صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم The Cabin in the Woods ( کلبه ای در جنگل )

نقد و بررسی فیلم The Cabin in the Woods ( کلبه ای در جنگل )

1

 دریو گادر و جاس ویدن، دو تن از سینماگرانی هستند که به واسطه فعالیت های مشترکشان و به عبارتی علاقه ای که به کار با یکدیگر دارند، در دنیای رسانه شناخته می شوند. این دو خود را از طرفداران پروپا قرص فیلمهای ترسناک معرفی کرده اند و معتقدند که نمی توانند حتی یک روز بدون تماشای این فیلمها زندگی کنند! « کلبه ای در جنگل » اولین ساخته مشترک این دو می باشد که البته اینبار تنها نام دریو گادر به عنوان کارگردان آورده شده است و جاس ویلدن تنها به عنوان نویسنده با این فیلم همکاری کرده است. این دو مدتی قبل از به نمایش درآمدن فیلمشان عنوان کرده بودند : «کلبه ای در جنگل نامه عاشقانه آنها به ژانر وحشت است! »

داستان فیلم درباره 5 جوان سرخوش است که تصمیم می گیرند برای تفریح و خوشگذرانی به کلبه ای در جنگل بروند. جنگلی که این 5 نفر پا در آن می گذارند جای بسیار زیبایی است اما هرچه که آنها به مقصد نزدیک می شوند متوجه می شوند که همه چیز آنطور که تصور می کردند رویایی نبوده! با اینحال آنها به راه خود ادامه می دهند تا اینکه به کلبه مورد نظر که کاملاً متروکه و عجیب و غریب است می رسند. بعد از سکنی گزیدن این 5 دوست در این کلبه، خوشی های آنها آغاز بکار می کند و تمام نگرانی هایشان را درباره کلبه مورد نظر از بین می برد اما دیری نمی گذرد که آنها مورد حمله جماعت زامبی قرار می گیرند و همچنین متوجه می شوند که در جای جای این کلبه میکروفن و دوربین کار گذاشته شده و…

داستان « کلبه ای در جنگل » برای کسانی که به تماشای فیلم نرفته اند، سرشار از کلیشه هاست. شما پیش از تماشای فیلم در خلاصه داستان مشاهده خواهید کرد که 5 جوان به یک کلبه متروکه می روند و سپس به نوبت به ملکوت اعلی می پیوندند! جوانانی که به ساده ترین شکل ممکن به مخاطب معرفی می شوند؛ کرت ( با بازی کریس همسورث یا همان ثور خودمان ) 2یک ورزشکار است و مشخص است که در ادامه داستان قرار هست فعالیت های فیزیکی زیادی انجام دهد، یک دختر مو بلوند و کاملاً کوته فکر به نام جولز ( آنا هاچیسون ) که تنها یاد گرفته به دیگران بچسبد! دختری دیگر به نام دانا ( کریستن کانلی ) که دست کمی از جولز ندارد و تنها خصیصه اش سر دادن جیغهای بنفش است، یک بچه درس خوان حساس به نام هولدن ( جسی ویلیامز ) و بالاخره یک مرد دیگر به نام مارتی که اغلب محیط فیلم را تبدیل به کمدی می کند!

اما دریو گادر برای اینکه فیلم را از حالت کلیشه خارج کرده د و تماشاگر را راضی از سالن سینما خارج کند، سعی کرده از فرمول های کلاسیک و جواب پس داده ژانر ترسناک استفاده کند. به همین جهت شما در هنگام تماشای « کلبه ای در جنگل » با یک فیلم اسلشری ساده روبرو نیستید بلکه می بایستی همزمان به دیالوگ ها و موقعیت های کمدی فیلم هم واکنش نشان دهید! این خصیصه که به وضوح از مجموعه فیلمهای « کلبه وحشت » در دهه ی 80 الگوبرداری شده، فضای خشک و تکراری فیلم را جدای از جریان اصلی این ژانر کرده است.

اما ایرادی که می توان به « کلبه ای در جنگل » گرفت این است که ادغام ژانر ترس و کمدی را خیلی دیر انجام می دهد که همین مشکل سبب شده تا نیمه ابتدایی فیلم شباهت چندانی با نیمه دومش نداشته باشد! کارگردان در نیمه اول فیلم که همه چیز خوب و خوش است تمام مقدمات را فراهم می کند تا مخاطب در ادامه ترس از محیط را تجربه کند اما به محض اینکه سر و کله زامبی ها و تحرکات عجیب خانه پیدا می شود، ناگهان کارگردان کمدی را وارد کار می کند و تماشاگر را که به ریتم فیلم عادت کرده، دچار شوک می کند. در واقع می توان گفت که اگر دریو گادر از ابتدای فیلم فرمول مورد نظرش را بکار می برد می توانست واکنش بهتری از مخاطب3 دریافت کند اما با تغییر ناگهانی ژانر همه چیز را بهم ریخته است.

با اینحال باید بگویم که « کلبه ای در جنگل » هنوز هم دلائل زیادی در خود دارد تا شما را مجاب به دیدن فیلم کند. معماهایی که در فیلم مطرح می شوند به اندازه کافی حس کنجکاوی مخاطب را بر می انگیزد تا اتفاقات فیلم را دنبال کند. البته برای کسانی که سالهاست فیلمهای ژانر ترسناک را دنبال می کنند کار چندان مشکلی نخواهد بود تا باز شدن گره های فیلم را پیش بینی کنند چراکه شخصیت ها همانطور که گفتم، بسیار ساده پرداخته شده اند و با یک نگاه گذری به آنها می توان پی به هویت اصلی شان برد! اما درباره فاکتور ترس باید اشاره کنم که « کلبه ای در جنگل » آنچنان که انتظار می رفت نتوانسته موفق شود. شاید دلیل اصلی که تماشاگر در جریان تماشای این فیلم نمی ترسد این باشد که کمدی، چاشنی این صحنه ها شده است و به همین جهت نمی توان از زامبی های خشن این فیلم واهمه ای داشت!

اما نکته جالب درباره « کلبه ای در جنگل » اینکه اگر شما از مخاطبان قدیمی فیلمهای ژانر ترسناک باشید به راحتی پی خواهید برد که نوع فیلمبرداری در این فیلم فیلم شباهت های فراوانی به سری فیلمهای « جیغ » و یا « کلبه وحشت » دارد. این اتفاق به دلیل حضور پیتر دمینگ در مقام فیلمبردار این فیلم بوده که می توان گفت یکی از کسانی است که بیشتر عمرش را در حال تصویربرداری فیلمهای ترسناک گذرانده است! صحنه های ورود زامبی ها به کلبه و درگیری آنها با انسانها به واسطه فیلمبرداری خاطره انگیز دمینگ، تماش4ایی است.

بازیگران « کلبه ای در جنگل » اما نتوانسته اند حضور چشمگیری در این فیلم داشته باشند. شاید در این بین تنها کریس همسورث باشد که به واسطه شهرت قبلی اش توانسته نگاه های بیشتری را به خودش جلب کند اما باید در مجموع گفت که هیچ یک از بازیگران این فیلم کار خاصی صورت نداده اند. احتمالاً بعد از تماشای این فیلم تنها خاطره ای که از بازیگران این فیلم در ذهنتان نقش خواهد بست، داد و فریادهایی است که به وسیله خانمها سر داده می شود و بجای اینکه تماشاگر را بترساند، آنها را تا آستانه ناشنوایی پیش می برد!

در مجموع باید بگویم که « کلبه ای در جنگل » فیلم قابل دفاعی است و می تواند در بازار ضعیف فیلمهای ترسناک یک اتفاق خوب باشد. این فیلم اولین تجربه کارگردانی دریو گادر به حساب می آید و به نظرم او در آینده بتواند حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد چراکه هرچه باشد او یک عاشق سینه چاک ژانر ترسناک است!3 star

منتقد : میثم کریمی

کپی برداری از مطالب مووی مگ تنها با ذکر دقیق لینک سایت MovieMag.IR و نویسنده مطلب مجاز است.

5

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

 

کلبه ای در جنگل : The Cabin in the Woods

 کارگردان : Drew Goddard

 نویسنده : Drew Goddard ، Joss Whedon

 بازیگران :

Kristen Connolly…Dana

Chris Hemsworth …Curt

Anna Hutchison…Jules

Fran Kranz…Marty

Jesse Williams…Holden

 و……………          

 ژانر : ترسناک

 درجه سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال )

 زمان : 95 دقیقه

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فلانی
فلانی
4 ماه قبل

با عرض سلام. بنده اصلا نظر شما را قبول ندارم و تازه بعید میدانم فیلم را با دقت دیده باشید. برای مثال فقط یکی آز آنها متوجه میکروفن ها شد. موضوع دیگر اینکه در فیلم ترسناک کمدی، هدف، ترساندن نیست که بیاد از اول ترسناکش کنه، وگرنه ک اسمش کمدی ترسناک نبود. البته سلیقه ها متفاوت است ولی بنده شخصا هم از فیلم و هم از باریگرها راضی بودم و کارشان خوب بود. فقط یه جاش دختره به پسره گفت که بعید میدونه فلانی، پسر عمو داشته باشه!! من متوجه منظورش نشدم، اومدم اینجا به این امید ک به این سوال پاسخ داده باشیند.‌ البته یک منتقد باید بداند منظور بنده از دختره و پسره کیا هستند و کجای فیلم چنین حرفی زدند!