insta112am1

تا چند سال پیش اگر می شنیدیدکه معیار محبوبیت سلبریتی ها بزودی تعداد دنبال کنندگانشان در فضای مجازی خواهد بود و این ابزار به عنوان سنجشی همه گیر مورد استفاده قرار خواهد گرفت، شاید باورش سخت و محال می نمود حالا اما شرایط فرق کرده است. ظرف دو ـ سه سال گذشته اپلیکیشن ها چنان کاربرد گسترده ای یافته اند که برخی هنرمندان را به سلاطین بلامنازع ولی بدون تاج و تخت بدل کرده اند و طرفدارانشان را «ارتش»های چند میلیونی می خوانند. «فن»هایی که گاه طی یک شب یا روز شمارشان سر به فلک می کشد و یا به همان سرعت ریزش پیدا می کنند.

به گزارش مووی مگ به نقل از بانی فیلم،این ملاک های نو ظهور و زاده تکنولوژی جدید، چه خوشتان بیاید و چه پس شان بزنید، برای شماری از هنرمندان اعتبار آورده اند و شنیده می شود حتی روی دستمزدهایشان هم تأثیرگذار هستند. کاربرانی که بعضاً حتی در تلفظ نام برخی شبکه های اجتماعی مشکل دارند، چنان جوی را به ویژه در شبکه اجتماعی اینستاگرام دامن زده اند که برخی چهره های هنرمند نما هم از این محمل به نفع خود بهره می برند. این عطش جمع آوری فالوور و جذب لایک چنان بالا گرفته و آنقدر برخی هنرمندان را گرفتار خود ساخته که خارج از دنیای مجازی و فضای سوبژکتیو، عیار هنرشان یک پول سیاه هم نمی ارزد! حال آنکه شماری محدود از همین چهره ها گاه با تلقی نادرست از بستر مهیا شده، حتی به طرح مطالب بی محتوا، دغدغه های پیش پا افتاده هم می پردازند و لایک های چشمگیرشان را ناشی از تأئید واقعی هم قلمداد می کنند.

گرچه در این بین هستند هنرمندانی هم که در این بازار مکاره، از «پسند»ها در راه امور خیریه و اخلاق سازی استفاده و کمپین های مفید راه اندازی می کنند. اما آیا این فالوورها یا همان «ارتش»های یک یا چند میلیونی ـ دست کم به فراخور حال و هوای صفحه سینما ـ می توانند و یا به خود زحمت می دهند تا در عین حمایت از پست های به اشتراک گذاشته شده ستاره های محبوبشان، از آنان و «هنر»شان هم در جهان واقعی پشتیبانی کنند؟! نگاهی به فروش اغلب نا امید کننده آثار این سلبریتی های پرطرفدار، پاسخی منفی برای پرسش مطرح شده در پی دارد. آن هم در شرایطی که بیش از ۳۰ میلیون ایرانی در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند و از اپلیکیشن های پیام رسان استفاده می کنند.

حال اگر عمر اینستاگرام را به عنوان محبوب ترین شبکه اجتماعی، چهار سال در نظر بگیریم و اینکه از سال ۱۳۹۲ به این سو در ایران روند گسترش آن سرعت گرفته، پس طبعاً افزایش فالوورهای برخی بازیگران در این شبکه باید رابطه ای مستقیم با فروش فیلم های آنان هم داشته باشد. حال آنکه در یک مرور کلی بر جدول فروش فیلم ها واقعیت دیگری دستگیرمان می شود. واقعیتی که ثابت می کند فالوورهای میلیونی، لزوماً نمی توانند پشتوانه ای قرص و محکم برای توفیق تجاری آثار هنرمندان باشند!

سحر قریشی، شکست پشت شکست!

سحر قریشی در کنار بهنوش بختیاری و مهناز افشار در صدر فهرست بازیگرانی قرار دارد که بیشترین تعداد فالوور را دارند و کامنت های پر شماری را برای پست هایشان دریافت می کنند. گرچه وزنه این نظرات گاهی به همت کاربران بی فرهنگ سمت فحش و فضیحت سنگین می شود که هنرمندان را ناچار به بستن کامنت ها می کند. کاری که اخیراً سحر قریشی هم ناچار از انجام آن شده است! قریشی از سال ۹۲ به این سو در ۱۹ فیلم سینمایی بازی داشته که از این بین تنها سه فیلم، آن هم تا حدودی توانستند اکران نسبتاً موفقی داشته باشند. ضمن اینکه سهم قریشی از این گیشه، اصلاً قابل اعتنا نیست.

فیلم «آنچه مردان درباره زنان نمی دانند» ساخته قربان محمدپور در سال ۹۳ حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان فروخت. فیلمی که محمدرضا شریفی نیا را به عنوان بازیگر نقش یک داشت و به مضمون مرد دو زنه می پرداخت. بهار سال ۹۴ هم از این بازیگر فیلم «آتیش بازی» اکران شد که فروش یک میلیارد و دویست میلیونی آن دست کم خرج تولید را در آورد، ولی این مسئله هیچ ربطی به قریشی نداشت. امین حیایی و الناز شاکردوست بازیگران نقش های اصلی فیلم بهمن گودرزی بودند و در تبلیغات و تیزرها هم تأکید عمده روی آندو بود. «رسوایی ۲» تاکنون پرفروش ترین فیلم کارنامه قریشی بوده که سهم او در این گیشه داغ دو و نیم میلیاردی تقریباً هیچ بود. آن هم برای نقشی که از الناز شاکردوست به گزینه شیلا خداداد رسید و در نهایت سحر قریشی آنرا بازی کرد.

فروش فیلم «رسوایی ۲» حتی یک و نیم میلیارد هم کمتر از نسخه یک آن بود و همین میزان فروش هم بی تردید ناشی از نام فیلمساز و کمدینی مثل اکبر عبدی بود. این در حالی است که فیلم های اکران شده یکی ـ دو سال اخیر قریشی از جمله «آس و پاس»، «دریا کنار» و «شانس عشق تصادف» (هر سه از آرش معیریان)، «سه بیگانه» (مهدی مظلومی)، «آبنبات چوبی» (حسین فرحبخش) و «دو دوست» (محمد بانکی) همگی شکست های تجاری سنگینی خوردند. فیلم هایی که قریشی در همه آنها نقش یک داشت. با این حساب در واقع حتی نیم میلیون از پنج میلیون و هفتصد هزار فالوور او، تازه اگر هیچکدام فیک نباشند، وی هم راضی به تماشای بازیهایش روی پرده سینما نبوده اند.

بهنوش بختیاری، فیلم های کم فروش

بهنوش بختیاری از سال ۹۲ به این سو در ۱۲ فیلم بازی داشته است که در همه آنها نقش هایش فرعی و گاه به شدت کوتاه بوده. در واقع او همیشه در تلویزیون پررنگتر از سینما ظاهر شده، در میان اغلب فیلم های او هم حتی آنهایی که پرفروش بوده اند، نمی توان نسبتی میان حضور این بازیگر و انبوه تماشاگران یافت. در این چهار سال نیز به جز فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» که کوتاه ترین بازی آن مربوط به بختیاری است، در گیشه رکورد شکن بود و ۵/۱۳ میلیارد فروخت. «کالسکه» و «دریا کنار» (هر دو ساخته آرش معیریان)، «ساکن طبقه وسط» (شهاب حسینی)، «دوربین» (محسن توکلی)، «مشکل گیتی» (بهرام کاظمی) و «دزد و پری» (حسین قناعت) به عنوان فیلم های اخیر او همگی در گیشه ناکام بودند. بختیاری که همچون قریشی در اینستاگرام پنج میلیون و هفتصد هزار فالوور دارد، هیچگاه تضمین قابل اعتمادی برای گیشه نبوده است. از بختیاری سه فیلم «انزوا»، «مرداد» و «من» در نوبت اکران است که در آنها هم نقش های کوتاهی دارد.

مهناز افشار، فقط یک فیلم رکوردشکن

مهناز افشار که با پنج میلیون و هشتصد هزار فالوور در صدر پرطرفدارترین های ایسنتاگرام قرار دارد و چهار فیلم طی سالهای ۹۲ به این سو اکران شده است که به جز «نهنگ عنبر»، هیچیک فروش بالایی نداشتند و بعضاً با شکست مواجه شدند. فیلم های «متروپل»، «بیگانه» و «خانه ای در خیابان چهل و یکم» اگرچه نشان از توجه او و حساسیتش در انتخاب نقش ها و کارگردانان دارد، اما جزو آثار خوب سازندگانشان از آب در نیامدند و شکست خوردند. حال آنکه افشار در هر سه نقش اصلی زن را داشت. از او این هفته «نهنگ عنبر ۲» اکران خواهد شد که می تواند گیشه موفقی داشته باشد. نسخه اول این فیلم بیش از پنج میلیارد در سال ۹۴ فروخت و مهناز افشار دوشادوش رضا عطاران، جزو ستاره های موثر فیلم در فروش بود.

الناز شاکردوست، گیشه معمولی

اینکه پنج میلیون و ششصد هزار فالوور الناز شاکردوست در اینستاگرام تضمین خوبی برای فروش بالای فیلم های او باشند، فرضیه دقیقی نیست. شاکردوست هر چند پس از ۱۱ فیلم شکست خورده در حد فاصل سالهای ۸۷ تا ۹۰، با «رسوایی» مسعود ده نمکی در نقش اصلی زن که مقابل اکبر عبدی بازی می کرد، با «رسوایی ۱» گیشه ای چشمگیر را پیش روی خود دید، اما در ادامه فیلم هایش خوب نفروختند. «مبارک» و «اسب سفید پادشاه»، گیشه های غیر قابل قبولی داشتند و «آتیش بازی» که مثلاً فروش متوسط به بالایی داشت، آن هم در فصل بهار به عنوان مقطعی طلایی، تنها یک میلیارد و دویست میلیون فروخت. حتی «مبارک» نیز که تجربه ای جدید برای این بازیگر در زمینه فیلم های رئال و انیمیشن محسوب می شد، کنار رفت. از این بازیگر فیلم های «خفه گی» و «تابو» در نوبت اکران است که بعید به نظر می رسد در گیشه رکورد شکن باشند.

بهنوش طباطبایی، کم کار

بهنوش طباطبایی به عنوان یکی از گزیده کارترین بازیگران زن از سال ۹۲ به ین سو تنها یک فیلم، «سیانور» را روی پرده داشته که نتوانست بیش از ۵/۲ میلیارد در سال ۹۵ بفروشد. این بازیگر زن با چهار میلیون و هشتصد هزار فالوور در شبکه های اجتماعی اینستاگرام چهره پرطرفداری است که البته این مزیت، روی فروش تنها فیلم اکران شده اش در دو ـ سه سال اخیر تأثیر مثبتی نداشته است.

گلزار، سوپراستار خوش شانس

محمدرضا گلزار که در اینستاگرام چهار میلیون و ششصد هزار دنبال کننده دارد، در گیشه با توجه به فروش ۵/۱۳ میلیاردی فیلم «سلام بمبئی» در سال گذشته توانست آمار منفی خود را در فروش طی سالهای اخیر بهبود بخشد. هر چند مواردی نظیر روایت فیلم در هند، بازی بنیامین و… هم روی این فروش مناسب موثر بود. از گلزار پارسال فیلم «خشکسالی و دروغ» هم بر خلاف پیش بینی ها مبنی بر رکورد شکنی در گیشه، به زحمت ۵/۲ میلیارد فروش داشت.

ترانه علیدوستی، به لطف «فروشنده»

ترانه علیدوستی با پنج میلیون فالوور در اینستاگرام جزو چهره های پرطرفدار است. او سال گذشته با «فروشنده» روی پرده بود و اگر تأثیر نامهایی چون شهاب حسینی و اصغر فرهادی را در فروش رکورد شکن این فیلم در نظر بگیریم، علیدوستی هم در حد خود سهمی از موفقیت مذکور دارد. با این حال او در دهه حاضر چند فیلم به شدت کم فروش از جمله «استراحت مطلق»، «آسمان زرد کم عمق»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» را داشته است.

بخش زیادی از محبوبیت علیدوستی در فضای مجازی و افزایش فالوورهایش، ناشی از بازی او در سریال ویدئویی «شهرزاد» به دست آمد.