صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : آلخاندرو ایناریتو: اگر بلوند بودم به من فیلسوف می گفتند!

آلخاندرو ایناریتو: اگر بلوند بودم به من فیلسوف می گفتند!

آلخاندرو گنزالس ایناریتو

یکی از فیلم‌های برجسته‌ای که در طول یک هفته اخیر در جشنواره ونیز هفتاد و نهم اکران شد «باردو» (Bardo) به کارگردانی «الخاندرو گنزالس اینیاریتو» بود. «باردو» اولین فیلم اینیاریتوی مکزیکی پس از «از گور برخاسته» (The Revenant) سال ۲۰۱۵ بود.

این فیلم تا امروز از «راتن تومیتوز» امتیاز ۵۷ درصد دریافت کرده و این پلتفرم برچسب «تازه» (Fresh) بر آن نزده است. داستان فیلم در مورد مستندساز و ژورنالیست معروفی است که پس از دریافت یک جایزه معتبر به وطنش مکزیک برمی‌گردد.

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، «ایندی‌وایر» می‌نویسد اینیاریتو «میان حقیقت و تظاهر گمگشته» است و اضافه می‌کند: «اینیاریتو کاملاً آگاه است که بخش قابل‌توجهی از تشکیلات سینمای آمریکا او را «یک کلاهبردار مدعی» می‌داند، و به نظر می‌رسد او مشکوک است به اینکه مردم کشورش در مرزهای جنوب آمریکا احساس می‌کنند او دیگر متعلق به آن‌ها یا با آن‌ها نیست. بنابراین فیلمی ساخته که درست بودن صداهای ذهنش را ثابت کند، احتمالاً به این دلیل که احساس می‌کرده تنها راه صادقانه رو به جلو است.»

اینیاریتو در مصاحبه با «لس آنجلس تایمز» از «باردو» در مقابل نقدهای منفی دفاع می‌کند و می‌گوید واکنش منتقدین او را سخت به خنده انداخته است اما نگران علت نوشته شدن چنین نقدهایی است: «فکر می‌کنم حق دارم هویت را بررسی کنم چون حس بیرون‌رانده‌شدگی را تجربه کرده‌ام و فکر می‌کنم حق دارم در موردش حرف بزنم. حق دارم در مورد هویت جمعی کشور خودم حرف بزنم. این فیلم نامه عاشقانه‌ای است به کشورم، افتخار می‌کنم که می‌توانم از جایگاهم استفاده کنم و نه تنها از مردم مکزیک بلکه همه تبعیدشدگان حرف بزنم.»

این فیلمساز ادامه می‌دهد: «این [فیلم] خود-ارجاعی نیست. خود-شیفتگی نیست. در مورد من نیست. اما دوست دارم یک نفر توضیح دهد که چرا حق ندارم در مورد چیزی که برای من و خانواده‌ام خیلی مهم است حرف بزنم. شاید اگر اهل دانمارک یا سوئد بودم من را فیلسوف می‌دانستند. اما چون از نظر بصری فیلم تأثیرگذاری ساخته‌ام متظاهرم. چون مکزیکی هستم. اگر مکزیکی باشید و چنین فیلمی بسازید متظاهرید.»

اینیاریتو اضافه می‌کند که «سیاست‌های هویت» در «دل کشمکش‌های شخصیت» نهفته است و باور دارد که منتقدین گمان می‌کنند چون او مکزیکی است حرف زدن در مورد این مسائل باعث می‌شود «بیش از حد پرمدعا» باشد.

این کارگردان توضیح می‌دهد:‌ «اگر یک مرد بلوند، یا کارگردانی دیگر بود، می‌توانست در مورد فرهنگش حرف بزند… می‌توانید فیلم را دوست داشته باشید یا نداشته باشید، بحثی در این نیست. اما به نظر من، یک نوع جریان پنهان نژادستیزی وجود دارد یعنی چون من مکزیکی هستم، متظاهر هستم. اگر مسئله‌ای را درک نمی‌کنید، نیازی نیست کسی را سرزنش کنید. دوستان، عجله نکنید و همه لایه‌ها را ببینید.»

«باردو» ۴ نوامبر در سینماهای آمریکا به صورت محدود اکران خواهد شد و از ۱۶ دسامبر در دسترس مشترکین نتفلیکس قرار می‌گیرد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها