عرب نیا در هفت

arab-nia
توجه به فروش بیشتر، ابتذال را بر جامعه حاکم کرده است

فریبرز عرب نیا آخرین بخش از صحبت های خود را در مورد برخی جریان های موجود بین بازیگران که سبب عدم ماندگاری بازیگران می شود، در برنامه شب گذشته “هفت” بیان کرد

.

به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، وی که به ندرت حاضر به مصاحبه به ویژه در برنامه های تلویزیونی می شود در صحبت های دو هفته گذشته خود با دیدی آسیب شناسی برخی مسائل موجود در سینما را بررسی کرده بود و به قول برخی با شجاعت مسائلی را بازگو کرده بود.

عرب نیا در ابتدای صحبت های خود در مورد بازتاب های حرف های گذشته خود گفت: حسن مطرح شدن این مسائل این بود که تجربه کردیم می شود در مورد این گونه مسائل صحبت کرد و به ورطه های ناخوشایند نغلتید.

وی سه نکته را به عنوان مقدمه مطرح کرد و افزود: دوستی که از قامت کوتاهی برخوردار بود از من گله کرد که چندین بار از واژه کوتوله استفاده کرده ام و من توضیح دادم که منظور من کوتوله های فکری بوده که از این پس به پیشنهاد ایشان از واژه کوته فکر استفاده می کنم.

عرب نیا با بیان اینکه در صحبت های پیشین از آن جا که من رسم جوان مردی نمی دانستم که از کسی اسم ببرم سعی کردم به هیچ کس اشاره نکنم تصریح کرد: من نظرم نسبت به هیچ شخص خاصی نیست در مورد جریاناتی است که برخی از دوستان در این جریانات قربانی شده اند. در صحبت های گذشته به کسی اشاره کردم که با گرفتن پول از مردم آن ها را وارد عرصه بازیگری می کند همه ما می دانیم تهیه کنندگانی در سینما هستند که این کار را می کنند و این جریان بسیار خطرناک شده است.

وی با اشاره به صحبت های یکی از همکارانش در برخی رسانه ها گفت: یکی از همکاران من در یکی از رسانه هایی که بارها تاکید کرده ایم غیر شرافتمندانه عمل می کنند حرف هایی را خطاب به من زده بود که بیشتر حتاکی بود من به این شخص گله ای ندارم و با وجود اینکه در حداقل پنج مورد از صحبت ها قابل پیگیری قانونی است اما من به صراحت اعلام می کنم دعوا به هیچ وجه بین ما بازیگران نیست و من نه تنها اسم نبردم بارها اعلام کردم من از جریاناتی صحبت می کنم که جلوی ماندگاری بازیگران را می گیرند.

عرب نیا ادامه داد: به نظر من تمام هتاکی های این همکار قابل بخشش است به جز یک مورد که در آن از آقای خلیل بابا با تحقیر نام برده شد به نظر من ایشان در سرگرم سازی فرهنگی کار بزرگی در این مملکت انجام داده اند و برای اولین بار سیرکی را به ایران آوردند. اما متاسفانه ما سال هاست که از کسی سپاسگذاری نمی کنیم من از طرف جامعه بازیگری از ایشان پوزش می خواهم.

عرب نیا در ادامه به بخشی از نامه که به خانواده وی توهین شده بوده اشاره کرد و عنوان کرد: اگر پیگیری نکردم به این خاطر بوده که جامعه سینمایی آبرویش نرود اما از این به بعد هر یک از همکاران و مطبوعات به من و خانواده ام اهانت کنند من از طریق قوانین جمهوری اسلامی با تمام قدرت این موضوع را پیگیری می کنم.

وی با اشاره به اینکه بحث از چرایی ماندگار نشدن بازیگران شروع شد گفت: همکاران سینمایی، مردم، مطبوعات و بازیگران وظایفی دارند که تا این وظایف را انجام ندهند سینمای ما امکان ماندگاری نمی یابد. مهم این است که ما وارد جریان اغتشاشی که وجود دارد نشویم و اگر در این جریان هستیم از آن خارج شویم.

این بازیگر با بیان اینکه نباید در بازاری که ریا، تزویر، دروغ، سطحی گرایی و عوام فریبی موج می زند نباید خریدار متاع آن بود تصریح کرد: وقتی برخی مطبوعات از ساعت ها صحبت تنها به برخی می پردازند که بحثی وجود داشته وقتی با شروع برنامه هایی که در آن سنت شکنی و بی پرده سخن گویی می شد وقتی این مساله را مطرح کردند که وای به حال سینمایی که آدم هایش چنین افرادی هستند.

وی تاکید کرد: جامعه بازیگری در کل جامعه ای بسیار آبرومند و برای فرهنگ کشور بااهمیت است. خوب است که از این به بعد مردم دقت کنند که چه کسی با تزویر برخورد می کند من به کسی کاری ندارم مطبوعات این چنینی در حال ایجاد بازاری هستند که در آن اصل تنها تیراژ است و توجه نمی کنند که چه چیزهایی از جمله اخلاق را فدا می کنند.

عرب نیا ادامه داد: چه کسی این قبح را که وای به حال جامعه ای که سینمایش این است را ریخت و آیا نیازی به ریختن این قبح بود و آیا این جریان از سینما شروع می شود؟ این رویه به اینجا می رسد که به جای نقد، هتاکی و تهمت پراکنی و متاسفانه نفرت انگیزی باب می شود. چند نفر از کسانی که به نقدی دعوت می شوند راضی هستند و یا با احترام با آن ها برخورد می شود. اگر این بازار از این به بعد توسط هر یک از ما دامن زده شود به تعداد تمام آدم هایی که گرفتار این جریان می شوند متهم هستیم.

به گفته وی مساله که امروزه با آن مواجه هستیم نشر منکر است. ما وقتی به عنوان مسوولان به تهیه کنندگانی که پرونده های باز حقوقی دارند و حقوق خیلی ها را مخدوش کرده اند اجازه فعالیت می دهیم چشم به منکر بسته ایم. امام راحل بارها می گفتند بسیاری از بزرگان هم بر این باور هستند که همه چیز از فرد شروع می شود. کیومرث ملک مطیعی وقتی فوت کرد 11 میلیون تومان از تهیه کنندگانی که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند طلبکار بود و ما چشممان را بستیم. ما کرامت انسان ها و میلشان به یک بازی جوانمردانه را در آن ها می کشیم.

عرب نیا با این اعتقاد که این جریان کم کم همه را دربرمی گیرد گفت: بازیگر به هر وسیله ای نباید مشهور شود و قرارداد ببندد و کنار همه این ها باید متوجه باشیم جریان مغشوشی وجود دارد که برخی از آن نفع می برند. هنوز افرادی هستند که کارهایی انجام می دهند که ارزش ماندگاری دارد.

وی با ذکر این مطلب که تک تک ما در حفظ کیفیت و استاندارد کاری که انجام می دهیم مهم هستیم، تاکید کرد: ما روزگاری در دهه 60 و 70 انواع و اقسام ژانرهای فیلم را در کشور داشتیم چندین کارگردان با نگاه های مختلف، بازیگران با سبک های متنوع کار می کردند و بازار پررونقی وجود داشت که اگر در آن 70 اثر تولید می شد حداقل 10 الی 15 اثر آثار شاخص و 20 تا 25 آثاری سالم و پنج تا 10 تا آثار ضعیفی بودند.

وی ادامه داد: ما الان در کشورمان حداقل از کارگردان های بین 60 تا 70 سال پنج کارگردان قدر داریم همچنین در گروه سنی 50 تا 60 سال هشت تا ده تا کارگردان برجسته و در 40 تا 50 سال هفت الی هشت کارگردان بارز و از فیلمسازان جوان حداقل 15 کارگردان برتر داریم مجموع این افراد بیش از 25 نفر می شوند. ما این توان را داریم که با معیارهای جمهوری اسلامی در سال 25 فیلم برتر تولید کنیم در این شرایط آیا بازیگر احتمال ماندگاری بیشتری دارد یا در شرایط گذشته؟

عرب نیا متذکر شد: در جامعه ما طیف هایی از تهیه کنندگان، پخش کننده ها، گروهی از پخش کننده ها و سینمادارهای خصوصی یا دولتی وجود دارد، این طیف ها زنجیره قدرتی دارند که اجازه نه گفتن به آثار سخیف را به عوامل خود نمی دهند. وقتی در بازار بازیگری با ساخت حدود 70 فیلم باز هم عده زیادی از همکاران سینمایی بیکار می مانند چطور جمع زیادی از افراد غیرحرفه ای به این عرصه وارد می شوند.

وی با اشاره به چنبره قدرتی که وجود دارد گفت: تا وقتی که نهادهای سینمایی انحصاری عمل کنند ما سینمای ماندگار نخواهیم داشت. چطور از بازیگر توقع ماندگاری داریم در صورتی که اتحادیه تهیه کنندگان و توزیع قوانینی را برای نجات سینما به تازگی وضع می کنند که به هیچ کدام از عوامل سینما بدون کارت حرفه ای حق ورود به جرگه سینما را ندارند به جز بازیگران.

به گفته وی درصد زیادی از بازیگران حرفه ای در حال حاضر بیکار هستند هرچند خدا پشتیبان کسی است که پشتکار داشته باشد و تنها در صورت حضور جوانان می شود می توان رقابت ایجاد کرد.

عرب نیا با تاکید فراوان به توجه همگانی به کیفیت از سوی هر شخص بیان کرد: وقتی بالاترین مقام فرهنگی کشور از انقلاب در کارها صحبت می کند و باید همه چیز عوض شود. اگر وقتی قوانین وضع می شود نگاه نکنیم چه عواقبی خواهد داشت همه چیز به هم می ریزد.

عرب نیا در مورد شیوه حضور جوانان در عرصه سینما خاطر نشان کرد: ورود بازیگر جدید باید با حفظ ضوابط و کیفیات تخصصی و حرفه ای باشد و باعث از بین رفتن امنیت شغلی دیگران نشود. با توجه به اینکه تهیه کننده به بازیگران دستمزد بازیگر حرفه ای را نمی دهد می توان مابقی هزینه را به انجمن بازیگران برای آموزش بازیگری و بیمه بیکاری بازیگران دیگر بدهیم.

وی افزود: مطبوعات ما متوجه ضربه ای که به جامعه می زنند نیستند. ما به تربیت همگانی بی تفاوت می شویم و فکر می کنیم سلیقه ما بر فرهنگ عمومی ارجح است. جریاناتی به خاطر فروش بیشتر ابتذال را به جامعه حاکم کرده اند و متاسفانه همه عوامل مجبور به پیوستن به این جریان می شوند.

این بازیگر در ادامه تاکید کرد: بازیگران ما نباید به هر قیمت به مشهور شدن فکر کنند و بازی کنند و روی بازی خودشان دقت بیشتری داشته باشند. بازیگران باید در عرصه ساخت و تولید و همه جا مشارکت صد در صدی داشته باشد. ما هنرمند هستیم و نمی توانیم به کیفیت و استاندارد کارمان بی تفاوت باشیم.

وی در پایان پیشنهاد کرد: من با توجه به صحبت استاد شریعتی و خیلی از بزرگان قضاوت مردم برایم مهم نیست سرنوشت آن ها است که برای من اهمیت دارد. این به عنوان الگویی است که بازیگران می توانند ماندگار شوند. هیچ چیز مهم تر از کیفیت کار نیست

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها