image 13961127323 phot46677 16 00 15 42

رئیس سازمان سینمایی چند روز پس از پایان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در برنامه «سینمادو» حاضر شد و در گفت‌وگو با حامد عنقا از برنامه جامعی گفت که قصد اجرای آن در سینما را دارد و برای داوران جشنواره هم «تعریف» شده بود. محمدمهدی حیدریان به صراحت می‌گوید ماموریت اصلی سینما از نگاه مدیریت فعلی سینما سرگرمی سازی نیست و این یادآور نگاهی‌ست که در دهه 1360 به سینما وجود داشت.

به گزارش مووی مگ به نقل از آی سینما، حیدریان که یکی از سه مدیر ارشد سینمای ایران در آن دهه بود، از جشنواره مجزا برای فیلم‌های اول و سینما استراتژیک هم گفته است.

بخش‌های مهم حرف‌های حیدریان را بخوانید:

ماموریت اصلی سینما سرگرمی سازی نیست

جشنواره در برنامه جامع خودش را بازتعریف کرد. ماموریتی برای آن تعریف شد. انتخاب فیلم‌ها که هر سال بر اساس یک هدف جزیی بود بر اساس برنامه‌های  جامع جلو رفت و من تنها یک بار با داوران دیدار داشتم. آنچه که بر اساس آن عمل کردیم این بود که برنامه داشتیم. در برنامه جامع، سینما را یک‌بار دیگر تعریف کردیم و در فرم‌هایی که برای داوران تعریف شده بود، سه شاخصه داشتیم. نگاه ما به سینما این است که فیلم‌های سینمایی ماموریت اصلی‌شان سرگرم‌کنندگی نیست. دسته اول محتواست و دسته دوم موارد فنی و هنری و دسته سوم جذابیت است. این‌ها پارامترهایی است که یک فیلم خوب می‌تواند داشته باشد.

حواشی «لاتاری»

لاتاری هر سه پارامتر را داشت و فیلمی بود که به موضوعات اصلی پرداخته بود به همین دلیل هم انتخاب شد. درباره آن مطلب نقل شده ]از دبیر جشنواره فجر[، همان زمان هم آقای رضوی به من گفت و من هم به ایشان گفتم این جمله طنز است. قطعاً ما برای سینما اهدافی داریم و هیچ ملاحظه‌ای در گفتن آن نداریم. فرهنگ بدون سیاست نیست و سینما هم جزیی از فرهنگ است.

صدرعاملی گفت منظورش بد برداشت شده

برنامه یک عضو و یک بخش ندارد مجموعه‌ای از اتفاقات باید بیافتد تا به آن برسیم. ممکن است یک داور بگوید نظرش چیست اما در نهایت نظر همه داوران تاثیرگذار خواهد بود. در دیداری که با آقای صدرعاملی داشتیم او بارها تکرار کرد که منظورش اشتباه برداشت شده است. مگر می‌شود انیمیشن‌ها و مستندها را نبینیم و داوری نشده باشد. حتی سایر اعضای داوری هم گفتند برخی فیلم‌ها شاید 2 یا 3 بار دیده شده باشد. بنده داوری نکردم اما از نتیجه داوری راضی بودم.

جشنواره فیلم اولی ها

معتقدم نیروی جوان ما برای صنعت تصویر دنیا یک سرمایه عظیم است. سینمای دیجیتال را در جوان ها بیشتر می توان پیدا کرد. همیشه از جایی صدمه می خوریم که پشت ارزش‌ها، ناتوانی‌مان را قایم کنیم و این کار به ارزش‌ها صدمه می‌زند. اگر هر سال 30 درصد کارها توسط کار اولی‌ها اتفاق بیافتد سینمای آماتوری خواهیم داشت. امسال 20 کار اولی داشتیم که 3 تای آنها انتخاب شدند. ما باید بتوانیم تجزیه کنیم و به عمق برویم و نیروهای جوان را ارزیابی کنیم. انشالله سال آینده یک جشنواره حرفه‌ای برای کار اولی‌ها خواهیم داشت. برای کارگردان‌های جوان برنامه داریم تا رقابت کنند، توانمندتر شوند و انتخاب شوند. برای کار اول دومی‌ها برنامه‌هایی داریم تا بیشتر دیده شوند. برخی از این جشنواره‌ها تخصصی و بستگی با موضوع آنها مشخص می‌شود. جشنواره فیلم اول و دوم را ملی برگزار می کنیم تا از فرهنگ‌های متنوع فیلم‌های مختلفی داشته باشیم.

دست سازمان اوج وحوزه هنری را می بوسیم که فیلم استراتژیک می‌سازند

سینمای استرانژیک یعنی سینمایی که به موضوعات استراتژیک جامعه می پردازد. جنگ تنها موضوع استراتژیک نیست بلکه یکی از موضوعات است. فیلمی که درباره حضرت رسول (ص) ساخته شد هم یکی از موضوعات استراتژیک است و فیلم‌هایی که نقد عمیق اجتماعی می‌کند هم استراتژیک هستند. باید مسائل استراتژیک را شناسایی کنیم و با قوت به آنها بپردازیم. بازار کنونی سینمای ما قابل انجام توسط بخش خصوصی نیست. از هر فرد و گروهی از خانواده سینما  که بتواند امکاناتی فراهم کند تا بتواند فیلم‌های خوبی بسازد، استقبال می کنیم. دست سازمان اوج و حوزه هنری را می‌بوسیم تا کارگردان های ما بتوانند آثارشان را بسازند.