صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : رکوردهایی که ممکن است در اسکار 2022 شکسته شود

رکوردهایی که ممکن است در اسکار 2022 شکسته شود

اسکار

اسکار نود و چهارم (OSCARS 2022) یکشنبه شب هفته آینده برگزار خواهد شد و برندگان بیست و سه شاخه از بهترین‌های سینما در یک سال گذشته را معرفی می‌کند. «ورایتی» در گزارشی ۶ رکوردی که در این دوره از مراسم ممکن است شکسته شود را بررسی کرده است. نامزدهای امسال نه تنها از نژادهای گوناگونی‌اند، بلکه در صورت کسب اسکار تاریخ‌سازی خواهند کرد.

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، در ادامه رکورد‌شکنان احتمای اسکار ۲۰۲۲ فهرست شده‌اند.

هت تریک جین کمپیون با «قدرت سگ»

«جین کمپیون» که در سال ۱۹۹۳ با فیلم «پیانو» (The Piano) در کن تاریخ‌ساز شد و به اولین زنی تبدیل شده که با «قدرت سگ» (The Power of the Dog) دو مرتبه به نامزدی اسکار کارگردانی می‌رسد، یک جایزه اسکار را برای نویسندگی فیلمنامه اریجینال «پیانو» در کارنامه دارد. کمپیون در صورت کسب اسکار بهترین فیلمنامه اقتباس‌شده با «قدرت سگ»، اولین فیلمساز زنی خواهد بود که در دو بخش بهترین فیلمنامه اریجینال و اقتباس‌شده به جایزه اسکار می‌رسد. این کارگردان در صورتی که در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین نویسندگی برنده اسکار شود، اولین و تنها زنی خواهد بود که در این سه بخش به صورت همزمان اسکار را به خانه می‌برد.

غلبه کریستن استوارت بر «بفتا» و «اتحادیه بازیگران»

رقابت اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول از چندین هفته گذشته در وضعیت متغیر و دگرگون‌شونده‌ای است. «کریستن استوارت» که امسال بیشترین جایزه را از طرف منتقدین دریافت کرده، جایزه «بفتا» یا «اتحادیه بازیگران» را برای فیلم «اسپنسر» (Spencer) تصاحب نکرد. در صورتی که استوارت برنده اسکار شود، اولین بازیگر نقش اول معاصری خواهد بود که بدون جوایز «بفتا» و «اتحادیه بازیگران» به جایزه آکادمی می‌رسد. «ماری گی هاردن» برای «پولاک» (Pollock) در سال ۲۰۰۱ و «رجینا کینگ» برای «اگر خیابان بیل به حرف می‌آمد» (If Beale Street Could Talk) در سال ۲۰۱۸ در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل چنین موفقیتی را رقم زده‌اند.

تقابل تروی کاتسور و کودی اسمیت-مک‌فی در میدان «دومین‌»ها

مدعیان کسب اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل «تروی کاتسور» و «کودی اسمیت-مک‌فی» بازیگران «کودا» (CODA) و «قدرت سگ» خواهند بود و هر دو در صورت پیروزی تاریخ‌سازی خواهند شد. کاتسور دومین بازیگر ناشنوایی خواهد بود که اسکار بازیگری را به خانه می‌برد. «مارلی متلین» هم-بازی ناشنوای کاتسور در «کودا» در سال ۱۹۸۶ با فیلم «فرزندان خدای کوچک‌تر» (Children of a Lesser God) در سن ۲۱ سالگی برنده این جایزه شده بود. اسمیت-مک‌فی ۲۵ ساله نیز دومین بازیگر جوان جایزه اسکار بازیگر پس از «تیموتی هاتن» خواهد بود که در سال ۱۹۸۰ و در سن ۱۸ سالگی برای «آدم‌های عادی» (Ordinary People) این جایزه را دریافت کرد.

اسکار آراینا دبوز برای نقش از-پیش-اسکار-گرفته

دبوز که در فیلم «داستان وست ساید» (West Side Story) «استیون اسپیلبرگ» نقش «آنیتا» را باز یکرده، می‌تواند دومین بازیگر لاتین تبار و اولین بازیگر زن دگرباش رنگین‌پوستی باشد که به دنبال «ریتا مورنو» هم-بازی او در این فیلم در سال ۱۹۶۱ برای نسخه اصلی «داستان وست ساید»، برنده اسکار بازیگری می‌شود. پیش از اسکار امسال، چهار بازیگر برای دو شخصیت یکسان برنده اسکار شده بودند: «مارلون براندو» و «رابرت دنیرو» در فیلم‌های «پدرخوانده» اول و دوم نقش «دون ویتو کارلئونه» را بازی کرده بودند و برنده اسکار شده بودند، در حالی که «هیث لجر» و «واکین فینیکس» برای بازی در نقش «جوکر» در فیلم‌های «شوالیه تاریکی» و «جوکر» برنده این جایزه شدند.

«تل‌ماسه» در تعقیب «کاباره»

فیلم «تل‌ماسه» (Dune) «دنی ویلنوو» با ۱۰ نامزدی اسکار، در تمامی شاخه‌های فنی فرصت کسب جایزه دارد و در هشت شاخه از جمله طراحی صحنه، فیلمبرداری، لباس، تدوین، گریم، صدا، جلوه‌های ویژه، و موسیقی متن، از بخت بالایی برای دریافت اسکار برخوردار است. در صورت موفقیت در این بخش‌ها، «تل‌ماسه» با موزیکال «کاباره» (Cabaret) به عنوان پرافتخارترین فیلمی که در مراسم اسکار برنده جایزه بهترین فیلم نشده برابری خواهد کرد.

خروش «کودا»

فیلم تحسین‌شده «کودا» پس از دریافت جوایز برتر «اتحادیه بازیگران» از جمله بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای «تروی کاتسور»، در هفته‌های اخیر به مدعی اسکار بهترین فیلم تبدیل شده است. این فیلم تنها سه نامزدی در بخش‌های بهترین فیلم، بازیگر مرد نقش مکمل و فیلمنامه اقتباس‌شده دریافت کرده است. تاکنون هیچ فیلمی بدون نامزدی کارگرداین و تدوین موفق به کسب اسکار بهترین فیلم نشده است. «رانندگی برای خانم دیزی» (Driving Miss Daisy) تنها فیلم تاریخ سینما است که بدون نامزدی از طرف «اتحادیه کارگردانان» برنده مهم‌ترین جایزه اسکار شده است.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها