صفحه اصلی > نقد و بررسی سریال : نقد و بررسی سریال سرقت پول ( Money Heist )

نقد و بررسی سریال سرقت پول ( Money Heist )

سرقت پول (Money Heist)

 

سریال سرقت پول (Money Heist) یکی از سریال های محبوب تولید شده در اسپانیا در سال 2017 بود. سریالی که پتانسیل بالایی برای جلب نظر مخاطب جهانی داشت و به همین دلیل هم بود که نتفلیکس پس از ساخته شدن 3 فصل از این سریال، پخش جهانی آن را برعهده گرفت و توانست فصل های بعدی آن را به پرطرفدارترین سریال غیر انگلیسی زبان این شبکه تبدیل کند. لازم به ذکر است که برگردان نام انگلیسی این سریال تفاوت زیادی با نسخه اصلی دارد. نام اصلی سریال در زبان اسپانیایی، « La casa de papel » به معنای « خانه کاغذی » است که در انتشار نسخه جهانی با نام « سرقت پول » عرضه شده است.

خلاصه داستان سریال شاید بی اهمیت ترین بخش ممکن باشد چراکه با گذشت مدت زمان کمی متوجه خواهید شد که ماجرای ابتدایی سریال فاصله زیادی با پیش زمینه ذهنی شما دارد. داستان سریال درباره گروهی از افراد است که تحت سرپرستی فردی که او را با نام ” پروفسور ” می شناسیم، قصد یک سرقت بزرگ را دارند و احتمالاً می دانید که این قضیه قرار نیست درست پیش برود و مشکلاتی بوجود می آید. در نگاه اول، « Money Heist » داستانی شبیه به سریال های پلیسی دارد که تقابل خیر و شر در آن مطرح می شود. اما هدف سازندگان سریال چیزی بیش از این اشارات است که بارها نمونه آن را در فیلمها و سریالهای دیگر شاهد بوده ایم.

سرقت پول (Money Heist)

در فیلمنامه « La casa de papel » تلاش زیادی صورت گرفته تا شخصیت های سریال به چالش کشیده شوند و عواطف و اقدامات و تصمیمات شان از لحاظ روانشناسی مورد بررسی قرار بگیرد. شخصیت هایی که هیچکدام از آنها علی رغم ظاهرا ابتدایی شان که نشان از تمرین و آماده شدن برای قرار گرفتن در موقعیت دارد، در لحظات گوناگون، تصمیمات دیگری می گیرند که تبعات مختلفی به همراه دارد. نکته ستایش برانگیز در خصوص سریال اینجاست که در شخصیت پردازی ها، هیچکدام از آدمها به عنوان شخصیت خوب یا بد معرفی نمی شوند. اهمیتی ندارد که آنها پلیس باشند یا خلافکار، بلکه تقابل آنها با یکدیگر و موقعیتی که در آن قرار گرفته اند باعث می شود تصمیمات گاهاً خاص و عجیبی اتخاذ نمایند که باعث ایجاد حس همدردی برای مخاطب درباره شخصیت های هر دو گروه خلافکار و پلیس در سریال می شود.

یکی از بهترین ویژگی هایی که باعث موفقیت سریال در سطح جهانی شده، هوشمندی سریال در بررسی حالات مختلف رفتار انسان و بررسی آن است. سریال « Money Heist» به گروه خلافکاران و پلیس ها به یک اندازه توجه نشان داده به طوریکه تقابل این دو کمتر به جدالی برای نشان دادن بدی و خوبی تبدیل شده است. این ویژگی باعث شده فیلمنامه سریال « Money Heist» یک منبع غنی از اتفاقات گوناگون باشد که در هر اپیزود به میزان کافی به آن پرداخته می شود و کمتر مجالی به بیننده برای توجه نکردن به سریال می دهد.

سرقت پول

علی رغم نکات مثبت بسیاری که درباره این سریال اسپانیایی وجود دارد، اما ایراداتی هم وجود دارد که گاهی به چشم می آیند از جمله اینکه فرمول جذابِ بکار گرفته شده توسط سازندگان برای روایت داستانشان، گاهی به اضافه گویی منجر شده و به چالشی مصنوعی تبدیل می شود که از مسیر منطقی خود خارج می شود تا صرفاً هیجان و تعلیق برای مخاطب ایجاد نماید. برخی از خرده روایت ها کشش لازم برای پرداخته شدن در سریال را ندارند و نمی توانند در سطح دیگر ماجراهای مطرح شده در طول داستان باشند. به این ضعف ها می توان برخی سهل انگاری ها در پیشبرد داستان را نیز اضافه کرد که علی رغم هوشمندی سازندگان در توجه به جزئیات سریال، از دید آنها پنهان مانده است.

با اینحال تمام این موارد باعث نمی شوند که بتوانیم از سرقت پول (Money Heist) به عنوان سریالی جذاب یاد نکنیم. این سریال همین حالا نیز به محبوب ترین سریال غیر انگلیسی زبان نتفلیکس تبدیل شده و میزان بالای رضات مخاطبین از پخش این سریال که منجر به ساخت فصل پنجم سریال تا زمان نوشتن این مقاله نیز شده، نشان می دهد که « Money Heist» توانسته سریال کاملاً موفق باشد. « سرقت پول » در حال حاضر یکی از سرگرم کننده ترین سریالهای نتفلیکس محسوب می شود که علی رغم افت و خیز، می توان آن را با لذت دید و به دیگران هم پیشنهاد کرد.

 

منتقد : رضا توسلی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها