صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد و بررسی فیلم هفت و نیم

نقد و بررسی فیلم هفت و نیم

فیلم هفت و نیم

خلاصه داستان:

این فیلم داستان هفت دختر جوان را در آستانه ازدواج به تصویر می کشد که مسائل مختلفی باعث می شود این تجربه برایشان وحشتناک باشد.

کارگردان :

نوید محمودی: متولد سال 1359 در ولایت پروان افغانستان است و علاوه بر کارگردانی و تهیه کنندگی، شاعر نیز می باشد. فیلم « چند متر مکعب » در سال 1392 شهرت بسیاری برای محمودی به همراه آورد. محمودی پس از این فیلم نیز به تولید آثاری پرداخت که دغدغه مهاجران افغان را به تصویر می کشد. سه اثر از او تا به امروز به عنوان نماینده سینمای افغانستان به آکادمی اسکار معرفی شده اند که نتوانستند به لیست نهایی راه پیدا کنند.

نقد فیلم « هفت و نیم» :

نوید محمودی در ساخته های سینمایی اش توجه ویژه ای به وطن خودش افغانستان داشته. پس زمینه اغلب آثار این کارگردان به مهاجرت و مشکلات مهاجران افغان می پردازد و جدیدترین ساخته او یعنی « هفت و نیم » نیز رویکردی مشابه دارد. با اینحال این بار محمودی به سراغ معضلی رفته که تنها به مهاجران افغان ارتباط پیدا نمی کند بلکه در ایران نیز سالهاست که زندگی بسیاری از شهروندان را به بحران کشانده است. در واقع محمودی این بار به سراغ سوژه ای رفته که نگاه به آن چه در فرهنگ عامه مردم افغانستان و چه در ایران، نگاه یکسانی است.

فیلم هفت و نیم

« هفت و نیم » درباره زندگی تراژیک هفت دختر جوان است. دخترانی که همگی شان قصد دارند روز جمعه ازدواج کنند اما مشکل ارتباط جنسی شان در روابط گذشته، جنسیت، مهاجرت و اجبار برای تن دادن به ازدواج، زندگی شان را به تباهی کشانده و راه فراری برای آن نمی یابند. فیلم طی ایپزود های مختلف به خلاصه ای از وضعیت زندگی این دختران می پردازد و رنج هایی که با آن مواجه هستند را به تصویر می کشد. اما روایت قصه دخترانِ فیلم « هفت و نیم» با ایرادات سینمایی جدی مواجه است که باعث می شود فیلم جدید محمودی تاثیر محدودی بر ذهن مخاطبش بگذارد.

برخلاف سوژه مهمی که نوید محمود انتخاب کرده، پرداخت او به سوژه هایش در حد اشاره های ژورنالیستی باقی مانده و هرگز از حد و اندازه یک ستون نحیف روزنامه فراتر نمی رود. موضوع ارتباط جنسی دختران پیش از ازدواج، یکی از معضلات همیشگی جامعه ایران بوده که همواره نتیجه ای جز خشونت علیه زنان به همراه نداشته است. جامعه ایران و افغانستان سالهاست که رابطه دختر پیش از ازدواج را نشانه ای از بی بند و باری تلقی کرده و مدتهاست که در جراید و روزنامه ها شاهد خبر ضرب و شتم و قتل دختران توسط خانواده ها در پی افشا شدن روابط پیش از ازدواج شان هستیم.

این موضوع واقعیتی انکار ناشدنی است که جامعه ایران هنوز نتوانسته نگاهی برابر به مقوله زنان و مردان داشته باشد و همین تفاوت ها سبب رخ دادن فجایع بسیار شده. اما زمانی که فیلمی سینمایی درباره یک معضل اجتماعی ساخته می شود، می بایست نگاهی عمیق تر و موشکافانه تر به سوژه خود داشته باشد و صرف مطرح کردن یک موقعیت ساده و بی جزئیات، نمی تواند ارزش سینمایی چندانی داشته باشد. در هر  هفت اپیزودی که در فیلم « هفت و نیم » به نمایش در می آید، نشانی از پرورش سوژه و حتی ایده های بکر برای پرداختن به یکی از مهمترین معضل جامعه زنان وجود ندارد. در اینجا، تنها زمانی که دوربین روشن می شود زن در حال التماس به مرد و مرد نیز حال شماتت و به کارگیری خشونت علیه زنان است. این رویه در تمام اپیزودهای فیلم تکرار می شود، با این تفاوت که گاهی سوژه از ارتباط جنسی خارج از ارتباط دختر به تغییر جنسیت تغییر می کند!

فیلم هفت و نیم

متاسفانه همانطور که اشاره شد « هفت و نیم » تنها یک اشاره ژورنالیستی به موضوع ارتباط جنسی خارج از ازدواج زنان، تغییر جنسیت، مهاجرت و کودک همسری محسوب می شود. اشاره ای که جامعه نمونه های فراوان بسیاری از آن را هر روز در روزنامه ها و پایگاه های خبری مطالعه کرده و رفته رفته به طور ترسناکی در حال عادت کردن به آن است. اما در زمان ساخت فیلم سینمایی، می بایست قصه ای با جزئیات کافی روایت شود و در عین حال شخصیتی نیز ساخته شود. دو ویژگی که ابداً در « هفت و نیم » به چشم نمی خورد و هر آنچه که در تصویر مشاهده می شود، مجموعه ای از انسان هایی بی هویت هستند که برای دقایقی دیالوگ های کلیشه ای را تکرار می کنند و سپس از صحنه محو می شوند تا تماشاگر را با آنچه که در صحنه دیده ،در میانه راه به حال خود رها کند و به سراغ تیتر بعدی خود برود!

وظیفه سینما صرفاً بازتاب واقعیت های جامعه همانگونه که رخ می دهند نیست. این وظیفه برعهده روزنامه نگارانی است که می بایست با جزئیات و پرداخت به آن، معضلات اجتماعی را منعکس و در اختیار جامعه شناسان و فیلمسازان قرار دهند. وظیفه فیلمساز، درک یک معضل اجتماعی و سپس پرورش سوژه خود در قالب سینماست. جایی که قصه و شخصیت ساخته می شود تا زمانی که تماشاگر از سالن سینما خارج شد، عمیق تر فکر کرده و دچار آگاهی بیشتری شده باشد؛ اتفاقی که در « هفت و نیم » رخ نمی دهد و تماشاگر پس از تماشای فیلم به این نکته می اندیشد که اثری که تماشا کرده، چه ویژگی بیشتری از تجربه مطالعه ستون حوادث روزنامه داشته؟ پاسخ هیچ است!

 

10                                                        

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : هفت و نیمدانلود فیلم هفت و نیم

کارگردان : نوید محمودی

فیلمنامه : جمشید محمودی

تهیه کننده : جمشید محمودی

مدیر فیلمبرداری: مهران ممدوح

بازیگران :

ندا جبرئیلی

هستی مهدوی

آناهیتا افشار

فرشته حسینی

و….

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها