صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : 18 فیلم تخیلی تماشایی که با بودجه اندک ساخته شدند + تصاویر

18 فیلم تخیلی تماشایی که با بودجه اندک ساخته شدند + تصاویر

moon

وقتی خوب ساخته شوند، فیلم های علمی تخلیه پرهزینه می توانند یک داستان تعمق برانگیز و هوشمندانه را در ترکیب با جلوه های بصری خارق العاده به مخاطب عرضه کنند. در حالی که نمونه های بسیاری از فیلم های علمی تخیلی پرهزینه متعددی وجود دارند که به چنین جایگاهی رسیده اند، به همان اندازه نیز فیلم هایی با بودجه های سنگین، شکست خورده اند، فیلم هایی که اغلب به کلیشه های داستان چسبیده و جلوه های ویژه بصری باکیفیتی نیز تولید نکرده اند. زیبایی پشت یک فیلم علم تخیلی کم هزینه اما فوق العاده این است که سرمایه زیادی برای پوشاندن نقص هایش با اکشن های پرسروصدا و جلوه های ویژه کامپیوتری ندارد.

به گزارش مووی مگ به نقل از روزیاتو، یک فیلم علمی تخیلی با بودجه اندک باید تماماً روی داستان خود سرمایه گذاری کند و همزمان از تکنیک های هوشمندانه فیلمسازی برای ایجاد حس رازآلودگی در مورد دنیا و شخصیت هایی که عرضه می کند استفاده کند.

۱- Moon (2009)

دانکن جونز، پسر دیوید بووی، اولین فیلم خود را در ساال ۲۰۰۹ ساخت، فیلمی علمی تخیلی با بودجه ای اندک به نام Moon. این فیلم سم راکول را در نقش تنها بازیگر اصلی فیلم دارد که بیشتر لحظات فیلم تنهاست. او نقش یک فضانورد به نام ساموئل بل را بازی می کند که بر اساس یک قرارداد کاری سه ساله باید در یک ایستگاه فضایی در ماه باشد و اکنون در آستانه پایان قرارداد و بازگشت به زمین قرار دارد. اما او رفته رفته دچار توهم شده و فکر می کند که غیر از او کسان دیگری نیز در پایگاه فضایی هستند. با تنها یک بازیگر که حضوری شخصی در فیلم دارد و صدای کوین اسپیسی در نقش هوش مصنوعی ایستگاه، بخش زیادی از بودجه این فیلم صرف جلوه های ویژه شد. بودجه ساخت این فیلم تنها ۵ میلیون دلار بود اما چیزی که جونز ساخته بسیار بیشتر از این ها ارزش دارد. او در نهایت از این فیلم ارزان قیمت و باکیفیت برای بدست آوردن پروژه های بزرگ تر استفاده کرد، از جمله فیلم Warcraft. اما هنوز هم منتقدان فیلم Moon را بهترین اثر سینمایی او می دانند، علیرغم اینکه بودجه اندکی داشت.

۲- Monsters (2010)

۲- Monsters (2010)

گرت ادواردز با کارگردانی Rogue One: A Star Wars Story، در ساخت فرانچایز جنگ ستارگان همکاری داشت و با فیلم دیگری در سال ۲۰۱۴ نقش مهمی در بازگشت فرانچایز گودزیلا داشت. اما فیلمی که باعث شد او چنین فرصت هایی را بدست بیاورد، اولین فیلمش بود، فیلمی علمی تخیلی و بسیار کم هزینه به نام Monsters که علیرغم بودجه اندکش بسیار تاثیرگذار و جذاب بود. این فیلم در مورد یک سری هیولاهای غول پیکر با پاهای دراز است که بخش هایی از زمین را به تسخیر خود درآورده و یک روزنامه نگار به این منطقه فرستاده می شود تا دختر رییسش را نجات دهد. اکثر فیلم های هیولایی علمی تخیلی میلیون ها دلار صرف جلوه های ویژه دیجیتالی برای خلق این هیولاها می کنند اما در Monsters ادواردز خودش همه کار را انجام می دهد و با بودجه ای کمتر از ۱۰۰,۰۰۰ دلار که ثابت می کند که با کسری از بودجه هنگفت فیلم های علمی تخیلی هم می توان یک فیلم با کیفیت ساخت.

۳- Primer (2004)

۳- Primer (2004)

فیلم های علمی تخیلی زیادی در مورد سفر در زمان با بودجه های هنگفت در تاریخ سینما ساخته شده است اما گاهی اوقات هر چه کوچک تر بهتر. با بسیاری از فیلم های بلاک باستر در تاریخ این ژانر، سخت است که فیلمی بهتر از Primer در ژانر سفر در زمان پیدا کرد. این فیلم در سال ۲۰۰۴ ساخته شده و علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و تدوین آن را نیز شین کاروت بر عهده داشت. به لطف همه کاره بودن کاروت، بودجه این فیلم بسیار اندک و تنها ۷,۰۰۰ دلار بود و وقتی که جایزه هیئت داوران جشنواره ساندس را بدست آورد، همه را حیرت زده کرد. داستان این فیلم بسیار پیچیده بوده و در مورد دو مهندس است که یک ماشین سفر در زمان می سازند، اما در ادامه می فهمند که اثرات جانبی ویرانگری برای سفر در زمان وجود دارد. در حالی که اکثر فیلم های پرهزینه در مورد سفر در زمان بسیار سرگرم کننده هستند، این یکی از آن فیلم های هوشمندانه و دقیق است که دانش مخاطبان را به چالش کشیده و با گذشت زمان چیزی از اعتبار آن کاسته نشده است.

۴- A Boy And His Dog (1975)

۴- A Boy And His Dog (1975)

فیلم A Boy And His Dog با بازی دان جانسون، بر اساس داستانی نوشته هارلان الیسون و با بودجه تنها ۴۰۰,۰۰۰ دلاری در سال ۱۹۷۵ ساخته شد. در جریان اکران اولیه، این فیلم موفقیت تجاری چندانی کسب نکرد اما در حوزه فروش خانگی توانست این فروش کم را جبران کند. در این فیلم، جانسون نقش ویک را بازی می کند، نوجوای که سعی دارد در جنوب غرب ایالات متحده و در دنیایی که بر اثر حمله اتمی ویران شده زنده بماند. در این ماجراجویی، سگش، بلاد، نیز او را همراهی می کند. این دو با هم یک جامعه زیرزمینی را پیدا می کنند که در ابتدا مهمان دوست به نظر می رسند اما خیلی زود چهره واقعی شان را نشان می دهند. حال و هوای یک کمدی سیاه را می توان در این فیلم دید.

۵- Mad Max (1979)

۵- Mad Max (1979)

جرج میلر بزرگ تنها به ۳۰۰,۰۰۰ دلار نیاز داشت تا مل گیبسون را به ستاره سینما تبدیل کرده و یک فرانچایز علمی تخیلی چند میلیارد دلاری را راه اندازی کند. اما تصمیم گیری در مورد اینکه Mad Max را یک فیلم تخیلی بدانیم یا نه کمی دشوار است زیرا حال و هوای پساآخرالزمانی فیلم های بعدی اش را ندارد. با پیشرفت داستان فیلم، مخاطب متوجه زندگی مکس در جامعه ای می شود که به دلیل نبود سوخت های فسیلی در حال از هم پاشیدن است. در فیلم های بعدی این فرانچایز شرایط بسیار سخت تر و هولناک تر نیز می شود.

۶- The Ice Pirates (1984)

۶- The Ice Pirates (1984)

رابرت اوریخ در دوران حضورش در سینما فیلم های زیادی نساخت اما فیلم های او همواره مورد استقبال مخاطبان قرار می گرفتند. در اینجا می خواهیم در مورد کمدی علمی تخیلی او در سال ۱۹۸۴ به نام The Ice Pirates صحبت کنیم. این فیلم که با بودجه تنها ۹ میلیون دلار ساخته شده در مورد دزدان فضایی است که کالای بسیار کمیاب مکعب های یخی را خرید و فروش کرده و سود خوبی بدست می آورند. اوریخ که در ساخت کمدی نیز به اندازه فیلم های درام مهارت داشت، با لحن نیشدار نقشش را در این فیلم بازی می کند و به همین خاطر است که The Ice Pirates هنوز هم یک فیلم کالت کلاسیک است.

۷- Deep Impact (1998)

۷- Deep Impact (1998)

Deep Impact در همان تابستانی منتشر شد که فیلم Armageddon اکران شد. در حالی که فیلم دوم به یک بلاک باستر تابستانی با ۱۴۰ میلیون دلار فروش تبدیل شد، Deep Impact تنها ۷۵ میلیون دلار فروش داشت. این فیلم که ستارگان بسیاری در آن حضور دارند، یک فیلم علمی تخیلی پیچیده با مقداری تئوری توطئه بود. فعالیت های دولت و واکنش های جامعه به این اقدامات بسیار واقع گرایانه تر از کابوی های فضایی فیلم Armageddon بود و برخلاف فیلم بروس ویلیس، Deep Impact پایان خوشی نیز نداشت.

۸- The Butterfly Effect (2004)

۸- The Butterfly Effect (2004)

اشتون کوچر در این فیلم نقش دراماتیک یک مسافر زمان مردد و بدشانس را ایفا می کند. بدون شک این نقش تغییری بزرگ برای بازیگری بود که سال ها نقش کودنی دوست داشتنی را در That 70s Show بازی کرده بود. شاید به همین دلیل باشد که فیلم The Butterfly Effect با بودجه ۱۰ میلیون دلاری توانست در باکس آفیس ایالات متحده نزدیک به ۶۰ میلیون دلار فروش داشته باشد. در این فیلم، کوچر نقش ایوان تربورن را بازی می کند، دانشجویی که بعد از خواندن بخش هایی از دفترچه خاطراتش توانایی سفر در زمان را پیدا می کند. در این بازگشت ها به گذشته، ایوان تلاش می کند تا لحظات تروماتیک متعددی که او و دوستانش را تحت تاثیر قرار داده اند تغییر دهد. The Butterfly Effect فیلمی سرگرم کننده، جذاب و گاهی اوقات ترسناک است که باید با دقت بالا به تماشایش بنشینید.

۹- Circle (2015)

۹- Circle (2015)

فیلم تریلر علمی تخیلی Circle در مورد گروهی از ۵۰ نفر است که در اتاقی گرد بیدار می شوند بدون اینکه بدانند چطور به اینجا آمده و توانایی بیرون رفتن نیز ندارند. خیلی زود مشخص می شود که هر دو دقیقه یک بار، یکی از آن ها کشته می شود و در نهایت می فهمند که می توانند تصمیم بگیرند که کی کشته شود و کی زنده بماند. فیلم Circle یک وضعیت ترسناک را به تصویر می کشد که در آن می توان کنترل زندگی دیگران را در دست داشت و باید تصمیم گرفت که کدام را زنده نگه داشت و کدام را کشت. Circle فیلمی است که مخاطب را در شرایطی بسیار عجیب و ناخوشایند قرار می دهد اما فیلمی تاثیرگذار است و در تمام طول روایت داستان شما را روی صندلی تان نیم خیز نگه می دارد.

۱۰- The Endless (2017)

۱۰- The Endless (2017)

فیلم The Endless داستان دو برادر را روایت می کند که بعد از کشف یک نوار ویدیویی با پیامی قدیمی مربوط به گذشته شان، تصمیم می گیرند تا این پیام را دنبال کرده و اتفاقات مربوط به فرارشان از دست یک فرقه مرگبار در دوران کودکی را بازنگری نمایند. ماجراجویی این دو برادر آن ها را به مسیری پیچ در پیچ وارد می کند در شرایطی که رازی ترسناک را فاش می کنند و این موضوع باعث می شود که این دو برادر باورهای خود را به چالش بکشند. The Endless یک فیلم تریلر علمی تخیلی با بودجه اندک و آرام سوز است که ایده های جاه طلبانه ای دارد، فیلمی که توجه کامل مخاطب را می طلبد زیرا وارد دنیایی می شود که توضیح آن ساده نیست. همانند شخصیت های اصلی فیلم، مخاطب نیز وارد دنیایی با اتفاقات مرموز می شود و باید سعی کنند بفهمند که چه چیزی واقعی است و چه چیزی نیست.

۱۱- The Discovery (2017)

۱۱- The Discovery (2017)

فیلم The Discovery یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی نتفلیکس است که بسیاری آن را ندیده اند، فیلمی که در آن به دنیای پس از مرگ پرداخته می شود. پی بردن به زندگی پس از مرگ باعث می شود دنیای وارد هرج و مرج می شود در شرایطی که انسان ها سعی دارند شانس ریست کردن و تجربه یک زندگی دوباره در آن سوی جهان کنونی را ممکن سازند. دانشمندی که این کشف بزرگ را کرده، با پسرش و یک زن مرموز مواجه می شود، در شرایطی تلاش می کند معنای عمیق تر پشت این پیشرفت علمی بزرگ را کشف نماید. فیلم The Discovery حاوی یکی از منحصربفردترین داستان های سال های اخیر ژانر علمی تخیلی است، با تم هایی پرتنش که بعد از پایان فیلم باعث بحث و مجادله می شوند. این فیلم تعمق برانگیز مخاطب را به درون نگری و تفکر کردن به مرگ ترغیب می کند و نتیجه فیلم نادری است که در سطح احساسی به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار می کند.

۱۲- Prospect (2018)

۱۲- Prospect (2018)

فیلم Prospect داستان تیم پدر و دختری را روایت می کند که برای جمع آوری یک گنج به قمری دوردست می روند و در ادامه در می یابند که تنها ساکنان این سیاره ناآشنا نیستند. دختر داستن مجبور می شود کنترل همه چیز را در دست بگیرد وقتی ماجراجویی آن ها به سرعت به نبرد برای بقا تبدیل می شود. فیلم Prospect یک مثال بی نقص از فیلمی است که با بودجه ای اندک یک دنیای جذاب علمی تخیلی می سازد و موفق می شود مخاطبش را به خوبی وارد این دنیا کند. نقطه قوت فیلم در رابطه بین شخصیت ها و شخصت پردازی ها نهفته است در حالی که مقدار مناسبی هیچان و تعلیق نیز تولید می کند. داستان فیلم یک تم جهانشمول است که در هر فضای دیگری نیز به همین خوبی کار می کرد.

۱۳- Safety Not Guaranteed (2012)

۱۳- Safety Not Guaranteed (2012)

همه فیلم های علمی تخیلی با بودجه اندک حاوی تصاویر تاریک و ناراحت کننده نیستند و این موضوع در مورد درام کمدی عجیب کالین تروورو به نام Safety Not Guaranteed صدق می کند. این فیلم علمی تخیلی جذاب در مورد سه کارمند یک مجله است که به یک تبلیغ سری عجیب از مردی که به دنبال کسی است که با او به گذشته سفر کند پاسخ مثبت می دهند. جنبه علمی تخیلی داستان در استانداردترین اندازه ممکن قرار دارد و بیشتر شبیه یک داستان بلوغ با روایتی قابل درک و شخصیت محور است. این فیلم روی تم های عمیق تری مرتبط با سفر در زمان تمرکز دارد، تم هایی مانند فرصت های از دست رفته و شانس های دوم و این کار را به شیوه ای بامزه و هوشمندانه انجام می دهد.

۱۴- Sound Of My Voice (2011)

۱۴- Sound Of My Voice (2011)

یک فرقه مرموز کانون اصلی این درام مستقل به نام Sound Of My Voice است که در آن گروهی از مستندسازان تلاش دارند تا به عمق این فرقه مذهبی نفوذ کرده و رهبر مرموز آن را ببینند که مدعی است از آینده آمده است. اما آن ها نیز در خطر مسحور شدن توسط او قرار می گیرند. فرقه ها در فیلم های سینمایی همیشه موضوع پیچیده ای بوده اند، زیرا مخاطبان همواره متحیر بوده اند که چه چیزی باعث می شود مردم به این فرقه ها پیوسته و چنین دیوانه وار به دام رهبران کاریزماتیک آن ها بیفتند. این همان چیزی است که فیلم Sound of My Voice به آن می پردازد و پیچش علمی تخیلی داستان، رازآلودگی بیشتری به ماجرای مبهم پشت این فرقه اضافه می کند.

۱۵- Another Earth (2011)

۱۵- Another Earth (2011)

Another Earth یک فیلم علمی تخیلی عاشقانه با تم های عمیقی در مورد مرد و زنی است که درست در همان شبی که زمین دومی در منظومه شمسی پیدا می شود، به شکلی تراژیک با هم آشنا می شوند. این دو به خاطر حادثه تراژیک مشترکی که برایشان رخ داده با هم رابطه برقرار می کنند اما فرصتی برای رفتن به زمین دوم باعث می شود رابطه شان دچار چالش شود. فیلم Another Earth شبیه یک ضربه مشت سهمگین است اما مخاطب را به فکر فرو برده و بعد از پایان فیلم تا مدت ها به آن فکر خواهید کرد. این فیلم یکی از آن فیلم هایی است که جذابیت ژانر های مختلفی را دارد و انتخاب خوبی برای علاقمندان به ژانر عاشقانه، فیلم های مستقل و علمی تخیلی است.

۱۶- Predestination (2014)

۱۶- Predestination (2014)

Predestination در مورد ماجراجویی یک افسر پلیس در سفر در زمان است که نقش آن را ایتان هاوک در یکی از کمتر دیده شده ترین فیلم هایش بازی می کند. ماموریت او متوقف کردن قاتلان بالفوه پیش از وقوع جنایت هایشان است. آخرین ماموریت این شخصیت بزرگ ترین آزمایش برای اوست زیرا قصد دارد قاتلی را پیدا کند که برای مدت های طولانی توانسته از دست او فرار کند. Predestination دارای کلیشه های علمی تخیلی بسیاری مرتبط با ژانر فرعی سفر در زمان است اما به هیچ عنوان کلیشه ای به نظر نخواهند رسید. یک عنصر رازآلود جذاب در فیلم وجود دارد که مخاطب را سرگرم نگه می دارد، با پیچشی که مخاطبان را شوکه می کند که باعث می شود این فیلم یکی از سرگرم کننده ترین اما نادیده گرفته شده ترین فیلم های علمی تخیلی دهه ۲۰۱۰ باشد.

۱۷- Coherence (2013)

۱۷- Coherence (2013)

Coherence داستان ۸ دوست را در یک مهمانی شام روایت می کند که بعد از یک ناهنجاری نجومی با رفتارهای هولناکی همراه می شود. رابطه این اشخاص مورد آزمایش قرار گرفته و هوش آن ها به چالش کشیده می شود در شرایی که سعی دارند بفهمند چه چیزی باعث وقوع این اتفاقات عجیب شده است. این شاهکار کمتر شناخته شده یک نمونه بی نقص از فیلمسازی مینیمالیستی است که بر شخصیت های اندک اما به خوبی پرداخت شده و داستان مملو از تعلیقش برای سرگرم کردن مخاطب تکیه می کند. فیلم هایی که مانند این فیلم در یک لوکیشن واحد روایت می شوند در جذب مخاطب با دشواری هایی مواجه می شوند اما این توانایی فیلمساز است که باعث می شود این فیلم به شدت درگیر کننده و جذاب باشد.

۱۸- The Man From Earth (2007)

۱۸- The Man From Earth (2007)

اگر تنها یک فیلم باشد که در فیلمسازی مینیمالیستی به اوج کیفیت برسد، آن فیلم The Man From Earth است. در این فیلم، یک محقق همکارانش را در طول شب به کلبه ای در جنگل دعوت می کند، جایی که فاش می شود که او یک نامیرای ۱۴,۰۰۰ ساله است که در فازهای مهمی در تاریخ بشر زیسته است. این افشاگری باعث بحث های بیشاری بین گروه مهمانان می شود که به تم هایی مانند فلسفه، دین و علم می پردازند. فیلم The Man from Earth دارای یک داستان پردازی استادانه با موضوعی جذاب است که چشم مخاطب را به صفحه نمایش می دوزد. این فیلم در مورد گروهی از افراد در حال بحث هایی چنان عمیق و تفکر برانگیز است که آن را بسیار سرگرم کننده تر از هر فیلم علمی تخیلی با بودجه اندک دیگری می سازد.

 

مطالب پیشنهادی:

10 فیلم تخیلی برتری که داستانشان در زمستان اتفاق می افتد + تصاویر

10 فیلم تخیلی برتر تاریخ سینما با موضوع هوش مصنوعی + تصاویر ( قسمت اول )

10 فیلم تخیلی برتر تاریخ سینما با موضوع هوش مصنوعی + تصاویر ( قسمت دوم )

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها