صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : 10 فیلم برتر تاریخ سینما با آهنگسازی انیو موریکونه (ennio morricone) + تصاویر

10 فیلم برتر تاریخ سینما با آهنگسازی انیو موریکونه (ennio morricone) + تصاویر

انیو موریکونه (ennio morricone)

انیو موریکونه (Ennio Morricone) یکی از مشهورترین و تحسین شده ترین آهنگسازهای سینمایی تمام دوران است. این نابغه ایتالیایی موسیقی متن برخی از بهترین و ماندگارترین فیلم های تاریخ سینما را خلق کرده است، آهنگسازی که سال گذشته پس از کار روی بیش از ۴۰۰ فیلم و سریال درگذشت. موسیقی خاص موریکونه کمک قابل توجهی به بازتعریف ژانر وسترن کرد، به ویژه از طریق همکاری های متعددی که با سرجیو لئونه و فیلم های وسترن اسپاگتی این کارگردانی ایتالیایی داشت.

به گزارش مووی مگ به نقل از روزیاتو، در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ فیلم برتری که انیو موریکونه آهنگسازی آن ها را بر عهده داشت آشنا کنیم.

۱۰- A Fistful of Dollars

۱۰- A Fistful of Dollars

اولین همکاری انیو موریکونه با سرجیو لئونه، ساخت موسیقی متن فیلم A Fistful of Dollars بود که یکی از مهم ترین آهنگسازی های تاریخ ژانر وسترن اسپاگتی است. این موسیقی متن با معرفی عناصر موسیقایی مختلف جدیدی همراه بود که بعدها به شکل گیری سبک خاص موریکونه در تولید موسیقی ژانر وسترن تبدیل شد. اصلی ترین موسیقی این فیلم با عنوان A Fistful of Dollars با گیتار سولو و سوت زدن های حیرت انگیزش به سرعت با شخصیت مرد بی نام کلینت ایستوود عجین شد.

۹- Investigation Of A Citizen Above Suspicion

۹- Investigation Of A Citizen Above Suspicion

اگر چه یکی از معروف ترین فیلم هایی نیست که انیو موریکونه در ساخت آن مشارکت داشته اما درام جنایی Investigation Of A Citizen Above Suspicion  ساخته الیو پتری یکی از تحسین شده ترین فیلم های سینمای ایتالیا و اروپا در دهه ۱۹۷۰ است. آهنگ اصلی این فیلم با نام Investigation of a Citizen Above Suspicion اما از آن دسته موسیقی متن هایی نیست که به سرعت به عنوان اثری از موریکونه شناخته شود. عناصر فیلم نوآر و موسیقی متن جنایی و تاثیر برنارد هرمان را می توان در موسیقی متن این فیلم دید.

۸- The Battle Of Algiers

۸- The Battle Of Algiers

تصویرسازی تکان دهنده و منحصربفرد گیلو پونته کوروو از تلاش الجزایری ها برای استقلال یکی از بهترین فیلمه ای جنگی است که تاکنون در مورد جنگ های کمتر شناخته شده ساخته شده است. فیلم The Battle Of Algiers که خود در خیابان های الجزایر فیلمبرداری شده بر اساس اتفاقات واقعی است که بین سال های ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ در تلاش برای بیرون راندن نیروهای استعمارگر فرانسوی از الجزایر رخ داد. موسیقی متن موریکونه در این فیلم یکی از تاریک ترین آهنگسازی های کارنامه این آهنگساز شهیر ایتالیایی است، جایی که از طبل های نظامی به شکلی موثر استفاده شده است. علیرغم داستان جدی فیلم، رگه هایی از زیبایی و ظرافت را می توان در رویکرد موریکونه در ساخت موسیقی این فیلم دید.

۷- The Legend Of 1900

۷- The Legend Of 1900

فیلم The Legend Of 1900 که یکی دیگر از فیلم های کمتر شناخته شده ای است که موریکونه در آن کار کرده است، هنوز هم یکی از بهترین همکاری های او با جوزپه تورناتوره، فیلمساز نامدار ایتالیایی است. داستان فیلم در مورد کودکی به نام ۱۹۰۰ است، نوزادی که در یک کشتی تفریحی اقیانوس پیما پیدا شده و به یک جازیست مشهور تبدیل می شود در حالی که هیچگاه پایش را روی زمین نمی گذارد. به دلیل ماهیت داستان، جاز نقش مهمی در موسیقی متن فیلم بازی کرده که با سبک ارکسترایی مشهور موریکونه ترکیب می شود.

۶- The Thing

۶- The Thing

فیلم The Thing به عنوان یکی از معدودترین فیلم های جان کارپنتر که خودش ساخت موسیقی متنش را بر عهده نداشت، از آن دسته فیلم هایی است که کمتر کسی فکر می کند موسیقی اش را موریکونه ساخته باشد. اما رویکرد او به آهنگسازی در ژانر ترسناک علمی تخیلی در این فیلم بسیار خیره کننده است در حالی که موسیقی متن فیلم همزمان ظریف و پرتنش است. موسیقی متن این فیلم بسیار متمایز و متفاوت از سبک خاص آهنگسازی است که موریکونه با آن شناخته می شود و عناصری از موسیقی الکترونیک را می توان در ترکیب آن یافت اما همین تغییر رویه یکی از دلایل محبوبیت و تاثیر موسیقی متن فیلم The Thing است.

۵- For A Few Dollars More

۵- For A Few Dollars More

از بسیاری از جهات، فیلم For A Few Dollars More یک پیشرفت طبیعی در همکاری مجدد موریکونه و لئونه در ژانر وسترن است. این فیلم از همان عناصر و تم هایی استفاده می کند که در فیلم For a Fistful of Dollars معرفی شده بودند، از جمله در بخش موسیقی و روایت. با این وجود، موریکونه در موسیقی متن این فیلم استفاده بیشتری از آن عناصر داشته و این موسیقی نقش مهم تری در روایت فیلم دارد، به ویژه در دوئل پایانی فیلم که شاهکاری از بازیگری و تدوین است اما موسیقی متن دراماتیک موریکونه آن را به کیفیت بالاتری می رساند.

۴- Once Upon A Time In America

۴- Once Upon A Time In America

آخرین فیلم سرجیو لئونه و اولین فیلم او پس از ۱۳ سال دوری از فیلمسازی، یک فیلم حماسی گانگستری در مورد دو جوان یهودی است که در دنیای جرم و جنایت نیویورک به شهرت می رسند. موسیقی متن انیو موریکونه کاملاً مناسب فیلمی چنین طولانی مناسب بوده و به خوبی با روایتی که بیش از سه ساعت زمان دارد هماهنگ شده است. آهنگ های اصلی فیلم با نام ها Once Upon A Time In America و Deborah’s Theme از بهترین آثار موریکونه هستند و علیرغم اینکه این فیلم یکی از مشهورترین فیلم هایی است که موریکونه در آن کار کرده، همکاران او نیز در موفقیت موسیقی های متن فیلم نقش داشتند، از جمله خورخه زامفیر در نواختن فلوت و ایدا دل اوروس در بخش صدا.

۳- Cinema Paradiso

۳- Cinema Paradiso

در مشهورترین همکاری انیو موریکونه با جوزپه تورناتوره، موسیقی متن او با درامی تاثیرگذار و هیجان انگیز همراه می شود در مورد دوران کودکی سالواتوره دی ویتا و آموزش او در حوزه فیلمسازی به عنوان دستیار یک آپارات سینمایی. فیلم Cinema Paradiso نامه ای عاشقانه به سینما محسوب شده و موریکونه به بهترین و مناسب ترین شکل ممکن، آهنگ های احساسی ارکستری در حد شاهکاری برای آن ساخته است. موسیقی متن این فیلم برخی از ماندگارترین سکانس های تاریخ سینمای ایتالیا را خلق می کنند.

۲- Once Upon A Time In The West

۲- Once Upon A Time In The West

فیلم Once Upon A Time In The West بلافاصله پس از سه گانه دلار و در اوج شهرت لئونه و موریکونه ساخته شد و موسیقی متن نابغه آهنگسازی سینمای جهان نیز به زیبایی، آشفتگی پایان یک دوره را باشکوه تر جلوه می دهد. موسیقی موریکونه به شخصیت سازی سه شخصیت اصلی فیلم یعنی فرانک، جیل و هارمونیکا کمک می کند و هر یک دارای تم موسیقایی خاص خود است که با آلت موسیقی متفاوتی نواخته شده است. اما تم شخصیت هارمونیکا را باید شاهکار این آهنگسازی دانست، در حالی که از همان آلت موسیقایی هارمونیکا برای ایجاد تنش در رویارویی هایش با فرانک استفاده می شود.

۱- The Good, The Bad And The Ugly

۱- The Good, The Bad And The Ugly

بدون شک، مشهورترین و فراموش نشدنی ترین موسیقی متن انیو موریکونه تا پایان زندگی اش، موسقی متن The Good, The Bad And The Ugly بود که شایستگی قرار گرفتن در صدر این فهرست را دارد. این فیلم مدت هاست که در میان ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما از دیدگاه وبسایت IMDB قرار دارد و موسیقی متن آن نیز نقش مهمی در ایجاد فضای شرارت، تنش و جذابیت مردانه فیلم دارد. در حالی که تمامی تم های موسیقایی فیلم قابل توجه هستند، از جمله سوت زدن ها و پارس کردن ها در تم اصلی فیلم، در آخرین رویارویی سه شخصیت اصلی فیلم است که موسیقی موریکونه با The Ecstasy of Gold و  The Trio به اوج خود می رسد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها