقع در ایالت مین آمریکا به دنیا آمد. پدر او جان آگوستین فینی و مادرش باربارا (ابی) کوران که هردو در سال ۱۸۵۶ و در ایرلند به دنیا آمده بودند، در سال ۱۸۷۲ از ایرلند به ایالات متحده مهاجرت نمودند. جان آگوستین و باربارا به ترتیب و به فاصله فقط چند روز وارد شهرهای بوستون و پورتلند گردیدند. آن دو در سال ۱۸۷۵ با یکدیگر ازدواج نمودند و سه سال بعد به تابعیت کشور آمریکا در آمدند و به تدریج صاحب ۱۱ فرزند گردیدند.

جان مارتین فینی در پورتلند و تا سطح دیپلم در دبیرستان پورتلند درس خواند. بعدها تالار مرکزی همین دبیرستان بخاطر بزرگداشت وی به تالار جان فورد تغییر نام یافت.

خانواده جان بدلیل ریشه‌های ایرلندی که داشتند، از او با نام شون یاد می‌کردند. خود وی نیز بارها در فیلم‌هایش مستقیم و غیر مستقیم به اصل و نسب ایرلندی اش اشاره نموده است.

جان فورد در سال ۱۹۱۴ و با نام سینمایی جک فورد شروع به بازیگری در فیلم‌ها نمود. او علاوه بر فیلم‌هایی که برای بازیگری در آنها مزد دریافت می‌نمود، در بعضی فیلم‌ها بصورت افتخاری نیز بازی می‌کرد. فیلم کلاسیک تولد یک ملت (که در سال ۱۹۱۵ توسط د. و. گریفیث ساخته شد) نمونه‌ای از فیلم‌هایی است که شرکت او در آنها افتخاری بوده است. جان فورد در این فیلم در نقش یک عضو کوکلوس‌کلان ظاهر گردید که در یک صحنه بسیار کوتاه گوشه کلاه خود را برای بهتر دیدن کنار می‌زند!

جان فورد در ماه ژوئیه سال ۱۹۲۰ با ماری مک براید اسمیث ازدواج نمود و از او صاحب دو فرزند گردید. وی هرگز از همسرش جدا نشد و لی بمدت ۵ سال با کاترین هیپورن هنرپیشه معروف سینمای هالیوود رابطه عاشقانه داشت. آشنایی این دو از زمان بازی کاترین هیپورن در فیلم ماری ملکه اسکاتلند (۱۹۳۶) که فورد کارگردانی آنرا بعهده داشت شروع گردیده بود.

جان فورد در سال 1973 بر اثر ابتلا به سرطان معده درگذشت.

منبع ویکیپدیا

سرسبز بود دره من (How Green Was My Valley) به کارگردانی جان فورد

بازیگران:

والتر پیجین (Walter Pidgeon): والتر پیجن هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا بود.

از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به چه سرسبز بود دره من، مادام کوری، خانم پارکینگتون، شکوفه در غبار، کو وادیس، سیاره ممنوعه، سفر به قعر دریا و تعقیب تبهکار اشاره کرد.

مورین اوهارا (Maureen O’Hara): غول عصر طلایی سینمای کلاسیک آمریکا در اوج حرفه کاریش به عنوان یکی از زیباترین زنان جهان شناخته می‌شد. نخستین حضورش با نام مورین اوهارا در عرصه سینما بازی در فیلم مسافرخانه جامائیکا، (۱۹۳۹) اثر کارگردان اسطوره‌ای سینما آلفرد هیچکاک بود. در همان سال اوهارا بار دیگر در کنار چارلز لافتون در فیلمی از ویلیام دیترله به نام گوژپشت نتردام به ایفای نقش پرداخت. فیلم بعدی او رقص، دختر، رقص نام داشت. اما سال ۱۹۴۱ و حضور در فیلم دره من چه سرسبز بود اثر جان فورد نقطه عطفی در کارنامه بازیگری وی بود. قوی سیاه (۱۹۴۲) به کارگردانی هنری کینگ اثر موفق دیگری در کارنامه اوهارا محسوب می‌شود. حضور در موزیکال به یادماندنی معجزه در خیابان ۳۴ام اثر جورج سیتون در کنار ناتالی وود بازیگر بزرگ سینما برگی زرین و افتخاری همیشگی در کارنامه بازیگری وی به جا گذاشت.

اوج کار اوهارا حضور در نقش ماری کیت داناهر معشوق شاون با بازی جان وین در فیلم مرد آرام اثر جان فورد است، فیلمی که تأثیری عمیق بر فیلمسازان مشهوری چون فرانسیس فورد کاپولا در فیلم پدرخوانده و استیون اسپیلبرگ در فیلم ای تی گذاشت. او اغلب با حضور در کنار جان وین در فیلم‌هایش به یاد آورده می‌شود. آن‌ها از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۷۲ در ۵ فیلم با هم همکاری کردند: ریو گرانده، مرد آرام، نشان عقاب، مکلینتاک و جیک بزرگ. مورین اوهارا در سال ۱۹۴۶ شهروند قانونی ایالات متحده شد و شهروند وطنش ایرلند و ایالات متحده شد.

مورین اوهارا سرانجام ۲۴ اکتبر ۲۰۱۵ در سن ۹۵ سالگی در خانه‌اش در شهر بویزی آیداهو درگذشت.

منبع: ویکیپدیا

سرسبز بود دره من (How Green Was My Valley) به کارگردانی جان فورد

نکاتی که احتمالاً درباره فیلم مرد عوضی (The Wrong Man) نمی‌دانید:

جان فورد اغلب از این فیلم به عنوان اثر محبوب خودش یاد کرده است.

رودی مک داول پس از اینکه تنها دو هفته در ایالات متحده حضور داشت توانست یکی از بازیگران فیلم شود.

آنا لی در میانه های فیلمبرداری « چه سرسبز بود دره من» متوجه شد که باردار است اما به دلیل نگرانی از اینکه جان فورد پس از فهمیدن این ماجرا نقش را از او بگیرد، بارداری اش را مخفی کرد.

قرار بود ویلیام وایلر فیلم را در لوکشینی در کشور ولز بسازد و بازیگرانش هم لارنس اولیویر، کاترین هپبورن و تایرون پاور باشد اما این اتفاق رخ نداد.

جان فورد طبق عادت هر برداشت را سه بار تکرار می کرد.

« چه سرسبز بود دره من» در سال 1941 در مراسم اسکار رقیب «همشهری کین» بود که توانست در این رقابت پیروز شود و جایزه اسکار بهترین فیلم را کسب کند.

Darryl F. Zanuck دوست داشت «چه سرسبز بود دره من» فیلم حماسی 4 ساعته باشد تا بتواند با «بر باد رفته» رقابت کند.

فیلم به دلیل اینکه رنگ گل های جنوب کالیفرنیا شباهتی به گل های ولزی نداشت، به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شد!

دو خواهر Huw در کتاب به نام های Ceridwen و Olwen در نسخه سینمایی حضور ندارند.

سرسبز بود دره من (How Green Was My Valley) به کارگردانی جان فورد

آخرین بازمانده فیلم «چه سرسبز بود دره من» مائورین اوهارا بود که در سال 2015 در 95 سالگی درگذشت. وی در زمان بازی در این فیلم 19 ساله بود.

حق اقتباس رمان برای تبدیل شدن به فیلم به مبلغ 300 هزار دلار واگذار شد.

جان فورد از فیلمنامه فیلیپ دون به عنوان یک فیلمامه تقریباً بی نقص یاد کرده بود.

«چه سبرسبز بود دره من» پرفروش ترین فیلم کمپانی فاکس در سال 1941 بود.

با 10 نامزدی اسکار، این فیلم بیشترین نامزدی را در مراسم اسکار آن سال داشت.

این اثر در لیست «1001 فیلمی که باید قبل از مرگ ببینید» نوشته استیون اشنایدر قرار دارد.

«چه سر سبز بود دره من» تنها فیلم جان فورد است که توانسته اسکار بهترین فیلم سال را دریافت کند.

 

نازنین آفاق

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید

 

چه سرسبز بود دره من (How Green Was My Valley)سرسبز بود دره من (How Green Was My Valley) به کارگردانی جان فورد

کارگردان: جان فورد

نویسنده: ریچارد دون، فیلیپ لوولین

بازیگران:

والتر پیجین/ آقای گروفید

مائورین اوهارا / انگاراد

آنا لین / برونوین

زمان: 118 دقیقه

محصول: 1941

مهم‌ترین افتخارات: برنده اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای دونالد کریسپ، بهترین کارگردانی، بهترین کارگردانی هنری سیاه و سفید و بهترین فیلمبرداری سیاه و سفید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها