برایان سینگر کارگردان مطرح سینما که ساخت قسمتهایی از فیلمهای پر شمار کمیک استریپی «مردان ایکس» در کارنامه وی مشاهده میشود، در پروژه جدیدش به ساخت فیلمی سینمایی از روی کتاب علمی ـ تخیلی «ماه، یک زن سرسخت است» به قلم رابرت هاین لاین مبادرت خواهد کرد. سینگر این فیلم را برای فاکس قرن بیستم خواهد ساخت که همان استودیوی تولید کننده سری آثار «مردان ایکس» است. رمان مذکور به سال 1966 عرضه شد و برخی آن را از بهترین آثار علمی ـ تخیلی دنیای ادبیات در قرن گذشته توصیف میکنند.
به گزارش مووی مگ به نقل از بانی فیلم، این رمان درباره قمری است که مدتها به اراده کره زمین و حاکمان آن میزیسته اما حالا سر به شورش برداشته و با طراحی یک ابر کامپیوتر تازه اختراع شده به نام مایک میخواهد به طور مستقل حرکت کند و در اسارت هیچ کره دیگری هم نباشد. هالیوود سالها کوشیده بود از روی این قصه فیلمی بسازد و یکی از آن موارد به کمپانی دریم وورکز استیون اسپیلبرگ مربوط میشد اما هر بار آن تلاشها بیثمر مانده بود. سینگر برای ساختن این فیلم دشوار بر سناریویی تکیه خواهد کرد که آن را مارک گوگنهایم نویسنده فیلمنامه «فانوس سبز» یکی از فیلمهای کمیک استریپی روی کاغذ برده است.
هاین لاین با فاصلهای اندک با ارتورس کلارک و ایزاک آسیموف از بهترین نویسندگان گونه علمی ـ تخیلی در دنیای ادبیات به شمار میآید ولی اغلب فیلمهای ساخته شده از روی کتابهای او آثار قابل توجهی از آب در نیامدهاند.
شاید موفقترین ورسیون سینمایی از روی داستانهای او فیلم «سربازان سفینه فضایی» کار سال 1997 پل ور هوون هانری باشد اما در آن مورد نیز ورهوون در متن داستان وی دست برد و دنیایی را به تصویر کشید که در آن فاشیستهای مدرن بر آینده جهان حاکم شده و هم انسانها را شکار میکنند و هم موجودات چهار پایی را که در جهان کنونی نظایر آنها یافت نمیشود. هاین لاین در سال 1988 در 80 سالگی چشم از جهان فرو بست و در نتیجه اقتباس ورهوون از روی داستانش را ندید و اگر میدید، چه بسا اصلا خوشش نمیآمد. سینگر پس از بازگشت به دنیای «مردان ایکس» در سال پیش فیلم تازهای از این مجموعه به نام «روزهای سپری شده آینده» را ساخت که در سطح جهان 748 میلیون دلار فروخت.
برای سینگر که با ساختن فیلم پلیسی ـ جنایی «مظنونهای همیشگی» به سال 1995 مشهور شد و سپس به ژانرهای دیگر هم سری زد و بختش را در ساینس فیکشنها هم آزمود پروژه تبدیل کردن کتاب هاین لاین به یک فیلم سینمایی فقط یک وقفه در ساخت ورسیون تازهای از «X-Men» به حساب میآید زیرا در ارتباط با این سری فیلمها که تعدادشان به عدد 8 رسیده، ساخت دو فیلم تازه تصویب شده و مراحل «پیش تولید» هر دو نیز سپری گشته است که یکی از آنها در ارتباط با کاراکتر وولورین است که رلاش را در این سری کارها هیوجکمن استرالیایی ایفا کرده است.
سینگر از منظر استودیوی سازنده فیلمهای مردان ایکس نیز بهترین مجری و تصویرگر برای این سری فیلمها بوده و بعد از آخرین مرتبه جدایی او از این پروژهها سران استودیو بیش از پیش احساس کردند که سینگر صاحب ویژگیهایی است که در جانشینان او نظایر آن یافت نشده است.
کار سینگر از آن جهت بیشتر نظرها را جلب میکند که او در ابتدا گزینه غیر متعارف و نامناسبی برای فیلمهای کمیک استریپی و فانتزی به شمار میآمد و وقتی گفته شد وی برای کارگردانی فیلمهای اولیه «مردان ایکس» انتخاب شده، آنهایی که کارهای جدیتر و دراماتیک قبلی او را در ذهن داشتند، ابراز تعجب کردند ولی کار قوی و موفقیت آمیز او به گونهای بود که غیبت وی در دو سه فیلم از این مجموعه همان طور که پیشتر آمد، صدای عدهای را در آورد و معلوم شد او از کارگردانان چند ژانری و مردان چند منظوره در دنیای سینما است.
این البته مشابه چیزی است که برای سم رایمی کارگردان سه قسمت اول «اسپایدرمن» هم روی داد و زمانی که وی برای اداره این پروژهها انتخاب شد، خیلیها گفتند فقدان پیشینه او در این زمینهها میتواند خسران ساز باشد اما قضیه برعکس شد و تریلوژی اولیه «مرد عنکبوتی» اگر از فیلمهای دو گانه بعدی که بدون رایمی ساخته شد، بهتر نبوده باشد، بدتر هم نیست.