فیلم «بلک آدام» (Black Adam) برادران وارنر و دیسی با بازی «دووین جانسون» پس از هفت هفته اکران به فروش ۳۸۷ میلیون دلاری رسیده است. «ورایتی» در گزارشی برآورد کرده است که این فیلم ابرقهرمانی که با بودجه ۱۹۵ میلیون دلاری و در حین پاندمی ساخته شده، زیان مالی ۱۰۰ میلیون دلاری را به استودیوها تحمیل خواهد کرد.
به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، استودیوهای فیلمسازی برای بازاریابی فیلمهایی در سطح «بلک آدام» معمولاً ۱۰۰ میلیون دلار هزینه میکنند اما محدودیتهای پاندمی باعث شد که وارنرها هزینه بازاریابی را حدود ۲۰ میلیون دلار کاهش دهند و به ۸۰ میلیون دلار برسانند. در نتیجه، این فیلم باید از فروش جهانی ۶۰۰ میلیون دلاری عبور میکرد تا از زیان مالی نجات پیدا کند.
«ورایتی» گزارش داده است که فروش «بلک آدام» در بازارهای جهانی از ۴۰۰ میلیون دلار عبور نخواهد کرد و استودیو را دچار زیان مالی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلاری خواهد کرد. با این حال برخی دیگر از منابع نزدیک به برادران وارنر ادعا میکنند که فروش ۴۰۰ میلیون دلاری هزینه تولید فیلم را جبران میکند. آنها علاوه بر این میگویند درآمد فیلم از پلتفرمهای دیجیتال با کوتاهتر شدن مدت اکران در سالنهای سینما افزایش پیدا خواهد کرد. «بلک آدام» پس از ۳۳ روز اکران از پلتفرمها پخش شد تا از هزینههای بازاریابی کاسته شود.
در هر حال، «بلک آدام» که در سال ۲۰۱۹ چراغ سبز گرفت فیلم موفقی از نظر تجاری برای برادران وارنر و دیسی نبوده است. انتظار میرود این فیلم در بازارهای ثانویه ۲۵ تا ۳۵ میلیون دلار فروش کند. دو انیمیشن «لایتیر» (Lightyear) و «دنیای عجیب» (Strange World) دیزنی که حاوی مضامین همجنسگرایانه بودند و فیلم پرستاره «آمستردام» (Amsterdam) «مارگو رابی» و «کریستین بیل» اخیراً در بازگرداندن سرمایه ناکام ماندهاند.
«بلک آدام» اواخر اکتبر امسال اکران شد و ۶۷ میلیون دلار فروش کرد اما برخلاف دیگر عناوین ابرقهرمانی مانند «آکوامن» (Aquaman) در هفتههای بعد دچار کاهش فروش شدیدتری شد. این فیلم دو بازار بینالمللی روسیه و چین را از دست داده است. فیلم «شزم!» اول با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری ساخته شد و نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت.
دیدگاهها
Papa Franku
کار به دعوا ها ندارم اما بنظرم کرونا ضربه نهایی رو به سینما زد. سه سال از دهه جدید میلادی گذشت و میشه ادعا کرد تعداد فیلم های ارزشمند به انگشتان دست هم نمیرسه. فیلم های گیشه ای هم کلا دوتا میلیاردی بیشتر نداشتیم. هردو رو مقایسه کنید با سه سال اول دهه ۲۰۱۰ میبینید چه قدر افت کردن اما تلویزیون و سرویس استریم چی؟ اگر بهتر از دهه قبل نباشه وضعیتش بدتر هم نیست. فقط نتفلیکس که مثلا دوران افولش هست هر سال حداقل پنج شیش تا ریلیس داشته که ملت رو کشونده پای تلویزیون. همین امسال فقط سریال زندگی نامه جفری دامر monster میلیون ها ساعت دیده شد. دیگه دیزنی پلاس و آمازون که بماند. نیاز برکینگ بدی مردم هم با دو فصل آخر Better call Saul (بهترین فصل هاش) و نیاز بازی تاج و تختی هم با House of the dragon برطرف شد و میشه. همه اینها رو بذارید کنار تورم و قیمت بنزین تو آمریکا که باعث شده مردم بخوان همون پای تلویزیون فیلم جدید رو تماشا کنند و بیرون نرن. و دیدیم که چندین فیلم مهم تو این سه سال یا همزمان یا با فاصله کوتاه از سرویس های استریم منتشر شد.
باید دید وضعیت سینما چطور میشه تو سالهای آینده. اینکه آواتار ۲ چطور قراره عمل کنه تو گیشه بسیار مهمه اما تا اینجا تلویزیون و سرویس استریم واقعا سینما رو شکست دادن پس اگر استودیوها میخوان سینما رو حفظ کنن باید دست به کار بشن و باز فیلم هایی بسازن که مردم بیان به سالن ها.
علیرضا ggg