« کارول » براساس رمانی جنجال برانگیز به نام « بهای نمک » که در سال 1952 توسط خانم پاتریشیا های اسمیت نوشته شده بود، ساخته شده است. این رمان در سالهای دهه ی پنجاه به دلیل مضمون جنجالی اش که حول حور یک رابطه همجنسگرایانه می گذشت، نقدهای متفاوتی دریافت کرد و در مجموع یکی از رمان های پر سر و صدای تاریخ ادبیات می باشد که حتی در سالهای بعد نیز به نوعی اجازه حق انتشار مجدد نیافت. حق اقتباس سینمایی این رمان نیز پس از رایزنی های فراوانی که بیش از ده سال به طول انجامید، در نهایت بدست آمد و اجازه برگردان سینمایی رمان صادر شد. « کارول » نخستین بار در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و با استقبال اهالی رسانه مواجه شد. داستان فیلم از این قرار است :
تِرز (رونی مارا) دختر جوانی است که به عنوان فروشنده موقت در یک فروشگاه اسباب بازی فروشی مشغول به کار است. وی که علاقه فراوانی به عکاسی نیز دارد در یکی از روزهای فعالیتش در این فروشگاه، با زنی به نام کارول (کیت بلانشت) آشنا می شود که قصد خرید یک اسباب بازی برای دخترش را دارد. کارول پس از خروج از فروشگاه بصورت اتفاقی دستکش خود را در فروشگاه جا می گذارد و ترز نیز تصمیم می گیرد تا آن را به آدرس منزل وی ارسال نماید. کارول که درگیر ماجرای جدایی اش از همسرش هارج ( کایل چندلر ) و حق حضانت دخترش می باشد، در شرایط روحی نامساعدی به سر می برد. در این اوضاع، ترِز به زندگی کارول وارد می شود و ...
تاد هاینس، کارگردان فیلم « کارول » از جمله کارگردانانی است که دنیای زنان را به خوبی می شناسد. وی در ساخته های قبلی اش از جمله فیلم موفق « دور از بهشت » با بازی جولیان مور نشان داده بود که می تواند درک درستی از موقعیت شخصیت های داستان و بخصوص زنان، داشته باشد. به نظر می رسد که هاینس بیش از هر کارگردان دیگری دغدغه های اجتماعی مختص به زنان را دارد و به خوبی می تواند دنیای آنان را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهد؛ به همین جهت « کارول » اثری است که مشخصا نیازمند حضور کارگردانی چون تاد هاینس در پشت دوربین بوده است.
داستان « کارول » شاید تعریف ساده و یک خطی از آنچه که در ذهن هر مخاطبی می گذرد داشته باشد، اما این جزئیات پرداخت داستان است که می تواند تاثیر شگرفی بر کیفیت نهایی فیلم بگذارد. « کارول » همانند آنچه که انتظار می رود، داستان یک رابطه احساسی میان دو زن است. دو زن که در دهه ی 50 میلادی که این مسئله برای عموم جامعه قابل پذیرش نبود، تصمیم می گیرند آنچه را که حس می کنند در کنار هم تجربه نمایند حتی اگر هزینه گزافی بابت آن پرداخت نمایند. این داستان کوتاه را می توان خلاصه ای بر اغلب اثار حول محور مسائل همنجسگرایانه دانست، اما تفاوت « کارول » با دیگر آثار ساخته شده درباره این موضوع این است که فیلم به خوبی توانسته روایت بی عیب و نقصی از آنچه که قصد تعریف آن را دارد ارائه نماید.
فیلمنامه خانم فیلیس نگی که اولین و آخرین تجربه نویسندگی اش تا به امروز ، اقتباس دیگری به نام « خانم هریس » در سال 2005 بوده، به خوبی توانسته پیچیدگی شخصیت های کتاب خانم های اسمیت را به سینما بیاورد تا مخاطبین بتوانند یکی از با کیفیت ترین شخصیت پردازی های سال های اخیر را در فیلم « کارول » مشاهده نمایند. تِرز و کارول ، افرادی قدرتمند و در عین حال آسیب پذیر هستند که در میان انبوه مشکلاتی که بر سر راهشان قرار گرفته، تصمیم می گیرند که عشق را تجربه کرده و خود را در میان آنچه که برایشان ارزشمند تلقی می گردد، رها نمایند. تاد هاینس برای به تصویر کشیدن احساسان دو طرفه ترز و کارول ، آنان را در انواع و اقسام موقعیت های قابل درک قرار می دهد تا تماشاگر بتواند درک بهتری از این عشق و لایه های مختلف آن بدست آورد.
هاینس فضاسازی فوق العاده ای را برای به تصویر کشیدن دردهای بی انتهای این دو زن انجام داده است و حتی گاهی در انجام این فضاسازی، از کتاب خانم های اسمیت نیزجلو می زند. ورود شخصیت های مختلف به داستان و مطرح کردن ریز جزئیات فراوانی که هیچکدام با شلختگی و بکارگیری فاکتور شعار به داستان اضافه نمی شوند، از « کارول » اثری ارزشمند در بخش فیلمنامه و کارگردانی ساخته است. هاینس با تسلطی قابل تحسین، هرگز به مخاطب این اجازه را نمی دهد که برای دو شخصیت اصلی سوگواری به راه بیندازد یا ترحمی برای آنان به جای بیاورد. فیلم از مخاطبش می خواهد تا دنیای این زنان را درک کرده و پیش از قضاوت درباره آنان، به درک درستی از وضعیت اجتماعی و احساسی آنان دست پیدا کند. باید گفت که فیلمنامه « کارول » پرجزئیات ترین و هوشمندانه ترین فیلمنامه ایی است که تا به امروز درباره احساسات میان دو جنس موافق به رشته نگارش درآمده است.
خوشبختانه این فیلمنامه و کارگردانی قدرتمند، با بازیهای درخشان دو بازیگر زن فیلم تاثیرگزاری دوچندانی بر جای می گذارد. کیت بلانشت در به تصویر کشیدن شخصیت کارول ، تلفیقی از درد و اشتیاق است. او تحت فشار است اما از طرفی حضور تِرز برای او الهام بخش حس آرامشی است که هرگز با همسرش تجربه نکرده بود. بازی بلانشت در « کارول » تماشایی و تحسین برانگیز است و یکی از بهترین بازیهای سال به شمار می رود. اما فارغ از نقش آفرینی فوق العاده کیت بلانشت، باید به بازی عالی رونی مارا نیز اشاره کرد که در نقش تِرز بهترین بازی دوران بازیگری اش را تجربه کرده. مارا در « کارول » مخصوصا با حالت چهره کلاسیکی که پیدا کرده و باعث بوجود آمدن شباهت هایی میان او و آدری هپبورن شده ، گاهی گوی سبقت را از همبازی اش می گیرد و به ستاره صحنه مبدل می گردد.
فیلمبرداری خارق العاده دوستِ قدیمی هاینس یعنی ادوارد لچمن نیز یک کلاس درس کامل به شمار می رود. قاب بندی های بی نظیر لچمن از صحنه های سفر کارول و تِرز در داخل ماشین و همچنین تحلیل درست وی از قراردادن صحیح دوربین در سکانس های بیرونی و داخلی، نام « کارول » را قطعا به عنوان یکی از برترین آثار سال در حوزه فیلمبرداری مطرح می نماید. به این قاب بندی های بی نظیر ، موسیقی متن گوش نوازی نیز اضافه می شود که اثر کارتر بیورول است.
« کارول » یکی از بهترین فیلمهای سال به شمار می رود. اثری که در بخش فیلمنامه ، کارگردانی و بازیگری به بلوغ کامل رسیده و در بخش های فنی نیز بهترین عملکرد ممکن را داشته است. « کارول » همچنین می تواند یک کلاس درس کامل برای کسانی باشد که قصد فیلمسازی دارند. در این اثر تمامی قطعات پازل فیلمسازی به درستی در کنار هم چیده شده و ما شاهد داستان عاشقانه ای هستیم که به راحتی می توانیم در آن غرق شویم و خیالمان از این بابت راحت باشد که بهترین کیفیت را در روایت این داستان شاهد خواهیم بود. تماشای « کارول » برای هر سینما دوستی یک الزام به شمار می رود!
منتقد : میثم کریمی
این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.
به کانال رسمی مووی مگ در تلگرام بپیوندید
کارول (Carol)
کارگردان : Todd Haynes
نویسنده : Phyllis Nagy
بازیگران :
Cate Blanchett ... Carol Aird
Rooney Mara ... Therese Belivet
Sarah Paulson ... Abby Gerhard
Kyle Chandler ... Harge Aird
و...
رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)
ژانر : درام
زمان : 118 دقیقه
دیدگاهها
.
Unknown
سردار
مینا
بازیها فوق العاده جذاب بود ، استفاده از عکاسی به عنوان مدیومی که حس مرگ و غم به همراه داده برای شخصیت ترز قابل تامله ، وقتی که عکسها رو ظهور میکرد و کارول رو توی تاریکخونه دید از لحظه های فراموش نشدنیه فیلمه
آریاشون هسدم
اره داداش درایو لینچ شما درست میگی
عشق فیلم
عشق فیلم
Anna
از فيلم برداري گرفته تا طراحي لباس و موسيقي و كارگرداني و بازيگران بسيار فوق الاده، همه عالي بودند به خصوص داستان فيلم كه خيلي حرف ها براي گفتن داشت ولي با خوندن نظرات به اين نتيجه رسيدم كه انگار مردم كشورم قصد ندارن به نظرات همديگه احترام بذارن...من واقعا(به عنوان يك دو جنسگرا)از جامعه ي همجنسگراني كه از طريق خواندن نظرات اين صفحه به آن ها و عقايدشان بي احترامي شده بود، معذرت ميخواهم و از آن ها خواهش ميكنم كه صبور باشند و خودشان را با حرف هاي زشت اينجور آدم ها نبازند و هر جا كه هستند از عقايدشان دفاع كنند(البته نه با توهين و بد دهاني) و از كساني كه توسط جوامع همجنسگرا در اين صفحه به آن ها بي احترامي شده هم عذر خواهي ميكنم... و در آخر هم از همه ميخواهم كه به نظرات و عقايد همديگر احترام بگذاريد و با احترام و بدون توهين و اغراق در اداي كلمات، نظرات خودتان را بيان كنيد... تا اگر در آينده در موقعيتي قرار گرفتيد كه قبلأ در موردش بد حرف زده بوديد يا به آن جوامع توهين كرده بوديد، شرمنده ي هم نوعان خودتان نشويد... با تشكر
ferfanim
آرش
فک میکنی مثلا با این حرفا خودتو خیلی مدرن و روشنفکر نشون میدی؟؟؟
نه داداش از بد دهنیت مشخصه چی هستی..
کسی که به هیچکی توهین نکرده رو اینجوری باهاش صحبت میکنی
صحیح اینکه با هرکسی عین خودش رفتار کرد پس تا وختی که حرف زدن یاد نگرفتی دهنتو گل بگیر لطفا اکی؟؟؟
آرش
دوم آفرین به هالیوود بخاطر اینکه خیلی خوب کارش رو انجام میده خوب و عالی هرچیزی رو که دوس داره به خورد بیننده میده طوری که تو کشوری که از 5000 سال بیشتر هم بااین عقاید مشکل داشته هم موفقیت کسب میکنه
ما تو کشوری زندگی میکنیم که به گفته ی هرودوت جهانگردی که 2500 سال پیش ( ینی تقریبا 1000 سال قبل از اسلام) راجع به زنانش میگه زنان از شدت حیا و پاکدامنی حتی آستین خودرا بالا نمیکشیدند!!!
حال چه شده که خیلی راحت از همجنسگرایی حمایت میکنیم؟؟!!
میدونم حالا یه عده سریع بم فحش میدن مشکلی نداره این جماعت کارشون توهینه و زبونشون فقط واسه بذله گویی میچرخه!!
فقط اینکه یه حرف دارم واسه اون ادمایی از مغزشون استفاده میکنن
و مهم هم نیست با من هم عقیده باشن یا نه ولی خواهش میکنم فکر کنید تعقل کنید این تنها چیزیه که مارو از حیوانات متمایز میکنه...
باتشکر از همه
Erfan
2-بازی دو کاراکتر اصلی این فیلم خوب و پخته هست و علیرغم همجنس بودن تونستن تضادهای جذب کننده مورد نیاز برای گرایش های عشقی و جنسی رو به خوبی به تصویر بکشن
3-فیلم به لحاظ جنبه آموزشی و تاثیرپذیری یک فیلم کاملا مردود به ویژه در فرهنگ ماست و دیدنش به ویژه برای خانوم ها می تونه بدآموزی هایی مثل شکستن قبح داشتن رابطه با همجنس و منفی نشان دادن مرد زندگی و لزوم طغیان و سرکشی در برابر اون رو به دنبال داشته.
4-مهمترین مشکل فیلم داستانی داشتن داستانی کاملا خطی و به عبارت دیگه صد درصد تک ژانری بودن اونه به طوریکه شما حتی اگه هیچ پیش زمینی ذهنی از فیلم نداشته باشید با دیدن نیم ساعت اول اون به راحتی تا تهش می رید و هیچ کجا هم از دیدن هیچ صحنه های شگفت زده نمی شدید
5-جنبه های مثبت اشاره شده در نقد هم به طور کلی درست ولی اغراق آمیز هستند یعنی فیلم کارگردانی و شخصیت پردازی و تصویربرداری و...قوی و حرفه ای داره
Dante
داداچ داری اشتباه نظر میدی!
تو همون فرانسهای که میگی فیلمی ساخته شده به اسم «آبی گرمترین رنگ است» ، دربارهی هم*نسگرایی دو دختر جوون ، فیلم سه ساعته و نصفش روابط جنسی این دو دختر رو به شکلی نامتعارف و با جزئیات کامل نشون میده ، بهترین فیلم جشنوارهی کن فرانسه هم شد!
به جز برخی منتقدای مسلمان (اونم نه همشون) هیچ منتقدی این فیلم رو نقد محتوایی نکرده ؛ یا بهتره بگم تنها بخاطر محتوی فیلم ، اونو خوب یا بد ندونستن. ایراداتی کدب فیلم گرفته شده اغلب بخاطر ضعف در شخصیت پردازی ، داستان گویی ، و عدم باورپذیر بودن درام بوده ، و نه بخاطر اینکه موضوع فیلم همجنسگراییه.
سحر
Hossein
الان بعضیا روشن فکری رو در تحسین و تقلید صرف از تفکرات آمریکایی میبینن- البته من فضای حاکم بر کشورم رو تایید نمیکنم ولی در نظر بگیرین که فقط هالیوود اینجور فیلما رو رواج میده نه حتی سینمای اروپا که به نظرم اگر جنبه ی اقتصادی رو کنار بذاریم یک سر و گردن از هالیوود بالاتره ولی توی ایران همه تحت تاثیر هالیوود هستن و کسی ب فیلمهای اروپایی توجه نمیکنه که خیلی داستان های با ارزش تری دارن ( تفکر فیلم های اروپایی بر خلاف هالیوود اصلا بر مبنای تبلیغ کشور و تخریب کشورهای دشمن و رواج تفکرات حاکم بر کشور نیست )
Sh
پونه
بی اسم
ليلي
همين حرفت كاملا معلوم ميكنه كه سطه سواد و شعور شما چقدره....اگه بازي روني مارا افتضاح بود به هيچ وجه نامزد اسكار نميشد من خودم يادمه كه وقتي 4 سال پيش وقتي داشتم فيلم دختري با خالكوبي اژدها رو ميديدم بازي روني مارا منو انگشت به دهن كرد و واقعا از بازيش خوشم اومد....اينو هم به خوبي ميدونم كه هركسي كه به خاطر صحنه هاي جنسي فيلم ميبينه مشكل شخصيتي داره وگرنه هيچ صحنه ي فيلم دختري با خالكوبي اژدها تحريك كننده و يا لذت بخش نيست بلكه بسيار هم تلخه و خيلي خوب روشون كار شده تا ميزان سياهي و نفرت رو در مخاطب دوچندان كنه....شما ميتونيد بريد فيلمهاي دوهزاري و مضحك سينماي ايران و شاهكارهاي فاخر استاد ده نمكي رو ببينيد چون مشخصه كه گرايش ايشون با شما يجوره
ليلي
به نقل از taker:
به نقل از taker:
به نقل از taker:
ديگه بر من ثابت شد كه تو فقط يه مغلطه گري
taker
taker
taker
taker
ليلي
تازه اومدم اينجا..نگاه كن چه خبره....ببينم تيكر جان خسته نشدي اينقدر ياوه گفتي؟؟؟؟كارگردا ني ضعيف؟؟؟؟
taker
mm
تقصیر خودت نیست شعورت در همین حده
نادر نظامی
یکی از جنبه داستان....یک قالب ساده داشت وگاه هدف فیلم داستان فیلم را تحت تاثیر قرار داده بود...یعنی مکاشفه داستانی نیاز نبود...خود داستان قالب ریزی شده باید عشق دو شخصیت اصلی را تحمیل و تایید میکرد...بعد پیرنگ و تزیینات قوی فیلم برای توجیه آرمان سازنده فیلم شکل می گرفت....ولی در کل رمانس پراحساسی بود....
taker
taker
mm
ليلي
به نقل از taker:
به نقل از taker:
چرا مغلطه ميكني عزيز؟؟؟از طرز حرف زدنت معلومه از اون تازه به دوران رسيده هاي زير 20 سالي...خودتم نميفهمي چي داري ميگي..اين فيلم ديدنش شعور ميخواد كه متاسفانه تو فاقدشي و اين شعور هم هيچ ربطي به جنسيت ادم نداره خودم مردهاي زيادي رو ميشناسم كه اين فيلمو تحسين ميكنن چون اين فيلم رو مثل انسانهاي سبك مغز لوده به ديد يه فيلم همجنسگرايانه نميبيننن.....در ضمن اين شما جمعيت اقليتي پسرها ( نه همه ي پسرها) هستيد كه فيلمهاي ابكي مثل نوت بوك و دان جان رو براي صحنه هاش ميبينيد...روني مارا هم يه بازيگر كاملا استثنايي و ماهره كه از حالا به بعد اينده ي درخشاني خواهد داشت و طي سالهاي اينده اسمش زبانزد همه خواهد شد.هيچكار بدي هم در فيلمش نميكنه.هر كاري كه كارگردان بهش ميگه انجام ميده مثل خيلياي ديگه كه همين الان تو هاليوود هم هست و برنده ي اسكارن مثل نيكول كيدمن و شارليز ترون و جوليان مور و.....پس خواهشا بفرماييد برويد جاي ديگري افاضات كنيد.با تشكر
taker
taker
taker
taker
ليلي
به نقل از taker:
به نقل از taker:
حالا گريه نكن
taker
taker
taker
مهران
باز كه توهم زدين شماها....توهم توطئه كه ماشاالله روز به روز داره سركوب ميشه ولي امثال شما هنوز متوهم باقي موندين.....شما تنها لطفي كه ميتوني بكني اينه كه نظر ندي.....
ليلي
taker
ليلي
اين ديگه از اون حرفا بود.......ببينم روني مارا مگه چشه؟؟؟بازيگر به اين خوبي........دخت ري با خالكوبي اژدها هم فيلم خارق العاده اي بود بازي روني مارا هم محشر بود....اين فيلم هم عالي بود متاسفانه متحجرين فكري اين فيلمها رو نميفهمند.شما خواهشا برو اونجرز و ترنسفورمرز ببين.
taker
خورشید
دوست عزیز سلیقهی شما اخراجیهای یک ودو و سه هست این فیلم نظر شمارا جلب نمیکنه...یادمه یه بزرگی گفت ادمها رو از برداشتهایشان بهتر میتوان شناخت ...وقتی ینفر کل تفکراتش حول پایین تنه میچرخه بیجهت نیست که فقط چیزهایی رو ببینه که حول و حوش تفکراتش باشن...این فیلم بی اندازه موفق هست از هر بعد که تصور کنید ...شما اگه خودتو از توهم توطعههای بیگانگان که همه کارو زندگیشونو ول کردن واسه شما فیلم های با جنبه های پنهان میسازن زندگی برات اسونتر و زیباتر خواهد شد ...
كسري
اااااااااه..... ول كنيد ديگه.حال ما رو به هم ميزنين با اين حرفعاي شعاريتون.شما به اصطلاح روشنفكران ديني كه فقط ميخواين اداي اين غربي هاي حقوق بشري رو در بيارين كه اونا رو دائم كافر و نجس ميخونين با تمامي مناصبات اين جهان اشنا شدين اينقدر جفنگ نبافين.سر كوچكترين موضوع همتون معلم اخلاق ميشين.شماها چي از زندگي ميفهمين؟؟؟دنبال چي هستين؟چرا همه بايد مثل شماها فكر كنن؟اقا ديگران ميخوان برن قعر جهنم به امثال تو چه ربطي داره؟همه فهميدن كتاباي علي شريعتي ميخوني كه الحق منتور خوبي براي شما تازه به دوران رسيده هاي زير 20 ساله كه فكر ميكنين خيلي حاليتونه. پس لازم نيست تو بوق و كرنا كني....اين فيلم اصلا نخواست همجنسگرايي رو سمبليك كنه تو اولا يكم فيلم ببين بعد راجب اين فيلمها نظر بده و ژس روشنفكران ديني و منتقد بگير.هنوز خيلي بچه اي كه به اين نقطه برسي كه چنين نظرات مفتي بدي.
محسن
سين
واقعا، خيلي فيلم خوب و آرومي بود...لذت بردم
رضا