به گزارش مووی مگ به نقل از بانی فیلم ، از روزي كه اسامي كانديداهاي اسكار مشخص شد، كمتر هيجاني در خصوص كانديداي برنده در بخش فيلمنامه اقتباسي وجود داشته است. زيرا برنده آن را همه به صورت پيشاپيش مي دانند و در واقع اگر ذيل كانديداي اصلي، كانديداهاي ديگري به چشم مي خورند، فقط به دليل حفظ فضاي اصلي رقابت است. اين فيلمنامه كه همه به پيروزي اش اطمينان دارند. فيلمنامه «12 سال بردگي» نوشته جان رايدلي است.
رايدلي فيلمنامه خود را براساس رماني به همين نام به قلم سليمان نورتاپ كه در واقع زندگينامه خود اوست، نوشته است. سليمان نورتاپ يك مرد آزاد نيويوركي در سال 1841 است كه به همراه همسر و فرزندانش از زندگي خوبي برخوردار است. او براي گذراندن زندگي در كنار كارگري، گاهي اوقات نيز با نوازندگي پولي به دست مي آورد. تا اينكه دو مرد سر راهش قرار مي گيرند و به ظاهر با او ارتباطي دوستانه برقرار مي سازند، اما يك روز با خوراندن دارويي به او، وي را بيهوش ميكنند. آنها، با طرح اين ادعا كه او برده اي فراري است، وي را به يك تاجر برده مي فروشند. او نيز نورتاپ را به كيلومترها دورتر مي برد و به يك مزرعه برده داري مي فروشد فيلمنامه تمام زشتي هاي دوران برده داري را به تصوير مي كشد و نشان مي دهد نورتاپ چطور تلاش ميكند تا اينكه سرانجام پس از سپري كردن 12 سال از زندگي خود به عنوان برده، آزاد ميشود و به نيويورك باز مي گردد.
پس از 9 سال
به جز «12 سال بردگي» كه احتمالاً جايزه بهترين فيلم را هم از آن خود خواهد كرد، 4 فيلم ديگر هم به دليل فيلمنامه هاي اقتباسي خود، كانديداي دريافت جايزه اسكار شده اند. يكي از اين فيلمنامه ها فيلمنامه «پيش از نيمه شب» نوشته جولي دلپي، ريچارد لينك لتر و اتان هاوك است كه براساس رمان «كاراكترها» اثر ريچارد لينك لتر و كيم كرايزان نوشته شده است. اين فيلمنامه در واقع قسمت سوم فيلمنامه هاي «قبل از طلوع» و «قبل از غروب» در اولين داستان 2 كاراكتر اصلي قصه با يكديگر آشنا مي شدند. در دومين داستان ازدواج ميكردند و داستان سوم نيز كه همين فيلمنامه «پيش از نيمه شب» باشد، اين دو كاراكتر را مي بينيم كه در سال هايي كه نديديمشان، صاحب دو دختر بچه زيبا شده اند و پس از 9 سال زندگي مشترك در تلاش هستند تعادلي بين كار و زندگي خو برقرار سازند. ويژگي بارز اين داستان كه طوري نوشته شده است كه هر مخاطبي با آن ارتباط برقرار ميكند و داستان آن را داستان زندگي خودش مي داند.
برهه اي از زندگي
«كاپيتان فيليپس» نوشته بيلي ري از ديگر كانديداهاي بهترين فيلمنامه اقتباسي است. اين فيلمنامه نيز كه در واقع بيان برهه اي از زندگي كاپيتان ريچارد فيليپس است، از كتاب «وظيفه كاپيتان: دزدان دريايي سومالي»، «نيروي دريايي و روزهاي خطرناك در دريا» نوشته كاپيتان ريچارد فيليپس اقتباس شده است. داستان اختصاص به ماجراي اين كاپيتان دارد كه كشتي او توسط دزدان دريايي سومالي ربوده ميشود و خود آنها نيز مدتها اسير دست اين دزدان مي شوند. داستان فيلم جذاب است اما از آنجا كه به جز كاراكتر محوري بقيه كاراكترها كليشه اي به نظر مي رسند، فيلمنامه نمي توانست شانسي براي برنده شدن داشته باشد.
كيلومترها دورتر
«فيلومنا» را نيز استيو كوگان و جف پاپ با اقتباس از كتاب «بچه گمشده فيلومنالي» اثر مارتين سيكسميت نوشته اند. اين فيلمنامه نيز در واقع بيانگر داستان زندكي فيلومنا لي و فرزندش مارتين سكسميت است. مارتين پس از اينكه شغل خود را به عنوان يكي از مشاوران حزب كارگر از دست مي دهد. تلاش ميكند كتابي درباره تاريخ روسيه بنويسد. كيلومترها دورتر از آمريكا، در ايرلند نيز زني 80 ساله را مي بينيم كه در جست و جوي پسرش است. در دهه 80 راهبه اي ب زور پسر فيلومنا را از او گرفته و به خانواده اي كه صاحب فرزند نمي شدند، داده است و حالا او هم به دنبال شكايت از آن راهبه است و هم مي خواهد پسرش را پيدا كند، اما زماني موفق به اين كار ميشود كه پسرش كه همان مارتين است، به دليل بيماري در گذشته است. اين فيلمنامه اگر «12 سال بردگي» نبود، مي توانست برنده اسكار شود.
دلال وال استريتي
آخرين فيلمنامه در بخش اسكار فيلمنامه اقتباسي نيز به «گرگ وال استريت» اختصاص دارد. اين فيلمنامه را كه مارتين اسكورسيزي كارگرداني كرده است، ترنس وينتر با اقتباس از كتابي به همين نام اثر جوردن بلفورت نوشته است. اين فيلمنامه نيز در واقع زندگينامه جوردن بلفورت دلال وال استريت است كه از هيچ به همه چيز مي رسد. او در اواخر دهه 1980 وارد وال استريت ميشود و هر چند در ابتدا به دليل بي تجربگي شكست مي خورد اما در كمتر از يك دهه تبديل به يكي از معروفترين و بزرگترين دلالان وال استريت ميشود، اما در همين حين ناگهان به ثروت بي حد و حصر رسيدن، او را دچار فسادهاي ناشي از ثروت زياد ميكند. ضمن آنكه طمع بيشتر او را وادار ميكند، دست به خلاف هاي اقتصادي و مالي بزند. همين تبديل به پاشنه آشيل او ميشود تا گرفتار شود و به زندان بيفتد.
اين فيلمنامه نيز اگر موفق شد. تبديل به فيلمي مطرح شود، به دليل آن بوده كه در دستان تواناي اسكورسيزي بزرگ قرار گرفته است و گرنه خود فيلمنامه چيز زيادي ندارد.