مسعود فراستی فیلم «جوکر» به کارگردانی تاد فیلیپس را بهترین جوکر سینما نامید.
در حالی که «جوکر» تاد فلیپس با ادامه رکوردشکنی در کشورهای مختلف در حال نمایش است مسعود فراستی این فیلم را بهترین جوکر تاریخ سینما دانست و نوشت: «جوکر» را هم دیدم. بهنظرم بهترین جوکر سینماست تا امروز. و بازی «واکین فونیکس» از همه جوکرها جلوتر است؛ مستقل از اینکه لحظاتی گیج میزند که مشکل فیلمساز است نه بازیگر.
جوکر اما فیلم بدی نیست. شخصیت جوکر تحت تاثیر نورمن بیتس «سایکو» و تراویس «تاکسی درایور» است و اشکال عمده اش نیز در همین ادای تراویس درآوردن؛ نورمن بیتس بماند که دست نیافتنی است.فیلمساز سعی میکند اما نمیتواند پیچیدگی شخصیت روان رنجور را بسازد. و فیلمش هم عصیانگر اجتماعی نیست و ضد سرمایه داری.
برای خواندن نقد و بررسی فیلم جوکر در سایت مووی مگ اینجا کلیک کنید.
خواندن مقالات زیر توسط مووی مگ پیشنهاد می شود :
مسعود فراستی هم به پیاده روی اربعین رفت + تصویر
« جوکر » رکورد 10 ساله « آواتار » را شکست!
« جوکر » سود آورترین فیلم کامیک بوکی تاریخ شد!
عصبانیت شدید الناز شاکردوست از اظهار نظر مسعود فراستی در « هفت »
دیدگاهها
استاد دانشگاه
نظریه پرداز هنر
اصلانی پلان های گسسته و به اصطلاح معنادار و مستترو پیچیده را می سازد و اسم آن را فیلم می گذارد ، فیلم شطرنج باد یک فیلم با پلان های گسسته و معلق درهوا و بی سروته و عذاب آور و بدون مفهوم و بدون رعایت فرم و ساختارسینمایی که با سوء استفاده از واژه و زبان (معنای مخفی و پوشیده و تاویل ) می خواهد بیننده را مجاب کند که فیلم خوبی است در حالیکه خوب نیست و گسترش روایت ضعیف اسطوره ای در جریان فیلم ، مثل نقصی است که در بدنه فیلم گسترش و پخش می شود و گسترش روایت افسانه ای در روند به اصطلاح فیلم با پلان های گسسته مخفی است و سکانس های عذاب آور محدود داخل یک خانه که پلان به پلان می خواهد به زور دکوپاژ و میزانسن تغییر کند مشاهده میشود با یک دکوپاژ بی اساس
فیلم شطرنج باد نه اصول زیباشناسی دارد و نه ادبیات فیلمنامه و نه نقاشی است و نه پیچیده است . فیلم فقط متشکل است از پلان های گسسته و بد نما و بی سروته .
خیلی بد است که آدمهای پرافاده که اصلا نمی دانند مفهوم چیست ، معنا چیست ، علت و معلول چیست ، فیلمسازی چیست ، فرم چیست و اصلا هنر چیست دارند در مورد هنر و فیلم قضاوت می کنند . یک مشکل دیگر استفاده مکرر این آدمهای به اصطلاح ...... از جملات ( فراتر می رود ، جلوتر می رود ، عبور می کند ) برای تعریف و تمجید از شخص مورد نظر خود است .
کامبیز کرم نریز
احمد
اصخری
منوچهر پیری
منتقد
با عرض پوزش و معذرت ایراداتی از سریال بوم و بانو را در متن زیر نوشتیم که البته این فقط بخشی از بیشمار و بی نهایت ایرادها و ضعفهایی است که سریال بوم و بانو دارد .
در زمان پهلوی دختر دماغ عملی با صورت مصنوعی عملی نداشتیم ، فرم بازی ساغر قناعت و دیبا زاهدی با ( دماغ عملی ) و بازی بقیه زن ها مناسب آن زمان نیست و ناشیانه است و شروع فیلم با عشق مدل هندی و بی ربط است و نوع خودکشی پسر اصلا به فضای آن زمان نمی خورد و عشق بین پسر و دختر مثل فیلم ضعیف و سخیف ( شعله هندی) شده است . ساناز سماواتی هم فقط فریاد می زند و راه می رود و به طور کلیشه ای دستور می دهد و اصلا بازی مناسب با نقش ندارد . شیوا خنیاگر هم گویا خوابش میاید و اصلا حوصله بازی کردن ندارد . خیام وقار هم با اخم پیشانی همان بازی توی سریال زندگی از نو را تکرار می کند. ایراد بعدی سریال بوم و بانو این است که در آن زمان عموما اسم خدمتکاران را هم دلربا نمی گذاشتند که اسم شیک و باکلاسی است ، بلکه عموما اسم کارگران و رعیتها سکینه و زینت و اعظم و رضوان و فائقه و فتانه بوده است ، ما خودمان سه تا خدمتکار در خانه داشتیم با اسمهای مرجانه و اعظم و زینت .
نویسندگی و فیلمنامه سریال پر از ایراد است و فرم بازی بازیگران مناسب نیست و فیلمبرداری سست و کارگردانی ضعیف .
دوباره همان ایرادات سریال ستایش در این سریال هم تکرار شده است و البته در قالب دیگر .
حیف این همه بودجه و سرمایه که صرف سریالی های تلویزیونی با این همه ایراد و مشکل می شوند و به خورد مردم داده می شوند .
هلیا
بهتره تو این شرایط اقتصادی بودجه زیادی که برای ساخت این سریال های تلویزیونی داده می شود صرف کارهای دیگری شود چون واقعا مردم از دیدن این جور سریال های طولانی که تند تند و پشت سرهم ساخته می شوند خسته شدند.
فامیل
منتقد
امیر حسین
برای بازیگری فقط داشتن علاقه کافی نیست ، بازیگری فقط با آرزوی بزرگ در ذهن داشتن صورت نمی گیرد ، بازیگری خیلی عواطف و هیجانات و احساسات انسان را در گیر می کند و فوق العاده شغل سنگین و سخت و طاقت فرسایی است که می تونه برای کسانی که پیوند اعضا خصوصا ( پیوند قلب) داشتند خطرناک و مضر باشد، چون بازیگری یک شغل هیجانی و احساسی و عاطفی است و مناسب افراد با پیوند قلب و اعضا نیست چون هیجان و خستگی و تمرینات بدنی زیاد و سنگین عضو پیوندی را پس می زند و برای جسمهای آسیب پذیر مناسب نیست . یک بازیگر در سخت ترین شرایط در لوکیشن های مختلف و ساعتها با گریمهای مختلف و نقش های مختلف باید با بالاترین صبر و تحمل و بردباری حاضر شود و بالاترین انرژی و طاقت و قدرت بدنی و مهارت و استعداد و هنر و سواد و توانایی و تمرین جسمی و روحی و بدنی را می خواهد که کار هر کسی نیست، یک بازیگر باید خستگی ناپذیر و صبور و توانمند باشد .
شاید شما به خواهید به خاطر ترحم و کمک ، کسی را بازیگر کنید و به صورت رایگان به کلاس های بازیگری دعوتش کنید تا بازیگر شود که هم به ضرر آن شخص مورد نظرباشد و هم به ضرر سینما و تلویزیون و تئاتر باشد و اسمش نادانی و دوستی خاله خرسه است نه ترحم یا کمک .هر کس که ضربه روحی می بیند و یا مشکل جسمی یا روحی براش پیش میاد و فقط به صرف داشتن علاقه و آرزو و بدون هیچ تحصیلات و مهارت و سواد و هنر و توانایی شما او را بازیگر کنید و نقشی در فیلمی به او دهید نه تنها کمک و یاری نیست بلکه خیانت به اون شخص مورد نظر و مردم و سینما و هنر است .
ناشناس
omid
مهدوی
سلطانی
مسعود
بی نام
راحله
آرشام
اصغر فرهادی و غیره به هر حال اثرهایی را خلق کردند و قابل قدر دانی هستند و همیشه خلق اثر چه ساختن فیلم ، چه خلق یک تابلوی نقاشی ، چه نوشتن یک داستان یا کتاب و خلق هر اثر هنری خیلی ارزشمندتر و سختر از کار یک منتقدی است که فقط وسط و پشت میز می نشیند و ادای از ما بهترون را در می آورند و دستشان را روی لیوان می گذارند و چکش می زند انگار دارند آب گوشت هم می زند و نمی تواند هیچ چیز خلق کنند ولی دایم به خود اجازه می دهد در مورد همه رشته های هنری که در آن سواد و مهارت و تخصص ندارند اظهار نظر کنند ، بله نقد کردن خیلی آسانتر و دست یافتنی تر از خلق کردن یک اثر هنری است چون خلق کردن خلاقیت و توانایی و مهارت می خواهد اما نقد کردن فقط حرف زدن صرف است که هیچ زحمتی جز بیهوده گویی ندارد و هر انسان منتقدی کم هوش و ناتوانی فقط با مطالعه دو سه جلد کتاب می تواند با محکوم کردن هنر دیگران ، تمام ناکامی ها و ناتوانی های و کمبودهای خود را لاپوشونی کند ، چرا بعضی منتقد ها به خود اجازه می دهند در مورد همه هنرها اظهار نظر کنند آن هم در شرایطی که خودشان هیچ اثر هنری خلق نکرده اند و هیچ مهارتی و شایستگی اظهار نظر در مورد آن هنرها را ندارند ، اگر کسی منتقد سینماست بی خود می کند در مورد نقاشی و موسیقی و شعر و فلسفه و داستان نویسی و مجسمه سازی و همه چیز اظهار نظر می کند ، این هنرها ، آبگوشت نیستند که هی چکش بزنی ، هنر هستند ، ارزش دارند و هر کدام دنیایی پر از پیچیدگی و تخصصص و مهارت می خواهد ، خواهش می کنم از به اصطلاح منتقدین در همه چیز سرک نکشند و در همه چیز دخالت نکنند ، چون این جوری به جای محکوم کردن دیگران ، حماقت و نادانی خود را ثابت کرده اند.
آذر
عل
ll
نظر شخصیه من که اینو خیلی بهتر دیدم چون لایه های مختلف شخصیتی رو نشون داد اون قبلیا بیشتر شخصیت عصیانگرش بودن ولی این چند لایه بود عالییی بود
مهتی
من برعکس فکر میکنم یعنی بازی فینیکس از کارگردانی سرتره چون اگر فیلم رو دیده باشی متوجه میشی که فینیکس تا چه اندازه درون نقشه بطوری که انگار خودش داره کارگردانی میکنه
مهتی
تو سینمایی که فیلمهای پرفرورشش به کمدی های سطحی گره خورده و فیلم خوب کم ساخته میشه، وجود اشخاصی مثل فراستی نه تنها بد نیست بلکه ضروری هم هست.فقط منفی هارو نبین نقدهای مثبتی هم دارن، ایشون از فیلم متری شیش و نیم تمجید کردن نه به خاطر این که فیلم درجه یکی بود بلکه به خاطر این که از نظر فنی چند لول بالاتر از فیلم قبلی کارگردان و فیلم های مشابه بود. یا حتی نظر تقریبا مثبتی هم به فیلم کمدی "ورود آقایان ممنوع" داشتند و فیلم های دیگه.
درسته که ما با خیلی از فیلم ها خاطره داریم و دوست نداریم نکات منفی راجبش بشنویم و برداشتمون از فیلم ها رو تغییر بدیم اما نقدهای اصولی و منفی واقعیت تلخی هستند که یا اصلا نباید خوندشون یا باید خوند و حقیقت رو قبول کرد.
علي
بهزاد
مهتی
علی