عبدالله اسکندری چهره پرداز شناخته شده سینمای ایران اخیرا به عنوان تهیه کننده هم در کنار تیم تولید آثار سینمایی یا تلویزیونی قرار می گیرد. اولین فیلم پیمان قاسم خانی با تهیه کنندگی او و محسن چگینی این روزها روی پرده رفته و در «شهرزاد 2» هم که قرار است تا آخر بهار 96 توزیع شود نام او را به جز چهره پردازی به عنوان یکی از تهیه کنندگان می بینیم.
به گزارش مووی مگ به نقل از آی سینما، این چهره پرداز قدیمی در گفت و گو با آی سینما درباره این اتفاق و ظرافت های گریم در آثار تاریخی و اجتماعی صحبت کرده است.
– در آثار اجتماعی و تاریخی نقش گریم بسیار مهم است و می توان گفت بسیاری از نقش های تاریخی با گریم های شما ماندگار شده اند، در واقع شما بازیگر را خوشبخت می کنید.
– در سریال «امیر کبیر» به کارگردانی علی حاتمی اتفاق جالبی افتاد، جمشید مشایخی در 37-8 سالگی نقش ناصرالدین شاه 17 ساله را بازی می کرد. بعد از انقلاب که ما خواستیم دوباره این سریال را بسازیم، برای نقش ناصرالدین شاه سعید راد را درست کردم، کسانی که در کاخ بودند و عکس های ناصرالدین شاه را زیاد دیده بودند، می گفتند این شبیه ترین فرد به جوانی های ناصرالدین شاه است، اما وقتی پخش شد همه دوست داشتند که جمشید مشایخی در نقش ناصرالدین شاه گریم می شد. اولین کسی که نقشی را بازی می کند ماندگار می شود و اگر خوب باشد دیگر خیلی می ماند. فرق سریال تاریخی و اجتماعی معمولا در همین است.
– فیلم ها و سریال های اجتماعی چه سختی هایی برای گریمور دارند؟
– اجتماعی سواد و تجربه بیشتری می خواهد. در تاریخی شما می توانید با ریش و سبیل گذاشتن، موی بلند و کمی تغییر دادن ابرو تغییرات فاحشی در صورت ایجاد کنید اما در اجتماعی که به روز نزدیک تر است این کار بسیار سخت است. فرض کنید به شما می گویند که این آدم بخیل و خسیس و… است، یک خصلت هایی را باید در صورت آن آدم بیاورید که باید پرسید چه علامتی دارد؟ نمی توان به سادگی گفت که یک آدم کنس، مثبت، منفی، خوش اخلاق، بداخلاق، مهربان چه مشخصاتی در صورتش دارد. خیلی پیدا کردن این مشخصات سخت است. به شما می گویند می خواهم این آقا یک مکانیک باشد یا یک مهندس باشد، در حالی که بعضی صورت ها اصلا نمی پذیرد که مهندس باشد یا مثلا صورت هایی هست که متعلق به جنوب شهر است یا ما جنوب شهری می بینیم. شما هر کاری بکنید می بینید نمی شود این صورت را درست کرد، چون این تغییرات بسیار ظریف است و خیلی باید تجربه کرده باشید و در جامعه دیده باشید. چهره پرداز نمی تواند کتاب بخواند که مثلا در کتاب نوشته باشد برای مهربان نشان دادن یک چهره باید چه کرد. اگر هم نوشته شده باشد شما روی هر صورتی نمی توانید این ها را پیاده کنید. کاغذ نیست که بتوانید این کارها را روی آن انجام دهید. یک صورت است با مشخصات خاص خودش، حالا شما باید خصوصیات خاص این صورت را از آن بگیرید و خصوصیات دیگری را که در قصه وجود دارد در آن بیاورید. پس این کمی مشکل تر است از این که شما برای یک صورت ریش و سبیل اضافه کنید و ابروها را پر پشت و موها را بلند کنید.
– در مورد تهیه کنندگی گفتید هرجا احساس کنید مفید واقع می شوید حرکت می کنید و خودتان را نگه نمی دارید و تجربه می کنید. ویژگی فیلم «خوب بد جلف» پیمان قاسم خانی چه بود که شما پذیرفتید بخشی از نقش اجرایی کار را به عهده داشته باشید و درباره «شهرزاد 2» هم که حاشیه های بسیاری دارد همین سوال را داریم، مخاطب ها قطعا این دو اثر را دنبال خواهند کرد. ویژگی آن ها چه بود که پذیرفتید در کنار تیم تولیدشان حضور داشته باشید؟
– پیمان آدمی دوست داشتنی ای است. نوشته هایش هم که می دانید نوشته های خوبی است، مفرح است و یک جوری تماشاچی را راضی می کند و مخاطبان دوستش دارند. این است که وقتی قصه را خواندم دوست داشتم و خوشم آمد و با آقای چگینی تهیه کنندگی را بر عهده گرفتیم. من تنها تهیه کننده نبودم، در واقع آقای چگینی تهیه کننده اصلی بودند و من هم به عنوان یک دستیار کنار ایشان کار کردم و کاری که از دستم بر می آمد را انجام دادم. درباره «شهرزاد» هم از قبل صحبتش بود. چون در ابتدا قرار بود چهره پردازی «شهرزاد» را به عهده داشته باشم که چون سفر بودم نتوانستم و آقای ملکان به این سریال رفت و چهره پردازی را انجام داد که خیلی هم کار خوبی شد، در اجرا هم که دیدیم. خیلی کم می شود با سریال همه مردم را راضی کرد، به خصوص این که مردم بروند پول بدهند و بخرند. این است که هم گریم و هم اجرا به نظر من بسیار خوب بود. در بخش دوم ایشان نتوانست بیاید، به علت این که حضور در یکی دو فیلم را پذیرفته بود و وقتی از من خواستند بروم با ایشان صحبت کردم و ایشان هم دلایل خودشان را گفتند. چون این سریال، سریال موفقی بود دوست داشتم اگر کاری از دستم برمی آید در آن انجام دهم. رفتم و انجام دادم.
– حاشیه ها پشیمانتان نکرده است؟
– حاشیه ها به من و کسانی که کار انجام می دهند ربطی ندارد. «شهرزاد» یک کار دوست داشتنی است که مردم دوست داشتند و چنین کاری به هرحال یک خورده هم از طرف دوستانی که دوست ندارند این طور باشد با این اتفاق ها روبرو می شود. چون ما تا به حال کارهای زیادی انجام داده ایم، اما این کار هم گرفته است و درگیر چنین قضایایی شده است.
– فروش این دو اثر را چطور پیش بینی می کنید؟
– سریال «شهرزاد» که خودش را نشان داده و ثابت کرده است، خیلی از ایرانی هایی که خارج هستند و خود من با بعضی از آن ها در ارتباط هستم، این سریال را دوست دارند. من ابتدای پخش این سریال در ایران نبودم و اروپا پیش پسرم بودم. همه ایرانی های آن جا، حتی بچه های کوچک عاشق این سریال بودند. همه درباره آن می پرسیدند و حتی کسانی که مدت ها بود سریال نگاه نمی کردند این سریال را می دیدند. پس سریال موفقی بوده و باز هم همان کادر آن را می سازد و به تبع باز می تواند آن موفقیت خودش را تکرار کند. در مورد کار پیمان هم، هم نوشته هایش را دوست داشتم و به هر حال اولین تجربه کارگردانی اش است و امیدوارم که مورد استقبال قرار بگیرد.