صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد و بررسی فیلم دیدن این فیلم جرم است

نقد و بررسی فیلم دیدن این فیلم جرم است

دیدن این فیلم جرم است

 

خلاصه داستان:

یک جوان بسیجی پس از اینکه همسر چادری اش مورد ضرب و شتم یک شخصیت مهم سیاسی قرار می گیرد، او را دستگیر کرده و…

کارگردان :

رضا زهتابچیان: متولد سال 1365 در تهران است و « دیدن این فیلم جرم است » اولین ساخته سینمایی این کارگردان مسحوب می شود. زهتابچیان پیش از این سابقه ساخت فیلم کوتاه « مادر » را در کارنامه اش ثبت کرده است.

نقد فیلم « دیدن این فیلم جرم است »:

« دیدن این فیلم جرم است » از میزان شباهت، بیشترین نزدیکی را به « آژانس شیشه ای » ابراهیم حاتمی کیا ( که خودِ آن فیلم هم کپی « بعد از ظهر سگی » بود ) دارد. حاج کاظم در « آژانس شیشه ای » زمانی که وارد آژانس هواپیمایی می شد، افراد و کارکنان آژانس را به گروگان می گرفت تا بتواند از این طریق به حق خودش برسد. در اینجا نیز شخصیت امیر بابت اتفاقی که رخ داده، تصمیم می گیرد فرد ضارب را تحویل مقامات ندهد و شخصاً با به دست گرفتن اسلحه عدالت را اجرا نماید.

متاسفانه « دیدن این فیلم جرم است »  اثری کاملاً سفارشی است که هم راستا با رویکرد یک جناح سیاسی در ایران ساخته شده و خیلی مسئله سینمایی ندارد. شخصیت هایی که در فیلم حضور دارند تقریباً مشابه همان افرادی هستند که رد پای آنها در آثار قدیمی ابراهیم حاتمی کیا به چشم می خورد. افرادی که همواره به شرایط معترض هستند و در نهایت اسلحه را راه حل مشکلات کشور قلمداد می کنند. نکته مهم اما اینجاست که مانند اغلب ساخته های سیاسی در سینمای ایران، در اینجا نیز سوژه ابتر باقی می ماند چراکه شرایطی برای پرداخت بیشتر به موضوعات مطرح شده وجود ندارد..

دیدن این فیلم جرم است

مطرح کردن تیتر وار مسائل رخ داده در سال های اخیر نه جسارت فیلمسازان را نشان می دهد و نه دردی از مخاطب دوا می کند. مخاطب امروز سینما چند پله از سینمای ایران جلوتر است و شنیدن تکیه کلام های سیاسی فیلم که برگرفته از شبکه های اجتماعی است، نمی تواند نظرش را جلب نماید. به طور کلی فیلمساز نه جسارت کنکاش در موضوعات را دارد و نه اجازه ای برای مطرح شدن عقاید مخالف داشته است. نتیجه این وضعیت فیلمی یکسویه شده که در آن هرکه از راه می رسد به این و آن متلک های سیاسی انداخته و خود را بر حق می داند!

متاسفانه « دیدن این فیلم جرم است » علی رغم روند یکسویه ای که دارد، حتی در بکارگیری منطق روایی نیز دچار ایراد است. بستر شکل گیری بحران اصلی فیلم عجیب و غریب است و می شد با کمی درنگ، شرایط بهتری برای خلق بحران در نظر گرفت. کتک کاری بی جهت و سپس سقط جنین و در ادامه گروگانگیری، یکی از کلیشه ای ترین و بدترین تصمیمات فیلمنامه بوده که تنها به جهت برانگیختن حس ترحم مخاطب در فیلم گنجانده شده و کارکرد دیگری ندارد. در اواسط قصه نیز فیلم در اقدامی عجیب، لحظاتی از اشراف و پرونده سازی اطلاعاتی را به تصویر می کشد که که نحوه پرداخت آن و مخصوصاً جزئیاتی که در صفحه درج می شود،چیزی در حد فاجعه است!

دیدن این فیلم جرم است

شاید در میان انبوه ایرادات « دیدن این فیلم جرم است »، بتوان بازی بازیگران را از نقاط مثبت فیلم برشمرد. مهدی زمین پرداز بازی قابل قبولی را به نمایش گذاشته و اگرچه شخصیت پردازی ایرادت بسیاری دارد اما روی هم رفته می توان گفت زمین پرداز توانسته از سابقه تئاتری خود به خوبی در فیلم استفاده کند و این شخصیت را زنده نگه دارد. از میان بازیگران مشهور فیلم نیز امیر آقایی در لحظات کوتاهی که در فیلم حضور دارد قابل قبول است.

تماشای « دیدن این فیلم جرم است » برخلاف عنوان پر سر و صدایش، هیچ دستاوردی برای تماشاگر ندارد. نگاه یکسویه فیلمسازان به مقوله غیرت، امنیت ملی و تصویر کشورمان در عرصه بین المللی باعث شده تا فیلم آقای رضا زهتابچیان بیشتر شبیه به تریبونی برای ابراز عقیده جناحی سیاسی باشد تا فیلمی که دغدغه اجتماعی و سیاسی دارد. شاید باید هنوز منتظر روزی بمانیم که سینمای ایران مخاطبش را باهوش تر و داناتر از آنچه که در خیالش می گذرد، بداند!

 

10

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : دیدن این فیلم جرم استدانلود فیلم دیدن این فیلم جرم است

کارگردان : رضا زهتابچیان

فیلمنامه : رضا زهتابچیان

تهیه کننده : محمدرضا فاه   

مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا

بازیگران :

مهدی زمین پرداز

امیر آقایی

محمود پاک نیت

لیندا کیانی

حمیدرضا پگاه

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حدیث
حدیث
5 روز قبل

خیلی هم خوبه
سکانس آخر عکس العمل سردار

باربد
باربد
7 ماه قبل

فیلم خیلی خوبیه