«مارتین اسکورسیزی» با انتقاد از فیلم‌های «دنیای سینمایی مارول» خشم هواداران کتاب‌های کامیک را برانگیخت. او در مصاحبه با مجله‌ی «امپایر» در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم‌های استودیوی مارول را دیده است یا نه گفت: «سعی کرده‌ام، می‌دانید؟ اما این فیلم‌ها سینما نیستند. راستش را بخواهید، شبیه‌ترین چیز به این فیلم‌ها، هرچقدر هم که خوش‌ساخت باشند و بازیگرانش در بالاترین سطح ظاهر شوند، شهر بازی است. این سینمایی انسانی نیست که سعی داشته باشد تجارب روانی و احساسی را به انسانی دیگر منتقل کند.»

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، این اظهارات در هالیوود جنجال به پا کرد و بسیاری از بازیگران و فیلمسازانی که در تولید فیلم‌های مارول همکاری کرده بودند به آن واکنش نشان دادند. با این حال اسکورسیزی اولین فیلمسازی نیست که با فیلم‌های ابرقهرمانی مشکل دارد. «فرانسیس فورد کاپولا» نیز به تازگی از اسکورسیزی حمایت کرده و فیلم‌های مارول را نفرت‌انگیز خوانده است. در ادامه فهرست ۸ کارگردانی که از فیلم‌های دی‌سی و مارول بیزارند و به انتقاد از آن‌ها پرداخته‌اند آمده است.

مل گیبسون

مل گیبسون

انتقاد از فیلم‌های ابرقهرمانی در مقابل اقدامات و اظهارات جنجالی دیگر گیبسون هیچ است. او در سال ۲۰۱۶ در حین برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی «سه‌تیغ هکسا» (Hacksaw Ridge) در جشنواره‌ی فیلم ونیز به تندی از فیلم «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» (Batman V Superman: Dawn of Justice) انتقاد کرده و گفته بود: «آشغال است. من به این چیزها علاقه‌ای ندارم. می‌دانید تفاوت ابرقهرمانان واقعی با ابرقهرمانان کتاب‌های مصور در چیست؟ ابرقهرمانان واقعی اسپندکس نمی‌پوشند. بنابراین نمی‌دانم. اسپندکس باید بخش زیادی از هزینه‌ها را شامل شود.»

جالب اینکه گیبسون یکی از گزینه‌های اصلی کارگردانی «بتمن» به کارگردانی «تیم برتون» در سال ۱۹۸۹ بوده و نیز نقش «ثور» و «اودین» به او پیشنهاد شده است.

دیوید کراننبرگ

دیوید کراننبرگ

کارگردان «سابقه‌ی خشونت» (A History of Violence) و «مگس» (The Fly) در سال ۲۰۱۲ با «خسته‌کننده» توصیف کردن فیلم‌های «بتمن» به کارگردانی «کریستفر نولان» جنجال آفرید. این فیلمساز بعدها ادعا کرد که منظور او را به درستی برداشت نکرده‌اند و بی‌میلی او فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی را در بر می‌گیرد و نه آثار نولان.

او در مصاحبه با ایندی‌وایر گفته بود: «کتاب‌های کامیک… برای نوجوانان نوشته شده و مخاطب اصلی آن‌ها را این گروه سنی تشکیل می‌دهند. به نظر من، در صورتی براساس این منابع فیلم بسازید دیسکورس فیلم محدود می‌‌شود و نمی‌توان به رفیع‌ترین سطوح هنر سینمایی رسید… عملاً می‌توانند فیلم‌های بسیار جذابی از آب درآیند زیرا افراد باهوشی بر روی آن‌ها کار می‌کنند و سرمایه‌ی زیادی به پای‌شان ریخته می‌شود. اما از لحاظ هنری، به شدت محدودیت ایجاد می‌کنند.»

کلینت ایستوود

کلینت ایستوود

کارگردان «نابخشوده» (Unforgiven) و بازیگر افسانه‌ای هالیوود ایده‌ی کارگردانی یک فیلم ابرقهرمانی را در سال ۲۰۱۷ در حین برگزاری نمایشگاه سینماکان رد کرد. او می‌گوید: «در دوران کودکی کتاب‌های کامیک را می‌خواندم، اما اکنون نه. فیلم‌های بزرگسالانه‌تر را ترجیح می‌دهم. منظورم از لحاظ درجه‌ی سنی PG-13 و R است.»

ایستوود در سال ۲۰۱۰ فاش کرد که می‌توانسته در فیلم «سوپرمن» در نقش «مرد پولادین» (Man of Steel) ظاهر شود. او به یاد می‌آورد: «گفتم سوپرمن؟ نه، نه، این نقش به من نمی‌خورد.»

ریدلی اسکات

ریدلی اسکات

«ریدلی اسکات» یکی از فیلمسازانی است که با فیلم‌های «بیگانه» (Alien) و «بلید رانر» (Blade Runner) در ژانر علمی-تخیلی شناخته می‌شود، اما تاکنون به سمت فیلم‌های ابرقهرمانی گرایش پیدا نکرده است. او در سال ۲۰۱۷ در مصاحبه با دیجیتال اسپای گفت: «من نمی‌توانم وضعیت غیر-حقیقی ابرقهرمانان باور پیدا کنم.» او اضافه کرده بود که سینما وضعیت چندان مساعدی ندارد، بنابراین دست کم فیلم‌های ابرقهرمانی تنها مشکل او با فیلم‌های امروزی نیست.

جودی فاستر

جودی فاستر

فاستر که سریال «آینه سیاه» (Black Mirror) و فیلم «سگ آبی» (The Beaver) را کارگردانی کرده، می‌گوید میانه‌ای با ابرقهرمانان ندارد. او در مصاحبه با ریدیو تایمز گفته است: «عرضه‌ی محتوای بی‌ارزش از طرف استودیوها برای راضی نگه‌داشتن توده‌ها و سهام‌داران مانند عمل فرکینگ است. سرمایه فوراً بازمی‌گردد اما زمین نابود می‌شود. من تمایلی ندارم یک فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری در مورد ابرقهرمانان بسازم.»

جین کمپیون

جین کمپیون

کمپیون در مصاحبه با «ورایتی» می‌گوید برخلاف کارگردانانی مثل «کریستفر نولان»، هم‌وطنش «تایکا وایتیتی» و یا اخیراً «کلوئی ژائو» که «جاودانگان» (Eternals) را برای مارول ساخت، از این فیلم‌ها بیزار است: «از آن‌ها بیزارم. واقعاً از آن‌ها بیزارم.»

این کارگردان نیوزلندی اضافه می‌کند: «فکر می‌کنم می‌توانم بگویم که هرگز چنین فیلم‌هایی نخواهم ساخت. بسیار شلوغ و مسخره‌اند. گاهی کمی می‌خندید، اما نمی‌دانم جذابیت شنل، و مرد بزرگسالی با لباس‌های تنگ چیست. احساس می‌کنم باید از پانتومیم آمده باشد.»

تری گیلیام

تری گیلیام

گیلیام در مصاحبه با «ایندی‌وایر» از فیلم «مردی که دون کیشوت را کشت» (The Man Who Killed Don Quixote) سخن گفته و هم‌سو با «مارتین اسکورسیزی» و «فرانسیس فورد کاپولا» از سلطه‌ی مارول بر هالیوود را انتقاد کرده. اما مشخصاً از فیلم برنده‌ی اسکار «پلنگ سیاه» به کارگردانی «رایان کوگلر» نام می‌برد و می‌گوید: «از «پلنگ سیاه» متنفرم. مرا دیوانه می‌کند. جوانان سیاه‌پوست را به این باور می‌رساند که باید چیزهایی که در فیلم نمایش داده می‌شود را قبول کنند. مزخرف است. مزخرف به تمام معنا. به نظر من کسانی که فیلم را ساخته‌اند هرگز آفریقا را ندیده‌اند. آنان به سراغ مشتی آرایشگر و طراح رفته‌اند تا مشتی لباس با طرح آفریقایی و این جور چیزها برای‌شان تهیه کنند. از فیلم متنفر شدم، بیشتر به این علت که رسانه‌ها بر اهمیت این فیلم مزخرف تأکید می‌کردند.»

فرانسیس فورد کاپولا

فرانسیس فورد کاپولا

«فرانسیس فورد کوپولا» در سال ۲۰۱۹ در جشنواره‌ی فیلم لومییر با «نفرت‌انگیز» خواندن فیلم‌های ابرقهرمانی مارول جنجال آفرید. او در مصاحبه‌ی دیگری در پاسخ به این پرسش که آیا با اظهارات انتقادآمیز «مارتین اسکورسیزی» از فیلم‌های مارول و غیر-سینمایی توصیف کردن آن‌ها موافق است یا نه، می‌گوید صحبت‌های او در مورد «نفرت‌انگیز» بودن را به درستی ترجمه نکرده‌اند. کارگردان «اینک آخرالزمان» تصریح می‌کند که واژه‌ی «نفرت‌انگیز» را مستقیماً برای فیلم‌های مارول به کار نبرده بلکه مقصودش این بوده که صنعت فیلمسازی در عصر حاضر به صورت کلی فیلم‌های تجاری را به هنری ترجیح می‌دهد.

کوپولا می‌گوید اظهاراتش در فرانسه به این شرح بوده است: «علت آن عدم ریسک در تولید فیلم است. مارتی اسکورسیزی می‌گوید فیلم‌های مارول سینما نیستند، حق با اوست زیرا انتظار داریم چیزی از سینما بیاموزیم، انتظار کمی روشنگری داریم، کمی آگاهی، کمی انگیزش. من نمی‌دانم چطور ممکن است کسی با بارها و بارها دیدن یک فیلم، که فیلم‌های مارول باشد، می‌تواند چیزی کسب کند. چیزی که در آن ریسک وجود ندارد. پیش‌تر هم گفته‌ام، ساختن فیلم بدون ریسک مانند تولید مثل بدون آمیزش جنسی است. خطرپذیری بخشی از آن است، و همین به جذابیتش می‌افزاید، به همین دیلی است که ما چیزهای زیادی از آن فرامی‌گیریم.»