صفحه اصلی > گزارش ویژه : 30 موسیقی فیلم برتر تاریخ سینما ( قسمت اول )

30 موسیقی فیلم برتر تاریخ سینما ( قسمت اول )

6a00d8341ccfb353ef0120a579ffb7970b

 

موسیقی یکی از اجزای اصلی فیلم به شمار می رود که بدون آن ، به نظر می رسد که سینما یکی از اجزای پازل خود را از دست داده است!

در دوران صامت سینما زمانی که آثار بدون دیالوگ بر پرده سینماها ظاهر می شدند، این موسیقی بود که وظیفه برقراری تعامل میان تماشاگران و فیلم مورد نظر را برعهده داشت و البته با ناطق شدن سینما ، کوچکترین خدشه ای به تاثیرگذاری آن در سینما وارد نیامد و تا به امروز کماکان موسیقی متن یکی از اصلی ترین و ارزشمندترین بخش هر فیلم محسوب می شود که طرفداران متعصب خود را دارد.

به همین جهت اینبار قصد داریم تا در سایت مووی مگ به بهترین های موسیقی فیلم های تاریخ سینما بپردازیم و متاسفانه تعداد موسیقی های جذاب فیلم به حدی بالاست که امکان قرارگیری همه آنها در لیست ما وجود ندارد. به همین جهت تلاش زیادی صورت گرفته تا بهترین ها ( با در نظر گرفتن فاکتور شهرت و ارزش ) در این لیست قرار داشته باشند.

ذکر این نکته ضروری هست که آثار قرار گرفته در این لیست به موسیقی متن فیلمها اشاره دارد و آثار موزیکال سینما که ” آوازخوانی ” ضمیمه آنهاست، در این لیست قرار نگرفته اند.

30 – آبی (Blue ) : زبیگنِف پرایزنر (Zbigniew Antoni Kowalski) یکی از آهنگسازان برجسته لهستانی است که عمده شهرت اش را مدیون ساخت موسیقی فیلم سه گانه کریستوف کیشلوفسکی ( آبی ، سفید ، قرمز ) است. پرایزنر همچنین ساخت موسیقی های مشهور فیلمهای « ده فرمان » و « زندگی دوگانه ورونیکا » را نیز برعهده داشته است. اما مشهورترین ساخته وی به اذعان بسیاری، موسیقی متن فیلم « آبی » بوده است.

موسیقی فیلم « آبی » در حال و هوای آثار کلاسیک تاریخ موسیقی ( شاید بتوان آن را نزدیک به حال و هوای آثار موزارت و آلبیونی دانست ) ساخته شده است و قدرت تاثیرگذاری اش به حدی است که حواس تماشاگر را از خود فیلم پرت کند!

دریافت موسیقی فیلم « آبی »

 

malena2

29 – مالنا (Malena ) : انیو موریکونه مسلماً یکی از برترین آهنگسازان فیلم تاریخ سینماست که شاهکارهای بسیاری را خلق کرده است. یکی از موسیقی های به یاد ماندنی استاد موریکونه ، موسیقی متن فیلم « مالنا » و قطعه فوق العاده شنیدنی ” Malena ” می باشد. موریکونه در این قطعه به خوبی توانسته حال و هوای عشق آتشین پسرک به مالنا که فانتزی و خام به نظر می رسید را در قالب این موسیقی زیبا بیان کند. موسیقی که پس از گذشت 14 سال کماکان یکی از بهترین هاست و چنانچه خودِ فیلم را هم مشاهده نکرده باشید، قطعه ” مالنا ” می تواند شما را سرشار از احساس کند.

دریافت موسیقی فیلم « مالنا »

 

once-upon-a-time-in-america

28- روزی روزگاری در آمریکا (Upon a Time In America ) : موسیقی متن « روزی روزگاری در آمریکا » بی شباهت به دیگر ساخته موریکونه یعنی « مالنا » نیست اما از حیث تاثیرگذاری بر مخاطب ( با توجه به مضمون فیلم ) نسبت به دیگر آثار استاد، اثری ممتاز محسوب می شود. موسیقی که بی آنکه تلاش کند، به راحتی تماشاگر را به دهه ی 30 آمریکا می برد و چنان او را غرق در تصاویر میکند که برای مدت زمان کوتاهی هم که شده مخاطب فیلم را رها کرده تا موسیقی جادویی استاد موریکونه را بشنود.

دریافت موسیقی فیلم « روزی روزگاری در آمریکا »

 

chario

27ارابه های آتش (Chariots of Fire ) : فیلم « ارابه های آتش » محصول سال 1981 ، یکی از موفق ترین آثار سینمایی ساخته شده در بریتانیا بود که تقریباً تمامی جوایز مهم اسکار را در این سال از آن خود کرد. داستان این فیلم درباره دو ورزشکار مسیحی و یهودی بود که برای حضور در المپیک سال 1924 تمرین می کردند و مشکلاتی را پشت سر می گذارند. اما حقیقت این هست که فیلم « ارابه های آتش » مانند بسیاری از آثار اسکار گرفته سینما ، خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد و امروزه شاید تنها موردی که بتواند نام این فیلم را بار دیگر بر سر زبانها بیندازد، موسیقی متن این فیلم هست که جناب ونجلیس آن را ساخته و بخاطرش یک اسکار ناقابل هم تقدیمش شد.

موسیقی « ارابه های آتش » هنوز هم در بسیاری از برنامه های تلویزیونی مورد استفاده قرار میگیرد و اخیرا هم در برنامه افتتاحیه المپیک لندن به شکل باشکوهی اجرا شد که با هنرنمایی مستر بین همراه بود. احتمالاً موسیقی « ارابه های آتش » ساخته ونجلیس ، تنها دلیلی است که مخاطب پس از شنیدنش برای تماشای خودِ فیلم کنجکاو خواهند شد!

دریافت موسیقی فیلم « ارابه های آتش »

 

lord6629

26- ارباب حلقه ها : بازگشت پادشاه (The Lord of the Rings: The Return of the King ) : هاوارد شور یکی از محترم ترین و ارزشمندترین آهنگسازان فعال در هالیوود است که بیشتر به خاطر ساخت موسیقی متن سه گانه مشهور پیتر جکسون یعنی « ارباب حلقه ها » شناخته می شود. موسیقی متن سه گانه « ارباب حلقه ها » نیازی به تعریف و تمجید ندارد چراکه همه سینما دوستان بارها این موسیقی های زیبا را شنیده اند و درباره اش خوانده اند اما بطور خلاصه عرض میکنم که جناب هاوارد شور برای ساخت موسیقی فیلم « ارباب حلقه ها : یاران حلقه ها » و « ارباب حلقه ها : بازگشت پادشاه » موفق به دریافت اسکار شد. فکر نمیکنم از دست دادن موسیقی فیلم « ارباب حلقه ها : بازگشت پادشاه » گناه بخشودنی باشد!

دریافت موسیقی فیلم « ارباب حلقه ها : بازگشت پادشاه »

 

453223113

25- پلنگ صورتی (Pink Panther ) : در مورد موسیقی این فیلم ( و همچنین موسیقی که بعدها در کارتون مورد استفاده قرار گرفت ) ذکر همین نکته کافی هست که موسیقی متن فیلم « پلنگ صورتی » ساخته هنری مانچینی ، سالیان سال است که در آموزشگاه های موسیقی اروپا تدریس می شود و از آن به عنوان یکی از ارزشمندترین آثاری که می توان با آن گام و ضرباهنگ را به هنرجویان موسیقی آموخت استفاده می شود. فکر نمیکنم نیاز بیشتری به معرفی این موسیقی باشد!

دریافت موسیقی فیلم « پلنگ صورتی »

 

Jack4989847

24– دزدان دریایی کاراییب (Pirates of the Caribbean ) : موسیقی متن سری فیلمهای « دزدان دریایی کاراییب » ساخته هانس زیمر افسانه ای و به خصوص، قطعه محبوب « اون یک دزد دریایی هست » را می توان از بهترین آثار ساخته شده هالیوود در بخشی موسیقی برشمرد. این موسیقی که به نوعی تبدیل به یک شناسه قدرتمند برای ارجاع دادن شنونده به فیلم « دزدان دریایی کاراییب » شده، برخلاف سیر نزولی سری فیلمهای این مجموعه ، همواره در اوج باقی ماند. در واقع اگر بخواهیم جانی دپ را از سری « دزدان دریایی کاراییب » بگیریم ، موسیقی تنها عاملی است که می توان فیلم را با آن به خاطر آورد!

دریافت موسیقی فیلم « دزدان دریایی کاراییب »

 

e32d2

23 – بر باد رفته (Gone with the Wind) : بدون شک یکی از باشکوه ترین آثار تاریخ سینما فیلم « بر باد رفته » است. فیلمی که در سال 1939 بر پرده سینماها رفت و از آن زمان تا به امروز، همواره هنگامی که سخن از برترین ها به میان می آید، نام « بر باد برفته » در ابتدای لیست مشاهده می شود! طراحی صحنه بی نظیر، بازی فوق العاده ویوین لی و کریک گیبل و کارگردانی عالی ویکتور فلمینگ ( البته اگر بخواهیم در مجموع فلمینگ را کارگردان فیلم بدانیم! ) « بر باد رفته » را تبدیل به یکی از ده اثر ماندگار سینما در تمام دوران تبدیل کرد.

اما علاوه بر موارد فوق ، باید موسیقی متن زیبای ساخته شده توسط مکس استینر را هم به نکات مثبت این فیلم اضافه کرد. موسیقی که نامزد دریافت اسکار بهترین موسیقی شد اما از دریافت آن بازماند. ساختن موسیقی در حد و اندازه های فیلم « بر باد رفته » تقریباً ناممکن بود اما مک استینر ثابت کرد که غیرممکن همیشه غیرممکن نیست!

دریافت موسیقی فیلم « بر باد رفته »

 

lawr2724

22- لارنس عربستان (Lawrence of Arabia) :ساخت موسیقی فیلم « لارنس عربستان » حقیقتاً کار سختی است! فیلمی که براساس واقعیت ساخته شده بود و تا حد امکان باید تصویری حماسی از لارنس به تصویر می کشید؛ آن هم در میان آن صحرا و شن داغ! اما موریس ژار نه تنها توانست از سد تمامی این مشکلات بگذرد، بلکه توانست اثری به شدت حماسی خلق کند که مجسمه اسکار را هم برایش به همراه داشته باشد. موریس ژار پس از « لارنس عربستان » ، 6 بار دیگر نامزد دریافت اسکار شد و 2 بار هم موفق به دریافت آن شد.

دریافت موسیقی فیلم « لارنس عربستان »

 

2rl34222

21بیست و هشت هفته بعد (Weeks Later 28) : اینکه زامبی ها در طول تاریخ سینما همیشه قشر آسیب پذیری بوده اند و هیچوقت اثری در حد و اندازه های جایگاهشان ساخته نشده شکی نیست. اما « 28 هفته بعد » یک اثر آبرومند در ژانر ” زامبی ” محسوب می شود. موسیقی متن این فیلم ( تم اصلی ) مشخصاً مهمترین ویژگی این فیلم و همان شناسه معروفی هست که مخاطب را به یاد فیلم می اندازد. اینکه شما به یاد نمی آورید که « 28 هفته بعد » چه فیلمی هست قابل درک هست، اما امکان ندارد که بتوانید موسیقی بی نهایت دلهره آور این فیلم که آدرنالین خون را به شدت بالا می برد را فراموش کنید!

این موسیقی ساخته جان مورفی هست که تابحال هالیوود ابدا او را تحویل نگرفته است. با اینحال باید بگویم که موسیقی اصلی فیلم « 28 هفته بعد » قطعاً در میان یکی از چند موسیقی دلهره آور برتر تاریخ سینما قرار میگیرد.

دریافت موسیقی فیلم « 28 هفته بعد »

 

umissin22425

20- ماموریت : غیرممکن (Mission: Impossible) : موسیقی فیلم « ماموریت غیرممکن » به اندازه ای شناخته شده هست که نیازی به توضیح درباره آن وجود نداشته باشد اما ذکر یک نکته ضروری هست و آن اینکه برخلاف باور عمومی، این موسیقی در دهه ی نود و برای فیلمی که تام کروز بازیگر نقش اصلی آن بوده ساخته نشده است بلکه قدمت این موسیقی به دهه ی 60 میلادی و سریال « ماموریت : غیرممکن » باز میگردد که از تلویزیون پخش می شد.

آهنگساز این موسیقی جاوادانه و مشهور سینما هم آهنگسازی آرژانتینی به نام لالو شیفرین است که تابحال هفت بار موفق به نامزدی اسکار شده و در حال حاضر هم سرحال و سرزنده، در حال ساخت موسیقی فیلم و سریال است.

دریافت موسیقی فیلم « ماموریت : غیرممکن »

 

قسمت دوم بزودی …

 

میثم کریمی                                                                  

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!           

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها