اگر تنها یک ژانر باشد که از لحاظ جلوه های بصری در نهایت جذابیت ممکن قرار داشته باشد آن ژانر جنگی است. از همان روزهای اول سینما، درگیری های نظامی به تصویر کشیده شده و در دست استادان این رسانه، به ندرت اتفاق می افتد که یک فیلم جنگی نتواند توجه مخاطبان را به خود جلب نماید. از همان روزهای اول سینمای مبتنی بر جنگ جهانی اول و دوم، تحلیل های فیلم های حماسی ویتنام و حتی بسیار پیش تر از آن، مربوط به جنگ داخلی آمریکا، همواره نبرد قلمرویی غنی برای فیلمسازان بوده است.

به گزارش مووی مگ به نقل از روزیاتو، بدین بهانه می خواهیم نگاهی بیندازیم به ۱۰ فیلم جنگی برتر تاریخ سینما که از لحاظ جلوه ها و زیبایی های بصری (فیلمبرداری) بهترین های این ژانر به شمار می آیند.

پسر سائول

۱۰- Son Of Saul

فیلم Son of Saul بدون اینکه ذره ای قدم در میدان نبردهای مرسوم بگذارد یک داستان بسیار ترسناک است، فیلمی که نگاهی عمیق به درون ماجرای هولوکاست و افراد موسوم به «سوندرکوماندو» (Sonderkommando)- زندانیان یهودی که در دوران حکومت نازی ها در طول جنگ جهانی دوم مسئولیت تمیز کردن سالن های گاز از جنازه ها را بر عهده داشتند- می اندازد تا یکی از قوی ترین فیلم های جنگی تاریخ معاصر سینما باشد. این فیلم برنده جایزه اسکار از لاسلو نمش، کارگردان مجارستانی، تا قبل از اینکه ماتیاس اردلی در نقش فیلمبرداری وارد ماجرا شود نیز یک پروژه ترسناک بود اما استراتژی های تصویری اردلی چنان حسی از فضای تنگ و تاریک هولناک مطلق را در فیلم ایجاد می کند که هنگام تماشای فیلم نمی توان از احساس خفگی فرار کرد.

فیلم جنگی Son of Saul داستان یک زندانی به نام شائول آوسلاندر را روایت می کند، مردی که تلاش دارد برای یک زندانی دیگر که گمان می کند پسرش است یک مراسم تدفین آبرومندانه ترتیب دهد. بدین ترتیب این داستان به یک اثر سینمایی مطلقاً ویرانگر تبدیل می شود که تا مدت ها پس از تماشای سکانس پایانی اش در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند.

Cold Mountain

۹- Cold Mountain

آنتونی مینگلا با دو فیلم جنگی رمانتیک خود که با فاصله حدود یک دهه ساخته شده بودند به موفقیتی بزرگ دست یافت. وی با فیلم The English Patient در سال ۱۹۹۶ که داستانی عاشقانه در دوران جنگ جهانی دوم بود قلب ها را به تسخیر خود درآورد و هفت سال بعد نیز بار دیگر با فیلم Cold Mountain در مورد روزهای پایانی جنگ داخلی آمریکا بار دیگر بسیاری از طرفداران ژانر جنگی را به وجد آورد. در هر دو جان سیل، فیلمبردار کهنه کار استرالیایی مدیریت دوربین را بر عهده داشت، همکاری که باعث شده سیل و مینگلا برای فیلم اول خود موفق به دریافت جایزه اسکار شوند. اما عنوان جدیدتر است که به خاطر بازسازی فضای طبیعی حیرت انگیزی که ۱۵۰ سال از آن می گذشت توجه مخاطبان را به خود جلب کرد.

برای خلق طبیعتی دیگرجهانی که دیگر وجود نداشت، سیل از استفاده ای بی نظیر از مناطق روستایی غیر از ایالت هایی که داستان در آن ها رخ می داد داشت، به ویژه فیلمبرداری در رومانی برای برخی از سکانس های خاص فیلم. اگر چه هنوز هم بسیاری از طرفداران فیلم های جنگی و رمانتیک The English Patient را به خوبی به یاد دارند اما شاید بتوان گفت که Cold Mountain بهترین کار سیل در ژانر جنگی است. با این وجود اگر بتوان Mad Max: Fury Road را یک فیلم جنگی دانست می توان جایگاه Cold Mountain را به این فیلم داد.

Empire Of The Sun

۸- Empire Of The Sun

در کارنامه فیلمسازی استیون اسپیلبرگ آنچنان قدرت و وسعتی دیده می شود که جای تعجب ندارد وی در طول دوران حرفه ای خود از زوایای مختلف به بررسی جنگ جهانی دوم پرداخته است. اگر چه Saving Private Ryan و Schindler’s List با داستان هایی در مورد طرف های اروپایی جنگ، بهترین شاهکارهای وی در ژانر جنگی هستند اما او اولین ماجراجویی خود در این ژانر را در آنسوی دنیا (ژاپن) و در فیلم Empire of the Sun تجربه کرد. این فیلم که بر اساس یک رمان نیمه زندگینامه ای به همین نام از جی جی بالارد و با بازی کریستین بیل در دورانی که هنوز نوجوانی گمنام بود، ساخته شده داستان نوجوانی به نام جیم گراهام را روایت می کند که بدنبال حمله ژاپنی ها به چین خود را در داخل یک کمپ ژاپنی نگهداری از اسرای جنگی می یابد.

اسپیلبرگ در این فیلم بار دیگر با کسی همکاری کرد که بهترین فیلمش تا آن زمان، E.T. the Extra-Terrestrial، را برایش فیلمبرداری کرده بود:  آلن داویائو. این فیلمبردار کهنه کار که آوریل امسال درگذشت، میراثی ماندگار از خود به جای گذاشته و بیشتر قدرت ترسناکی که در فیلم جنگی Empire of the Sun مشهود است از سبک انتخاب لنز خارق العاده، تصاویر پر دود و خیره کننده او از آسمان و همچنین تصویری که از بمباران ناگازاکی از فاصله دور ارائه می دهد نشأت می گیرد.

Inglourious Basterds

۷- Inglourious Basterds

اگر چه وی دو نامزدی اول اسکار خود را به خاطر کار بر روی دو فیلم الیور استون در مورد جنگ ویتنام- Platoon و Born on the Fourth of July- بدست آورد اما رابرت ریچاردسون نهایت استعداد فیلمبرداری خود را زمانی به رخ کشید که در پروژه Kill Bill: Volume 1 با کوئنتین تارانتینو همکاری کرد. بدین ترتیب جای تعجب نداشت که همکاری مجدد او در فیلم جنگی تارانتینو بهترین کار او نیز بود، در حالی که Inglorious Basterds در میان بهترین فیلم های این کارگردان نامی از لحاظ بصری قرار دارد و این اعتبار نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد.

از آن زمان به بعد بود که ریچاردسون فیلمبرداری تمامی پروژه های تارانتینو را بر عهده داشته که هر کدام بهتر از پروژه پیش از خود بوده است. ریچاردسون در این فیلم مسیرهای پیچیده چندین شخصیت الی را در این بازسازی تاریخی جایگزین از روزهای آخر جنگ جهانی دوم دنبال می کند به نحوی که در فضاهای بسیار متفاوت فیلم به شکلی بسیار نرم همه زوایای صحنه را به شکلی خیره کننده به معرض نمایش می گذارد.

Dunkirk

۶- Dunkirk

کریستوفر نولان بدون شک با تلاش های خود در سه گانه The Dark Knight توانست به بازتعریف ژانر فیلم های مدرن ابرقهرمانی کمک کند و در ادامه با کارهای خارق العاده خود در مفاهیم علمی تخیلی در فیلم هایی مانند Inception و Interstellar نیز این ژانر را ارتقا بخشید اما شاید بهترین ترفند او تاکنون نشان ندادن چهره دشمنان در شاهکار خوش ساختش Dunkirk باشد. این فیلم که تلاش ها برای آزادی و نجات سربازان بریتانیایی که در سواحل شمالی فرانسه به دام افتاده اند را از سه منظر متفاوت- زمین، دریا و هوا- مورد بررسی قرار می دهد، بار دیگر شاهد همکاری نولان و هویت ون هویتما، فیلمبردار نولان در Interstellar ، بود کسی که فیلمبرداری تازه ترین اثر نولان، Tenet، را نیز بر عهده داشته است.

قدم گذاشتن جای پای والی فیستر که اکثر فیلم های نولان را فیلمبرداری کرده بود کار ساده ای به نظر نمی رسید اما این فیلمبردار کهنه کار سوییس خود را ثابت کرده و با این ساختار تکان دهنده ای که در فیلم Dunkirk ایجاد کرد، کارهای مشترک نولان با فیلمبردار آمریکاییش را تحت الشعاع قرار داد. او با یک زیبایی ذاتی توانست تصاویر جنگ را از چندین دیدگاه به نمایش بگذارد، سبکی از فیلمبرداری که با توجه به رویکرد منحصربفرد فیلم نولان به ژانر جنگی، نقش مهمی در تاکید بر جنبه های تریلری فیلم نسبت به جنگی بودن آن داشت.

ژانر جنگی یکی از محبوب ترین ژانرهای سینمایی است که به خاطر ماهیت پرهزینه خود و همچنین ذات داستان های جنگی همواره از باکیفیت ترین و جذاب ترین ژانرهای سینمایی بوده است. فیلم جنگی از همان روزهای اول شکل گیری سینما، روی پرده نقره ای به تصویر کشیده شد و بسیاری از بهترین فیلمسازان تاریخ سینما بهترین آثارشان را در این ژانر تولید کرده اند. اگر چه در این رسانه بارها به بهترین فیلم های جنگی پرداخته ایم اما این بار قصد داریم از دریچه ای متفاوت به بهترین فیلم های این ژانر بپردازیم.

در ادامه می خواهیم شما را با بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینما از لحاظ جلوه های بصری و زیبایی های فیلمبرداری آشنا کنیم. لازم به ذکر است که در این فهرست اشاره ای به برخی از بهترین فیلم های این ژانر مانند Schindler’s List، Letters from Iwo Jima و The Deer Hunter نشده است که اگر چه از بهترین آثار جنگی تاریخ سینما هستند اما در یک فهرست ۱۰ عنوانی، قافیه را به فیلم هایی که از لحاظ فیلمبرداری بهتر بوده اند، با اختلافی بسیار اندک باخته اند.

The Thin Red Line

۵- The Thin Red Line

جان تول، فیلمبردار اهل کلیولند از قبل به خاطر فیلم حماسی جنگی تاریخی برنده اسکار Braveheart مورد توجه همگان قرار گرفته بود که کنترل دوربین اولین فیلم ترنس مالیک بعد از دو دهه را در دست گرفت. اما وقتی که از مناطق وحشی اسکاتلند به کمپین جنگی گوادال کانال رسید، استانداردی بالاتر برای خود ایجاد کرد.  فیلم The Thin Red Line که در جزایر سلیمان و کوئینزلند فیلمبرداری شده، در مورد نبرد کوهستان آوستن است با شفافیتی باورنکردنی و حسی خارق العاده و استادانه از وضوح فضایی که همگی از دید دقیق تول نشأت گرفته اند.

شاید اگر یانوژ کامینسکی بزرگ فیلمبردار فیلم Saving Private Ryan نبود، تول به خاطر کار فوق العاده اش در The Thin Red Line می توانست به جوایز اسکار خود بیفزاید (این دو شاهکار تاریخ سینمای جنگی هر دو در یک سال، ۱۹۹۸، منتشر شدند). با این وجود میراث تول در این فیلم هنوز پابرجاست که با تماشای فیلم مذکور شما را در تاریخ به عقب خواهد برد.

1917

۴- ۱۹۱۷

از زمان انتشارش، همواره نقدهایی به تجلیلی که از فیلم جنگی ۱۹۱۷ شده وجود داشته است اما تنها چیزی که همگان بر سر آن توافق دارند، جذابیت بصری فیلم است، تک برداشت بدون قطعی فیلم که جریانات یک روز و یک شب در جبهه غربی را روایت می کند و فیلم برداری که با یک مهارت استادانه توسط راجر دیکینز اجرا شده است. این فیلمبردار باسابقه بریتانیایی دومین اسکارش را در سه سال اخیر برای کارش در حماسه جنگ جهانی اول سم مندس دریافت کرد و دلیل این موفقیت نیز با تماشای این فیلم کاملاً مشهود است. این فیلم به طور کامل بر دیدگاه و سبک فیلمبرداری خاص دیکینز استوار است، بیش از هر جنبه دیگری از فیلم حتی بازی های بازیگران.

۱۹۱۷ یک تمرین تکان دهنده از خشم و زشتی های جنگ و تنش های آن است و دیکینز نیز ستاره پنهان این نمایش. او اجازه می دهد که هر شات یک یا دو ثانیه بیش از حد معمول طول بکشد و بدین ترتیب است که تجربه تقلا کردن در میان خندق های پر از خون فرانسه از دیدگاه اول شخص نسبت به کشتار اطرافش را به مرحله ای بالاتر می برد. بدون کار بی نظیر دیکینز، فیلم مندس براحتی می توانست دچار شکست شود اما در دستان او، ۱۹۱۷ به یک فیلم تکان دهنده و جذاب از لحاظ بصری تبدیل می شود.

Saving Private Ryan888

۳- Saving Private Ryan

استیون اسپیلبرگ در طی دوران فعالیت فیلمسازی خود تاکنون چندین فیلم جنگی ساخته و برخی از آن ها را با همکاری یانوژ کامینسکی، فیلمبردار شناخته شده لهستانی تولید کرده است، فیلمبرداری ۶۰ ساله که تاکنون پنج بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده و دو بار نیز این جایزه را به خانه برده است. از میان بهترین آثار کامینسکی می توان به درام هولوکاستی Schindler’s List اشاره کرد با آن فضای سیاه و سفید به یاد ماندنی اش و همچنین War Horse، Jaws و Raiders of the Lost Ark legend. با این وجود بهترین اثر او را باید فیلم جنگی افسانه ای Saving Private Ryan که در مورد جنگ جهانی دوم است دانست.

کمتر فیلمی توانسته به اندازه این شاهکار خشونت و تاریکی دنیای جنگ را به تصویر بکشد، از آن سکانس ابتدایی در ساحل اوماها تا سکانس پایانی مقاومت. در سراسر فیلم، تصویرسازی کامینسکی توانسته خشونت موجود در نبرد نورماندی را به تصویر بکشد و از دل این خونریزی و هرج و مرج وصف نشدنی، زیبایی شاعرانه خیره کننده ای بیرون بکشد، تصاویری که تا مدت ها پس از بالا رفتن تیتراژ پایانی فیلم همراه شما باقی خواهند ماند. فیلم جنگی Saving Private Ryan یک شاهکار تکان دهنده است.

Das Boot9877

۲- Das Boot

اگر قرار بود یک فیلم جنگی زیردریایی محور در صدر این فهرست قرار گیرد، گمانه زنی خاصی در مورد آن وجود نمی داشت. Das Boot بدون شک بهترین فیلم زیرشاخه ژانر فرعی است که در آن زندگی خدمه یک زیردریایی یوبوت آلمانی در جریان نبرد آتلانتیک به تصویر کشیده و به یکی از بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینما تبدیل شده است، فیلمی به شدت واقع گرایانه و بسیار انسانی که تلاش های شخصیت کالون برای زنده نگه داشتن مردانش در دنیایی مدام در حال تغییر در اطرافش را به تصویر می کشد. بخش زیادی از رئالیسم تنگی فضای فیلم را باید به سبک فیلمبرداری خاص جوست واکانو نسبت داد، فیلمبرداری که برای مدت زیادی از دوران حرفه ایش همراه پل ورهوون بود.

در کنار وولفگانگ پترسون، این دو یک سیستم دوربینی را خلق کردند که با دو ژیروسکوپ کار می کرد تا از میان شکاف های روزنه های باریک زیردریایی بدون از دست رفتن کیفیت کادر دوربینی عمل کنند که تاثیری خیره کننده بر فضای داستان داشت. موفقیت خیره کننده جهانی این فیلم باعث شد که فیلم پترسون و واکانو بیش از ۱۰ نامزدی اسکار بدست آورد، از جمله در بخش فیلمبرداری و اینکه فیلم جنگی Das Boot اکنون یکی از شاهکارهای تاریخ سینمای آلمان شناخته می شود.

Apocalypse Now 1979 000

۱- Apocalypse Now

آیا فیلمی در تاریخ ژانر جنگی هست که به اندازه این یکی دارای میراث ماندگار و جنجال همزمان باشد؟ فیلم حماسی فرانسیس فورد کوپولا در مورد جنگ ویتنام با مشکلات زیادی در زمینه فیلمبرداری و همچنین حضور مارلون براندو در فیلم روبرو شد اما نتیجه نهایی و نسخه های متعدد آن بدون شک در برابر آزمایش گذشت زمان سرفراز بوده و همچنان به عنوان یکی از جذاب ترین و تاثیرگذارترین داستان هایی که تاکنون خود را به لنزهای دوربین سپرده است شناخته می شود.

فیلم جنگی Apocalypse Now که برداشتی آزاد از رمان Heart of Darkness جوزف کنراد است، داستان ویلارد را روایت می کند، یک افسر ارتش ایالات متحده که برای کشتن یک ژنرال دیوانه و فراری به نام کورتز مامور می شود و ماجراجویی هایی که وی برای یافتن هدف خود متحمل می شود. دردسرهای جانبی و پشت دوربین ساخت این فیلم به اندازه جذابیت و زیبایی خود فیلم مشهور هستند و بخش زیادی از این جذابی واقعی به فیلمبرداری خیره کننده ویتوریو استورارو باز می گردد.


خواندن مقالات زیر توسط مووی مگ پیشنهاد می شود :

معرفی بازیگران ایرانی که در فیلمهای خارجی حضور یافتند + تصاویر

8 سلبریتی مشهوری که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند + تصاویر

10 سریالی تلویزیونی تاریخ که بسیار پر هزینه بودند + تصاویر