خلاصه داستان:
پس از این که یک موسسه پول مشتریانش را بالا می کشد، سه نفر از قربانیان تلاش می کنند تا خلاف انجام داده و به زندان بیفتند اما...
کارگردان:
مسعود اطیابی که بخش زیادی از چرخه اقتصادی سینمای ایران در سال های اخیر مدیون او بوده است. اطیابی سازنده آثاری همچون «تگزاس» و «دینامیت» بوده که این دومی تا زمان نوشتن این مقاله، پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران محسوب می شود.
نقد فیلم «انفرادی»:
شاید پیش از بررسی فیلم «انفرادی» بهتر باشد نگاهی به اظهار نظر یکی از عوامل فیلم بندازیم که گفته بود این اثر می تواند رکورد 100 میلیارد تومان فروش در سینمای ایران را کسب کند. این اظهار نظر کافی است تا نگاهی به کلیت فیلم «انفرادی» بیندازیم تا ببینیم که تمام فاکتورهای لازم برای فروش در سینمای ایران را در خود دارد. فاکتورهایی که نه براساس قواعد سینما و هنر، بلکه به دلیل مشکلات اجتماعی خارج از سالن های سینما می تواند به فروش فیلم منجر شود.
سازندگان فیلم به خوبی می دانند که شهروندان ایرانی در حال حاضر وضعیت روحی خوبی ندارند و غرق در مشکلات مختلف هستند. از این جهت دست به هرکاری زده اند تا بتوانند آن ها را مجاب به تماشای فیلم کنند تا لبخند به لبانشان بیاید. به نظر می رسد که تماشاگر ایرانی هم که به تماشای فیلم می رود چیزی جز این نمی خواهد و نتیجه این معامله، فروش و موفقیت فیلمی مانند «انفرادی» می شود که الهام بخش فیلمسازان دیگر برای ساخت آثار مشابه خواهد شد.
فیلم «انفرادی» مانند ساخته های قبلی مسعود اطیابی، یک فرمول تکراری دارد که برگ برنده این فیلمساز در سال های اخیر بوده و آن لوده بازی حداکثری در طول فیلم است تا تماشاگر به هر قیمتی بخندد. در این جا البته فیلمساز سعی کرده با اشاره به برخی از تجربیات تلخ اجتماعی مانند آب بازی در پارک و دستگیری عوامل آن، از آب گل آلود ماهی بگیرد و خود را منتقد این جریان معرفی کند اما مانند تمام کمدی های سطحی چند سال اخیر، صرفاً از یک اشاره (که آن هم با تعارف کامل و رعایت ریزترین حساسیت های نهادهای دولتی و غیردولتی لحاظ شده) فراتر نمی رود و به بی خاصیت ترین شکل ممکن مطرح می شود.
نتیجه این فستیوال ابتذال فیلم «انفرادی» است. فیلمی که به سختی می توان دو خط فیلمنامه در آن یافت و تمام و کمال براساس ادا و اطوار بازیگران و کنایه های جنسی که در فضای مجازی شنیده می شود بنا شده است. به طور واضح می توان گفت، «انفرادی» یک نسخه عقیم شده از شوخی های فضای مجازی است که در این جا از میزان نافذ بودنشان کاسته شده و هویت مبتذل اصلیشان در قالب یک ابتذال جدید به مخاطب ارائه شده است. در «انفرادی» اتفاقات منطق مشخصی ندارند. گاه فیلمساز به سراغ «عصر جدید» چاپلین می رود و از آن الگو می گیرد و گاهی هم نیم نگاهی به فیلم «شوخی با دیک و جین» با بازی جیم کری داشته است. «انفرادی» آش شله قلمکاری است که پیکره آن براساس ایده فیلم های دیگر بنا شده و ابتذال هم به آن اضافه شده است تا تحت عنوان «فیلم سینمایی» به سالن های سینما راه پیدا کند.
صحبت بیشتر درباره «انفرادی» جایز نیست. نه می توان درباره بازی بازیگران سخنی گفت و نه فیلمبرداری و نه جلوه های ویژه و نه مخصوصا، موسیقی که تنها کارکردش فقط به رقص درآوردن بازیگران بوده است. «انفرادی» در پایین ترین سطح کیفی ممکن ساخته شده که حتی می توان از لحاظ کیفی آن را با کلیپ های ساخته شده در فضای مجازی مقایسه کرد و حتی مطمئن شد که آن کلیپ ها به مراتب اجرای بهتری دارند. فروش اثری مانند «انفرادی» دلایل سینمایی ندارد؛ بحث بر سر غم اجتماعی بزرگی است که تماشاگر ایرانی را به سمت تماشای این گونه آثار در سالن سینما سوق داده است.
منتقد: میثم کریمی
این مطلب بهصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی میگردد.
به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید
کارگردان: مسعود اطیابی
فیلمنامه: حمزه صالحی
تهیهکننده: ابراهیم عامریان
مدیر فیلمبرداری: امیر کریمی
بازیگران:
رضا عطاران
احمد مهرانفر
مهدی هاشمی
شقایق دهقان
دیدگاهها
علی صفایی
سین
دوست عزیز....حرف شما درسته وقتی با فیلمی سروکار داشته باشیم که لا اقل حداقل ها رو رعایت کرده باشه...برو فیلمو ببین...برخلاف نظرات بقیه اصلن منظورم ابتذال موجود در فیلم نیست...اما در این ساخته....هیچ استاندارد فیلم سازی رعایت نشده....انگار یکی دوربین دست گرفته ...چند نفر دور هم هر کاری خواستن کردن.....الا بختکی....همین.. .
مهدی پینکمن
به نظرم فروش بالای همچین فیلم هایی نشون دهنده وضعیت اجتماعی یه کشوره
سین
MGh
نقد سایت دقیق دقیقه،
فیلم نامه اصلا نداره،یه داستان به غایت مسخره که فقط به زور شوخی ها جنسی، خنده از مخاطب میگیره،ولا غیر،
فوق العاده بی کیفیت و مبتذل، نهایت ابتذالی که میشه در سینمای ایران متصور بود
متاسفم برای خودم که مجبور شدم با بلیط اجباری که دوستان گرفتند بشینم ببینم،
رسما گند زدند به هنر هفتم، با این اثرشون مثل خیلی از آثار کمدی بی کیفیت دیگه،
حیف وقت...حیف پول...
ممد
اقای کریمی از این جملات ننویس . بودجه بخش سایبری زیاد شده ، تعدادشون رفته بالا ، الان میریزن توی سایت دیگه یک کامنت درست و حسابی نمیبینم .
ابوالفضل
فرشید
واقعا متاسفم برای مخاطبانی که این حجم از ثروت رو به جیب کسانی سرازیر میکنن که کوچکترین اهمیتی به واژه هنر و سینما نمیدن که صرفا برای چهار تا خنده گرفتن ، از شعور ملت بیکار سوءاستفاده می کنن .
واقعا تماشا کردن چنین آثار کمدی مبتذل ایرانی ظلم به چشمان مخاطب و وقتشه .
دنیل اوشن
این فیلم و خیلی از فیلم ها ضعیف هستن
ولی آقای کریمی این اسمش نقد نیست
من چند سالی هست که مخاطب شما هستم و با نقدهای شما آشنا هستم(هر چند با استانداردهای لازم نقد خیلی فاصله دارن نقدهاتون)
ولی این جملاتی که بالا گفتین حتی از نقدهای گذشته خودتون هم به مراتب پایین تر قرار میگیره