صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : میازاکی از سوی ژاپنی ها به وطن فروش متهم شد!

میازاکی از سوی ژاپنی ها به وطن فروش متهم شد!

میازاکی

هایائو میازاکی از بنیانگذاران استودیو جیبلی و از مشهورترین انیماتورها در سطح جهان پس از ساخت آخرین اثر خود (باد برمی‌خیزد) در کشور خودش به وطن فروشی محکوم شد. این ماجرا در حالی رخ داده است که میازاکی و جهان‌بینی‌اش وفاداری کامل به رسوم و کهن‌الگوهای ژاپن دارند!

به گزارش مووی مگ به نقل از صبا، پس از اکران انیمه «باد بر می‌خیزد» جامعه سنتی و ملی‌گرای ژاپن به شدت از «هایائو میازاکی» انتقاد کردند، حتی شرایط به گونه‌ای برای استاد ژاپنی پیش رفت که این افراد او را متهم به وطن فروشی کردند.

ملی‌گرایان ژاپنی به شدت با نگاه ضد جنگ میازاکی مخالف هستند، آن‌ها این عقیده میازاکی را که در جنگ هیچ افتخاری وجود ندارد و تمام این اتفاق‌ها در نهایت باعث نابودی ژاپن می‌شود را توهینی بزرگ به باورهای خود می‌دانند. میازاکی بارها در این انیمه از زبان هر سه مهندس ژاپنی، آلمانی و ایتالیایی می‌گوید که، آن‌ها تنها عاشق ساخت هواپیما هستند و این فرماندهان نظامی و رهبران این سه کشور هستند که از هنر و علم این افراد در مسیری غلط استفاده کردند.

همچنین این موضوع که میازاکی بارها به عقب‌ماندگی‌های ژاپن در این دوران اشاره می‌کند، یکی دیگر از دلیل های دشمنی آن‌ها با میازاکی است.

دیگر دلیلی که ناسیونالیست‌های ژاپنی میازاکی را فردی وطن‌فروش می‌دانند این است که، در این فیلم هر زمان که به احتمال وقوع جنگ اشاره می‌شود، اشاره‌ای هم به فعالیت‌های تحریک‌کننده دولت ژاپن می‌شود و به نوعی میازاکی دولت ژاپن را یکی از مقصرین اصلی وارد شدن این کشور به جنگ جهانی و فاجعه‌هایی که بر سر مردم این کشور نازل شد، می‌داند.

در این فیلم بارها به ذات جنگ‌طلب اقدامات دولت ژاپن اشاره می‌شود، در سکانسی از این فیلم گفته می‌شود: «ژاپن در چین جنگ درست کرد، در منچوری یک دولت دست نشانده درست کرد، جامعه ملل را ترک کرد، با نازی‌های یاغی هم پیمان شد، دنیا را با خودش دشمن کرد و بعد همه این‌ها را فراموش کرد. پس بعد از آلمان، ژاپن هم به هوا می‌رود.»

اما بر خلاف نظر این افراد به طور مشخص شخصیت زن داستان نمادی از ژاپن و عشق به وطن است، زنی که در حال پیش رفت است اما بیمار می‌شود و هر چقدر توان نظامی این کشور بیشتر بالا می‌رود بیماری همسر چیرو نیز افزایش پیدا می‌کند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
12 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ممد
ممد
1 سال قبل

پس ژاپن هم فراستی داره!

Alireza
Alireza
1 سال قبل

این که نقض هایی از کشورش و بیان کرده که تو تاریخ هست و همه میدونن و اینکه اینارو قبول کرده یعنی قابلیشتون رو دارن که پیشرفت کنن این به نوبه خودش یه وطن پرستی محسوب میشه!

Hhh
Hhh
1 سال قبل

مدرک بیار که راسته!

Hina
Hina
1 سال قبل

هیچ کشوری بی نقص نیست و ژاپن هم باید قبول کنه که درگیر شدن در جنگ و خسارت های سنگین ان موقع واقعا اشتباه بوده و میازاکی هم با انیمش داره نسون میده که کشور های دبگه نباید مثل ژاپن باشن و باید هوشیار تر باشن این عمل اشتباهی نداری میازاکی پدر انیمه است و هیچ اشتباهی نکرده وژن فروش کسیه که انتقاد بی منطق و اساس میکنه

امیرحسین
امیرحسین
1 سال قبل
پاسخ به  Hina

انتقاد بی منطق و اساس کردن وطن فروشی نیست.

سهیل
سهیل
1 سال قبل
پاسخ به  Hina

آره وقتی انیمه های مرتبط باهولوکاست و موعود ساخته میشه دروغ و قتل و جنگ مجازه ولی واسه اتحاد مثلث جنگ ممنوعه!!!!

فرزاد
فرزاد
1 سال قبل

عجب آدم روشنفکر و صلح طلبی…
درود بر آقای ‘میازاکی’!

کوروش
کوروش
1 سال قبل

ما هم از این افراد زیاد داریم در کشورمون نباید بهشون محل داد
میازاکی کودکی و بزرگسالی رو برای ما درست کرد که هیچکس نتونست به اون نزدیک بشه

صالح
صالح
1 سال قبل

میازاکی کبیر ، اینقدر این آدم خفنه که نولان فن کارهاشه
یه کره خاکی اونو پدر انیمه می‌دونن
وطن فروش اصلا جالب نیست بیشعورا دیزنی بخاطر میازاکی وارد ژاپن شد اعتبارتون از همونه بعد بهش تهمت میزنین ؟!

دینا
دینا
1 سال قبل

اصلا مگه میشه میازاکی رو دوست نداشت ؟ چطور میشه افتخار نکرد به این نگاه پاک و عمیق و بدون تعصب؟

Nima
Nima
1 سال قبل

باد میوزد شاهکار بود حق هم با آقای میازاکی هست. فرق نمیکنه کجا، وقتی اشتباهی هست در تاریخ کشور آدم باید بگه. این عین شجاعته نه وطن فروشی. ژاپن و آلمان بخاطر زیاده خواهی هاشون میلیون ها انسان رو کشتن و کلی هزینه غیرقابل جبران برای کشور های خودشون درست کردن. چقدر آدم غیرنظامی و بیگناه که تو بمباران های شهرهاشون بخاطر جنگی که راه انداختن از بین رفتن. همش بخاطر هوس های یه مشت سیاستمدار کثیف و بزدل که آخرسر تو زیرزمین خونشون خودکشی کردن و بعد ۷۸ سال هنوز یه عده اسکل ازشون طرفداری میکنن!

ahmad a.
احمد
1 سال قبل

والله هر چی نگاه میکنم میبینم میازاکی جز حقیقت چیز دیگه ای نگفته. ژاپن الان رو نگاه نکنین که یک کشور آروم و با فرهنگ و پیشرفته است. یه زمانی ژاپنی ها جزو متجاوزترین و بی رحم ترین ملل دنیا بودن. در طی جنگ جهانی اول و به خصوص دوم.
کارهای وحشتناکی در کره و چین انجام دادن به طوری که کره جنوبی هنوزم که هنوزه دلش صاف نمیشه با ژاپن. چین هم همینطور. در نهایت ولی در عوض چند میلیون نفری که کشته بودن، با دریافت دو بمب اتم و دویست سیصد هزار نفر پس دادن و فهمیدن که لات بازی در کوچه های خلوت هنر نیست و به پیشرفت رو آوردن. حالا هم این ناسیونالیست های خونه خراب کن و باید بزنی تو دهنشون و نزاری خیلی حرف بزنن. اینا با حرف زدن، کشورهاشون و به فنای عظمی میدن.