صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : ایناریتو: اَبَرقهرمانان غم انگیز و بدبخت اند! / ما در حال نسل کشی فرهنگی هستیم

ایناریتو: اَبَرقهرمانان غم انگیز و بدبخت اند! / ما در حال نسل کشی فرهنگی هستیم

ایناریتو اسکار

کارگردان «بردمن» و «باردو» بار دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی را نکوهش کرد.

«الخاندرو گنزالس اینیاریتو» در مصاحبه با «ورایتی» ابرقهرمانان را «شخصیت‌هایی غم‌انگیز [و بدبخت]» خوانده است. اما لحن او به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد این صفت را به هواداران ژانر ابرقهرمانی نسبت می‌دهد.

این کارگردان مکزیکی که در سال ۲۰۲۲ فیلم «باردو» (Bardo) را از نتفلیکس پخش کرده می‌گوید: «هر روز قهرمانان را می‌بینم. انسان‌های خوبی که موقعیت‌های بسیار سخت را پشت سر می‌گذارند و کارهای فوق‌العاده‌ای می‌کنند. من با این افراد ارتباط برقرار می‌کنم. اما ابرقهرمانان… آیا واقعاً به آن‌ها احتیاج داریم؟»

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، اینیاریتو در سال ۲۰۱۴ وقتی «بردمن» (Birdman) را به تازگی اکران کرده بود، فیلم‌های ابرقهرمانی «نسل‌کشی فرهنگی» نامیده و گفته بود: «به آن شخصیت‌ها واکنش نشان نمی‌دهم. مثل سم بوده‌اند چون مخاطب بیش از حد در معرض پی‌رنگ و انفجار و مزخرفاتی است که هیچ ربطی به تجربه انسانی ندارند.»

این ادعا باعث شد که «رابرت داونی جونیور» بازیگر «مرد آهنی» (Iron Man) مارول در سال ۲۰۱۵ واکنش نشان دهد و به «گاردین» بگوید: «برای مردی که زبان مادری‌اش اسپانیایی است، توانایی ساختن عبارتی چون «نسل‌کشی فرهنگی» نشان می‌دهد که چقدر نابغه است.»

این فیلمساز اخیراً در مصاحبه با «ایندی‌وایر» گفته بود که داونی جونیور هنوز از او عذرخواهی نکرده است: «مثل این بود که بگوید: «شما آدم‌ها اهل آن کشور موز-پرور هستید.» اگر اهل سوئد یا دانمارک بودم، شاید حرفم فلسفی به نظر می‌رسید، اما وقتی مکزیکی باشید و چیزی بگویید، متظاهر می‌شوید.»

اینیاریتو در مصاحبه ابتدایی‌اش گفته بود که واژه «ابرقهرمان» او را آزرده می‌کند: «معنایش چه کوفتی است؟ ابرقهرمان مفهومی غلط و گمراه‌کننده است. از طرف دیگر، روش اعمال خشونت بر روی آن‌ها، کاملاً جناح راستی است. اگر ذهنیت اغلب این فیلم‌ها را مشاهده کنید، می‌بینید که در مورد افراد ثروتمندند، افرادی که قدرت دارند، کار خوب را انجام می‌دهند و افراد بد را می‌کشند. از نظر فلسفی دوستشان ندارم.»

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها