جمعه گذشته نشریه «ورایتی» ویدیویی از صحنه فیلمبرداری «مگالوپلیس» (Megalopolis) منتشر کرد که «فرانسیس فورد کاپولا» کارگردان فیلم را در حال بوسیدن یکی از بازیگران سیاهی لشکر در یک کلوب شبانه نشان میداد. این ویدیو ادعای منابع ناشناس «گاردین» را به ظاهر تأیید میکرد که کارگردان کهنهکار رفتاری «غیرحرفهای» با برخی از بازیگران داشته است.
به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، اما «ددلاین» به تازگی زن «قربانی» در ویدیوهای «انحصاری» نشریه «ورایتی» را شناسایی و با او گفتوگو کرده است. نام این زن «رینا منز» است و میگوید گزارش «ورایتی» را «تهوعآور» یافته: «[کاپولا] هیچ کاری نکرد که کسی را در صحنه معذب کند. بهشدت ناراحت هستم. غافلگیر شدم چون یک صحنه فیلمبرداری بسته بود. اینکه کسی ویدیویی از آن لحظه داشته به نظر من مسخره و بسیار غیرحرفهای است. تهوعآور است چون [کاپولا] همیشه فقط از این حرف میزد که همسرش چه زن خوبی است. همسرش بیشتر روزها در صحنه کنار ما بود. دیدن آن ویدیو و اینکه سعی کردهاند پیامی با آن منتقل کنند تهوعآور است. تهوعآور.»
منز اضافه میکند: «همهاش دروغ بود. در واقع، این من بودم که از او خواستم برقصد. من از او خواستم که برقصد، جلوی همه. به همین دلیل است که بیرون آمدن این گزارش مسخره است. او حتی چیزی گفت با این مضمون – یادآوری میکنم که بیش از یک سال گذشته و شاید نقل قول دقیق نباشد – اما او گفت: «من یک جنتلمن هستم و هیچوقت به یک بانو نه نمیگویم.» و بعد والس رقصیدیم، با موسیقی کلوب.» او چیزی نبود جز یک حرفهای، یک جنتلمن، مثل یک پدرخوانده ایتالیایی دوستداشتنی که در صحنه فیلمبرداری میچرخید. خیلی خوش گذشت. او یک انسان سخاوتمند و نجیب است.»
با این همه نشریاتی چون «ورایتی»، «گاردین» و «هالیوود ریپورتر» سعی کردهاند اعتبار کاپولا را خدشهدار کنند. «ددلاین» مینویسد: «کسی ممکن است از خود بپرسد که چرا ژورنالیستها سخت میکوشند یکی از بزرگترین فیلمسازان زنده آمریکا را لکهدار کنند، آن هم در مقطعی که او همسرش را از دست داده. برخی شاید فکر کنند که وقت خوبی است برای تقدیر از کاپولا به خاطر قمار جسورانهاش با هزینه کردن ۱۲۰ میلیون دلار از سرمایه شخصی روی «مگالوپلیس». چه فیلمش را دوست داشته باشید چه از آن بیزار باشید، در دوران بزدلی سازمانی، از کاپولا باید به خاطر تحقق بخشیدن به فیلمی که دههها به ساختن میاندیشید تقدیر شود، فیلمی که امیدوار است پیامش تا مدتها پس از مرگش ماندگار باشد. وقتی که از دنیا رفت، همه این سوداگران منفیباف با احترام از او یاد خواهند کرد. چرا برای برخورد محترمانه با او باید منتظر [مرگش] ماند؟»
یکی از تهیهکنندگان هالیوودی ناشناس در ماه مه به «ورلد آو ریل» گفته بود که این اتهامات «توطئهای» برای «نابود» کردن کاپولا و مدل فیلمسازی اوست: «این گزارش چیزی جز کمپین افترازنی از سوی استودیوهای وحشتزده نیست که از برخورد کاپولا با مدلهای فیلمسازی آنها راضی نیستند.»
«آبری پلازا» بازیگر «مگالوپلیس» در زمان اکران فیلم در کن به «ددلاین» گفته بود که کاپولا نیازی به دفاع او ندارد: «به نظر من [شایعهها] مضحک بودند. حاضرم تمام قد از فرانسیس دفاع کنم، اما او نیازی به دفاع من ندارد. به نظر من وقتی درون [نظام فیلمسازی] باشید و بدانید که واقعاً چه اتفاقاتی در حال وقوع است، تقریباً فکر میکنید: «بگذار گزارشهای خودشان را بسازند و هیاهوی بزرگی برای به پا کنند. چرا که نه؟ فیلم بیشتر جلب توجه میکند.» به نظر من در نهایت به فیلم کمک میکند.»
طرفدارای عمو کاپولا به نفعشون هست که دعا کنن این فیلم بهترین فیلم تاریخ سینما بشه و بودجهاش رو برگردونه وگرنه ولتون نمیکنم!
از بعد شکست فیلم قاتلان ماه گل و تحقیر وحشتناک عمو مارتی در شب اسکار و پایان تلخ «مارتییسم» و میخ نهایی بر تابوت «سینمای واقعیسم»، خیلی با صلح و مسالمتآمیز رفتار کردم و جز استثنای حرف های مفت ریچارد لینکلیتر به پایگاه فسیلبازان نتوپیدم ولی دیگه این یکی قابل گذشت نیست. کاپولا که به اندازه اسکورسیزی حرفی برای گفتن نداشته تو این سی چهل سال، خیلی بیشتر گنده گویی کرد این چهار-پنج سال و این فیلم هم خیلی داره تو بوق کرنا میشه پس بهتره که چیزی واقعاً در چنته داشته باشه. هشدار بنده رو جدی بگیرید!
من نه شیفته کارگردانی هستم و نه متنفر از هیچ کدومشون بخوام با حب و بغض حرف بزنم…تقریبن هر فیلمی هم میبینم…از جالوهای دهه هفتادی ایتالیا تا کارهای تارکوفسکی……حتی اسب تورین رو کامل دیدم.که هرکسی حوصله دیدنش رو نداره…ولی واقعن نمی دونم قاتلین ماه چه مشکلی داشت که نتونستم تحملش کنم….انگار نشسته بودم بغله یه پیرمرد مبتلا به اسم که مثه یه رآکتور منفجر شده نفس میکشه و آدم نفس کشیدن خودشم یادش میره….بدترین تجربه فیلم دیدن در تمام عمرم بود
اتفاقا فیلم دوست و فیلمباز واقعی باید همینجوری باشه؛ باید همه چی از فیلم هنری و روشنفکری گرفته تا پاپ کرنی ترین بلاک باستر و لوس ترین کمدی و جامپ اسکیر دار ترین فیلم ترسناک (و حتی عمدا فیلم های بد برای دونستن قدر فیلم خوب) رو ببینه!
بحث ارزش وقت و اینها هم نکنه کسی؛ آدمی که وقتش رو پای تماشای فوتبال و سایر مسابقات بی اهمیت ورزشی میذاره وقتش ارزش نداره!!
مشکل اونهایی هستن که فکر میکنن از دماغ فیل افتادن و تا میای پدرخوانده و رستگاری در شاوشنک و شوالیه تاریکی رو میذاری کنار هم برآشفته میشن و میگن که «به چه جرأتی اینکارو کردی» و فکر کردن خیلی شخصیت های خاصی هستن وقتی مثلاً به ارباب حلقه ها میگن فیلم متوسط!!!
آدم درست و حسابی مث ویلنو هم با تلماسه دو
فروش عالی رو تجربه کرد
وگرنه فیلمای قبلیش مث زندانیان.دشمن.سیکاریو. ورود . در عین عالی بودن
برای فروش چهارصد پونصدی ساخته نشده بودند
میدونی که قبولت دارم ولی اینها همش مغالطه هست. ویلنوو رو زندانیان مطرح کرد و بلید رانر و تلماسه معروف.
هیچکس وقتی اسم ویلنوو بیاد نمیگه فیلم دشمن مگه اینکه آخرت هیپستر باشه (مثل اون بنده خدایی که میگفت بهترین فیلم نولان Following هست)
سلام خوبی
منظور اینه کسی از اینجور فیلما مث زندانیان و… انتظار فروش در حد ددپول و اسپایدرمن نداره
از فیلم هوش مصنوعی و دوئل و فیبلمن اسپیلبرگ انتظار نداریم حالا اگه هم فروخت که عالیه اما از پارک ژوراسیکش از ایندیانا جونزش داریم.
از قاتلین ماه گل و مگالوپولیس و اصلاتمام فیلمای این دو نفر انتظار فروش در حد ایندیانا جونز نیست.
این همه استودیو و این همه ترس و وحشت
نشون می ده
خودشون می دونن بخاطر بعضی کارهای نامنصفانه چه راحت در خطر می افتن
البته کاپولا کار خودشو کرده .
ریسکشو کرد. و قطعا از کاپولا انتظار نمی ره سیصد میلیون بفروشه
چون فیلمای اینجور ادم ها روی فروش های اینجوری هدفگزاری نمی کنه
البته که گاهی هم می فروشه
به هر حال با مصاحبه ای که آن سیاه لشکر کرد ضربه محکمی به استودیوها خورد
فیلم با مخاطبش معنی داره مگه اینکه عمو کاپولا بخواد مثل یه فیلم عروسی بذارتش رو تاقچه واسه فک و فامیل هاش!
فیلمی که مخاطب نداشته باشه مفت نمیارزه و منظور هم موفقیت گیشه و فروش نیست الزاما. اتفاقا فیلم های کالت بعضاً به مراتب جریان ساز تر از موفقیت های گیشهای شدن.
همین انتلکت هایی که با گستاخی تمام به ماها میگن عوام بچه سال سینمای مصرفی خودشون مصرف کننده سینمای موج چپول اروپا و این چرندیات هستن! اون سینما اگر مطرح هست بخاطر همون مخاطب هاش هست که این افراد هستن که حالا یا از طریق استاد عقب افتاده کلاس نقدشون یا فروم و گروه تلگرامی و فلان مجله درپیتی و… آشنا شدن باهاش!
این ایده هم که کاپولا به کسی ضربه زده کاملاً مضحکه
من سیستم سرمایه داری رو اصلاح شدنی می بینیم خلاف سیستم کمونیستی
و این نظام جوریه که میشه جلوش محدودکننده گذاشت و انعطافش بیشتره
اما ضعف هایی داره که باعث می شه
شرکت ها جای رقابت از طریق اتهام رقیب رو حذف کنن(حالا وارد بحث اقاصادی نمی شم+الان خود خانمه اومده گفته اینا دروغن خب حرفت چیه دیگه
خانم ابری پلازا هم گفته حال بهم زنه این اتهاما.
خیلی از فیلمای برتر دنیا بهاطر مقاومت برابر استودیوها ماندگار شدند چون همش دنبال پایان خوش بودند. نمونش ایستادگی های هیچکاک و کوبریک واسکورییزی و..
موج نوی قرانسه هم با اینکه چپکی ها درش جولان دادند اما جایی که ایدئولوژیشونو بر داستان تحمیل نکردن باعث تاثیرگزاری شد
برایان دی پالما رو می شناسی؟
ایشون از بزرگان تاریخ سینماست و از تاثیرپذیرنده های موج نوی فرانسه
در رابطه با کالت هم بگم
زمانمشخص می کنه
الان چندتا فیلم رابرت اگرز و آری استر
که واقعا بااستعدادن از کالت هاست فروششون هم چندصدمیلیون دلاری نبود
بله؛ «استاد تعلیق جدید» رو که نسبتاً خوب میشناسم! چند تا از فیلم هاشو دیدم که چهارتاشون از اونجایی که مدت کمتری گذشته از زمان دیدنم میگم:
مأموریت غیرممکن ۱
اوایل فکر میکردم جزو قسمت های ضعیف سری هست ولی پارسال که به مناسبت قسمت جدید بازبینی کردم بنظرم اومد که بعد از فالاوت و Dead reckoning Part 1 بهترین فیلم سری هست و همون DRP1 هم خیلی وام دارش بود
بدل ۱۹۸۴
فیلم متوسطی بود و تجلیل (تقلید به بیان فسیلبازانی که وقتی فلانی از اسکورسیزی و امثالهم الهام میگیره میخوان با این واژه بکوبن) ضعیف از کارای هیچکاک
کری
جز بازی خوب بازیگر نقش مادر و پایان بندیش که نمادین شد حرف زیادی برای گفتن نداشت
اسکارفیس
خوب کارگردانی نشده و واسش نامزد تمشک طلایی هم شد ولی به لطف بازی آل پاچینو و روند رواییش محبوب و معروف هست و روی فرهنگ پاپ سالها تأثیر گذاشت که از سری بازی GTA گرفته تا سریال Breaking Bad میشه تأثیرش رو دید
کوکب سیاه و یکی دوتا دیگه هم دیدم که چون زمان گذشته چیز زیادی یادم نیست برای همین حرفی دربارشون نمیزنم
Dressed to kill..sisters.blow out .intouchablesچند تا از خوباشه . مخصوصا سومی و چهارمی که شاهکارن
یه چیز کلی هم بگم به این تمشک و اسکار و اینا زیاد ارزش نده اینا اولویت چندمت باشه
همین قاتلین ماه گل بهترین نمره ها رو گرفت ولی واقعا در حدش نبود
اتفاقا مهم اینه که اسکار نبرد!
وگرنه مارتی فن ها ولمون نمیکردن 😂
الان حداقل میشه گفت بهشون که از نظر شاخ ترین مرجع جوایز رسمی سینمایی، نولان لایق جایزه هست ولی عمو مارتی نیست!!! (نه که حالا مارتی خودش با نولان مشکلی داشته باشه ولی اسم نولان برای اکثر فسیلبازان کابوس به همراه میاره)