خلاصه داستان :
میثم ( جواد عزتی ) جوانی است که کتابی منتشر نشده در ارتباط با ازدواج موقت دارد و سعی دارد از طریق راه حلی که فکر می کند صحیح است، معضلات مشکلات اجتماعی جوانانی که تحت فشار هستند را برطرف سازد اما....
کارگردان :
وحید امیرخانی که پیش از این به عنوان مستندساز شناخته می شده است و حالا با ساخت فیلم « در مدت معلوم » اولین تجربه کارگردانی خودش را پشت سر گذاشته است.
درباره فیلم « در مدت معلوم » :
وحید امیرخانی در اولین ساخته سینمایی اش به سراغ سوژه ای جنجالی رفته که پیش از این در سینمای ایران به طور متمرکز به آن پرداخته نشده بود. ازدواج موقت و فشارهای جنسی جوانان، از آن دسته سوژه هایی است که چنانچه کارگردان با تجربه ای در پشت دوربین حضور می داشت، می توانست اثری به مراتب هوشمندانه تر را خلق نماید. اما مشکل « در مدت معلوم » اینجاست که فیلمنامه اثر به حدی بی نظم و آشفته است که اصلا مجالی برای خودنمایی موضوع جنجالی اش پیدا نمی کند.
« در مدت معلوم » قصد داشته تا بیانگر معضلی اجتماعی باشد و در مقدمه فیلم نیز این مسئله را در اظهار نظر قاطع میثم در یک همایش به تصویر می کشد. اما با گذشت دقایق فیلم، کارگردان دچار سرگردانی در ترسیم یک پرتره مشخص و قابل درک از شخصیت میثم می گردد و تا انتهای فیلم نیز این سرگردانی را حفظ می کند. فیلم همانطور که انتظار می رفت، نتوانسته به خط قرمزهای موضوعی که مطرح کرده نزدیک شود به همین جهت در پی طرح ایجاد موقعیت های سطحی و گرفتن خنده با روش های گوناگون ( از شوخی جنسی گرفته تا اظهار نظرهای عجیب درباره تشنگی جنسی و...) بوده است.
برای پیشبرد داستان ، فیلم شخصیت های زیادی را به داستان اضافه می کند و در کمال شگفتی، بی آنکه به آنان بپردازد، همه آنها را به حال خود رها می کند تا مخاطب صرفا شاهد موقعیت های کمیک کوتاهی باشد که فاقد پیوستگی هستند و شباهت هایی به آیتم های کوتاه درباره موضوعی مشترک دارند. به عنوان مثال، فیلم با اضافه کردن سه دختر دانشجو به داستان، این انتظار را ایجاد می کند که قهرمان داستان و دوستش سعید ( هومن سیدی ) که این سه دختر همسایه جدید آنان محسوب می شوند، بتوانند موقعیت های کمیکی ایجاد کرده و در پی کنش و واکنش های بوجود آمده، درام نصفه و نیمه ای را هم شکل دهند. اما وحید امیرخانی پس از معرفی این دانشجوها ، آنها را به حال خود رها کرده و مسیر داستان را به طور کامل به سمت و سویی دیگر سوق می دهد!
فیلم در ادامه پرش های موضوعی، مدتی را به داستان میثم و کوچه رخصت اختصاص می دهد که مشخص نیست به چه دلیل امنیتی است و زنی در آنجا بساط کرده. فیلم همچنین شخصیت زن استاد دانشگاه را هم وارد معرکه می کند که پرداخت کلیشه ای آن منجر به هدر رفتن پتانسیل حضور او در فیلمنامه گردیده است. به درستی مشخص نیست که استاد دانشگاه به چه دلیل در مواجه با سعید و سپس میثم، تا این حد ملایم و مشتاق است و حتی در اولین برخورد با سعید او را می پذیرد! ازدیاد شخصیت های سرگردان در فیلم « در مدت معلوم » باعث شده تا پیوستگی به جهت روایت قصه ای واحد در جریان فیلم وجود نداشته باشد.
شاید چنانچه بازی قابل قبول جواد عزتی در نقش اصلی نبود، اولین فیلم امیرخانی می توانست وضعیت به مراتب بغرنج تری را نیز تجربه نماید. عزتی اگرچه ایفاگر شخصیتی پرداخت نشده و به شدت نامتعادل بوده، اما توانسته در موقعیت های کمیک، بازی خوبی از خود به نمایش بگذارد. هومن سیدی هم که در اینجا تفاوت چندانی با بازیهای قبلی اش در « خط ویژه » و « من دیگو مارادونا هستم » نمی کند، بازی خوبی از خود به نمایش گذاشته است. ترکیب سیدی و عزتی یکی از دلایلی است که تماشاگران سینما می توانند لحظاتی را به خنده بگذرانند.
« در مدت معلوم » در مجموع اثری است که می خواهد صحبت های جدیدی در ارتباط با معضل های اجتماعی مطرح کند اما در هنگام بر زبان جاری کردن آن به لکنت می افتد. فیلمنامه مهدی علی میرزایی صرفا طرح موضوع کرده و با تکیه بر چندتایی موقعیت کمیک جنسی، می تواند مخاطب را بخنداند. اما در بخش قابلیت های سینمایی، فیلم اول وحید امیرخانی یک اثر آشفته است که شخصیت های سرگردانی دارد که هیچکدام از آنها سرانجامی را به خود نمی بینند؛ به همه اینها پایان بندی کلیشه ای و عجیب و غریب فیلم را هم اضافه کنید که کلکسیون اشتباهات « در مدت معلوم » را تکمیل می کند!
منتقد : میثم کریمی
این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.
به کانال رسمی مووی مگ در تلگرام بپیوندید!
دیدگاهها
Am.H.Gh
تصور همه از صیغه، محرمیت و رابطه جنسی هست که از دیدگاه من کاملا غلطه!!
یه سوال مطرح می کنم، الان چقدر از جوونا هستن که متاسفانه روابط نامشروع و دوستی با جنس مخالف دارند؟
آیا همه این هایی که با هم دوست میشن قصد ازدواج دارند و اگر هم دارند در نهایت ازدواج می کنند؟
این جوونا کم نیستن که بخوایم اون ها رو در نظر نگیریم. از نظر من خدا اول به بندهاش گفته که از ارتباط با نامحرم دوری کن و به خاطر من ین کار رو نکن، ولی یک عدهای هم هستن که نمی تونن این کارو کنن و از پسش برنمیان، از طرفی هم نمی خوان که گناه کنن و از خدا سرپیچی کنن؛ برای همین هم به جای اینکه بگذارند این مشکل به سرطان تبدیل بشه، از خدا خدا کمک می خوان و درخواست نجات میکنن (همونطور که حضرت ساره به جای حسادت به حضرت هاجر، مشکلشو با خدا مطرح کرد و خدا هم کمکش کرد) ، خدا هم میگه حالا که نمی تونی مقاومت کنی، ولی میخوای از گناه هم دوری کنی، منم راهکاری و راه نجاتی به عنوان صیغه رو بهت عطا میکنم؛
تو به جای دوستی با نامحرم که حرامه، میتونی با اون دختر یا پسری که میخواستی باهاش دوست باشی ازدواج موقت کنی و محرم بشی تا این رابطه و دوستی گناه نباشه...
و به نظر من صیغه اینه و در مرتبه اول برای نیاز عاطفیه، نه اینکه برای رابطه جنسی باشه. مگه همه این دختر پسر هایی که دوستاند رابطه جنسی دارند؟
و البته که فیلم تو بیان این مسئله ضعیف عمل کرده و موفق به بیان درست مطلب و جا انداختنش برای مخاطب نشده...
نازنین
علی
ما باید به کل افراد جامعه نگاه کنیم نه بخشی از اونها که شرایط ازدواج دارند یا امید دارند بعدها ازدواج کنند همه جامعه بالاخره وقتی خدا یکنیازی رو در انسان قرار میده حتما راه تامین اون نیاز هم در بیرون قرار داده در ثانی وقتی اسلام ازدواج موقت رو حلال کرده چرا ماها مخالفت میکنیم
اونکه لب دریا نشسته از اونکه تو بیابون نشسته و تشنه هست خبر نداره ادم خودش باید دختر سی و هشت ساله مجرد باسه تا بفهمه تنهایی و فشار جنسی یعنی چی نه کسی که متاهل هست و خودش نیاز هاش داره تامین میسه بعد بیاد به مجرد ها بگه ازدواج موقت بده
سینا
گوهر خیر اندیش کجای این فیلم بود؟!
Alireza
من ی پسر 17 ساله ام و با دیدن این فیلم خودمو گم کردم اما وقتی ادم به عقلش رجوع میکنه میبینه که همون مشکل هایی رو که پسرا دارن دختر ها هم دارن ولی ازدواج موقت فکر نکنم راهش باشه
Amir
فرزاد
نیلوفر
الن
ولی من به شخصه صیغه رو قبول ندارم
و امیدوارم هیچ زن و مردی نه به فحشا و نه به صیغه رو بیارن و کاملا درست با شخصیت ازدوا ج قانونی وباوفاداری داشته باشن
وهیچ کس چ زن چ مرد مجبور نباشه باکسی ک یه مدت بعد باهاش نامحرم میشه شب شو بگذرونه
واقعن چندشه...
ندا
جواب به جبار
جناب جبار سینگ اگه صیغه توهین به ارزش و کرامت زن نیست به خواهرهای خودت هم توصیه کن که زیر فشار نیاز جنسی له نشن و مهپتر از اون به دختری پیشنهاد کن که در آینده می خواد همسر دائم تو بشه اون چه گناهی کرده که تو لیاقت نداری زود از دواج کنی و از نه سالگی ته هیجده سالگی باید محرومیت بکشه؟! تازه اگه به خاطر بی عرضگی تو تا سی چهل سالگی تنها نمونه پس بهتره از الان اعلام کنی دختری که در آینده همسرت قراره بشه آزاده هر چند تا صیغه رو خواست تجربه کنه و در این بین احیانا اگه با*رگیش هم از بین رفت اشکالی نداره چون برای تو رفع نیاز جنسی اون و خودت مهمه و اینکه ایمانتون حفظ میشه و با*ره بودن یه دختر هیچ ارزشی نداره وقتی به گناه مبتلا بشه
ساجده
حالا اگر وجود شرط اذن پدر که محدودیتی ناخواسته را برای دختران ایجاد می کند و خیلی از پدران ترجیح می دهند دختران گناهکار و باکره داشته باشند چون پسرانی که تجربه صیغه مکرر دارند دنبال دختر باکره می گردند حتی اگر آلوده به گناه شده باشد
سوال من از پسران حامی حکم صیغه این است که آیا به نیاز جنسی دختران هم به اندازه نیاز جنسی خود احترام می گذارید؟ آیا صیغه را برای خواهر و مادر و دختر خود تجویز می کنید که به زحمت و گناه نیفتند؟ آیا وقتی خودتان تجربه صیغه دارید حاضرید با دختری که قبل از ازدواج تجربه صیغه داشته ازدواج کنید؟!
اینجاست دروغگویی مردان حامی صیغه مشخص می شود که هیچ ارزشی برای زنان و دختران و نیازهای آنها قائل نیستند و در دل خود هیچ فرقی بین زن صیغه ای و فاحشه نمی بینند و برایشان ب*ارت با ارزش تر از ایمان و دوری از گناه یک زن هست
ولی نیاز خود را بهانه هوسرانی و پنهان کاری در ازدواج و دروغ به همسر آینده قرار می دهند
تف بر چنین پسران و مردان پست و رذل که از انسانیت بویی نبرده اند و رذالت خود را پشت نقاب دلسوزی برای زنان تنها مخفی می کنند اگر همان زن تنها که کاندیدای صیغه آقایان شده از طرف مقابل بخواهد که خواهرش را برای صیغه شدن با برادر خودش معرفی کند خواهد دید که در نگاه آن مرد اثری از دلسوزی نیست و جز رذالت و نگاه تحقیرآمیز به زن صیغه ای وجود ندارد
رویا
محمد حسین
شما بیخود از زنها مایه نذار جالبه رذالت اخلاقیتونم به اسم لطف به زن حا میزنید
اقایون به حاضر نیستن تعهد بدن و فقط دنبال رفع نیاز جنسیشون هستند میرن صیغه میکنند استفاده ابزاری نیست پس چیه
این فیلم داره میگه اکثر افراد دنبال عشق هستند و روال طبیعیه ازدواج این یه مورد مشکلات روخی داره اما یه عده اشتباه برداشت کردن که مجوز هر گند اخلاقی رو صادر کردن
نازی
چالشی ک فیلم داشت فقط اسمش بود و چندتا دیالوگ نه چندان بلند.به قول منتقد درهم برهمیش اینقد زیاد بود که موضوعش گم شد وسطاش
نازی
نقد رو قبول دارم،موضوعش جدیده اما خدایی این الان چی بود.اوکی میثم مثلاً دچار فشار جنسی بود اما خب چرا خل بازی درمیاورد؟الان اون ادای بروس لی جلو همسایه یا عین مستها تو تاکسی آهنگ خوندن بلندبلند؟
رابطه استاد و سعید چی بود این وسط نه شروع منطقی و نه ادامه منطقی نه دلیل منطقی؟
درکل به من که نچربید بقیه رو نمیدونم
بیننده
میلاد
شاهین
ناشناس
در گیشه بود و والسلام. همه چیز این فیلم ناقص بود
شخصیت ها، داستان و همه چیز
سینا
محمد
در کل خیلی فیلم قشنگ و پر محتوایی بود بی صبرانه منتظر در مدت معلوم 2 هستم ...
محسن
افسانه
AG
خخخ خوب باس می دونستن که وقتی به عربی نوشته فی المدته المعلوم موضوعش چیه! (مگه اینکه تا حالا اسم صیغه موقتو نشنیده باشن!...)
AG
البته قبول دارم فیلمو خیلی پیچیدش کرده بود...
آخرشم خیلی بی سر و ته و "ایرانی" تموم شد!
رزا
رضا
جبار
اگر زن موقعیت محرم ابدی شدن نداشت به هر دلیلی
و احساس نیاز جنسی میکرد
آیا بازهم میتوان گفت نباید عقد موقت وجود داشته باشد؟
عقد موقت بهتر است یا به فحشا افتادن زن؟؟؟؟
فیلم میخواهد اصل جواز وضرورت ونیاز به این امر مهم را نشان دهد
البته ضعف هایی دارد مثل پراکنده گویی و به سرانجام نرساندن قصه وعدم توانایی بر ابراز نظر قاطع
hamed abdi
چند ساله دیدگاه من اینه که صیغه وازدواج موقت توهین به خانوماحساب میشه واین درست نیست که چون من مذکرم ونیازجنسیم بالا میزنه ٬ بیام و برای بودن بازنی زمان مشخص کنم.
ازدواجی درسته که دائمی وازهمه مهمتررررر مسئولیت پذیری دوطرفه باشه.
وگرنه روا نیست زنی رو ازدواج موقت کنیم و به تن و حیا وارزشش توهین کنیم.
خنده داااار بودن فیلم ازجایی شروع میشه که تو تمام مدت فیلم نشون میده که دولت و .... با ازدواج موقت مشکل دارن ٬ درصورتی که اصلا اینطور نیست و همین قانون رو خودشون اوردن تا سر بی مسئولیتی خودشون نسبت به حقوق هردختروپسری که اولین نیازشون ازدواج دائم و بدون مشکل اقتصادی ورفاه باشه٬ سرپوش بذارن.
علی
اما مشکل از سینمای ایرانه که واسه خودش چارچوب قرار داده و هر فیلمی که رعایت نکنه اجازه پخش نمیگیره!کارگردا ن مجبوره بخاطر هنجارشکنی نکردن محتوارو غیرمستقیم نشون بده...
بنظرم تا وقتی این چارچوب ها باشه فقط باید فیلم مذهبی و دفاع مفدس ببینیم و پیشرفتی تو سینما نباشه
اما تجربه ثابت کرده فیلم های خارج از خط قرمز موفق و رکوردداره مثل تمام فیلم های مسعود ده نمکی(اخراجی ها،رسوایی)
نیما
Little Monster
از نظر من باید کارگردان روی یک موضوع خاص تمرکز میکرد و بعد از باز کردن اون راهکاری یا چیزی که بدرد مردم بخوره ارائه ميداد.
مردم چیزی که براشون مفید باشه ميخوان. طنز وخنده، هیجان یا يه نتيجه و نکته.نه چیزی که گنگ هست و پس از تموم شدن فیلم مارو به این برسونه که تمام مدت وقتمون رو هدر دادیم.
میثم
هالو
مجید
خاتی
emad
ناشناس