فیلم «فیوریوسا» (Furiosa) به کارگردانی «جرج میلر» که پیشدرآمدی برای «مکس دیوانه: جاده خشم» (Mad Max: Fury Road) است پس از نمایش در جشنواره کن ستایش منتقدین زیادی را برانگیخته است. امتیاز فیلم تا این لحظه در «راتن تومیتوز» به ۸۷ درصد و در «متاکریتیک» به ۸۹ رسیده است.
«گاردین» به این فیلم امتیاز چهار ستاره داده و مینویسد: «یک بار دیگر، سکانسهای اکشن قافلهوار بهشدت عظیم و عجیب در فیلم وجود دارد که مفهوم «تعقیب» و «نبرد خشونتآمیز» را ترکیب میکنند و به مجموعهای از رقابتهای سرسامآور پرسرعت میان موتورسواران، ۱۸-چرخها و پاراسندرهای مسلح تبدیل میکنند که همگی به یکدیگر حمله و تیراندازی میکنند در حالی که دیوانهوار در یک مسیر به پیش میتازند. خود وسایل نقلیه باعث میشود که فیلمهای «مد مکس» چنین عجیب باشد. بسیاری از فیلمها را «سورئال» مینامند، اما این وسایل نقلیه گلادیاتوری تشریفاتی در هیچستان قهوهای مایل به قرمز به راستی به اثری از «جورجو دی کیریکو» یا «مکس ارنست» به نظر میرسد.»
به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، منتقد «ایندیوایر» مینویسد: «نمیتوانید این دنیا را دوست نداشته باشید. «امپراتور فیوریوسا» با بازی «شارلیز ترون» این درس را به روش سخت یاد گرفت وقتی کامیونی پر از عروسهای گرانقدر «ایمورتان جو» را مصادره کرد و در کویر به سمت عدن مادریاش که در کودکی از آنجا ربوده شده بود به سرعت حرکت کرد.»
این منتقد اضافه میکند: «میلر به جای اینکه از استاندارد بسیار بالایی که برای خودش تعیین کرده فراتر برود – و ناکام بماند – تصمیم گرفته کاری حتی دیوانهوارتر و نتیجهبخشتر کند: او یک ساگای انتقامی سمفونیک پنج بخشی خلق کرده که چنان ممتاز و خودبسنده است که نمیتوان آن را ادامه فیلم دیگری دید، هرچند موفق میشود تأثیر «جاده خشم» را در هر چرخش عمیقتر کند.» منتقد میگوید «فیوریوسا» فیلمی انقلابی مانند «جاده خشم» نیست: «اما تصمیم میلر برای عوض کردن دنده در نهایت بزرگترین نقطه قوت پیشدرآمد اوست، حتی برای آن دسته از ما که شاید میخواستند فیلم با یک انباشته شدن ۳۰ خودروی دیگر تمام شود نه یک تصادف مختصر تمثیلی.»
منتقد «تلگراف» مینویسد: «این فیلم ممکن است نسبت به قسمت قبلی به شکل متفاوتی ساخته شده باشد، اما به روشنی توسط همان مهندسین تنظیم شده است.» او ادامه میدهد: «اما از طرف «فیوریوسا»، فیلم «مکس دیوانه» جدید که امشب در کن اکران شد، سینما در روح-خراشترین شکل ممکن خود است. گونهای فیلم است که باعث میشود حس کنید یک قرن گذشته هالیوود شاید یک انحراف بوده باشد، و ماشین به تازگی مسیر خود را یافته.»
منتقد «تایم» مینویسد: «با وجود سکانسهای اکشن بسیار بسیار زیاد، و سمفونی بدآهنگ غرش موتورسیکلتها در کویر، فیلم… به تقلایی تبدیل میشود برای اینکه قبول کنیم به ما خوش میگذرد، در حالی که شاید عملاً اینگونه نباشد.»
منتقد «اسکرین» نوشته است: «اگرچه تمرکز منحصر به فرد فیلم روی مجازات خونین به هر قیمتی باعث شده هرگونه ظرافت روایی دیده نشود، اما فیلم تجربهای هیجانانگیز است.»
«هالیوود ریپورتر» مینویسد: «آنیا تیلور-جوی حضوری تندخویانه در نقش اصلی دارد و کریس همسورث به روشنی در حال لذت بردن در نقش وارلرد بیمغز بیابان است، اما افسانهسازی ناتوان است، همانگونه که اکشن فیلم در اغلب موارد فاقد شاعرانگی بصری قسمت قبل است.»
منتقد «رولینگ استون» مینویسد: ««فیوریوسا» مرزهای زیادی را برای هیجانزده کردن شما از بین میبرد و با روشهای غیرمرسوم نقاط داستان را به هم وصل میکند. بیننده به سرنوشت این قهرمانان پسا-آخرالزمانی علاقه پیدا میکند و نگران جان آنهایی میشود که برای سرگرمی ما هرجومرج به پا میکنند.»
در خلاصه داستان فیلم آمده است: «با سقوط دنیا، فیوریوسای جوان از «مقر سبز مادران بسیار» ربوده شده و اسیر یک گروه موتورسوار به رهبری «وارلرد دمنتوس» میشود. آنها با گذر از کویر به یک «دژ» با ریاست «ایمورتان جو» برخورد میکنند. در حالی که این دو حاکم ستمگر برای فرمانروایی نبرد میکنند، فیوریوسا باید از آزمونهای بسیار جان سالم به در ببرد و راهی برای بازگشت به خانه بیابد.» دیگر بازیگران فیلم «تام برک»، «نیتان جونز»، «انگس سمپسون»، «کوادن بیلز»، «دنیل وبر» و «لاچی هیوم» خواهند بود.
«فیوریوسا» از ۲۴ مه در سینماهای آمریکا اکران خواهد شد.
امیدوارم امثال جرج میلر با ساختن این فیلم ها سینما رو نجات بدن و این منجلاب و کثافت کنونی رو از بین ببرن…واقعا سینما در حد عجیبی نزول کرده…تمامی فیلمها شدن اکشن های کودکانه یا بازسازی یا شدن عاشقانه های پر از نمادهای جامعه LGBTQ و فمینیستی که اگه بهشون کوچکترین اعتراضی بکنی و بگی چرا اینقدر دارین همه چیز رو لوث میکنین صدای نق زدنشون گوش فلک رو کر میکنه و هزار و یک برچسب میزنن