صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : توییت جنجالی بازیگر «Shang-Chi And The Legend Of The Ten Rings» در چین دردسرساز شد

توییت جنجالی بازیگر «Shang-Chi And The Legend Of The Ten Rings» در چین دردسرساز شد

Shang-Chi And The Legend Of The Ten Rings

فیلم «شانگ-چی و افسانه ده حلقه» (Shang-Chi And The Legend Of The Ten Rings) مارول و دیزنی که آخر هفته گذشته رکوردشکنی کرد و نزدیک به ۹۰ میلیون دلار تنها در بازارهای داخلی فروخت، ممکن است در چین اکران نشود. اظهارات «سیمو لیو» ستاره این فیلم در سال ۲۰۱۷ اخیراً دوباره پدیدار شده موجی از انتقادات تند و تیز را در شبکه‌های اجتماعی چین در پی داشته است.

لیو که متولد کانادا است در سال ۲۰۱۷ به «سی‌بی‌سی» گفته بود که والدینش زندگی در یک نظام کمونیستی را برایش توصیف کرده‌اند و چین را یک کشور «جهان سومی» خوانده‌اند که مردمش «از گرسنگی می‌میرند.»

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، هرچند پیش از این هم اکران «شانگ-چی» در چین قطعی نبود، اما با این انتقادات سرنوشت فیلم ممکن است به زودی روشن شود. دولت چین اخیراً اظهارات «کلوئی ژائو» کارگردان زاده چین «سرزمین خانه‌به‌دوشان» (Nomadland) را بهانه کرد و این فیلم تاریخ‌ساز را روی پرده نبرد و حتی کسب اسکارهای این فیلمساز را به صورت گسترده پوشش رسانه‌ای نداد. این در حالی بود که تا پیش از پدیدار شدن مصاحبه‌های جنجالی او، دولت چین از این کارگردان حمایت می‌کرد.

به همین ترتیب سرنوشت فیلم «جاودانان» (Eternals) مارول به کارگردانی ژائو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. دیزنی از «بیوه سیاه» (Black Widow) و «اسکارلت جوهانسن» هم زخم‌خورده است و این فیلم را ممکن است در چین اکران نکند. پیش از فیلم «گای آزاد» (Free Guy) «رایان رینولدز» که تا امروز ۶۴ میلیون دلار در چین فروخته، آخرین فیلم هالیوودی در ماه مه و ژوئن در این کشور اکران شده‌اند.

«شانگ-چی» بر اساس بیش از ۵ هزار نظر ثبت شده در «راتن تومیتوز»، امتیاز ۹۸ درصد مخاطبین را کسب کرده و از این حیث بالاتر از تمامی عناوین «دنیای سینمایی مارول» قرار دارد. امتیاز «راتن تومیتوز» منتقدین نیز بر اساس ۲۵۴ نقد به ۹۳ درصد رسیده است.

مهم‌ترین انتقادی که از «شانگ-چی» شده به شخصیت شرور «فو مانچو» مرتبط است که به نوشته «ورایتی»، «در طول سالیان به عنوان یک شخصیت کلیشه‌ای از [مفهوم نژادستیزانه] «خطر زرد»» دانسته شده و اتفاقاً پدر «شانگ-چی» است. این فیلم سعی کرده از شخصیت پدر «شانگ-چی» فاصله بگیرد و او را یک «ونوو» یا «مندرین» معرفی کند. «تونی لئونگ» بازیگر هنگ کنگی این نقش را بازی کرده است.

روزنامه «چاینا یوث دیلی» در سال ۲۰۱۹ در مورد این فیلم نوشته بود: «اگرچه شخصیت «مندرین» با «فو مانچو» یکی نیست، اما همچنان زیر سایه «فو مانچو» است. حتی اعلام شخصیت‌های حاضر در فیلم با اعتراضاتی در چین همراه بوده. مارول می‌خواهد با «شانگ-چی» از مخاطبین جهانی درآمدزایی کند… [اما] با چالش‌های بزرگی روبرو است.»

 

مطالب پیشنهادی:

تمام فیلمهای اَبَرقهرمانی که مارول در آینده می سازد+ تصاویر

تمام آنچه که باید از ترتیب تماشای فیلمهای مارول بدانید! + تصاویر

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها