صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : تمام غافلگیری های اعلام نامزدهای اسکار 2023

تمام غافلگیری های اعلام نامزدهای اسکار 2023

اسکار 2023

فهرست نامزدهای اسکار همواره با چند غافلگیری همراه بوده است. نامزدهای اسکار نود و پنجم (95th Academy Awards 2023)  نیز از این قاعده مستثنی نبود و کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که بازیگرانی چون «آندریا رایزبورو» یا «برایان تایری هنری» نامزد اسکار شوند. از سوی دیگر رأی‌دهندگان آکادمی به چندین فیلمساز زن بی‌توجهی کردند.

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، در ادامه نگاهی انداخته می‌شود به مهم‌ترین غافلگیری‌ها و غفلت‌های در فهرست نامزدهای اسکار نود و پنجم.

وایولا دیویس، زن شاه

نامزدی اسکار دیویس برای «زن شاه» (The Woman King) را بسیاری قطعی می‌دانستند، فیلمی که تحسین یکپارچه منتقدین را در پی داشت. اما نام او در میان بهترین بازیگران دیده نمی‌شد.

دنیل ددوایلر، تیل

ددوایلر برای بازی در فیلم «تیل» (Till) نامزد دریافت جوایز «انتخاب منتقدین» و «اتحادیه بازیگران» شد و حتی جایزه «گاتهام» را دریافت کرد اما به فهرست نهایی بهترین بازیگران زن راه پیدا نکرد.

آنریا رایزبورو، به لزلی

این بازیگر بریتانیایی از حمایت بسیاری از همکارانش در هفته‌های اخیر برخوردار بود و به یکباره مدعی نامزدی اسکار برای فیلم «به لزلی» (To Leslie) شد. او به جز نامزدی «جوایز اسپیریت» افتخار دیگری برای بازی در نقش یک زن معتاد به مشروبات الکلی به دست نیاورده بود. اما کمپینی که همکارانش برای حمایت از او به راه انداختن در نهایت سبب شد که او اولین نامزدی اسکارش را به دست آورد. بازیگرانی چون «کیت وینسلت»، «جین فاندا»، و «کیت بلانشت» از جمله این حامیان بودند.

برایان تایری هنری، گذرگاه

هنری نمایش تحسین‌برانگیزی در فیلم «گذرگاه» (Causeway) مقابل «جنیفر لارنس» داشت اما کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که او پس از بی‌توجه گلدن گلوب و اتحادیه بازیگران نامزد اسکار شود. او با این حال نامزد جایزه گاتهام، انتخاب منتقدین و اسپیریت شده بود.

پل مسکال، افترسان

اولین فیلم «شارلوت ولز» در مقام کارگردان با تحسین بسیاری از منتقدین و گروه‌های رسانه‌ای مواجه بود. «ورایتی» کارگردان فیلم «افترسان» (Aftersun) را یکی از کارگردان خوش‌آتیه نامیده بود. هرچند نمایش «فرانکی کوریو» در نقش سوفی جوان ستایش شد، اما این بازی مسکال در نقش پدرش کالم بود که همدردی مخاطبین را برانگیخت و بار دیگر آینده روشن بازیگر را ثابت کرد. مسکال به تازگی به دنباله «گلادیاتور» به کارگردانی «ریدلی اسکات» ملحق شده است.

ادی ردمین، پرستار خوب

ردمین در فیلم «پرستار خوب» (The Good Nurse) مقابل «جسیکا چستین» نقش یک قاتل زنجیره‌ای را بازی کرد و نامزد جوایز گلدن گلوب، بفتا و اتحادیه بازیگران شد اما نام او در میان نامزدهای بهترین بازیگر مرد دیده نشد. او پیش‌تر برای «تئوری همه‌چیز» (The Theory of Everything) برنده اسکار شده است.

روبن اوستلوند، مثلث غم

کارگردان برنده نخل طلای کن برای «مثلث غم» (Triangle of Sadness) که در رقابتی تنگاتنگ «اتحادیه کارگردانان» را از دست داده بود، موفق شد نه تنها در بخش بهترین کارگردانی، بلکه در بخش بهترین فیلمنامه اریجینال و بهترین فیلم نامزد اسکار شود.

پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه، بهترین فیلم

قسمت اول «پلنگ سیاه» در سال ۲۰۱۸ تاریخ‌سازی کرد و به اولین فیلم نامزد اسکار مارول در بخش بهترین فیلم تبدیل شد. «واکاندا برای همیشه» (Wakanda Forever) نیز نه تنها نقدهای مثبتی دریافت کرد بلکه نامزدی اتحادیه تهیه‌کنندگان را به دست آورد اما موفق نشد به فهرست نامزدهای بهترین فیلم راه پیدا کند. «انجلا بست» با این حال تاریخ‌سازی کرد و به اولین بازیگر مارول نامزد اسکار تبدیل شد.

در جبهه غرب خبری نیست، بهترین تدوین

فیلم آلمانی پربیننده نتفلیکس که بیشترین نامزدی را در بفتا به دست آورده، در نه بخش از جمله بهترین فیلم نامزد اسکار است اما نام این فیلم در میان نامزدهای بهترین تدوین که ارتباط نزدیکی با بخش بهترین فیلم دارد دیده نمی‌شود.

فیلمسازان زن، بهترین کارگردانی

پس از دو سال حضور قدرتمندانه کارگردانان زن در بخش بهترین کارگردانی، امسال فیلمسازان مرد بار دیگر حکمرانی کردند. «جینا پرنس-بایتوود» برای «زن شاه»، «شارلوت ولز» برای «افترسان» و «سارا پولی» برای «حرف زنان» همگی با بی‌توجهی رأی‌دهندگان آکادمی مواجه شدند.

پل دینو، فیبلمن‌ها

بحث‌های پیرامون فیلم «فیبلمن‌ها» (The Fabelmans) «استیون اسپیلبرگ» بیشتر به نمایش «میشل ویلیامز» متمایل است. اما دینو برای این فیلم از طرف انتخاب منتقدین و اتحادیه بازیگران نامزد دریافت جایزه شده بود و انتظار می‌رفت که در بخش بهترین بازیگر نامزد اسکار شود.

جوزف کوزینسکی، تاپ گان: ماوریک

«تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۲ بود و به تعبیری سالن‌های سینما را پس از دو سال پاندمی احیا کرد، اما بدلکاری‌های «تام کروز» در نهایت رأی‌دهندگان آکادمی را چندان تحت تأثیر قرار نداد.

ررر، بهترین فیلم

«ررر» (RRR) یکی از سرگرم‌کننده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ حتی برای مخاطبین آمریکایی بود و جاه‌طلبی آن ستایش منتقدین را برانگیخت. هرچند این فیلم با ترانه «ناتو ناتو» نامزد اسکار شد، اما به اعتقاد رأی‌دهندگان آکادمی یکی از ده فیلم برتر سال نبوده است.

تام کروز، تاپ گان: ماوریک

«تام کروز» نقشی کلیدی در احیای سالن‌های سینما داشت و در مقابل فروش «ماوریک» به پلتفرم‌های دیجیتال تا بازگشایی مجدد سالن‌ها مقاومت کرد. از سوی دیگر به معنای واقعی کلمه جانش را برای بدلکاری در صحنه‌های پرواز به خطر انداخت تا مخاطبین را سرگرم کند. «ماوریک» اگرچه در بخش بهترین فیلم نامزد اسکار شد اما نام کروز در بخش بهترین بازیگر مرد نقش اول دیده نشد.

تصمیم جدایی

غفلت رأی‌دهندگان اسکار از فیلم «تصمیم جدایی» (Decision to Leave) در بخش بهترین فیلم بین‌المللی اتفاقی گیج‌کننده بود. تازه‌ترین ساخته «پارک چان-ووک» نه تنها نویسندگی و کارگردانی درخشانی داشت، بلکه نخل طلای بهترین کارگردانی را از جشنواره کن دریافت کرده بود.

تیلور سوییفت و سلنا گومز، بهترین ترانه

ترانه «کارولینا» (Carolina) سوییفت برای فیلم «جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند» و «من و ذهنم» (My Mind & Me) گومز از مستندی به همین نام در مورد مشکلات روانی‌اش با بی‌توجهی آکادمی روبرو شدند و در میان نامزدهای بهترین ترانه جایی نداشتند.

هونگ چائو، نهنگ

بی‌توجهی به «هونگ چائو» با نامزدی اسکار برای «نهنگ» (The Whale) «دارن آرونوفسکی» به پایان رسید. او در فیلم «منو» (The Menu) نیز نمایش دلپذیر و تحسین‌برانگیزی به جا گذاشته بود. «نهنگ» میان منتقدین دو دستگی ایجاد کرده بود و نامزدی او در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل پیش‌بینی نمی‌شد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها