صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : کیت بلانشت با «Tár» نامزدی اسکارش را تضمین کرد

کیت بلانشت با «Tár» نامزدی اسکارش را تضمین کرد

کیت بلانشت تار

اکران فیلم «تار» (Tár) «تاد فیلد» با بازی «کیت بلانشت» در هفتاد و نهمین دوره جشنواره ونیز، منتقدین را به وجد آورد. فیلد نامزد اسکار ۱۵ سال پس از اکران «بچه‌های کوچک» (Little Children) به فیلمسازی بازگشته و «تار» را با همکاری «نینا هاس»، «نوئمی مرلان»، «سوفی کاور»، «جولین گلاور»، «مارک استرانگ»، «آلن کوردونر» و «سیلویا فلوت» ساخته است. بلانشت در این فیلم نقش «لیدیا تار» را بازی می‌کند، یک رهبر ارکستر که یکی از بهترین‌هاست، و اولین رهبر ارکستر زن تاریخ آلمان.

«ورایتی» گزارش داده است که «تار» در ونیز با شش دقیقه تشویق ایستاده مخاطبین مواجه شده و حضار در سالن نمایش «سالا گرانده» فریاد «براو!» سر داده‌اند. وقتی تشویق‌ها به پایان می‌رسد، بلانشت رو به یکی از اعضای گروهش می‌کند و می‌گوید: «برویم یک نوشیدنی بگیریم.»

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، منتقدین بلانشت را از حالا مدعی اسکار بهترین بازیگر زن دانسته‌اند و نامزدی او در این بخش را تضمین می‌کنند. او برای «هوانورد» (The Aviator) در سال ۲۰۰۵ و «یاسمن آبی» (Blue Jasmine) در سال ۲۰۱۴ برنده اسکار شده است.

منتقد «ورایتی» می‌نویسد: «این فیلم نفس‌گیر است – در درام، نوآوری فاخر، و هنرش. داستانی ظالمانه اما صمیمانه است در مورد هنر، شهوت، وسواس و قدرت… شخصیت‌ها آن مثل زندگی واقعی‌اند.»

منتقد «انیدی‌وایر» به فیلم امتیاز ۴ و نیم ستاره از ۵ می‌دهد و می‌گوید بلانشت «در این شاهکار سقوط خودش را رقم می‌زند» و اضافه می‌کند: ««تار» بسیار فراتر از یک فیلم هالی آمریکایی در مورد «فرهنگ تحریم» است – اصطلاحی که با هر حرکت تحقیرش می‌کند – اما این پرتره دشوار و پیچیده از سقوط یک رهبر ارکستر زن علاوه بر این می‌خواهد از نمایش اول از این لنز دیده شود.»

در بخش دیگری از این نقد آمده است: ««تار» لذت بیمارگونه‌ای جست‌وجو می‌کند در ناهماهنگی میان شخصیتی پیچیده و بازیگری که ابزارش را به خوبی می‌شناسد. بلانشت را در نقش زنی در آستانه فروپاشی روانی دیده بودیم، اما او هیچ‌گاه این‌چنین شگفت‌آور در فیلمی خودش را محو نکرده است.» منتقد ادامه می‌دهد: «به خاطر بلانشت است که «تار» می‌تواند پارادایم منسوخ و بی‌مصرف «جداسازی هنر از هنرمند» را بالاتر ببرد و به پرتره‌ای ژرف از هنرمندی که از خودش جدا می‌شود نشان دهد.»

منتقد «گاردین» به فیلم امتیاز ۴ ستاره می‌دهد و می‌نویسد بلانشت «مثل آهنگسازی دچار بحران عظیم» است. این منتقد می‌نویسد «هیچ‌کس به جز «کیت بلانشت» نمی‌توانست بزرگ‌منشی آمرانه» که برای این فیلم نیاز بود را به نمایش بگذارد: «او پرده را به مدت دو و نیم ساعت و با یاری فیلمبرداری حماسی «فلورین هافمیستر» تسخیر می‌کند، «تور دو فورس» کنترل که ما را به شکل بی‌نقصی منتظر می‌گذارد و وادار می‌کند پایان را حدس بزنیم. و وقتی وقتش برسد، بدون شک بهت‌آور است…»

«هالیوود ریپورتر» می‌نویسد: «جهشی قابل‌توجه در بلوغ، کنترل، و اعتماد به نفس که در هر قدم خطر می‌کند. از این گذشته، این خطر کردن‌ها در فیلمی میخکوب‌کننده و بی‌مانند به شکل ثابت نتیجه می‌دهند.»

«تار» در حال حاضر از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۴ درصد دریافت کرده است. فکوس فیچرز این فیلم را ۷ اکتبر در ایالات متحده و یونیورسال در سایر نقاط دنیا اکران می‌کند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها