چند هفتهای از آغاز پخش فصل جدید برنامه «خندوانه» میگذرد، برنامهای که در آغاز این فصل با حواشی زیادی همراه شد.
به گزارش مووی مگ به نقل از صبح نو، ایده اولیه ساخت «خندوانه» توسط آقای «رامبد جوان» در سال83 به شبکه دو ارائه شده بود که ظاهراً به دلایل مالی به مرحله ساخت نرسید. پس از آن و با گذشت حدود 10 سال و با شروع به کار شبکه تخصصی نسیم، رامبد جوان این بار با تجربهای بیشتر و اتاق فکری قوی طرح خندوانه را در این شبکه عملیاتی کرد. فصل اول این برنامه با آیتمهایی شاد و تجربههایی جدید در زمینه برنامهسازی در این ژانر، توانست قدم نخست خود را با قدرت بردارد و در فصل بعد، در کنار رامبد جوان و نیما شعباننژاد، شخصیت عروسکی «جنابخان» هم بهصورت ثابت به برنامه اضافه شد.
فصلهای موفق
با پخش دو فصل از خندوانه، این برنامه به شهرت و محبوبیت فوقالعادهای بین مخاطبان رسید، به گونهای که برخی این برنامه را پربینندهترین برنامه رسانه ملی معرفی میکردند؛ برنامهای که با ترکیب آیتمهای شاد، موسیقیهای متنوع و حضور متفاوت چهرهها توانست میلیونها ایرانی را پای شبکه نسیم بنشاند؛ اما فصل سوم این برنامه با تفاوتهای زیادی نسبت به قبل همراه شد؛ استودیوی بزرگتر و تماشاچیان بیشتر که کار برنامهسازان خندوانه را دشوار میکرد، زیرا هم به لحاظ فنی و هم هنری کار سختتری داشتند؛ رامبد جوان در طول برنامه و برای پوشش دادن کل فضای استودیو و عدم تمرکز بر یک بخش خاص مجبور بود تحرک زیادی داشته باشد که همین امر گاهی باعث به نفس افتادن او میشد؛ «لباهنگ» از جمله ایدههای سازندگان این برنامه برای ارتقای کیفی این فصل از برنامه بود که چندان موفق نبود ولی حضور جذاب جنابخان و همچنین استندآپ کمدی هنرمندانی چون آقای «مهران غفوریان» باز هم باعث درخشش خندوانه شد.
اعجوبهای بهنام محمد بحرانی
شخصیت عروسکی جنابخان که قبلاً در مجموعه «کوچه مروارید» معرفی شده بود، اینبار با حضور در برنامه خندوانه و با استفاده از هنر کمنظیر آقای «محمد بحرانی» صدا پیشه این عروسک، به مرور بهعنوان یک عروسک بسیار محبوب بین مخاطبان معرفی شد و به راحتی میتوان این عروسک را در کنار عروسک «کلاه قرمزی» مشهورترین و محبوبترین شخصیت عروسکی ایرانی قلمداد کرد.
«محمد بحرانی» که در مجموعه کلاهقرمزی هم صداپیشگی میکند، با استفاده از هنر صدا سازی و آواز و همچنین ذهن طناز خود، جنابخان را به اوج محبوبیت بین مخاطبان رساند، به شکلی که برخی معتقد بودند چهره اول خندوانه دیگر
رامبد جوان نیست و این عروسک بیشتر بار برنامه را به دوش میکشد.
فصل چهارم
مهمترین حاشیه تولید فصل چهارم خندوانه، اخبار مربوط به احتمال نبود جنابخان در این برنامه بود؛ حاشیهای که با مصاحبههای مالک عروسک جنابخان و برخی دیگر از عوامل این برنامهها شروع شد و دعوای اصلی بر سر مسائل مالی و سهمخواهی مالک این عروسک از درآمد حاصل از حضور اسپانسرها بود.
دعوایی که با انتشار برخی اسناد مالی مربوط به قرارداد اسپانسر با این برنامه و مبالغ قابل توجه آن، این بحث وارد مرحله جدیدی شد؛ نهایتاً جنابخان دراین فصل حضور نیافت و اعتراضهای زیادی به تصمیم مالک این عروسک وارد شد، هرچند به لحاظ قانونی کاملاً حق با این مالک بود.
پس از شروع فصل جدید، همانطور که از قبل اعلام شده بود، استودیوی جدیدی برای برنامه درنظر گرفته شده بود، محلی که فضای کمتری از قبل داشت و تماشاچیان کمتری هم حضور داشتند؛ این استودیو برخلاف دفعات قبل که حالتی نیمدایره داشت، دارای فضایی عمودی و شبیه به سالنهای فشنشو داشت، همین فضای نسبتاً کم باعث سختی کار تصویربرداران و همچنین سوییچ آزاردهنده تصاویر میشد.
برخی معتقد بودند که شروع کمفروغ خندوانه، به مرور و با روی ریل قرار گرفتن آن به رونق دوباره آن منجر خواهد شد اما با گذشت چند هفته اوضاع به آن شکل که باید پیش نرفته است. نه از آیتمهای ویژه خبری است و نه ایده جدیدی به روال فصلهای قبلی، رامبد جوان با مهمانان برنامه گفتوگو میکند و در کنار آن مسابقه دارت هم برگزار میکند؛ نیما شعباننژاد در آیتم نمایشی کوتاهی با همان شخصیتهای قبلی حضور مییابد و تقریباً اتفاق خاص دیگری در برنامه رخ نمیدهد.
تمام این شرایط ثابت میکند که تیم سازنده این برنامه برای خندوانه بدون حضور جنابخان برنامه ویژهای نداشتهاند و این روزها مجبورند که با حضور هنرمندانی چون آقای «مهران غفوریان» و استندآپ کمدیهای او خنده را به برنامه بازگردانند؛ شاید همین اوضاع نابسامان باعث شد که اخیراً رامبد جوان در اظهارنظری اعلام کرد، بهدلیل حضور در خندوانه به کارهای دیگرش نمیرسد و به همین خاطر این فصل آخر این برنامه خواهد بود؛ اظهار نظری که پس از شهرت دوچندان و درآمد مالی قابل توجه او از کنار این برنامه گفته شده است، انگار «فرید جینگلبرد» سریال «خانه سبز» هرچه از خندوانه میخواسته بهدست آورده و دیگر دغدغهای برای آن ندارد.
هویت خندوانه از رامبد جوان است
آقای خسرو نقیبی منتقد سینما و تلویزیون به صبحنو گفت: به هرحال خندوانه در درازمدت نیاز به تداوم دارد، اینکه مدیوم موفقی را بتوانیم حفظ کنیم هنر است و رامبد جوان در این چند سال درباره خندوانه موفق بوده است. این منتقد ادامه داد: به نظر من اشتباه اصلی از فصل قبل بود که خندوانه فراتر از یک شوی شبانه شد و انتظارها را بالا برد؛ ایجاد ابعاد بزرگ به لحاظ کمی و کیفی در این برنامه اشتباه بود و هم اکنون انتظارات و توقعات فزاینده مخاطبان خروجی همان اقدام نادرست است؛ هرچند همچنان این برنامه با اینکه جنابخان از آن حذف شد، برخلاف بسیاری از پیشبینیها موفق از آب درآمده است.
نقیبی درباره تغییرات برنامه گفت: مخاطبان میلیونی فعلی بهخاطر مدیوم اولیه خندوانه بیننده آن شدهاند؛ خندوانه مثل یک برند شده است که ممکن است مقاطعی هم خیلی موفق نباشد، حتی یکی سریال موفق هم ممکن است در برخی از فصلهای خود در اوج نباشد. به نظر من لزوماً نیازی به جایگزین یافتن برای امتیازات قبلی یک برنامه نیست، زیرا این برنامه یک چیز اضافهای داشته که امروز ندارد و کلیت برنامه همان است. خسرو نقیبی درباره شهرت خندوانه برای رامبد جوان در اظهار نظر قابل تاملی افزود: رامبد جوان قبل از تولید خندوانه هم مشهور بود و با حضور در این برنامه چیزی به میزان شهرتش اضافه نشد و هیچ منافع شخصی برای او بهدست نیامده است و اگر فردا برنامه دیگری تولید کند بازهم به همین میزان موفق خواهد بود. اصولاً برنامههایی مثل خندوانه و دورهمی شهرت و هویت خود را از امثال رامبد جوان و مهران مدیری بهدست میآورند، نه اینکه آن برنامهها به این هنرمندان هویت بدهند. برنامههای مشابهی در دیگر کشورها هم وجود دارند به عقیده من این سبک از برنامهسازی میتواند ادامهدار باشد.