قسمت اول «ونوم» علی رغم تمام انتقاداتی که به دلیل کیفیت پایین ساخت از آن شده بود، یکی از موفق ترین آثار در گیشه بود که همین امر سبب شد تهیه کنندگان بلافاصله ساخت قسمت دوم رو آغاز کنند و وعده دهند مشکلات قسمت اول را در ساخت قسمت دوم رفع خواهند کرد. ونوم: بگذارید کارنیج بیاید (Venom: Let There Be Carnage) نیز در سال 2021 با چندین ماه تاخیر به دلیل مشکلات همه گیری ویروس کرونا به اکران درآمد.
داستان «ونوم: بگذارید کارنیج بیاید» چندین سال پس از وقایع قسمت اول رخ می دهد و ما بار دیگر داستان ادی (تام هاردی) را دنبال می کنیم که به دنبال زندگی عادی و کار خبرنگاری خودش است. اما او پس از مواجه شدن با فردی به نام کسدی (وودی هارلسون) که در زندان به سر می برد، وارد ماجراهای تازه ای می شود که...
یکی از مهم ترین سوالاتی که هنگام تماشای «ونوم 2 » یا همان «Venom: Let There Be Carnage» مطرح می شود این است که نویسندگان برای ساختن قسمت دوم دقیقاً چه ایده ای در سر داشته اند و چه مدت زمانی را برای پرورش قصه در نظر گرفته اند! سوالی که همزمان با نزدیک شدن به بخش های پایانی داستان پُر رنگ تر شده و چالش بیشتری برای مخاطب ایجاد می کند. در قسمت دوم ما با دو شخصیت جدید به نام های کسدی و بریسون مواجه هستیم که قرار است دشمن های شخصیت اصلی داستان باشند. دو شخصیتی که فیلم با شلختگی تمام نه موفق شده آن ها را به درستی به تماشاگر معرفی کند و نه حتی انگیزه های مشخصی در آن ها برای اینکه بخواهند در طول فیلم اعمال شرورانه انجام دهند ایجاد کند.
در بخش های ابتدایی ما با کسدی آشنا. مرد میانسالی که می دانیم در بچگی چند نفر را نفله کرده و حالا سر از زندان در آورده است. او عاشق بنده خدای دیگری به نام بریسون است. عشقی که هرگز دلیل استحکام آن در فیلم به نمایش در نمی آید و صرفاً سازندگان با نمایش یک انیمیشن 10 ثانیه ای از مخاطب شان انتظار دارند تا قدرت عشقی که قرار است در ادامه اتفاقات ریز و درشت را رقم بزند درک کنند! این سردرگمی و آشفتگی در ادامه داستان نیز با یافتن بریسون ادامه پیدا می کند. حال، بریسون کیست!؟
بریسون دختری است که هیچ درباره او نمی دانیم. نمی دانیم مشکلش چیست و چرا می تواند فریادی بزند که گوش خلق الله را کَر کند! حتی نمی دانیم که چرا او در یک مکان مخفی نگهداری می شود و اصولاً چه ویژگی دارد که چنین مراقبتی از او به عمل می آید و مشکل شخصی روانشناس با او چیست! فیلم در ادامه محل نگهداری مخفی بریسون که هیچکس درباره آن اطلاعاتی ندارد و کاملاً مخفی است را از طریق یک لپتاپ عمومی هویدا می کند تا کسدی از راه برسد و بدون هیچ مشکلی او را از دخمه رهایی ببخشد و چرخه حماقت فیلم را حسابی بچرخاند!
اگر فکر می کنید که قرار است این وضعیت عجیب و غریب به همین جا ختم شود سخت در اشتباه هستید. «Venom: Let There Be Carnage» پس از رهایی دو شخصیت شرور و کاربلدش، تماشاگر را وارد یک تعلیق زودگذر می کند. تعلیقی که در آن تماشاگر منتظر است تا ببیند این دو شرور پر قدرت قرار است چه بلایی سر جهان بیاورند و چه انگیزه های مهمی برای اقدام شان دارد و نویسندگان فیلم اینچنین پاسخ کنجکاوی تماشاگر را داده اند:« این دو تا رو ببریم کلیسا ازدواج کنند و همانجا هم دعوا راه بندازیم!» و این اتفاق واقعاً در طول فیلم رخ می دهد و این بخش قرار است مبارزه نهایی دو ونومی را شامل شود که اصلاً نمی دانیم آن یکی که قرمز است کیست و چه می خواهد و حرف حسابش چیست!
«ونوم 2» یک فاجعه عجیب به شمار می رود که به طور مشخص سطح شعور تماشاگران را دست کم گرفته و مطمئن بوده که آن ها با تقلیل اتفاقات فیلم به لوده بازی مشکل خاصی نخواهند داشت. در واقع، آن ها اطمینان حاصل کرده اند که ارتباط ادی و ونوم به اندازه کافی بامزه و سرگرم کننده خواهد بود که نیازی به اضافه کردن یک روایت جدید به داستان نداشته باشند. نتیجه این تصمیم این شده که بخش ابتدایی فیلم که شامل رابطه عاطفی بین ونوم و ادی (!) است مضحک و بی نهایت عجیب و غریب از آب دربیاید و بخش دوم هم که شامل آن عروس و داماد بی هویت بوده، پا در هوا و بی سر و ته جلو می رود. «Venom: Let There Be Carnage» در همان مسیر خطرناکی پیش می رود که از چندین سال پیش آغاز شده و آن دست کم گرفتن سطح شعور مخاطب با ساخت آثار پاپ کورنی است. آثار فست فودی که مهم ترین عامل برای تولید آن نه خلاقیت و هنر سازندگان بلکه کارت های گرافیک هستند!
منتقد: میثم کریمی
این مطلب بهصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی میگردد.
به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید
دیدگاهها
HOJABR
ال
King In Black
داداش من قصد الکی دفاع کردن از فیلم رو ندارم ولی یه سری حرفا میزنی که آدم فکش میچسبه زمین!!! اول از همه یه چهارتا کمیک از ونوم و اسپایدرمن بخون تا متوجه بشی این شخصیت ها دقیقا چی هستن!! مشکل این نیست که چرا جثه ونوم عین هالک هستش یا چیزای ظاهری مثل این مشکل ارتباط اورجینی و ریشه ایه ونوم با اسپایدرمن هستش که این ونوم فاقدشه ، چیزی که شخصیت پردازی ادی براک و ونوم رو تو کمیک ها ارتقا داده همین سرگذشتش با اسپایدرمنه!! به عبارتی دیگر ونوم تام هاردی بدون ارتباط داستانی با اسپایدرمن نمیتونه به پتانسیل واقعی خودش بعنوان شخصیتی مستقل دست پیدا کنه که یعنی هیچ ستون پایه ای برای شخصیت پردازیش وجود نداره!! شخصیتش کامل نمیشه و مخاطب نمیتونه دلیل ضدقهرمان بودنش رو درک کنه!! مشکل اینه!
انحراف فرهنگی؟!؟!
YOONKOOK
خسته نباشید ولی فیلمش بد نبود هعی خوب بود
و چیزی که از نظرا فهمیدم این بود که بعضی ها خوششون نیمده خب خوش به حالشون وا
گورکن
چرا پیام مخاطب نماهایی رو تایید می کنی که چیزی از فیلم نمی فهمن و فقط بلدن بگن فیلم فروش بالایی داشته یا بهونه هایی مثل این.
شکی در این نیست که این فیلم با این فیلم نامه ضعیف و سیر داستانی مزخرف، جز بدترین فیلم های ابر قهرمانی تاریخ سینما بوده حتی بدتر از فیلم کاپیتان مارول...
زمانی که ما بچه بودیم مردعنکبوتی و ونوم برای
خودشون ابهتی داشتن، اما الان یه بچه دبیرستانی
لاغر رو کردن مردعکنبوتی و از طرفی یه بوفالو رو کردن ونوم...
تازه یکی از عیب هایی که بهش اشاره نکردین سبک مبارزه ای ونوم بود که بیشتر به هالک شباهت داشت تا شخصیت منفی مرد عنکبوتی. و بدترین بخشش اون زمانی بود که اون میله ی آهنی رو گرفت و رفت سراغ کارنیج... یعنی یکی نیست بگه خب ونوم رو ضعیف کردین قبول، حالا چرا ادی براک رو این قدر کتک خور کردین؟!
یعنی می تونم بگم اگه من کارگردان این فیلم بودم به مراتب بهتر جریان فیلم رو جلو می بردم.
تازه زشت ترین بخشش اینکه دو تا مرد همزمان با یه زن رفیق و در رابطه هستن...
یعنی کاملا دارن فحشا رو تو جهان عادی انگاری
می کنند، حالا اینکه این فیلم یه شکست مطلق بود به کنار، انحرافات فرهنگی رو کجای دلمون بزاریم؟!
لجندری
منتقد که فقط کوبیدن بلده و یسری هم انگار صرفا واسه اینکه یاد گرفتن کروساوا و فیلم خوب یعنی چی جایزه میخوان! بعضی "ناشناس" ها باید بفهمنن که نه هنر کردن و نه اونقدر که فکر میکنن مهم هستن ... فقط گنده گویی میکنید
افشین
قسمت اولش خیلی بهتر بود، داستان این قسمت بسیار ضعیف و دم دستیه
ناشناس
هیچی حالیت نیست از سینما و فیلم خوب
ناشناس
بشین 4تا فیلم خوب ببین از کارگردانهای معروف مثل کوروساوا بعد میبینی چه اشغالی بوده این فیلم البته اگه بفهمی فرق بین فیلم خوب و بد چیه!!
ناشناس
فیلم مضخرف بود دیگه از چی دفاع میکنی؟!
سینمای واقعی
فروش خیلی هم ربط داره
بدبختی اینجاست که این منتقدا و کارگردان/نویسند ه های هنری باز معمولا زیر دست یه مشت استاد بی سواد و مارکسیست تربیت میشن که یکی از مهم ترین موارد که "نون درآوردن از هنر" هست رو به این بیچاره ها یاد نمیدن. به محض وارد شدن به کلاس به اینا میگن که اولا اگه مثلا میخوای ترمیناتور 2 رو بسازی برو بیرون. دوما سینما مرده و شما هیچوقت به خوبی آرتیست های 70 80 سال پیش نمیشی که این حرف کاملا ویران کننده است چون اصلا چرا باید کسی خودشو وقف هنری بکنه که مرده؟؟ خب طرف مثلا میتونه جواب بده "نه من خوب میشم و فیلم هایی میسازم که سینما رو دوباره زنده میکنن" که خب جوابش راحت میشه نخیر تو چنین فیلم هایی نمیسازی! توهم فیلم هایی خواهی ساخت که نهایتا چهارتا دانشجوی تحت تأثیر با کلمات قلمبه سلمبه ای که از استادشون یاد گرفتن لجن مالش میکنن!!
سوم هم اینکه از اونجا که بیشترشون کمونیست تشریف دارن میگن پول و گیشه و سینمای تجاری بی اهمیته که اینجا جواب میشه اینکه تو پرداخت قبض آب و برق و تهیه غذات موفق باشی
سینما بگید مرده زنده بد خوب اصلا هرچی ... باید بساط این منتقدای بی مصرف و اساتید بی سواد رو جمع کرد
.......
من ندیدم فیلمو ولی حرفت خیلی مسخرست چون فروش خوب داشته بد نبوده چه ربطی بفروش داره
King In Black
King In Black
همونقدری که تقصیر فیلمنامه نویساست تقصیر عوامل سونی هم هست که اولا یه کارگردان آماتور مث اندی سرکیس رو استخدام میکنن و اینکه حتی بودجه کافی هم دراختیار عوامل ساخت قرار نمیدن تا بتونن فیلم رو طولانی تر و اکشنای بهتری ارائه بدن!! برای اکثر اینجور فیلما بخش بزرگی از روند و کیفیت فیلمنامه به واسطه میزان بودجه فیلم پیش میره و الان بودجه مرسوم یه فیلم ابرقهرمانی دارای کلی اکشن بالای 200 میلیون دلاره و این فیلم چقدر بودجه داشت؟ همش صد و ده میلیون دلار!! یعنی سونی واقعا به ساخته هاش اهمیتی نمیده پس برا همین من آینده ای برای دنیای سینمایش نمیبینم!!
Lemi
همین فیلم مثلا متای بهتری از فیلم اول گرفته. خب چرا آقای کریمی؟ توضیحش کار شماست یا ما؟! اندی سرکیس معروف پشت دوربین بوده و فیلم از نظر کارگردانی هنری خلاقیت و زیبایی بصری بیشتری نسبت به قسمت اول داره. اصلا به این موارد پرداخته نشده. چرا؟!!!
شما اصلا بگو بدترین فیلم تاریخ هست این فیلم ولی آیا این نقده؟؟؟ طرف پایین میگه سازندگان چنین فیلم هایی پول مفت میگیرن ... ظاهرا اونها تنها افرادی نیستن که این نوع پول رو میگیرن
نیما
Dexter new blood و بهترینشون Arcane که الان دارم میبینم رو به همه کسایی که ندیدن توصیه میکنم. امیدوارم اسپایدرمن 3 و ماتریکس 4 خوب از آب دربیان تا بشه سال 2021 از نظر سینمایی رو حداقل تاحدی راضی کننده دونست
....
اونقد ک شما انتقاد میکنین بد نبود
اسی
محمود
King In Black
مشکل اینجاست که فیلم های ونوم بیشتر از چیزی که لایقشن فروش میکنن!! ظاهرا برخی از قواعد باکس آفیس هالیوود رو فیلم های ونوم جواب نمیده و باعث شکستش نمیشه!! و این خوبه؟! من میگم نه!! چون باعث میشه سونی و عوامل فیلم دیگه به کیفیت فیلمنامه و داستان و شخصیت ها چندان اهمیت ندن و در نتیجه با فیلم های ضعیفی رودرو هستیم که چندین برابر بودجه شون میفروشن!!! روند غلط سونی برای دنیا سازی دیر یا زود باعث خواهد شد که با صورت سقوط کنه و دیگه فیلم های ونوم و اسپایدرمن هم نجاتش نخواهد داد!!
King In Black
برای کسانی که از فیلم اول خوششون امده باشه خب فیلم بدون صحنه مبارزه نسبتا خوب کارنیج و ونوم و صحنه پس از تیتراژ هیچی برا ارائه نداره!!! و همین صحنه هاست که تا حدی فیلم رو نجات میده! وگرنه فیلمنامه ش بشدت ضعیفه!! دیگه معلومه اسپایدرمن تو قسمت سوم هست و خداکنه سونی بخاطر رویارویی این دوتا دیگه برا قسمت سوم سنگ تموم بزاره!! هرچند که من برای بقیه فیلم های سونی هیچ امیدی ندارم!
امیر
Amir
(بریسون هم می گن یه سیمبیوت داره)
هر چقدر هم بگین بد بود فایده ندارد چون فروش خوبی داشت
امیر محمد
Zert
یک دو سه ... "میثم کریمی منتقد خوبی نیست"
احمد