صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : 10 فیلم جذاب درباره محیط زیست که باید دید! + تصاویر

10 فیلم جذاب درباره محیط زیست که باید دید! + تصاویر

۱۰. ارین براکوویچ (Erin Brockovich 2000)

گرمایش جهانی زمین بی‌گمان مهم‌ترین بحرانی است که حیات بشر و دیگر موجودات زنده روی سیاره را تهدید می‌کند. افرادی چون «دیوید آتنبرو» و حتی بازیگرانی مانند «واکین فینیکس» از جایگاه خود استفاده کرده‌اند تا نشان دهند که مردم چگونه می‌توانند نگرش‌های روزمره خود را نسبت به دنیای اطراف تغییر دهند و در جهت حفظ آن بکوشند.

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، به‌ویژه در طول چند دهه گذشته فیلم‌های داستانی و مستند بسیار زیادی در مورد محافظت از محیط زیست ساخته شده، اما «فار‌اوت» فهرستی از ۱۰ فیلم اساسی با این موضوع گردآوری کرده که فیلم‌هایی از «استیون سودربرگ»، «ورنر هرتسوک» و «هایائو میازاکی» را در بر می‌گیرد.


۱۰. ارین براکوویچ (Erin Brockovich 2000)

این درام کلاسیک «استیون سودربرگ» یک مادر مجرد و بیکار را دنبال می‌کند که در مقام دستیار حقوقی به تنهایی یک شرکت برق کالیفرنیا را سرنگون می‌کند. «جولیا رابرتز» برای بازی در نقش  «ارین براکوویچ» برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد و با نمایش فوق‌العاده‌ای که داشت و با کمک فیلمنامه سوزانا گرانت ثابت کرد که هر کسی می‌تواند علیه جرایم صنعتی بایستد.

۹. ریزکیهان (Microcosmos 1996)

۹. ریزکیهان (Microcosmos 1996)

مستندهای غیر-روایی می‌توانند بهترین ژانر برای فیلم‌هایی با موضوع محافظت از محیط زیست باشند، و «ریزکیهان» ساخته «کلود نوریدسانی» و «ماری پر‌نو» یک نمونه عالی است. این مستند با تمرکز بر خطه‌ای از حومه یک روستا نشان می‌دهد که چه زندگی شگفت‌انگیزی در چمن‌زارها و برکه‌های باغچه‌های خودمان وجود دارد. «ریزکیهان» به بیننده کمک می‌کند تا شگفتی‌های زندگی را در ساده‌ترین شکل آن درک کند و اهمیت تک‌تک اکوسیستم‌ها را برجسته سازد، صرف نظر از اینکه چقدر «بی‌معنا» به چشم آیند.

۸. پوم پوکو (Pom Poko 1994)

۸. پوم پوکو (Pom Poko 1994)

استودیوی جیبوری بیشتر مضامین جهانی را در قالب فیلم‌های انیمیشن خانوادگی به تصویر می‌کشد. فیلم «پوم پوکو» این استودیوی به کارگردانی «ایسائو تاکاهاتا» نیز از این قائده مستثنی نیست و داستانی در مورد تهدید شهرسازی دائمی در جامعه راکون سگ‌های ژاپنی تغییر‌شکل‌دهنده روایت می‌کند که سعی دارند مانع نفوذ انسان‌ها به جنگل‌ها شوند. «جاناتان تیلور توماس»، «کلنسی براون» و «جی.جی. سیمونز» در نسخه انگلیسی این فیلم صداپیشگی کرده‌اند.

۷. تعقیب یخ (Chasing Ice 2012)

۷. تعقیب یخ (Chasing Ice 2012)

یکی از روشن‌گرانه‌ترین روش‌های پی بردن به تاثیر تغییرات آب و هوایی، دیدن تحولات یخچال‌های طبیعی قطب شمال است که روز به روز از اندازه آن‌ها کاسته می‌شود. این چیزی است که در مستند «تعقیب یخ» با دنبال کردن «جیمز بالوگ» عکاس «نشنال جئوگرافیک» در سراسر قطب شمال ارائه شده در حالی که او فیلم‌های بی‌مانندی از ذوب یخچال‌های قطب شمال می‌گیرد. مستند «تعقیب یخ» به کارگردانی «جف اورلوفسکی» در سال ۲۰۱۳ نامزد اسکار شد.

۶. یک حقیقت ناراحت‌کننده (An Inconvenient Truth 2006)

۶. یک حقیقت ناراحت‌کننده (An Inconvenient Truth 2006)

شاید معروف‌ترین مستند در رابطه با تغییرات آب و هوایی، «یک حقیقت ناخوشایند» اثر «دیویس گاگنهایم» باشد، تحلیلی هشیارکننده از وضعیت آب و هوا در سال ۲۰۰۶. آمار مستند ممکن است پس از گذشت یک دهه از نمایش آن کمی قدیمی باشد، اما به‌روز نبودن فیلم نمی‌تواند دلیلی برای چشم‌پوشی از آن و غفلت از نحوه برگزاری کمپین ریاست جمهوری «ال گور» باشد. این فیلم حاوی یک مجموعه تصاویر است که گور می‌گوید آن‌ها را بیش از ۱۰۰۰ مرتبه به مخاطبین سراسر دنیا نشان داده است.

۵. صنایع غذایی (Food, Inc 2008)

۵. صنایع غذایی (Food, Inc 2008)

بسیاری از مستندهای مرتبط با غذا سعی کرده‌اند در نگرش مردم نسبت به مصرف خوراک انسان تغییری ایجاد کنند. مستند «صنایع غذایی» معروف‌ترین استدلال‌ها را در این زمینه ارائه می‌دهد. این عنوان به کارگردانی «رابرت کنر» مشکلات صنایع غذایی تحت سیطره شرکت‌های آمریکایی را برجسته می‌کند و در این راه برخی از حقایق وحشتناک و رسوایی‌های تکان‌دهنده را آشکار می‌سازد. «صنایع غذایی» علاوه بر این می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای دیدن مستندهای مشابهی چون «توطئه گاوها: راز پایداری» (Cowspiracy: The Sustainability Secret) که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.

۴. وال-ای (WALL-E 2008)

۴. وال-ای (WALL-E 2008)

پیکسار همچون استودیوی جیبوری شهرتش را مدیون عناوین انیمیشن خانوادگی با داستان‌ها و تصاویری جذاب است. «وال-ای» یکی از جاه‌طلبانه‌ترین فیلم‌های تاریخ این استودیو بود که وضعیت وحشتناک بشر روی زمین را از نگاه یک ربات زنگاربسته روایت کرد. در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۰۰ منتقد از سراسر دنیا «وال-ای» را بهترین فیلم قرن بیست و یکم دانستند. این فیلم با ۵۲۱ میلیون دلار نهمین فیلم پرفروش سال ۲۰۰۸ شد و اسکار بهترین انیمیشن بلند را دریافت کرد.

۳. ملاقات در آخر دنیا (Encounters at the End of the World 2007)

۳. ملاقات در آخر دنیا (Encounters at the End of the World 2007)

تصور اینکه تصاویر ورنر هرتسوک از قطب جنوبی بخشی از همان دنیایی باشد که ما در آن زندگی می کنیم دشوار است. مستند هرتسوک با تصاویر چشم‌نواز و الهام‌بخش‌اش در مورد زندگی در یکی از نامساعدترین شرایط آب و هوایی تحسین‌برانگیز است. این فیلمساز و همراهانش عازم بخش‌های دورافتاده قطب جنوب شده و به افرادی برخورد می‌کند که با شرایط آب و هوایی بسیار سخت این قاره و نیز مناظر و حیات وحشی که به آرامی با تغییر آب و هوا در حال تغییر است، مواجه می‌شوند. هرتسوک موفق شده با تصاویری از زیر و روی یخ‌ها تجربه‌ای بی‌بدیل به مخاطب منتقل کند.

۲. نائوشیکا از دره باد (Nausicaa of the Valley of the Wind 1984)

۲. نائوشیکا از دره باد (Nausicaa of the Valley of the Wind 1984)

«نائوشکا از دره باد» به عنوان اولین و یکی از بهترین فیلم‌های بلند جیبوری ممکن است خلاقانه‌ترین و پرمغزترین اثر استودیو نباشد، اما فیلمی است که هر یک از عناصرش را به بهترین نحو به هم نزدیک می‌گرداند تا یک کلیت جذاب خلق کند. «نائوشکا» یک داستان افسانه‌ای سرگرم‌کننده با کاریکاتورهایی غیرعادی از کهن‌الگوهای مرسوم است. این فیلم سبب اولین همکاری میان «جو هیسایشی» آهنگساز با «هایائو میازاکی» شد.

۱. سمساره (Samsara 2011)

۱. سمساره (Samsara 2011)

داستان‌سرایی و فیلمبرداری «ران فریک» خصوصیتی دارد که بابی به وضعیت بشر می‌گشاید و به یاری ریتم اثری به‌شدت هستی‌شناسانه ارائه می‌دهد. این فیلمساز با این مستند و مستندهای دیگری چون «باراکا» (Baraka) ثابت کرده است که این توانایی را دارد. مستند شاعرانه و غیر-روایی «سمساره» در طول بیش از پنج سال در ۲۵ کشور فیلمبرداری شده و شگفتی‌های طبیعی دنیا پیش از تأثیر مخرب بشر را به تصویر می‌کشد. «سمساره» بیننده را وادار می‌کند که در جایگاه خودش در مکانیزم دنیای مدرن تجدید نظر کند، بی‌آنکه آشکارا نقدی کرده باشد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها